Gå til innhold

Alkoholfri øl i barnedåp - svigers forbanna


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Viktualia said:

:alice::skratte::kaklehone:

Dette er den beste tråden på årevis! KG-gull!

Enig! Digger den:link:

Anonymkode: 782ca...44c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg trodde jeg var hysterisk ifht barn og alkohol, men jeg er jo slepphendt jo, i allefall etter å ha lest i denne tråden, der en lettøl på bordet blir sammenlignet med å sitte med en sprøyte i armen! Wow, bare wow😂

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg var 14 år serverte jeg masse i barnedåp! Helt vanlig her i Oslo-området :) 

Anonymkode: 4bfc1...a32

Mulig det. I de barnedåpene jeg har vært i har det ikke vært slik. (I konfirmasjoner, derimot har det vært vanlig med folk som serverer). Men vi er jo litt usiviliserte på bygda ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden skal jeg tipse Nytt på Nytt om. Spesielt de innleggene som sammenligner Munkholm med heroinsprøyter. :hoho: 

Anonymkode: c9535...c68

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Thyra skrev:

Mulig det. I de barnedåpene jeg har vært i har det ikke vært slik. (I konfirmasjoner, derimot har det vært vanlig med folk som serverer). Men vi er jo litt usiviliserte på bygda ...

Har vært i like mange barnedåper uten servering altså. Veldig vanlig med «koldtbord» til både mat og drikke. (Jeg er også fra bygda selv om jeg bor i kjøreavstand til hovedstaden). 

Anonymkode: 4bfc1...a32

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gir en topp inntrykk til barn og vise sine små barn at alkohol kan man drikke hvor som helst. Flott innstilling. Det er dette jeg sier, det er utrolig mange familier som ikke skjønner at alkohol iblant ikke er bra for små barn. Men store deler av KG, er sikkert i samme båt som deg, bryr seg ikke om man drikker alkohol i barnas tilsyn. Trist.

Anonymkode: fd649...54d

Ser virkelig ikke problemet. Jeg viser gjerne mitt barn at man fint kan drikke alkohol i moderate og kontrollerte mengder i ethvert ‘lystig lag’.

Tror det er mye sunnere å vise barn at alkohol ikke er noe farlig/skummelt/spennende/hemmelig som voksne drikker uhemmet når barna har lagt seg. Man sier jo gjerne at barn arver sine foreldres alkoholvaner, og jeg hadde ikke hatt dårlig samvittighet om dette er alkoholvanene jeg viderefører. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal sies at jeg aldri har hatt noen problemer med svigers, vi har alltid hatt et kjempe godt forhold:

Den lille jenta vår skal døpes neste helg og planleggingen av dåpen er i god gang. Svigers bor veldig nær svenskegrensa og tilbød seg å kjøre innom for å kjøpe med en god del alkoholfri øl, noe jeg takket pent nei til da jeg føler øl (alkoholfri eller ei) ikke har noen ting i en barnedåp å gjøre. Svigermor ble rett og slett pisssur og begynte å hyle ut om dåpene til de andre barnebarna var forferdelige og at de er forferdelige besteforeldre fordi de ønsker å kose seg meg øl i dåpen. 

Det har selvfølgelig ingenting med det å gjøre, jeg bare synes ikke det er passende i en barnedåp og det ser veldig dårlig ut på bilder da man ikke kan se om det er alkoholfritt eller ikke. 

Mer jeg virkelig så urimelig fordi jeg ikke ønsker alkoholfri øl i barnedåpen? 

Anonymkode: 8c8e7...d41

På ene siden forstår jeg ikke hva som er ille med øl i dåpen så lenge den er alkoholfri. MEN på den andre siden fatter jeg ikke hvorfor din svigermor klikker såå i vinkel bare fordi hun ikke fpr drukket øl i dåpen. Skulle tro det stod om livet liksom at hun ikke får drukket øl. Helt sinnsyk overreaksjon fra hennes side.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Calandria skrev:

Alkohol hører ikke til i en barnedåp, så svigerforeldrene dine er jo helt på jorde.

Ølen er alkoholfri...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, yeans skrev:

Hva er problemet med å forstå at all type alkohol (inkl alkoholfritt) ikke hører hjemme i en barnedåp? 

 

Det finnes ikke alkoholfri alkohol

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Maleficenta skrev:

På ene siden forstår jeg ikke hva som er ille med øl i dåpen så lenge den er alkoholfri. MEN på den andre siden fatter jeg ikke hvorfor din svigermor klikker såå i vinkel bare fordi hun ikke fpr drukket øl i dåpen. Skulle tro det stod om livet liksom at hun ikke får drukket øl. Helt sinnsyk overreaksjon fra hennes side.

Hvis du leser litt mellom linjene har nok Ts gitt uttrykk for akkurat hvor ille og tacky hun synes alkoholfritt øl er. Svigermor trekker jo konklusjonen at ts synes alle andre barnedåper i familien har vært ille  (siden de sikkert har pleid å servere alkoholfritt øl), og at ts videre synes hun som svigermor er et fælt menneske som kan drikke noe så tacky som alkoholfritt øl i barnedåp... 

Anonymkode: 65922...3aa

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Honey Dew skrev:

Det får de bare finne seg i. Vil de ha alkohol, får de drikke det hjemme etter at de har kommet hjem fra barnedåpen

De VIL IKKE ha alkohol.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva er forskjellen på cola og alkoholfri øl? Jeg forstår ikke problemet annet enn at det er du og din mann som bestemmer hva som blir servert. 

Anonymkode: 6cd36...38b

Forskjellen er at f.eks. ei jente på 60kg får såpass mye alkohol i seg av 4 «alkoholfrie» øl (0,33l) at hun selv en time etter inntak har for høy promille til å kunne kjøre bil (lovlig).

Men la oss fortsette å innbille oss at alkoholfri øl er uten alkohol og ikke noe annerledes enn cola, fanta og farris.

Anonymkode: 6fb7d...ccb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Maleficenta skrev:

De VIL IKKE ha alkohol.

Så det nå. Hoppet dessverre a over et ord der. Beklager

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Forskjellen er at f.eks. ei jente på 60kg får såpass mye alkohol i seg av 4 «alkoholfrie» øl (0,33l) at hun selv en time etter inntak har for høy promille til å kunne kjøre bil (lovlig).

Men la oss fortsette å innbille oss at alkoholfri øl er uten alkohol og ikke noe annerledes enn cola, fanta og farris.

Anonymkode: 6fb7d...ccb

Her tror jeg det er på sin plass å komme med det kreative regnestykket som gir konklusjonen 0,2 promille ved inntak av 4 enheter 0,33cl x 0,7%.

Anonymkode: c23a8...7dc

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forskjellen er at f.eks. ei jente på 60kg får såpass mye alkohol i seg av 4 «alkoholfrie» øl (0,33l) at hun selv en time etter inntak har for høy promille til å kunne kjøre bil (lovlig).

Men la oss fortsette å innbille oss at alkoholfri øl er uten alkohol og ikke noe annerledes enn cola, fanta og farris.

Anonymkode: 6fb7d...ccb

"Helge Hasselgård fra Statens rettstoksikologiske institutt har tidligere uttalt til Forbrukerrådet at man må drikke sju flasker med alkoholfritt øl på styrten for å få en promille på 0,21, for å deretter drikke en ny flaske hvert tolvte minutt for å opprettholde promillen."

http://p3.no/alkoholfritt/

Anonymkode: c23a8...7dc

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forskjellen er at f.eks. ei jente på 60kg får såpass mye alkohol i seg av 4 «alkoholfrie» øl (0,33l) at hun selv en time etter inntak har for høy promille til å kunne kjøre bil (lovlig).

Men la oss fortsette å innbille oss at alkoholfri øl er uten alkohol og ikke noe annerledes enn cola, fanta og farris.

Anonymkode: 6fb7d...ccb

Du må styrte sju alkoholfri  øl for å få såpass med promille. Tror neppe noen drikker stort mer enn en 0,33- flaske over tid, til mat.

Det er like mye alkohol i kefir..

Anonymkode: 65922...3aa

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har aldri hørt om selskaper der "alkohol" ikke blir servert fordi det er barn til stedet. I min familie og omgangskrets er det ingen som har noe som helst problemer med å ta et glass øl ellervin til maten, med konjakk til kaffen. Kan ikke engang huske at et var noe vi barna reagerte på, vi syns det var kjempestas å være sammen med slektninger og nøt stemmningen. Husker familieselskaper, konfirmasjoner, bursdager etc som koselige minner.  Skjønner at folk mener annerledes men syns det virker helt hysterisk å lage styr at det er noe som LIGNER alkohol i dåpen. Fin måte å forsure forholdet til svigers, dem tror vel at TS er en utrolig overfladisk hysterisk hønemor. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg troddejeg var rar når det gjaldt alkohol i familieselskap, men dette er jo bare sprøtt! La nå folk få alkoholFRITT som et alternativ til brus og vann! 😂

Anonymkode: caa02...ebb

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mor som er sykelig opptatt av fasade på bilder i sosiale medier...For dette handler jo egentlig ikke om gjestene drikker kaffe, vann, te eller alkofritt øl.

Hvilket forbilde er du for barnet ditt TS? Skjønner godt om svigermor er bekymret for deg :)

Anonymkode: d1add...9cc

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

I dåpen til mine barn kommer vi nok til å ha koldtbord og der står også drikken plassert slik at man forsyner seg når man henter mat. Har vi mat som serveres vil drikke også serveres. Mye mulig vi velger å servere alkoholfri øl da dette egner seg bedre til mat enn brus.  

Vi blir ikke enige her. Vi kommer tydeligvis fra forskjellige bakgrunner og forskjellige kapital. Om du er vandt til at voksne folk sitter å drikker rett fra flaska forstår jeg at du ser på dette som et større problem enn meg. I min omgangskrets drikker man kun rett av flaska om man er tenåring på vorspiel. Flasker står ikke på bordet under måltider og voksne folk har et balansert forhold til øl (både med og uten alkohol). 

Anonymkode: 4bfc1...a32

Mest fornuftige inlegget så langt.

I dåpen til min datter så fikk alle servert Mozell i champagneglass da de kom. Maten var koldtbord. og ved siden av sto det et bord med drikkevarer og glass. Her var det flere typer brus, farris og alkoholfri øl.

Jeg synes dette ga en fin og alkoholfri ramme til barndåpen og ikke så veldig formelt.

 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...