Gå til innhold

Aryamili prøver igjen <3


Aryamili

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dette kan knapt kaldes en syklus lenger. Dette har ALDRI skjedd før. Hvis det er noen egg som slipper nå, kan de umulig ha noe god kvalitet. Har pleid å ha EL-slim, og tydelige tegn på mensen når den kommer. Nå er det akkurat som om alt har bare stoppet opp. Vi har likevel lagt inn aksjer, hvem vet.

For å føle at jeg påvirker dette her, som jeg ikke har noe kontroll over, prøver jeg å spise usedvanlig sunt. Mye grønnsaker, fisk, rene produkter, noe kjøtt, bønner, nøtter. Lite karbohydrater og sukker. Jeg er dog ganske slank og må passe på å få i meg nok mat, og det er litt utfordrende når jeg ikke kan ta meg en bolle :fnise: Ellers mye aktiv og veldig bevisst på ikke å stresse. Så jeg stresser ikke. Så kan ingen si at jeg stresset sånn at syklusen ble sånn.. Som om det er min egen feil. Jeg lar meg selv kjenne på at jeg er lei meg hvis jeg blir det, men så prøver jeg å leve så normalt som mulig. Hjelper ikke at jeg graver meg ned. Får se hvor lenge jeg klarer å holde motet oppe, men enn så lenge så må jeg bare tro på at vi skal få dette her til :)

Har fått time hos gynekolog, men den er ikke før om mange, mange uker. Føles evig lenge til, og tenker jeg venter til mensen kommer før jeg tar kontakt med en privat gynekolog. Tror ikke jeg klarer å vente på timen jeg er henvist til. Trenger svar.

Komme da, mensen.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en sånn syklus før vi begynte prøvingen sist, og jeg ble helt gal av det. Det er så utrolig frustrerende når man ikke får gjort noe fra eller til, annet enn å vente! Du er flink som spiser sunt og prøver å ikke stresse. Personlig tror jeg ikke det har så mye å si for selve prøvingen hvis man er et "vanlig sunt menneske", men det er jo uansett veldig sunt for kropp og sjel forøvrig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, lille_frosk skrev:

Jeg hadde en sånn syklus før vi begynte prøvingen sist, og jeg ble helt gal av det. Det er så utrolig frustrerende når man ikke får gjort noe fra eller til, annet enn å vente! Du er flink som spiser sunt og prøver å ikke stresse. Personlig tror jeg ikke det har så mye å si for selve prøvingen hvis man er et "vanlig sunt menneske", men det er jo uansett veldig sunt for kropp og sjel forøvrig!

Jeg tror heller ikke det, annet enn at dersom det er kluss med hormonene, så kan det hjelpe å roe ned på sukkeret. :) Aller mest er det vel litt for å føle at jeg har litt styring, for når kroppen tuller seg til, så er det litt utenfor ens egen kontroll. Så det at jeg kan "bidra" med et godt utgangspunkt gjør godt for psyken ;) Så føler jeg meg jo energisk og sånn av å spise nok, men sunt, sove nok, sette meg selv først og ikke stresse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Aryamili skrev:

Jeg tror heller ikke det, annet enn at dersom det er kluss med hormonene, så kan det hjelpe å roe ned på sukkeret. :) Aller mest er det vel litt for å føle at jeg har litt styring, for når kroppen tuller seg til, så er det litt utenfor ens egen kontroll. Så det at jeg kan "bidra" med et godt utgangspunkt gjør godt for psyken ;) Så føler jeg meg jo energisk og sånn av å spise nok, men sunt, sove nok, sette meg selv først og ikke stresse :)

Skjønner deg veldig godt jeg! Og det er jo uansett bare positivt for hele deg, inkludert livmor og egg, å leve så sunt man kan :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynte jeg å spotte igjen. Er oppblåst og har murringer. Vet ikke om jeg er i DPO-land eller ikke, da jeg ikke vet om jeg har hatt EL, men vi har hatt sex annen hver dag hele forrige uke. 

Skulle ikke teste mer med EL-tester, men gjorde det likevel i forrige uke. De var positive (tror jeg) i mange dager. Sist jeg tok var i forgårs og den var ganske sterk da og, men jeg tolket den som negativ. Ble jo nedfor av at de var positive i mange dager, kan jo ikke være et godt tegn. Har ikke flere igjen nå da :fnise:

Tenkte å begynne å tempe i neste syklus, må bare få kjøpt meg termometer 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo legge ut bilde av EL-testene jeg tok. Fikk ikke noe ut av de, og gikk tom, men ser ut som det er noen positive her. Litt for mange, noe jeg tolker som enda en indikasjon på PCOS. Driver og spotter,  siden fredag, så tror ikke dette er mensen heller.. Den er jo for tidlig i forhold til at EL kanskje var 14.01, men hvem vet lenger. Kan ikke stole på de testene uansett.

Jeg som sluttet på p-plaster for noen år siden sånn at kroppen skulle få tid til å justere seg før vi skulle begynne å prøve kan ha sabotert heftig for meg selv. Leser at noen steder er en del av forløpet for å stimulere EL å begynne på p-piller i noen måneder. Så. Hvis jeg ikke hadde sluttet, hadde ting kanskje sett annerledes ut. Jeg har så lite lyst å begynne på prevensjon, det virker jo helt motsatt å  det jeg ønsker.

Ringt en privatklinikk i dag, tenkte å bestille time for å finne ut litt mer av hva som skjer med syklusene mine.

Ellers har jeg det fint, men merker at dette er tyngre enn jeg trodde. Har det generelt bra, og samboer og jeg har det bedre sammen enn noen sinne. Men ønsket om å bli gravid og tankene rundt det er der hver dag og det er litt tungt å vite at det feiler meg noe og at dette kan ta tid.

20180121_155758.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg bestilt time privat, og skal til spesialist allerede på torsdag. Glede-gruer meg. Samboer støtter avgjørelsen, selv om han først mente jeg må roe ned. Da jeg forklarte ham at det ikke nytter å prøve på å få baby hvis man ikke har eggløsning, sa han at tusenlappen er vel verdt det for å finne ut litt mer av hva som foregår. Ikke minst, tror jeg for min psyke sin del at det kan være en god ide :) Er selvsagt redd for dårlige nyheter, men det er bedre å vite.

Spottingen har nå gitt seg. Trodde jeg hadde fått mensen, for det RANT i ste. Var visst bare utflod :vetikke:Hvis jeg har hatt EL, er jeg vel rundt 9-11 dpo i dag (men jeg tror egentlig at spottingen har vært en mislykket menstruasjon). 

Blir vel lite nytt å melde før tirsdag, tenkte å ta en g-test som jeg regner med er negativ, på fredag. 

Endret av Aryamili
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Aryamili skrev:

Da har jeg bestilt time privat, og skal til spesialist allerede på tirsdag. Glede-gruer meg. Samboer støtter avgjørelsen, selv om han først mente jeg må roe ned. Da jeg forklarte ham at det ikke nytter å prøve på å få baby hvis man ikke har eggløsning, sa han at tusenlappen er vel verdt det for å finne ut litt mer av hva som foregår. Ikke minst, tror jeg for min psyke sin del at det kan være en god ide :) Er selvsagt redd for dårlige nyheter, men det er bedre å vite.

Spottingen har nå gitt seg. Trodde jeg hadde fått mensen, for det RANT i ste. Var visst bare utflod :vetikke:Hvis jeg har hatt EL, er jeg vel rundt 9-11 dpo i dag (men jeg tror egentlig at spottingen har vært en mislykket menstruasjon). 

Blir vel lite nytt å melde før tirsdag, tenkte å ta en g-test som jeg regner med er negativ, på fredag. 

Skjønner godt at du vil gå til gynekolog for en sjekk. Det hadde jeg glatt gjort selv og, skal faktisk det neste uke (ikke graviditetsrelatert da, men når jeg først sitter i stolen kan de jo gjerne sjekke alt! :fnise: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, lille_frosk skrev:

Skjønner godt at du vil gå til gynekolog for en sjekk. Det hadde jeg glatt gjort selv og, skal faktisk det neste uke (ikke graviditetsrelatert da, men når jeg først sitter i stolen kan de jo gjerne sjekke alt! :fnise: )

Ikke sant! Når de først skal grafse oppi der, er det greit å få sjekket flere ting :sjenert::fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Aryamili skrev:

Ikke sant! Når de først skal grafse oppi der, er det greit å få sjekket flere ting :sjenert::fnise:

"Unnskyld meg, men ser du noe til blindtarmen samtidig?" :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, lille_frosk skrev:

"Unnskyld meg, men ser du noe til blindtarmen samtidig?" :fnise:

:skratte:ja, why not!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det en stund siden sist jeg skrev her (jaa, det er vel strengt tatt bare en uke, men føles som lenge ;) ), har ikke vært så mye nytt før til i dag. Jeg har vært hos privat gynekolog.

Som forventet, fant hun mange follikler på begge eggstokkene, godt over 20. Hun sa at det er normalt med rundt 10. Dette kombinert med flere ting, bl.a. utslag på testosteronverdi og uregelmessige menstruasjoner (i tillegg til en LH/FSH ratio på 2, mange positive EL-tester i hytt og putevær, som ikke er diagnostiske krav men indikasjoner) vil si at jeg har PCOS. Jeg har nok ikke hatt EL i disse månedene vi har prøvd, noe jeg selv også har hatt mistanke om. 

Jeg trodde jeg skulle bli veldig lei meg, men helt siden vi begynte å prøve, har jeg hatt en følelse på at noe ikke stemmer. Jeg var veldig forberedt på at jeg har PCOS, så egentlig ble jeg veldig lettet over å få svar. Månedene med uregelmessig mens og uvisshet om jeg har EL eller ikke har vært tunge. Det var selvfølgelig ikke morsomt å få den beskjeden, da PCOS disponerer meg for mange andre sykdommer og plager, men det er lite jeg kan gjøre med det. Det som er bra, er at det var follikler der, for det skal man jo ha. Men mine modnes ikke, og egget slipper ikke alltid. Det hadde vært verre hvis hun ikke fant noen, da hadde jeg ikke hatt egg igjen. Staying positive!

Jeg er satt på en cocktail av Metformin, Provera, Letrozol/Femar og Ovitrelle for å fremprovosere menstruasjon og EL. Det blir rart å ha veldig faste datoer å forholde seg til, tenk å kunne begynne å teste etter EL allerede på dag 10 i syklusen! Det er en helt SYK tanke for meg.

Jeg er så evig glad for at jeg ikke ventet og ventet. For at jeg allerede i PP1 tok kontakt med legen (som ba meg prøve frem til sommeren og ta kontakt igjen hvis det ikke klaffer..), og at jeg i PP3 igjen tok kontakt og fulgte magefølelsen min. Jeg er også takknemlig for å ha muligheten til å gå til privat gynekolog, men også for å ha blitt henvist til gynekolog med refusjonsordning, som jeg kunne benyttet meg av hvis jeg ikke hadde hatt råd til å gå privat. 

Jeg er nervøs for "cocktailen" jeg er satt på, men samtidig GLAD for at det er hjelp å få :hjerte: Gyn sa at vi trolig ikke ville fått det til på egenhånd, da mensen bare forsvant og EL dermed ikke finner sted. Vi kunne ha flaks og truffet dersom jeg har EL i ny og ne (noe jeg tror), men PCOSen må likevel håndteres. Så det blir en spennende tid fremover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så leit å høre at du har fått påvist PCOS, men som du skriver, det er godt det er hjelp å få og at du fulgte magefølelsen, og tok kontakt når du gjorde :hjerte: skal du følges opp videre nå som du starter på medisiner, eller hvordan fungerer det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

42 minutter siden, Sille4 skrev:

Så leit å høre at du har fått påvist PCOS, men som du skriver, det er godt det er hjelp å få og at du fulgte magefølelsen, og tok kontakt når du gjorde :hjerte: skal du følges opp videre nå som du starter på medisiner, eller hvordan fungerer det? :)

Takk ❤

Jeg skal følges opp videre av gynekolog med tanke på å bli gravid, ja. Det blir ultralyd for å sjekke modning av eggene underveis i prosessen. Jeg skal begynne på Metformin (som brukes mot insulinresistens), Provera for å få menstruasjon, Femar for å stimulere til modning av folliklene. De vil sjekke om eggene modnes tilfredsstillende med UL, og hvis ikke skal jeg ta Ovitrelle. 

Fastlege skal følge opp med tanke på mulig insulinresistens, samt bivirkninger av Metformin.. 

Så føler jeg er i gode hender og har stor tro på at dette skal fungere! Gynekologen sa at jeg har et godt utgangspunkt siden jeg er i god form og har normal BMI. 

Eneste som skremmer meg akkurat nå er bivirkninger, samt risikofaktorer for å utvikle diverse ting grunnet PCOSen.

Kommer også til å be om tett oppfølging ved en eventuell graviditet, eller ønsker å diskutere det i hvert fall. Avgjørelsen vil jo være opp til legene selvfølgelig 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du fulgte din egen magefølelse og ikke ventet. Jeg hadde nok også følt at det er bedre å få vite hva som er galt enn at ingen hadde funnet utav noe. Lykke til med cocktailen din og fremtidlig eggløsning og forhåpentligvis kjapp graviditet! :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Sjokoladepiken Takk! ❤ Jeg er ganske spent nå.. Herregud, vi er i gang. Er glad, nervøs, litt redd. Spent. Optimistisk! 

---

Da har jeg tatt min første pille med Provera. Så vi er i gang :nori:Jeg har på følelsen at jeg kommer til å bli meget hormonell av alle disse pillene. Syns synd på samboer sånn på forhånd :sjenert: Haha. En spennende måned er i vente!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at hormonene kan bli ganske mye verre når spira sitter, så man kan jo se på provera som en generalprøve til det. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...