Gå til innhold

Jeg fikk barn sist av søsknene, så mine barn er uinteressante for alle


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mine gjør det, både bunad og gullklokke ble lovet bort ved fødsel i ren spontan glede. 

Nå føler jeg jeg snakker mye om bunaden og klokken, det er ikke det som er viktig, det er tanken og gesten. 

Det er slettes ikke usannsynlig, og vi alle påvirkes av måten vi selv ble oppdratt på det er ikke unaturlig at jeg ønsker å beskytte mitt barn for angrep på hennes selvfølelse.

 

TS

Anonymkode: 49572...33f

Vi som ofte har blitt valgt bort vet hvordan det er å gjennomgå slikt. Selvfølgelig vil vi beskytte våre barn mot det! Det er desverre ikke alle som kan sette seg inn i slike følelser. Deres tanker går da heller på å svelge flest mulig kameler for at barna skal ha besteforeldre. Jeg forstår godt at flere tenker slik, men samtidig tenker jeg at kommunikasjon går begge veier. 

Anonymkode: c5638...141

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det første som taes opp er materielle ting. Det er kun en bunad og en gullklokke, og det er ikke noe som kan deles. At dette går til de første er jo ganske naturlig om slikt skal arves, og ikke sitte på det i mange år in case det kommer en jente til. Hva fikk guttene i familien? Var det noe igjen til de, eller er det ikke så farlig? 

Hva din datter får i konfirmasjon er vel litt tidlig å starte å være såret over...

Anonymkode: ec322...866

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det første som taes opp er materielle ting. Det er kun en bunad og en gullklokke, og det er ikke noe som kan deles. At dette går til de første er jo ganske naturlig om slikt skal arves, og ikke sitte på det i mange år in case det kommer en jente til. Hva fikk guttene i familien? Var det noe igjen til de, eller er det ikke så farlig? 

Hva din datter får i konfirmasjon er vel litt tidlig å starte å være såret over...

Anonymkode: ec322...866

sikkert ingenting, de er vel døde innen den tid dessverre. Det er jo selvsagtikke deres skyld da. 

Jeg er forøvrig helt uenige i at bunader og gullklokker helt naturlig skal deles ut til de som er så heldige å bli født først. Min mor bruker bunaden enda, det er ikke snakk om at den henger i et skap.

Og ei heller handler dette om en bunad, jeg gir jo beng i den, det er TANKEN, eller mangelen på tanke som er problemet. Jeg gjentar det med bunaden igjen og igjen fordi det var eksempelet mitt, jeg er ikke manisk opptatt av bunaden eller klokken, det er helt greit det, men hvorfor er det riktig at mitt barn skal behandles som et annenrangs barnebarn bare fordi hun ble født sist?

TS

Anonymkode: 49572...33f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det første som taes opp er materielle ting. Det er kun en bunad og en gullklokke, og det er ikke noe som kan deles. At dette går til de første er jo ganske naturlig om slikt skal arves, og ikke sitte på det i mange år in case det kommer en jente til. Hva fikk guttene i familien? Var det noe igjen til de, eller er det ikke så farlig? 

Hva din datter får i konfirmasjon er vel litt tidlig å starte å være såret over...

Anonymkode: ec322...866

Tingene er vel også det dere lesere er mest opptatt av å svare på? Dere tar jo ikke tid til å svare på andre ting heller.

Anonymkode: c5638...141

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mine gjør det, både bunad og gullklokke ble lovet bort ved fødsel i ren spontan glede. 

Nå føler jeg jeg snakker mye om bunaden og klokken, det er ikke det som er viktig, det er tanken og gesten. 

Det er slettes ikke usannsynlig, og vi alle påvirkes av måten vi selv ble oppdratt på det er ikke unaturlig at jeg ønsker å beskytte mitt barn for angrep på hennes selvfølelse.

 

TS

Anonymkode: 49572...33f

Spørs om ikke du står for det største angrepet på hennes selvfølelse ved å signalisere at ingen i familien bryr seg om henne.

Anonymkode: 954d3...0e4

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørs om ikke du står for det største angrepet på hennes selvfølelse ved å signalisere at ingen i familien bryr seg om henne.

Anonymkode: 954d3...0e4

Det er det ikke jeg som gjør, herlighet... 

TS

Anonymkode: 49572...33f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er det ikke jeg som gjør, herlighet... 

TS

Anonymkode: 49572...33f

De er bare ute etter å irritere deg nå ts. Dropp dem, svar de som kommer med konstruktivt.

Anonymkode: c5638...141

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De er bare ute etter å irritere deg nå ts. Dropp dem, svar de som kommer med konstruktivt.

Anonymkode: c5638...141

Ja tror det er best. Skal snakke med mamma i kveld. Wish me luck🙂🙃

ts

Anonymkode: 49572...33f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jeg uenig i. Ja dette har bakgrunn i egne erfaringer, men det er da slettes ikke usannsynlig at min datter kommer til å reagere på samme måte som meg, gitt samme behandling. 

Jeg ble skadet av denne type behandling i barndommen, ikke da jeg var 8 mnd. Selvsagt, men jeg som barn tok skade av det. Ja, det er for å beskytte meg selv, men også min datter. 

Ts

 

Anonymkode: 49572...33f

Skadet, faktisk. I alle dager. Du er «lettskadet», skjønner jeg? Kjenner veldig at jeg får lyst til å presentere deg for noen folk jeg kjenner: hun som ble misbrukt av halvbroren sin gjennom store deler av oppveksten, han som mens han var barneskoleelev sto opp klokka fem hver morgen for å gå med aviser før skoletid, så han kunne sette den maten på bordet som hans fordrukne mor ikke greide. Hun som måtte onanere faren sin før hun fikk lov til å gå ut og leke med de andre barna. Han som fra han var en neve stor ble overlatt til seg selv hjemme fordi mor ikke forsto at man må skaffe barnevakt når man skal ut og feste. De tok skade, de. Og de har all grunn til å være bitre, og klage, men de gjør det ikke.

Jeg synes du skal riste av deg selvmedlidenheten og oppmerksomhetssyken og fokusere positivt. Det virker foreg som du «tross alt» har et relativt ok liv. Det blir hva man gjør det til, vet du.

Anonymkode: b3fe4...027

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja tror det er best. Skal snakke med mamma i kveld. Wish me luck🙂🙃

ts

Anonymkode: 49572...33f

Kan være lurt det altså, får ikke svar om man ikke spør 😊

Anonymkode: c5638...141

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mine gjør det, både bunad og gullklokke ble lovet bort ved fødsel i ren spontan glede. 

Nå føler jeg jeg snakker mye om bunaden og klokken, det er ikke det som er viktig, det er tanken og gesten. 

Det er slettes ikke usannsynlig, og vi alle påvirkes av måten vi selv ble oppdratt på det er ikke unaturlig at jeg ønsker å beskytte mitt barn for angrep på hennes selvfølelse.

 

TS

Anonymkode: 49572...33f

Fremdeles: dette er nok ikke så uvanlig, og jeg ser ikke noe egentlig galt med det. Det er ikke så rart at man kan bli helt revet med av det første barnebarnet. Så blir det mange barnebarn, og man blir også eldre selv og har mindre energi til å følge opp. 

For å si det enkelt: 

Du har kun ett barn.

Da de fikk sitt første barnebarn, hadde det kun ett barnebarn å fordele oppmerksomheten på.

Nå har de mange barnebarn. Ditt barn er kun ett av mange.

Mitt eldste barn har to store album med bilder fra sitt første leveår. Mine to yngste har... ingen. Jeg er ikke noe mindre glad i de to yngste.

Det må du godta. Du kan kutte kontakten hvis du ønsker det, det er ikke alt som kan formidles via nett og kanskje er dette verre i virkeligheten enn det virker som. Lykke til når du snakker med din mor. 

Anonymkode: 47d7a...6f1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om så bare min mor hadde en billig liten skroteting hun kunne ha spesielt lyst at min datter skulke ha, hadde jeg blitt kjempeglad. Det er tanken som teller. 

 

Ts

Anonymkode: 49572...33f

Jeg har litt vanskelig for å tro at en sånn som deg ville blitt glad for en "billig liten skroteting". Tipper det ville blitt enda mer oppstyr da.

Anonymkode: 500ba...684

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vet jeg alt om, det var veldig sårt lenge inntil rett og slett ga f.. i mine foreldre på samme måte. Jeg gidder kun å besøke dem når jeg har mitt barn med aldri får de min oppmerksomhet utenom. Den tida er forbi. 

Anonymkode: 040cb...5fb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har litt vanskelig for å tro at en sånn som deg ville blitt glad for en "billig liten skroteting". Tipper det ville blitt enda mer oppstyr da.

Anonymkode: 500ba...684

«X sitt barn fikk en bunad, mens mitt barn fikk bare en stygg, gammel vase! De bryr seg ikke om barnet mitt!»

Anonymkode: 47d7a...6f1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.12.2017 den 9.29, AnonymBruker skrev:

Vi er 4 søsken  (jeg er litt attpåklatt) og mine tre eldre søsken har alle fått tre barn hver. Dette var stor stas og halloi i familien. Nå har jeg fått barn og det er det så vidt noen som legger merke til. Mest såret er jeg kanskje over mamma. Hun har lovet bort bunaden sin til sitt første jentebarnebarn og gullklokken hun fikk i konfirmasjonen til sitt andre jentebarnebarn. Mitt barn er det ikke noe igjen til. 

Husker de første årene mine eldste tantebarn levde så reiste hun 7 timer med buss for å se dem flere ganger i året, jeg bor i samme by som foreldrene mine, men ser de ikke så ofte. Mamma var dagmamma for de 5 første barnebarna (dette skjønner jeg kanskje at hun ikke orker lenger på grunn av alder) men hun har aldri sittet barnevakt for oss, nå er barnet vårt bare 8 mnd. så vi har ikke hatt det store behovet enda, men likevel...

Alt dette blir nok litt ekstra sårt når vårt barn er første barnebarn på min manns side og jeg ser hvor utrolig glad svigermor er for å ha fått et barnebarn. Svigermor vil komme på besøk hele tiden, vil høre sånne små oppdateringer som jo egentlig bare foreldre bryr seg om (når hun ble opptatt av terne sine for eksempel). Det er så sårt fordi jeg vet at sånn var min mor også, men nyhetsverdien har tydeligvis sunket. Mitt barn er ikke like stas som mine søsken sitt barn fordi de kom før :( 

Nå har jeg egentlig mest lyst å feire jul med svigers, jeg vet at da kommer mitt barn til å bli gjort stor stas på.

Er jeg urimelig som føler litt på dette?  

Anonymkode: 49572...33f

Forstpr det er sårt men er godt svigers er på tuppa etter sitt første barnebarn da 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skadet, faktisk. I alle dager. Du er «lettskadet», skjønner jeg? Kjenner veldig at jeg får lyst til å presentere deg for noen folk jeg kjenner: hun som ble misbrukt av halvbroren sin gjennom store deler av oppveksten, han som mens han var barneskoleelev sto opp klokka fem hver morgen for å gå med aviser før skoletid, så han kunne sette den maten på bordet som hans fordrukne mor ikke greide. Hun som måtte onanere faren sin før hun fikk lov til å gå ut og leke med de andre barna. Han som fra han var en neve stor ble overlatt til seg selv hjemme fordi mor ikke forsto at man må skaffe barnevakt når man skal ut og feste. De tok skade, de. Og de har all grunn til å være bitre, og klage, men de gjør det ikke.

Jeg synes du skal riste av deg selvmedlidenheten og oppmerksomhetssyken og fokusere positivt. Det virker foreg som du «tross alt» har et relativt ok liv. Det blir hva man gjør det til, vet du.

Anonymkode: b3fe4...027

Ærlig talt! Dette har ikke noe som helst med Ts sin problemstilling å gjøre. Blir som å ikke kunne si at man er sulten fordi det er sultne barn i Afrika. Det vil alltid være de som har det verre. Her er det en førstegangsmor, med alt det kan innebære, som føler at familien ikke bryr seg. Ikke om henne eller datteren. Det er fullt forståelig, spesielt siden hun har sett på hvordan de egentlig kan være. Og greit nok at nyhetens interesse ikke er der. Men litt interesse for deres egen datters ve og vel hadde kostet lite. En kommentar på et bilde. Et spørsmål om hvordan det går. Det er ikke så mye som skal til. Jeg skjønner i alle fall Ts godt!

Til deg, Ts: fint at du tør å ta det opp med moren din. Håper hun tar det til seg:) Det kan også bli mye bedre når barnet blir større. Når det begynner å snakke og det er mulig å etablere egen kontakt med henne for besteforeldrene. Merker at det var det som skjedde her. Også sist ut med barnebarn. Og baby var ikke så stas som før liksom. Men nå er det ikke tvil om at de elsker gutten vår. På grunn av den han er. Personlighet. Humor. Et menneske de kan forholde seg til. Så ha troen på at det kan bli bedre etter hvert! 

Anonymkode: 929df...e32

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ærlig talt! Dette har ikke noe som helst med Ts sin problemstilling å gjøre. Blir som å ikke kunne si at man er sulten fordi det er sultne barn i Afrika. Det vil alltid være de som har det verre. Her er det en førstegangsmor, med alt det kan innebære, som føler at familien ikke bryr seg. Ikke om henne eller datteren. Det er fullt forståelig, spesielt siden hun har sett på hvordan de egentlig kan være. Og greit nok at nyhetens interesse ikke er der. Men litt interesse for deres egen datters ve og vel hadde kostet lite. En kommentar på et bilde. Et spørsmål om hvordan det går. Det er ikke så mye som skal til. Jeg skjønner i alle fall Ts godt!

Til deg, Ts: fint at du tør å ta det opp med moren din. Håper hun tar det til seg:) Det kan også bli mye bedre når barnet blir større. Når det begynner å snakke og det er mulig å etablere egen kontakt med henne for besteforeldrene. Merker at det var det som skjedde her. Også sist ut med barnebarn. Og baby var ikke så stas som før liksom. Men nå er det ikke tvil om at de elsker gutten vår. På grunn av den han er. Personlighet. Humor. Et menneske de kan forholde seg til. Så ha troen på at det kan bli bedre etter hvert! 

Anonymkode: 929df...e32

Takk for gode ord, praten gikk sånn jeg tenkte den skulle gå, at hun stiller seg helt utenforstående til problemstillingen.

Vi får bare se hvordan det utvikler seg. Jeg er ferdig med å sende bilder og ta initiativ til at hun skal møte datteren min. Hvis det går som med dere, at de fatter mer interesse etterhvert, så får jeg ta det som en positiv overraskelse. Jeg har ingen forhåpninger og feirer fra nå av jul med svigers...

 

TS

Anonymkode: 49572...33f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.12.2017 den 10.37, AnonymBruker skrev:

Hos oss er det motsatt. I min familie er det kun babyen som får oppmerksomhet. Den minste i flokken får all kos og oppmerksomhet, uten unntak. De eldre barna blir bare plassert i en krok med en lekebil under familiemiddager liksom. Nå er det jo vi som har babyen, og det er jo fint for oss - men jeg har vondt av min brors barn som er litt eldre og ikke får noe oppmerksomhet av farmor, oldemor eller noen. Håper de får det av sin mormor! Gruer meg til min lillesøster får barn og våre barn blir ''stuet vekk'' :P 

TS feir jul med svigers. Det er helt greit! 

Anonymkode: 3f1af...61e

Tøft av deg å snakke med henne i alle fall. Da har du gjort ditt, og det blir opp til henne. Synd hun ikke så ditt synspunkt. Men nå har du bevisstgjort henne på hvordan du føler det. Så det kan jo gjøre henne mer oppmerksom fremover. Hvis ikke er det flott at dere i det minste har engasjert svigerfamilie. 

Det er ikke gøy å gi og gi av seg selv, og så ikke få noe respons tilbake. Enveiskommunikasjon er så kjipt. Føler seg både ensom, lite verdt og avvist. Snakker altså litt fra egen erfaring her. Det kommer til et punkt hvor man må ta et valg. Strekke ut en hånd, og føle på avvisningen. Eller bare slutte, slikke sine sår og gå videre. De er kanskje vant til at det er du som står for kontakten. Så kan jo snu også, om de plutselig kjenner på at det blir like mye deres ansvar å holde kontakt. 

Skjønner i alle fall ikke at folk gir deg så mye pes i denne tråden. Som småbarnsforelder, i denne spesielle fasen, så er det jo oftest sin egen familie man søker mot. I alle høytider, ferier og helger. 

Anonymkode: 929df...e32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...