Gå til innhold

Sparing til fellesbarn og særkullsbarn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og min mann er uenige om sparing til ungene våre.
Vi har fire barn til sammen:

Min manns barn:
Ett som bor hos oss 20%. Mor er gift med en mann med god økonomi. Mor er svært til stede, men kanskje ikke så flink med økonomi og det er mulig hun ikke sparer.

Ett som bor hos oss 50% Mor er gift med mann med god økonomi. Mor er svært tilstede og vil nok definitivt sikre sitt barn med sparing.

Mitt barn:

Ett som bor hos oss 80%. Far er gift og de har relativt dårlig økonomi. Far er lite tilstede, sparer ikke og har heller ikke tenkt til å gjøre det, da han betaler barnebidrag.

Felles barn:

Ett barn som selvfølgelig bor hos oss 100%. Vi har vanlige jobber og er flinke med økonomi.

Jeg synes det blir mest mulig rettferdig å spare etter hvor mye de er hos oss. Altså evt 100 000 til felles, 80 000 til mitt barn, 50 000 til hans ene barn og 20 000 til hans andre barn. Muligens fravike sparingsnøkkelen på sistnevnte barn, siden mor kanskje ikke sparer.

Min mann vil spare likt til alle barna og han mener at vi "setter verdien" på barna ved å spare ulikt.

Jeg tenker at det blir veldig ulikt dersom vi sparer likt og ønsker at vi sparer vår del og den andre forelderen må være ansvarlig for sin del, men er villig til å fravike derom det skulle bli veldig skjevt. Jeg tenker at dette blir mest rettferdig, men ser jo også et det kanskje blir mine barn som kommer best ut av sparingen hvis vi ikke tar sparingen til den andre foreldren i betraktning.

Hva tenker dere?

Anonymkode: 208bf...e5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt enig med mannen din. MEN

Det er mannen din som skal spare til sine særkullsbarn, du til ditt, og dere sammen til fellesbarnet. Dere kan jo uansett selv velge hva dere vil spare til deres egne særkullsbarn, men sammen hva til fellesbarnet (evt at dere betaler hver for dere da samlivsbrudd er like sannsynlig som at dere forblir sammen, eller kanskjer mer siden dere allerede har barn på hver deres front)

Anonymkode: 4b05a...5ff

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fordele etter samværsprosent er i alle fall helt ulogisk. Det logiske er å spare like mye til hvert av særkullsbarna på begge sider og dobbelt så mye til fellesbarnet, siden dere er to foreldre som skal spare til dette barnet. Forutsatt at dere har felles økonomi, har dere separat kan jo hver av dere gjøre som dere vil.

Anonymkode: 01870...c21

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker dere bør spare som ektepar og ikke spesifikt til det enkelte barn. Når det kommer til å dele ut penger igjen: spørs det på livssituasjonen deres da, (både barnas og foreldrenes), men dere bør selvfølgelig bestrebe dere på at det blir så likt og rettferdig som mulig. At bidrag til egenkapital eller hva slags sparing du tenker på,  skal avgjøres av samværsprosenten man hadde i barndommen er... ikke rettferdig eller riktig. Jeg ville satset på å ha en sunn og god økonomi med mye sparing og hjulpet barna rettferdig ettersom det trengtes. Skal dere betale halve bryllupet til ett barn, og 1/4 av utgiften til et annet? 80% av førekortutgifter for den ene, 20% for den andre? Hvordan gjør dere det med julepresanger? 

Anonymkode: 27498...615

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Helt enig med mannen din. MEN

Det er mannen din som skal spare til sine særkullsbarn, du til ditt, og dere sammen til fellesbarnet. Dere kan jo uansett selv velge hva dere vil spare til deres egne særkullsbarn, men sammen hva til fellesbarnet (evt at dere betaler hver for dere da samlivsbrudd er like sannsynlig som at dere forblir sammen, eller kanskjer mer siden dere allerede har barn på hver deres front)

Anonymkode: 4b05a...5ff

Enig her!

Hvis dere deler det opp som du ts beskriver, vil barna føle det veldig urettferdig at faren deres sparer mer til noen barn enn andre. Dette handler om forhold mellom far og barn, og det er uavhengig av hva mødrene deres sparer eller gjør.

 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det fort blir såre følelser hos barna senere dersom dere sparer ulikt etter hvor mye de er hos dere. Det er allerede mer avstand fordi de bor mindre hos dere, og mindre pengegaver kan skape følelsen av at de ble bortvalgt.

Jeg hadde spart likt til alle barna, så får alle lik pengegave av dere på ett eller annet tidspunkt. Det vil oppleves veldig annerkjennende for de barna som bor minst hos dere. Forskjellene kan utjevnes senere ved at dere støtter visse barn mer finansielt i hverdagen dersom de andre får mer støtte av sine andre foreldre. Det blir en mer hverdagsstøtte som er lettere å forstå for de andre søsknene dersom de vet at de får lignende støtte fra sine andre foreldre. Dette er mye bedre i mine øyne, men man får betemme selv hva som er best for seg.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har felles økonomi, så det blir jo til at vi sammen sparer til alle. Vi gir alle likt til jul og bursdag...

Av svarene hittil ser det ut til at jeg vil sikre mine barn og at det kanskje ikke er så rettferdig nei... Dette er vanskelig. Jeg synes det blir så urettferdig at ett av barna skal ende opp med dobbelt så mye som de andre... Ønsker at de alle skal få det samme utgangspunktet selvfølgelig.

Men jeg ser jo også at dette blir dumt for mannen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke å se på problemstillingen din uten å tenke stakkars disse barna.  Herregud - har han 3 barn fra 3 forskjellige kvinner? Du med 2 forskjellige....helt sykt.  Skjønner ikke mann og kvinner som bare produsere barn like lett som å lage mikropop.  

Anonymkode: eb512...3de

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

og til problemstillingen din. Ja, du sparer lik.  Det er ditt problem at du har blitt sammen med en mann med 2 barn fra før og du med 1 fra før og nå en felles.  Spar lik, det er trøss alt penge som barna kommer til å få nyte av når de er eldre.  

Anonymkode: eb512...3de

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sparer så klart likt. Det skal ikke gjøres forskjell på barna slik du tenker. Hjelpes for ei kjerring du er. Når barna vokser opp og finner ut dette så er forholdet deres ødelagt. Du måler barna etter verdi og de betyr veldig lite for deg. 

Anonymkode: 43798...2f9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Klarer ikke å se på problemstillingen din uten å tenke stakkars disse barna.  Herregud - har han 3 barn fra 3 forskjellige kvinner? Du med 2 forskjellige....helt sykt.  Skjønner ikke mann og kvinner som bare produsere barn like lett som å lage mikropop.  

Anonymkode: eb512...3de

Gud, så deilig det er med mennesker som ikke dømmer andre!

Disse barna har fått livets rett, vi er begge glad i alle barna og samarbeider godt med foreldrene deres. De har alle lykkelige foreldre som er mer opptatt av det som er ekte, enn det å holde fasaden.

Ikke minst blir de oppdratt til å ikke dømme andre mennesker, og det er jo en av de viktigste egenskapene man kan ha som mennneske, spør du meg.

Anonymkode: 208bf...e5c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Gud, så deilig det er med mennesker som ikke dømmer andre!

Disse barna har fått livets rett, vi er begge glad i alle barna og samarbeider godt med foreldrene deres. De har alle lykkelige foreldre som er mer opptatt av det som er ekte, enn det å holde fasaden.

Ikke minst blir de oppdratt til å ikke dømme andre mennesker, og det er jo en av de viktigste egenskapene man kan ha som mennneske, spør du meg.

Anonymkode: 208bf...e5c

Hi dømmer jo barna etter verdien på samvær. Det sier sitt.

Anonymkode: 43798...2f9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med din mann. Det bør spares likt til alle barn. Men synes ikke det er riktig at du skal spare til hans barn. Han må selv spare til sine barn og lage avtale med mødrene slik de kan spare 50% av beløpet hver (eller annen fordeling de er fornøyd med). Det må også da tas høyde for at far kanskje ikke kan spare like mye til deres felles barn fordi det vil gå utover økonomien når han også skal spare til sine andre barn. Dere må derfor ha et realistisk sparemål. Han bør også snakke med mødrene og bli enig om beløp slik han vet hvor mye han har mulighet å spare. Er ikke mødrene interessert i å spare så får far spare dersom han ønsker det. Så får dere ta det derfra. 
Dette gjelder også ditt barn, som ikke er hans. Her må du selv + barnefar spare. Deres felles barn sparer dere felles til. 

Joda, høres ut som det kan bli styrete. Men det er mest rettferdig synes nå jeg. Og da må dere hele gjengen finne ut hva som er mulig å klare å spare også med tanke på hva de andre foreldrene til barna har mulighet til å spare. Et tips er å ha konto som er øremerket til barna. Slik ikke en av foreldrene kan ta ut penger dersom det skulle være behov for penger til andre formål.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du sparer så klart likt. Det skal ikke gjøres forskjell på barna slik du tenker. Hjelpes for ei kjerring du er. Når barna vokser opp og finner ut dette så er forholdet deres ødelagt. Du måler barna etter verdi og de betyr veldig lite for deg. 

Anonymkode: 43798...2f9

Jeg har ikke trumfet igjennom med dette, netopp fordi jeg ser at dette ikke er ukomplisert. Jeg er i en prossess hvor jeg forsøker å finne ut hva som er riktig. Mange av svarene jeg får her, gir meg andre synsvinkler å se saken fra.

Det er jo fint med dette forumet.

Anonymkode: 208bf...e5c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt skal dere ikke spare 20% til barnet dere har 20% og 80% til barnet dere har 80%! 

Jeg får inntrykk av at du ønsker å dele ut mer til dine barn enn til hans...

Har dere felles økonomi så bør dere spare alt på en egen konto, og dele ut like dummer til alle barna ut i fra hvor mye dere har spart. 

Anonymkode: 110a8...197

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hi dømmer jo barna etter verdien på samvær. Det sier sitt.

Anonymkode: 43798...2f9

Jeg har ikke sett det slik at det setter en ulik verdi på barna, jeg vil jo at de alle skal få de samme mulighetene og et likt utgangspunkt, ved å ta i betraktning hva den andre foreldren sparer også - men det kan jo bli veldig feil for barna. Det ønsker jeg virkelig ikke og må nok kanskje se dette med sparing på en annen måte.

Anonymkode: 208bf...e5c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Luckiness skrev:

Jeg er enig med din mann. Det bør spares likt til alle barn. Men synes ikke det er riktig at du skal spare til hans barn. Han må selv spare til sine barn og lage avtale med mødrene slik de kan spare 50% av beløpet hver (eller annen fordeling de er fornøyd med). Det må også da tas høyde for at far kanskje ikke kan spare like mye til deres felles barn fordi det vil gå utover økonomien når han også skal spare til sine andre barn. Dere må derfor ha et realistisk sparemål. Han bør også snakke med mødrene og bli enig om beløp slik han vet hvor mye han har mulighet å spare. Er ikke mødrene interessert i å spare så får far spare dersom han ønsker det. Så får dere ta det derfra. 
Dette gjelder også ditt barn, som ikke er hans. Her må du selv + barnefar spare. Deres felles barn sparer dere felles til. 

Joda, høres ut som det kan bli styrete. Men det er mest rettferdig synes nå jeg. Og da må dere hele gjengen finne ut hva som er mulig å klare å spare også med tanke på hva de andre foreldrene til barna har mulighet til å spare. Et tips er å ha konto som er øremerket til barna. Slik ikke en av foreldrene kan ta ut penger dersom det skulle være behov for penger til andre formål.  

Hva om mor til det ene barnet mener en realistisk sparesum er 200 000, mens mor til det andre barnet mener realistisk sparesum er 100 000?

Anonymkode: 208bf...e5c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...