Gå til innhold

Sparing til fellesbarn og særkullsbarn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette synes jeg blir helt feil, man sparer likt til alle barna. Hva den andre forelderen velger å gjøre bør ikke ha betydning for deg. I følge din tankegang så er du avhengig av hva den andre forelderen gjør. Hvis han eller henne ikke har råd til å spare, eller ikke gjør det ender fellesbarn opp med mye mer penger enn særkullsbarnet. 
Jeg synes du har en rar tankegang her.

Anonymkode: 04746...cf1

Nei, derfor sparer vi utenom også. Slik at vi kan hjelpe til om det skulle vise seg å ikke bli noenlunde likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

oooh...stakkars fellesbarn!  MÅ få flere gaver fordi særkulls får gaver fra andre steder. 

GUD hvor glad jeg er at jeg er ferdig å føde barn og er fortsatt med samme mann de siste 20 år.  Nå skjønner jeg hvorfor norske barn slitter mer med angst og depresjon enn de fleste barn ut i verden. 

Anonymkode: eb512...3de

For ikke å snakke om følelsen særkullsbarnet må sitte med, når fellesbarn får flere gaver av far og stemor fordi fellesbarn har færre mennesker å få gaver i fra. 
 

Anonymkode: 04746...cf1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mente fellesbarn, hvorfor skal de få dobbelt presang?

Anonymkode: 1c3bd...55b

Fordi særkullsbarn får gaver av både far og stemor og mor og stefar. 

Anonymkode: e4137...e9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, mimoe skrev:

Nei. Hvorfor skulle jeg tulle???

Høres helt sykt ut.

Anonymkode: a79fb...4bb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hahaha!  Nei, sikkert ikke. Ikke den første KG mor som må passe på hennes felles barn får like mange gaver som særkulls!

Anonymkode: eb512...3de

Huff, så ekkel du er...

Særkulls er faktisk mine 😀 Og ja, det er viktig at det blir likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, mimoe skrev:

Nei, derfor sparer vi utenom også. Slik at vi kan hjelpe til om det skulle vise seg å ikke bli noenlunde likt.

Uansett, dere gjør stor forskjell på barna. Jeg hadde ikke likt det om mine foreldre hadde gjort det på den måten, Men det er bra dere tenker å utligne det hvis det blir skjevt,

Anonymkode: 04746...cf1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Høres helt sykt ut.

Anonymkode: a79fb...4bb

Og kan du svare meg på hvorfor det skulle være sykt??? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Har dere felles økonomi? I såfall kan dere jo spare sammen til alle barna uansett valgt fordeling. Hvis ikke bør dere spare felles og like mye til felles barn, og ellers du til ditt og hans til sine (så slipper du å tenke på de...).

2. Helt enig med mannen din. Jeg ville spart likt til barna (gitt felles økonomi og gift) og på ingen måte lagt til grunn hvem deres eks-partnere nå er sammen med. Hva har det med saken å gjøre sånn egentlig... Det kan jo også endre seg plutselig, det vet dere jo godt selv. Forhold kommer og går. Dere bør spare det beløp dere mener er fornuftig for å sikre barna fra deres side, litt uavhengig av om eks sparer, ikke sparer, er gift med eller ikke osv. Og spar da likt, å dele etter hvor mye de bor hos dere var veldig underlig...

Anonymkode: 8e4e5...0f7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mente fellesbarn, hvorfor skal de få dobbelt presang?

Anonymkode: 1c3bd...55b

Kanskje fordi barnet får presang av sin mor og sin far- på samme måte som særkullsbarnet får fra sin mor og sin far..??

Anonymkode: 21824...32b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med mannen din i at sparing etter samværsbrøk ikke er en god løsning. Jeg klarer ikke å se logikken i det, og det tror jeg ikke barna vil gjøre heller. Du risikerer å skape splid mellom søsknene, og mellom deg (og kanskje far) og hans barn, som vil oppleve seg forfordelt i forhold til dine barn. 

Jeg synes det er fornuftig å spare likt til alle barna, men jeg kan se argumenter for at dere sparer mer til fellesbarnet, siden han ikke har andre til å spare for seg. Her i huset er det jeg som har særkullsbarn, og vi sparer samlet seett dobbelt så mye til fellesbarnet som til særkullsbarnet. Dette fordi jeg vet at eldstes far også sparer samme sum, og det blir derfor likt. Det skal sies at jeg og mannen min (far til yngste) har ganske separat økonomi. Jeg sparer derfor likt til begge mine barn, også sparer hver av fedrene det samme beløpet til sine respektive barn. 

Dette fungerer hos oss, fordi det tross alt er ganske få involverte parter. Det er egentlig min eks som har lagt nivået på sparingen, også har jeg og min nåværende bare fulgt opp. Hos deg antar jeg at dette blir vanskeligere. 

Alle deres barn kommer trolig til å oppleve at halv-/stesøsken får noe de selv ikke får (eller motsatt). Dere har ingen mulighet til, på sikt, å hindre det. Dere kan ikke påvirke at barn A for forskudd på arv fra bestemor på morssiden, eller at tante til barn C har en en leilighet som barnet får disponere gratis. Dere kan heller ikke styre hva og hvor mye barna får hos de andre foreldrene til hverdags, i gaver eller hvor mye den enkelte sparer. Sånn er det, og det kan barn - i allefall etterhvert - forstå. Men, det gjør det desto viktigere at dere likebehandler så langt det lar seg gjøre. Det vil være vanskelig å forstå for barn A, at han bare får 20 000, mens barn C får 80 000. At dere har spart 50 000 til hvert av barna, vil derimot være forståelig, selv om totalen kanskje blir forskjellig.

Når det gjelder forholdet mellom fellesbarn og særkullsbarn, synes jeg det er vanskeligere. Jeg ser det veldig godt her hjemme. På julaften er gavehaugen til særkullsbarnet det dobbelte av hva fellesbarnet får, siden eldste får gaver både fra min, fars, stefars og stemors famile, mens fellesbarnet kun får fra min og fars familie. Så ja, vi kompenserer. Ikke ved at eldste får den lille legopakken, mens den yngste får den store, men typisk ved at yngste for noen småpakker ekstra. 

Sånn tenker jeg det blir med pengebidrag også. det blir faktisk ikke rettferdig for fellesbarnet at han kun får det samme som halvsøsknene får, men ikke det eventuelle tilskuddet som halvsøsknene får fra "den andre siden".Fordelen dere har her, er jo at fellesbarnet er yngst. Dere har på en måte fasiten når tiden kommer for at han skal få, dermed har dere mulighet til å kompensere. 

Summa sumarum: Jeg tror jeg ville spart det samme til alle, og i tillegg spart en pott for mer skjønnsmessig utdeling.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hummel34

Ville heller tenke at dere da må spare til hvert av deres barn, felles barn får 1000 kr, mao 500 fra mor og 500 fra far, ditt får 500 fra deg, hans får 500 fra han. Men dette er kun hvis jeg «måtte spare ulikt». Hadde selv gått for 1000 til hver..:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ingen felles barn, men begge har barn fra før. Han sparer til sine to og jeg sparer til mitt barn. Vi har ikke felles økonomi. 

Anonymkode: c9bfa...8b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt og holdent enig med mannen din. Jeg hadde vært helt rasende om noen hadde foreslått noe så hårreisende for meg. Det er en perfekt måte å ødelegge hele familien på. Jeg skjønner at du har lyst til å være egoistisk å ta vare på dine egne barn, men dere er en familie og hans barn teller også. Skjerp deg. 

Anonymkode: c183f...851

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...