Gå til innhold

Dusjkabinett vs dusjhjørne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva syns du om det jeg linket til, er det okey? :)

Anonymkode: c90e6...8da

Det er absolutt ikke blant de verste, men jeg har hatt ett lignende i en leilighet jeg hadde og det er absolutt ikke enkelt å holde rent. Når du først skal bruke så mye penger på badet og allerede planlegger å bruke over 10.000 på dusjkabinett ville jeg absolutt ha sett om det ikke gikk an å få skrapt sammen de siste tusenlappene til en Novellinikabinett. Forutsatt at du synes de er finere da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, Leo skrev:

Det er absolutt ikke blant de verste, men jeg har hatt ett lignende i en leilighet jeg hadde og det er absolutt ikke enkelt å holde rent. Når du først skal bruke så mye penger på badet og allerede planlegger å bruke over 10.000 på dusjkabinett ville jeg absolutt ha sett om det ikke gikk an å få skrapt sammen de siste tusenlappene til en Novellinikabinett. Forutsatt at du synes de er finere da.

Jeg skal  helst ikke bruke en krone på badet, dette var ikke planlagt oppussing :)

Anonymkode: c90e6...8da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte dusjkabinett, ikke fordi jeg synes det er finest, men fordi flere rørleggere sa at det er tryggest. Vannskade på bad +10 år reduseres kraftig, om dekkes i det hele tatt av forsikring, og som singel med en inntekt, tar ikke jeg sjangser på slikt. 

Anonymkode: ebfa3...63a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem med å bruke dusjhjørne på er nytt bad. Hadde vært skeptisk til de fagfolkene som sverger til dusjkabinett. Da har det gått for lenge uten at de har oppdatert kunnskapen sin. 

Det skrives mye rart i denne tråden, blandt annet om at det har vært mye diskusjon om at man skal påby dusjkabinett i nybygg. 

Det er bare tull. Oppdaterte fagfolk vet at å bruke dusjhjørne på nye bad ikke er et problem. 

Bruk godkjente våtromsbedrifter og se til at de følger våtromsnormen. Det er ikke lurt å bruke billigste aktøren på midtanbud for spare 10K. 

Anonymkode: e89bd...094

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Leo sitt kabinett er rålekkert.

Jeg kastet ut det gamle dusjhjørnet som var i min leilighet, og byttet det med et Porsgrund Showerama 8-5 90x90

Porsgrund Showerama 8-5 hvit - Porsgrund

Nå, 2 år etter, er jeg like fornøyd som jeg var samme dag det ble montert. Grunnen til at jeg byttet dusjhjørnet med kabinett var potensiell fremtidig fuktproblematikk. 

Anonymkode: eb7a1...adf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

@Leo sitt kabinett er rålekkert.

Jeg kastet ut det gamle dusjhjørnet som var i min leilighet, og byttet det med et Porsgrund Showerama 8-5 90x90

Porsgrund Showerama 8-5 hvit - Porsgrund

Nå, 2 år etter, er jeg like fornøyd som jeg var samme dag det ble montert. Grunnen til at jeg byttet dusjhjørnet med kabinett var potensiell fremtidig fuktproblematikk. 

Anonymkode: eb7a1...adf

Det er et lignende kabinett jeg har plukket meg ut, hvis jeg går for den løsningen. Er badet ditt eldre, eller nyere?

Anonymkode: c90e6...8da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe problem med å bruke dusjhjørne på er nytt bad. Hadde vært skeptisk til de fagfolkene som sverger til dusjkabinett. Da har det gått for lenge uten at de har oppdatert kunnskapen sin. 

Det skrives mye rart i denne tråden, blandt annet om at det har vært mye diskusjon om at man skal påby dusjkabinett i nybygg. 

Det er bare tull. Oppdaterte fagfolk vet at å bruke dusjhjørne på nye bad ikke er et problem. 

Bruk godkjente våtromsbedrifter og se til at de følger våtromsnormen. Det er ikke lurt å bruke billigste aktøren på midtanbud for spare 10K. 

Anonymkode: e89bd...094

Tja. Du kan jo snakke med f.eks Polygon og høre hvor mange bad de river årlig. Bad med omfattende fuktproblemer, bad som er få år gamle, bygget av fagfolk og godt etablerte/velrennomerte firmaer. Joda, det kan gå veldig bra, men det minste slurv kan føre til katastrofe. 

Anonymkode: c90e6...8da

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja. Du kan jo snakke med f.eks Polygon og høre hvor mange bad de river årlig. Bad med omfattende fuktproblemer, bad som er få år gamle, bygget av fagfolk og godt etablerte/velrennomerte firmaer. Joda, det kan gå veldig bra, men det minste slurv kan føre til katastrofe. 

Anonymkode: c90e6...8da

Og hvor mange prosent av alle bad som bygges tror du må rives igjen pga feilkonstruksjon?

For noe tull folk lirer av seg i denne tråden, du får det jo til å høres ut so om man har flaks hvis man får et bad som er etter forskriftene og at det er best å sette inn dusjkabinett for sikkerhets skyld, da det er enormt stor sjans for at badet blir bygget feil.

Det må være fryktelig slitsomt å leve sånn; hele tiden ta høyde for worst case scenario og ta forbehold om alt mulig hele tiden. Og nei, det er ikke sånn at flinke håndverkere omtrent ikke er å oppdrive. At splitter nye bad må rives pga feilkonstruksjon kan sikkert skje, men det er langt fra «vanlig».

Anonymkode: 16aae...143

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe problem med å bruke dusjhjørne på er nytt bad. Hadde vært skeptisk til de fagfolkene som sverger til dusjkabinett. Da har det gått for lenge uten at de har oppdatert kunnskapen sin. 

Det skrives mye rart i denne tråden, blandt annet om at det har vært mye diskusjon om at man skal påby dusjkabinett i nybygg. 

Det er bare tull. Oppdaterte fagfolk vet at å bruke dusjhjørne på nye bad ikke er et problem. 

Bruk godkjente våtromsbedrifter og se til at de følger våtromsnormen. Det er ikke lurt å bruke billigste aktøren på midtanbud for spare 10K. 

Anonymkode: e89bd...094

Eventuelt håndtert for mange reklamasjoner... ;) Er jobben gjort 100% riktig er det selvfølgelig ikke noe problem, men selv om man leier inn et såkalt seriøst firma til å gjøre jobben med å renovere badet, eller at for eksempel borettslaget gjør det, er man nemlig ikke garantert at det er fagfolk som gjør jobben og/eller at det ikke skjer feil. Det er dessverre en bransje med mye innleid arbeidskraft av varierende kvalitet og som, siden de ikke er ansatt i firmaet de jobber for, heller ikke nødvendigvis føler noe ansvar for at jobben blir gjort skikkelig. Så da blir det av og til som det blir og man får fuktproblematikk i ettertid. 

En annen ting er at det faktisk ikke er spesielt enkelt å holde fuger og fliser som det dusjes på daglig eller enda oftere skikkelig rene over tid. Og et dusjkabinett som er stygt og/eller ødelagt kan man ganske enkelt kaste ut uten at man trenger å totalrenovere hele badet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvor mange prosent av alle bad som bygges tror du må rives igjen pga feilkonstruksjon?

For noe tull folk lirer av seg i denne tråden, du får det jo til å høres ut so om man har flaks hvis man får et bad som er etter forskriftene og at det er best å sette inn dusjkabinett for sikkerhets skyld, da det er enormt stor sjans for at badet blir bygget feil.

Det må være fryktelig slitsomt å leve sånn; hele tiden ta høyde for worst case scenario og ta forbehold om alt mulig hele tiden. Og nei, det er ikke sånn at flinke håndverkere omtrent ikke er å oppdrive. At splitter nye bad må rives pga feilkonstruksjon kan sikkert skje, men det er langt fra «vanlig».

Anonymkode: 16aae...143

Du har kanskje ikke opplevd de økonomiske og helsemessige følgene av bad med skjult fukt og muggproblematikk selv? Du får unnskylde meg hvis du syns det er rart man ønsker sikrest mulig løsning, som bevarer badet lengst mulig. 

Hvordan jeg lever livet mitt vet du vel fint lite om (spar deg for hersketeknikker er du snill). Vi snakker ikke om et stuegulv her. 

Anonymkode: c90e6...8da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Leo skrev:

Eventuelt håndtert for mange reklamasjoner... ;) Er jobben gjort 100% riktig er det selvfølgelig ikke noe problem, men selv om man leier inn et såkalt seriøst firma til å gjøre jobben med å renovere badet, eller at for eksempel borettslaget gjør det, er man nemlig ikke garantert at det er fagfolk som gjør jobben og/eller at det ikke skjer feil. Det er dessverre en bransje med mye innleid arbeidskraft av varierende kvalitet og som, siden de ikke er ansatt i firmaet de jobber for, heller ikke nødvendigvis føler noe ansvar for at jobben blir gjort skikkelig. Så da blir det av og til som det blir og man får fuktproblematikk i ettertid. 

En annen ting er at det faktisk ikke er spesielt enkelt å holde fuger og fliser som det dusjes på daglig eller enda oftere skikkelig rene over tid. Og et dusjkabinett som er stygt og/eller ødelagt kan man ganske enkelt kaste ut uten at man trenger å totalrenovere hele badet. 

Nettopp. 

Anonymkode: c90e6...8da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har kanskje ikke opplevd de økonomiske og helsemessige følgene av bad med skjult fukt og muggproblematikk selv? Du får unnskylde meg hvis du syns det er rart man ønsker sikrest mulig løsning, som bevarer badet lengst mulig. 

Hvordan jeg lever livet mitt vet du vel fint lite om (spar deg for hersketeknikker er du snill). Vi snakker ikke om et stuegulv her. 

Anonymkode: c90e6...8da

Hvis du sparer deg for skremselspropaganda så har vi en avtale..

Anonymkode: 16aae...143

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Leo skrev:

Jeg er ikke uenig i at de fleste dusjkabinett er mindre pene, så vi lette med lys og lykte før vi fant et som var akseptabelt ;) Når det gjelder prisen så har vvskupp.no en del utgaver av disse kabinettene som er en god del rimeligere.

Jeg tror jeg elsker deg!

Neida, men jeg tenkte da jeg leste gjennom tråden at jeg HATER dusjkabinett like mye som jeg HATER vannskader og ekstrautgifter og oppussing.

Men nå elsker jeg dusjkabinett. Det der ser jo rett og slett skikkelig stilig ut! Og når jeg en gang forhåpentligvis pusser opp et bad i et hus, kan jeg få i pose og sekk, både et stilrent bad og et bad som varer lenge.

Anonymkode: caea0...069

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du sparer deg for skremselspropaganda så har vi en avtale..

Anonymkode: 16aae...143

Det er ikke skremselspropaganda, det er fakta. Jeg har nettopp hatt Polygon hos meg for å rive opp et bad som burde ha levd i 10 år til. Hadde det vært dusjkabinett, ville det ikke ha skjedd. Jeg trodde jeg hadde vært særdeles uheldig, men Polygon kunne fortelle om veldig mange like tilfeller. De anbefaler kabinett, nettopp pga alle skadesakene de er på.

Så du får bare kalle meg hysterisk og beskylde meg for å bedrive skremselspropganda. Men jeg antar jeg skal stole mer på de som jobber med alle skadesaker, fremfor en AB på et forum. 

Anonymkode: c90e6...8da

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Leo skrev:

Eventuelt håndtert for mange reklamasjoner... ;) Er jobben gjort 100% riktig er det selvfølgelig ikke noe problem, men selv om man leier inn et såkalt seriøst firma til å gjøre jobben med å renovere badet, eller at for eksempel borettslaget gjør det, er man nemlig ikke garantert at det er fagfolk som gjør jobben og/eller at det ikke skjer feil. Det er dessverre en bransje med mye innleid arbeidskraft av varierende kvalitet og som, siden de ikke er ansatt i firmaet de jobber for, heller ikke nødvendigvis føler noe ansvar for at jobben blir gjort skikkelig. Så da blir det av og til som det blir og man får fuktproblematikk i ettertid. 

En annen ting er at det faktisk ikke er spesielt enkelt å holde fuger og fliser som det dusjes på daglig eller enda oftere skikkelig rene over tid. Og et dusjkabinett som er stygt og/eller ødelagt kan man ganske enkelt kaste ut uten at man trenger å totalrenovere hele badet. 

Jeg jobber selv i bransjen og har gjort det siden 85’. Har renovert og bygget hundrevis av bad.

Selvfølgelig finnes det unntak. At man har brukt useriøse aktører f.eks. 

Men på nye bad er det/burde det, som sagt ikke være noe problem. 

Mange har sterke meninger om bransjen jeg jobber i og mange ilegger bransjen dårlige kvaliteter uten å vite særlig mye om de faktiske forhold.

Anonymkode: e89bd...094

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tja. Du kan jo snakke med f.eks Polygon og høre hvor mange bad de river årlig. Bad med omfattende fuktproblemer, bad som er få år gamle, bygget av fagfolk og godt etablerte/velrennomerte firmaer. Joda, det kan gå veldig bra, men det minste slurv kan føre til katastrofe. 

Anonymkode: c90e6...8da

Har ofte vært i dialog med Polygon. Har blandt annet vært leid inn som rørlegger. 

Det bygges langt flere bad enn det rives. 

Det er voldsomt til svartmaling og de få tilfellene der det har gått galt framstilles som normen.

Hva med alle badene fra 80-tallet og 90-tallet som fortsatt er brukbare? 

Det finnes mange seriøse aktører som utelukkende driver med baderom og er svært engasjert og dyktig i det de driver med.

Anonymkode: e89bd...094

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kabinett! Der vi bodde før hadde vi kabinett i 2. etasje og dusjvegger i første. Grunnen til det var at i 1. etasje var det betong under fliser og membran, og dermed ikke samme fare for fuktskader på sikt som i 2. etasje, hvor treverk og isolasjon var det som befant seg under fliser og membran. Da vi hadde takstmann hos oss i forbindelse med salg av huset sa han at alle takstmenn ble kjempeglade når de kom til hus hvor det var satt inn kabinett i 2. etasje, fordi det er så vanlig med fuktproblemer.

Det finnes mange fine kabinetter, og man får et helt ok et for 5-10.000. Greie å rengjøre også, synes jeg. Enklere enn flisvegg, i hvert fall.

Anonymkode: 57883...ea4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er et lignende kabinett jeg har plukket meg ut, hvis jeg går for den løsningen. Er badet ditt eldre, eller nyere?

Anonymkode: c90e6...8da

Badet mitt var 10 år da jeg kjøpte leiligheten. Mitt ønske var å ikke måtte starte med totalrenovering etter 5-6 år. Derfor ble dusjhjørnet byttet som aller første jobb i leiligheten min.

Anonymkode: a7e88...bcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et eksempel på hvor kjekt det er med dusjkabinett i nye bad:

I et stort brl hadde en stort og velrenommert rørleggerfirma bygget om flere hundre bad for noen år siden. Etter at garantien gikk ut, så fant beboerne ut at varmekablene var lagt feil og kortsluttet pga. vann som trengte ned under flisene.

Med dusjkabinett ble det ingen tull, med dusjhjørner så ble det kalde gulv og mange tusen i reparasjoner.

Anonymkode: ae801...9cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

@Leo sitt kabinett er rålekkert.

Jeg kastet ut det gamle dusjhjørnet som var i min leilighet, og byttet det med et Porsgrund Showerama 8-5 90x90

Porsgrund Showerama 8-5 hvit - Porsgrund

Nå, 2 år etter, er jeg like fornøyd som jeg var samme dag det ble montert. Grunnen til at jeg byttet dusjhjørnet med kabinett var potensiell fremtidig fuktproblematikk. 

Anonymkode: eb7a1...adf

Det har jeg også! Er kjempefornøyd :) 

Anonymkode: ebfa3...63a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...