Gå til innhold

Fartsgrense ved forbikjøring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er vel ingen formelle fartsgrenser ved forbikjøring? 

I praksis har vi Autobahn i Norge også. Hvor for eksempel venstre fil på motorvei er fri fart. Fordi man er i konstant forbikjøringsmodus. 

Problemet oppstår når en bil holder 150 i 100-sone i venstre fil får bot fordi han sinker bilen bak som vil kjøre i 180. Begge skal kjøre forbi, men den ene vil kjøre forbi i 150 mens den andre vil kjøre forbi i 180. Hvem har forskjørsrett? den med høyest fart?

 

Anonymkode: 34496...345

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man har ikke lov til å kjøre fortere på en vei enn det skiltet viser, uansett om en skal forbi eller ikke. 

Anonymkode: d7d79...6b4

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ingen formelle fartsgrenser ved forbikjøring? 

I praksis har vi Autobahn i Norge også. Hvor for eksempel venstre fil på motorvei er fri fart. Fordi man er i konstant forbikjøringsmodus. 

Problemet oppstår når en bil holder 150 i 100-sone i venstre fil får bot fordi han sinker bilen bak som vil kjøre i 180. Begge skal kjøre forbi, men den ene vil kjøre forbi i 150 mens den andre vil kjøre forbi i 180. Hvem har forskjørsrett? den med høyest fart?

 

Anonymkode: 34496...345

Fartsgrensen på stedet gjør ikke unntak for forbikjøring. Fartsgrensen står fast og bøtesatsene er ufravikelige enten du kjører alene på veien eller kjører forbi. Husk og at du skal kjøre etter forholdene. 

Men, siden dette er KG, er der hindringer i veien og du verken kan kjøre forbi eller holde fartsgrensen, så må du pent finne deg i at farten går langsommere. 

Les teoriboka! 

Anonymkode: c091a...47a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Man har ikke lov til å kjøre fortere på en vei enn det skiltet viser, uansett om en skal forbi eller ikke. 

Anonymkode: d7d79...6b4

Det er ett viktig unntak; for nyere Audi-biler eid av Møller Finans gjelder ikke fartsgrenser eller vanlige trafikknormer. Disse eier venstrefila. Uansett trafikkbilde må andre biler vike for dem, selv om det innebærer at bilene som er i veien, må fly.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, T-Rex skrev:

Det er ett viktig unntak; for nyere Audi-biler eid av Møller Finans gjelder ikke fartsgrenser eller vanlige trafikknormer. Disse eier venstrefila. Uansett trafikkbilde må andre biler vike for dem, selv om det innebærer at bilene som er i veien, må fly.

Problemet med Audier generelt er at de default skal kjøre oppi rompa bilen foran uansett hvordan trafikken går. Det er ikke det at de kjører spesielt fort hvis de ikke har noen foran seg. Når en Audi plutselig kommer først i køen forsvinner farten.

Det med Audi-førere gjelder ikke bare biler eid av Møller Finans. Hvor en du er i verden så kjører Audier på samme måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tba skrev:

Problemet med Audier generelt er at de default skal kjøre oppi rompa bilen foran uansett hvordan trafikken går. Det er ikke det at de kjører spesielt fort hvis de ikke har noen foran seg. Når en Audi plutselig kommer først i køen forsvinner farten.

Det med Audi-førere gjelder ikke bare biler eid av Møller Finans. Hvor en du er i verden så kjører Audier på samme måte.

Nå får det være nok! Det er sjåføren som har ansvaret, bilen er bare en gjenstand uten fri vilje! 

Anonymkode: 468c9...6bc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Tba skrev:

Problemet med Audier generelt er at de default skal kjøre oppi rompa bilen foran uansett hvordan trafikken går. Det er ikke det at de kjører spesielt fort hvis de ikke har noen foran seg. Når en Audi plutselig kommer først i køen forsvinner farten.

Det med Audi-førere gjelder ikke bare biler eid av Møller Finans. Hvor en du er i verden så kjører Audier på samme måte.

Og så jeg som kjører rundt i en 20 år gammel Audi og alltid holder latterlig god avstand til de foran meg :P
Teller det kanskje ikke når jeg i utgangspunktet ikke hadde til hensikt å finne meg en Audi, bare en god bruktbil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå får det være nok! Det er sjåføren som har ansvaret, bilen er bare en gjenstand uten fri vilje! 

Anonymkode: 468c9...6bc

Ikke Audi, nei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, T-Rex skrev:

Det er ett viktig unntak; for nyere Audi-biler eid av Møller Finans gjelder ikke fartsgrenser eller vanlige trafikknormer. Disse eier venstrefila. Uansett trafikkbilde må andre biler vike for dem, selv om det innebærer at bilene som er i veien, må fly.

Vel, det er da vel ikke bilen men føreren som avgjør hvordan bilen oppfører seg på veiene? Etter at elbiler kom på markedet så finner du denne typen sjåfører både bak audi, Tesla og andre elbiler. Og sist men ikke minst, du finner mennesker som hevder å ha førkjørstrett uten fartsbegrensninger overalt i samfunnet. 

Anonymkode: c091a...47a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en fetter som måtte noen dager i fengsel etter at han kjørte for fort da han gjorde en forbikjøring. 

Anonymkode: 474db...703

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpningsinnlegget er jo bare vas, da fartsgrensen på motorveien er 100 (der den er det) uansett om man kjører forbi eller ikke. Det er ikke egne fartsgrenser for forbikjøring :P 

Anonymkode: cfdfe...041

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Har en fetter som måtte noen dager i fengsel etter at han kjørte for fort da han gjorde en forbikjøring. 

Anonymkode: 474db...703

Jeg har fått fartsbot, rett etter en forbikjøring, før jeg hadde kommet ned i fart igjen.

Kjørelæreren min sa, en gang for lenge siden: "det er ikke lov å bryte fartsgrensen når du kjører forbi, men det er jo lurt å gjøre forbikjøringen så raskt som mulig, da." Det er kanskje noe der.

Endret av T-Rex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tba skrev:

Problemet med Audier generelt er at de default skal kjøre oppi rompa bilen foran uansett hvordan trafikken går. Det er ikke det at de kjører spesielt fort hvis de ikke har noen foran seg. Når en Audi plutselig kommer først i køen forsvinner farten.

Det med Audi-førere gjelder ikke bare biler eid av Møller Finans. Hvor en du er i verden så kjører Audier på samme måte.

Visste ikke at VAG var så langt fremme på selvkjørende biler. Programmeringen av marginer har rom for forbedring, dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anoia skrev:

Og så jeg som kjører rundt i en 20 år gammel Audi og alltid holder latterlig god avstand til de foran meg :P
Teller det kanskje ikke når jeg i utgangspunktet ikke hadde til hensikt å finne meg en Audi, bare en god bruktbil?

Vel, slutt med det. Det er viktig at du følger på trafikken, om ikke skaper du kø. 1001-1002-1003, og evt. etter spesielle forhold. Ikke latterlig god avstand. Det er bare, ja, latterlig. Og irriterende. Og ødeleggende for trafikkflyten.

Anonymkode: 20280...c6b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.12.2017 den 16.37, AnonymBruker skrev:

Nå får det være nok! Det er sjåføren som har ansvaret, bilen er bare en gjenstand uten fri vilje! 

Anonymkode: 468c9...6bc

 

På 9.12.2017 den 16.51, Anoia skrev:

Og så jeg som kjører rundt i en 20 år gammel Audi og alltid holder latterlig god avstand til de foran meg :P
Teller det kanskje ikke når jeg i utgangspunktet ikke hadde til hensikt å finne meg en Audi, bare en god bruktbil?

 

På 9.12.2017 den 18.07, Lutetium 71 skrev:

Visste ikke at VAG var så langt fremme på selvkjørende biler. Programmeringen av marginer har rom for forbedring, dog.

Jeg får bare beklage at min og veldig mange andres observasjon av førere av alt for mange Audier er veldig sårende for dere.

Jeg må også beklage at jeg ikke skrev tydlig jeg anser at det var førerene av de Audiene kjører aggressivt som er problemet. Ikke at det er bilen som gjør noe helt av seg selv.

Det er tydlig at enklelte Audi førere havner litt inne i autismespekteret og tar ting bokstavlig, og et langt mere hårsåre enn det som er vanlig.

Endret av Tba
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Tba skrev:

 

 

Jeg får bare beklage at min og veldig mange andres observasjon av førere av alt for mange Audier er veldig sårende for dere.

Jeg må også beklage at jeg ikke skrev tydlig jeg anser at det var førerene av de Audiene kjører aggressivt som er problemet. Ikke at det er bilen som gjør noe helt av seg selv.

Det er tydlig at enklelte Audi førere havner litt inne i autismespekteret og tar ting bokstavlig, og et langt mere hårsåre enn det som er vanlig.

Har aldri hatt Audi, og kommer neppe til å noen gang til å ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 12/10/2017 den 20.26, Tba skrev:

 

 

Jeg får bare beklage at min og veldig mange andres observasjon av førere av alt for mange Audier er veldig sårende for dere.

Jeg må også beklage at jeg ikke skrev tydlig jeg anser at det var førerene av de Audiene kjører aggressivt som er problemet. Ikke at det er bilen som gjør noe helt av seg selv.

Det er tydlig at enklelte Audi førere havner litt inne i autismespekteret og tar ting bokstavlig, og et langt mere hårsåre enn det som er vanlig.

Av en eller annen grunn føler jeg ikke at det er jeg som fremstår som mest butthurt i denne tråden :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.12.2017 den 17.03, T-Rex skrev:

Jeg har fått fartsbot, rett etter en forbikjøring, før jeg hadde kommet ned i fart igjen.

Kjørelæreren min sa, en gang for lenge siden: "det er ikke lov å bryte fartsgrensen når du kjører forbi, men det er jo lurt å gjøre forbikjøringen så raskt som mulig, da." Det er kanskje noe der.

Hvis du må bryte fartsgrensen noe særlig for å kjøre forbi noen var det sannsynligvis feil beslutning å kjøre forbi..

Anonymkode: 564b5...b5c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.12.2017 den 8.44, AnonymBruker skrev:

Det er vel ingen formelle fartsgrenser ved forbikjøring? 

I praksis har vi Autobahn i Norge også. Hvor for eksempel venstre fil på motorvei er fri fart. Fordi man er i konstant forbikjøringsmodus. 

Problemet oppstår når en bil holder 150 i 100-sone i venstre fil får bot fordi han sinker bilen bak som vil kjøre i 180. Begge skal kjøre forbi, men den ene vil kjøre forbi i 150 mens den andre vil kjøre forbi i 180. Hvem har forskjørsrett? den med høyest fart?

 

Anonymkode: 34496...345

Dersom du har lappen: Det er merkverdig at du spør om dette. Lever den tilbake der du fikk den. Check yourself !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...