Gå til innhold

Håper så sykt at barnet ikke får rødt hår...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Senest i går satt jeg og forbannet meg over at jeg ikke hadde arvet min mors og hennes søstres vakre røde hår, i stedet fikk jeg en kjedelig brunfarge som jeg bruker tusenvis av kroner på å stripe hvert år 🙄 Disse seks rødhårede søstrene har mange barn til sammen, kun ei arvet hårfargen og det var dessverre ikke meg..

Anonymkode: 40994...0ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rødt hår kan være så mangt. Gulrotfarge kombinert med likblek hud, masse store fregner og lyse øyenvipper og -bryn er ikke så pent. Rødhårede med gyllen, fin hud og knallblå/grønne øyne er nydelig!

Anonymkode: f8cf6...42a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rødt hår kan være så mangt. Gulrotfarge kombinert med likblek hud, masse store fregner og lyse øyenvipper og -bryn er ikke så pent. Rødhårede med gyllen, fin hud og knallblå/grønne øyne er nydelig!

Anonymkode: f8cf6...42a

Enig, og det er vel nettopp derfor det føles litt «utrygt» med rødt hår på baby.

Anonymkode: 8a725...953

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lille datter har rødlig hår, blå øyne og lys hud. Men hun er liten og det kan ennå endre seg. Jeg ofrer det ikke en tanke. Hun er min og den nydeligste i verden. Og får hun rødt hår og treffer på ts og folk som henne er jeg heller ikke redd fordi jeg vet at jeg har lært henne å være stolt av seg selv uansett hårfarge, kroppsfasong, klesstil osv. For ts, det er IKKE utseende som teller. Dersom det er mobbing du er redd for mtp det røde håret så lær barnet ditt å bli trygg på seg selv og vis han/hun akkurat hvor flott han/hun er. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig, og det er vel nettopp derfor det føles litt «utrygt» med rødt hår på baby.

Anonymkode: 8a725...953

Hjelpes.. Om et menneske er pent eller ikke avgjøres ikke bare av hår- og øyefarge, men av ansiktstrekk og helheten i seg selv. Et pent menneske er pent uavhengig av hårfarge, og det samme gjelder mindre pene mennesker også.

Anonymkode: 1e3bd...42b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et veldig overfladisk syn som er blåst opp og gjort til et problem, hvilket det ikke er. Hadde det ufødte barnet manglet halve kroppen, da hadde det vært noe å bekymre seg over. Hva slags hårfarge det får er ikke et problem. 

Anonymkode: 9eca3...1a3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rødt hår kan være så mangt. Gulrotfarge kombinert med likblek hud, masse store fregner og lyse øyenvipper og -bryn er ikke så pent. Rødhårede med gyllen, fin hud og knallblå/grønne øyne er nydelig!

Anonymkode: f8cf6...42a

Det vanligste her i Skandinavia er ikke rødhårede med gyllen hud og blå øyne (rødt hår og blå øyne er sjeldneste komboen som finnes). De aller fleste rødhårede er bleke og har ofte grønne, grå eller brune øyne, og likeså er vipper og bryn stort sett lyse fra naturens side. Noen har fregner og andre ikke.

Det er ikke hårfarge og øyefarge som bestemmer om noen er pen eller ikke, men helheten med ansiktstrekk og farger. Rødhårete er like pene som folk med andre hårfarger, men ofte på en annerledes og mer "eksotisk" måte.

Anonymkode: 1e3bd...42b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Rødt hår kan være så mangt. Gulrotfarge kombinert med likblek hud, masse store fregner og lyse øyenvipper og -bryn er ikke så pent. Rødhårede med gyllen, fin hud og knallblå/grønne øyne er nydelig!

Anonymkode: f8cf6...42a

Enig. Jeg forstår TS litt jeg, jeg personlig synes ikke orange hår er pent. Mye fordi rødt hår og svært lyshudtone med fregner henger sammen. Det synes jeg ikke er pent 

Anonymkode: e9c8b...023

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Jeg forstår TS litt jeg, jeg personlig synes ikke orange hår er pent. Mye fordi rødt hår og svært lyshudtone med fregner henger sammen. Det synes jeg ikke er pent 

Anonymkode: e9c8b...023

Så det er ok å skrive opp og ned på KG om hvor sykt mye man håper at barnet en venter ikke får rødt hår og om hvor stygt det er med rødt hår? Du kan like eller mislike rødt hår så mye du vil, men når man skriver at man håper ungen ikke får rødt hår og at det er så stygt med rødt hår, ja da er det en fordom.

Anonymkode: 1e3bd...42b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så det er ok å skrive opp og ned på KG om hvor sykt mye man håper at barnet en venter ikke får rødt hår og om hvor stygt det er med rødt hår? Du kan like eller mislike rødt hår så mye du vil, men når man skriver at man håper ungen ikke får rødt hår og at det er så stygt med rødt hår, ja da er det en fordom.

Anonymkode: 1e3bd...42b

Nei, det er en personlig mening. 

 

Ts

Anonymkode: d8a84...ae8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er en personlig mening. 

 

Ts

Anonymkode: d8a84...ae8

Ok, du sier det er en personlig mening.

Men for å sette ting litt på spissen: Hvordan vil du ta det, TS, om barnet ditt virkelig blir født med rødt hår? Vil du klare å bli vant med det eller vil du skamme deg over at ungen din er rødhåret? Vil du prøve å finne måter å kamuflere ungens røde hår på eller vil du lære ungen din å være stolt av seg selv som rødhåret?

Anonymkode: 1e3bd...42b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er absolutt i tvil. Har ikke noe inntrykk at av veldig mange misliker rødt hår. For meg er "ginger hate" et type internett- eller South Park-fenomen som lever sitt eget liv i den sfæren, ikke noe som er utbredt i det virkelige norske dagligliv. Jeg observerer snarere at rødhårede ofte får ekstra mange komplimenter, og at mange damer får lagt inn rødtoner i hårfargen hos frisøren. 

Anonymkode: 50dbe...3ef

Tror vi er vokst opp i forskjellige verdener. Min bestevenninne har verdens fineste røde hår ble mobbet for det til hun ble voksen, min eks rødhåret, ble mobbet. I min datter sin klasse var det mye "ginger " kommentarer ikke på en bra måte. Og nei bor ikke på bygda men et sted der man ser alt av hår og hud farger. Så føler virkelig ikke det er noe nett fenomen.

Anonymkode: 8f2bc...dc3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror vi er vokst opp i forskjellige verdener. Min bestevenninne har verdens fineste røde hår ble mobbet for det til hun ble voksen, min eks rødhåret, ble mobbet. I min datter sin klasse var det mye "ginger " kommentarer ikke på en bra måte. Og nei bor ikke på bygda men et sted der man ser alt av hår og hud farger. Så føler virkelig ikke det er noe nett fenomen.

Anonymkode: 8f2bc...dc3

Jeg er selv rødhåret. Jeg har fått de fineste komplimenter for håret mitt, men også blitt grovt mobbet både som barn og også i voksen alder pga mitt røde hår. Har opplevd ofte at voksne mennesker, oftest kvinner, skal rope etter en på gata at rødt hår er stygt osv. Jeg har flere rødhårede søsken og kjenner mange med rødt hår, og alle har i større eller mindre grad opplevd stygge kommentarer for sitt røde hår selv om alle har helt vanlig utseende.

Nettopp derfor er det ekkelt og sårende å lese at så mange i denne tråden skriver at rødt hår ikke er fint eller at rødt hår er stygt, at rødhårede ikke har sjel osv.

En gang for alle så er rødt hår bare en hårfarge, og det er synd at så mange skal mene noe om hvorvidt man er pen eller ikke pga en hårfarge. Et pent menneske er pent uavhengig av hårfarge.

Anonymkode: 1e3bd...42b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er selv rødhåret. Jeg har fått de fineste komplimenter for håret mitt, men også blitt grovt mobbet både som barn og også i voksen alder pga mitt røde hår. Har opplevd ofte at voksne mennesker, oftest kvinner, skal rope etter en på gata at rødt hår er stygt osv. Jeg har flere rødhårede søsken og kjenner mange med rødt hår, og alle har i større eller mindre grad opplevd stygge kommentarer for sitt røde hår selv om alle har helt vanlig utseende.

Nettopp derfor er det ekkelt og sårende å lese at så mange i denne tråden skriver at rødt hår ikke er fint eller at rødt hår er stygt, at rødhårede ikke har sjel osv.

En gang for alle så er rødt hår bare en hårfarge, og det er synd at så mange skal mene noe om hvorvidt man er pen eller ikke pga en hårfarge. Et pent menneske er pent uavhengig av hårfarge.

Anonymkode: 1e3bd...42b

Etter å ha lest alle svarene her. Kritikk, rettelse: mobbing, av hårfage og hudfarge som ofte følger med rødt hår.

Det er rett og slett rasisme. 

 

Anonymkode: b0c68...fd7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er selv rødhåret. Jeg har fått de fineste komplimenter for håret mitt, men også blitt grovt mobbet både som barn og også i voksen alder pga mitt røde hår. Har opplevd ofte at voksne mennesker, oftest kvinner, skal rope etter en på gata at rødt hår er stygt osv. Jeg har flere rødhårede søsken og kjenner mange med rødt hår, og alle har i større eller mindre grad opplevd stygge kommentarer for sitt røde hår selv om alle har helt vanlig utseende.

Nettopp derfor er det ekkelt og sårende å lese at så mange i denne tråden skriver at rødt hår ikke er fint eller at rødt hår er stygt, at rødhårede ikke har sjel osv.

En gang for alle så er rødt hår bare en hårfarge, og det er synd at så mange skal mene noe om hvorvidt man er pen eller ikke pga en hårfarge. Et pent menneske er pent uavhengig av hårfarge.

Anonymkode: 1e3bd...42b

Jeg synes selv at rødt hår er skikkelig fint, spesielt på kvinner. Jeg synes derimot at gulrotfarget hår, med blek hud, masse fregner og lyse vipper og bryn ikke er det mest estetisk fine. For kvinner er det mulig å f.eks farge vipper og bryn (slik som blonde gjør), men menn kan ikke det. Jeg synes dessverre at menn med gulrotfarget hår, blek hud, masse fregner og lyse bryn og vipper trekker ned et ellers kjekt utseende. Har de derimot rødbrunt hår og litt mer farge på bryn og vipper er det hot. Jeg kan forstå at noen kanskje er litt bekymret for å få en gutt med rødt hår, men jeg synes likevel at ts drar den litt for langt.

Anonymkode: 12808...b41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes selv at rødt hår er skikkelig fint, spesielt på kvinner. Jeg synes derimot at gulrotfarget hår, med blek hud, masse fregner og lyse vipper og bryn ikke er det mest estetisk fine. For kvinner er det mulig å f.eks farge vipper og bryn (slik som blonde gjør), men menn kan ikke det. Jeg synes dessverre at menn med gulrotfarget hår, blek hud, masse fregner og lyse bryn og vipper trekker ned et ellers kjekt utseende. Har de derimot rødbrunt hår og litt mer farge på bryn og vipper er det hot. Jeg kan forstå at noen kanskje er litt bekymret for å få en gutt med rødt hår, men jeg synes likevel at ts drar den litt for langt.

Anonymkode: 12808...b41

Hvorfor skulle noen være bekymret for å få et rødhåret barn? Er det kun fordi man da ikke synes rødt hår er pent eller er det fordi man er redd barnet skal bli mobbet? Jeg kan ikke huske å se at TS har skrevet noe om at hun er redd for at barnet skal bli mobbet, kun frykt for et "stygt" barn, og da går det for langt..

For å si det sånn, hvorvidt rødt hår er pent på gutter eller jenter kommer an på hvem håret sitter på.. Noen er pene med "gulrotfarget" hår, lys hud og fregner, andre ikke. Det er ikke hårfargen i seg selv som avgjør om noen er pen eller ikke, men helheten.

Anonymkode: 1e3bd...42b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etter å ha lest alle svarene her. Kritikk, rettelse: mobbing, av hårfage og hudfarge som ofte følger med rødt hår.

Det er rett og slett rasisme. 

 

Anonymkode: b0c68...fd7

Ja, det virker som om det er i samme gaten som rasisme. Man "underkjenner" noen fordi de har en annen hårfarge enn det som er vanlig. TS og andre bør tenke litt over hvilke holdninger de viderefører..

Anonymkode: 1e3bd...42b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skyt meg nå, men.... Har fått vite at det er en gutt og da blir det liksom enda verre. Kan ikke tenke meg noe mindre estetisk fint enn en gutt/mann med rødt hår. 

Jeg har lyst blondt hår, men faren min har rølig skjegg, så jeg bærer nok genene. Samboer er  mellomblond... hva er sjansene våre? 

Anonymkode: d8a84...ae8

Sjansene for at du er veldig overfladisk, er meget stor. Bry deg hellerom ting som betyr noe. 

Anonymkode: 784d4...489

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er absolutt i tvil. Har ikke noe inntrykk at av veldig mange misliker rødt hår. For meg er "ginger hate" et type internett- eller South Park-fenomen som lever sitt eget liv i den sfæren, ikke noe som er utbredt i det virkelige norske dagligliv. Jeg observerer snarere at rødhårede ofte får ekstra mange komplimenter, og at mange damer får lagt inn rødtoner i hårfargen hos frisøren. 

Anonymkode: 50dbe...3ef

At rødhårede mangler sjel, tror jeg stammer fra Southpark, men jeg har selv opplevd mobbing for mitt røde hår, fregner og lyse hud. Mobbing av rødhårede har eksistert lenge, også i Norge. I min barndom på 70- og 80-tallet hvor det var få innvandrere, var det de rødhårede barna som skilte seg mest ut i utseende.

Jeg kan legge til at ingen av foreldrene mine var rødhårede, de var begge mørkblonde. Det er likevel tydelig at gener for rødt hår finnes i slekta for flere av mine søskenbarn og deres barn er rødhårede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så det er ok å skrive opp og ned på KG om hvor sykt mye man håper at barnet en venter ikke får rødt hår og om hvor stygt det er med rødt hår? Du kan like eller mislike rødt hår så mye du vil, men når man skriver at man håper ungen ikke får rødt hår og at det er så stygt med rødt hår, ja da er det en fordom.

Anonymkode: 1e3bd...42b

 

Jeg har ikke skrevet det. Jeg er ikke TS. Hadde jeg vært gravid hadde hårfarge vært en bagatell. Men man ønsker seg friske barn.

Gravide har mange ulike ønsker, slik som TS, som ønsker og håper at barnet ikke får rødt hår. Akkurat som at noen ikke ønsker at barnet skal arve «mor stygge ører» eller «fars store nese» Men bare fordi det er snakk om rødt hår, tilter hele kvinneguiden. 

Anonymkode: e9c8b...023

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...