Gå til innhold

Prøverør 2018


FlyBabe

Anbefalte innlegg

Vet ikke om jeg klarer å gjøre dette igjen... Kanskje ikke noe vits heller siden det var 2 forsøk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, Aaa08 said:

Vet ikke om jeg klarer å gjøre dette igjen... Kanskje ikke noe vits heller siden det var 2 forsøk...

Den tanken har jeg hatt flere ganger. 2 forsøk er ikke så mye..  Jeg hadde 3 på første, og 5 på nr 2.

Gi deg selv tid til å sørge, vær sint...også tar du beslutning om ny runde eller ei når det verste sjokket har gått over

Anonymkode: d21b5...7d2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kom mensen💃💃 tenk å bli så glad for å få mensen etter en MA. 

Ringte klinikken i dag, får jeg mensen i slutten av juli så blir det fryseforsøk, får jeg mensen begynnelsen av august så blir det full pakke. Men med 28 dagers syklus, så blir det nok fryseforsøk..  hvis ikke MA har ødelagt syklusen helt da😩 

nå skal jeg nyte sommeren med masse aktiviteter i hele juli og virkelig koble ut. Kommer også til å koble ut herfra, tror det er lurt for hode og kropp. Ønsker dere alle sammen en god sommer. Også lykke til dere som er midt inn i en behandling eller ruging😊 

god klem til dere alle sammen❤️ 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, n0mdeplume skrev:

Hei!

Er ny her og vi har nettopp fått innvilget IVF etter å ha vært prøvere en stund. Jeg er 30 år og har endometriose. Jeg skal ha kort protokoll når vi begynner opplegget ca første uken i september avhengig av når mens kommer. Er veldig spent, natulig nok :) 

Jeg anbefaler deg lang protokoll. De med endometriose har større sjanse for graviditet når de tar lang protokoll. Grunnen til det er at da tørker og minsker endometriosen. De aller fleste med endometriose anbefales lang protokoll. Rart at du ikke fikk lang protokoll.

- Hilsen ei med endometriose. Andreas Putz (en spesialist på Endo i Tønsberg) anbefaler alle Endo kvinner dette. De aller fleste blir gravide da.

Anonymkode: 7b375...058

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Aaa08 skrev:

Ingen innsett... eggene klarte seg ikke ..... 

Så trist 😢 Håper det likevel går bra med deg ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg anbefaler deg lang protokoll. De med endometriose har større sjanse for graviditet når de tar lang protokoll. Grunnen til det er at da tørker og minsker endometriosen. De aller fleste med endometriose anbefales lang protokoll. Rart at du ikke fikk lang protokoll.

- Hilsen ei med endometriose. Andreas Putz (en spesialist på Endo i Tønsberg) anbefaler alle Endo kvinner dette. De aller fleste blir gravide da.

Jeg spør kanskje litt dumt, men får man bestemme dette selv? I møte med legen/fertilitetsklinikken fikk jeg presentert et opplegg som allerede var lagt opp til meg og de var jo klar over endometriosen siden jeg et par ganger har vært inne og tatt ultralyd i forbindelse med endoen, og tok det også da vi var inne til samtale så nylig. Jeg må vel nesten anta at de vet hva de gjør selv om jeg også leser at lang protokoll er vanlig ved endometriose, og håpe på det beste. 🤞 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Aaa08 skrev:

Ingen innsett... eggene klarte seg ikke ..... 

Så leit! Sender deg en stor klem og gode tanker 💗 Håper du får hentet deg inn med gode planer for sommeren som får tankene på andre ting ☀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hollymolly skrev:

Da kom mensen💃💃 tenk å bli så glad for å få mensen etter en MA. 

Ringte klinikken i dag, får jeg mensen i slutten av juli så blir det fryseforsøk, får jeg mensen begynnelsen av august så blir det full pakke. Men med 28 dagers syklus, så blir det nok fryseforsøk..  hvis ikke MA har ødelagt syklusen helt da😩 

nå skal jeg nyte sommeren med masse aktiviteter i hele juli og virkelig koble ut. Kommer også til å koble ut herfra, tror det er lurt for hode og kropp. Ønsker dere alle sammen en god sommer. Også lykke til dere som er midt inn i en behandling eller ruging😊 

god klem til dere alle sammen❤️ 

Riktig god sommer og klem til deg også, @Hollymolly 💗 Nå får det jammen klaffe til høsten!! 🤞 Jeg tar også litt forum-sommerferie nå, blir deilig å ikke tenke (så mye) på IVF-prosessen i ferien ☀️☀️☀️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg anbefaler deg lang protokoll. De med endometriose har større sjanse for graviditet når de tar lang protokoll. Grunnen til det er at da tørker og minsker endometriosen. De aller fleste med endometriose anbefales lang protokoll. Rart at du ikke fikk lang protokoll.

- Hilsen ei med endometriose. Andreas Putz (en spesialist på Endo i Tønsberg) anbefaler alle Endo kvinner dette. De aller fleste blir gravide da.

Anonymkode: 7b375...058

Jeg hadde lang på 1-forsøk. Negativt desverre. Kort på forsøk nr 2, avbrutt. 

Da jeg surte legen om det med lang og endometrise, sa han at det har lite å siå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Aaa08 said:

Har noen tatt kromosomprøve her i Norge?

Av embryoet mener du? Trodde ikke det var lov i Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Athena85 skrev:

Av embryoet mener du? Trodde ikke det var lov i Norge

Nei. Før hele ivf prosessen. Ble anbefalt dette fra flere klinikker i utlandet. Både kvinne og mann skal testes.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.6.2018 den 13.49, miore skrev:

Jeg har prøvd begge deler, og om det er noen trøst synes jeg bivirkningene på pergo er mye, mye verre enn bivirkningene på sprøyter! Sistnevnte merket jeg ikke i det hele tatt på humøret, ble bare litt stinn i magen etter hvert som folliklene vokste. Ble litt trøtt og sur av progesteronen man tar etter uttak, men ikke noen krise det heller. 

Ja jeg blei så bitch for å si det mildt, jeg satt å gråt rundt påskemiddaen uten grunn, helt ut av meg selv..  det var godt å høre at det ikke bare var meg, har hørt at de har tatt pergo ut av markedet?!

 

vi begynner etter sommeren, blir så spennende ❤️

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 hours ago, Aaa08 said:

Nei. Før hele ivf prosessen. Ble anbefalt dette fra flere klinikker i utlandet. Både kvinne og mann skal testes.

 

Ahh, har ikke hørt om det før. Er det noe man kan ta i det offentlige i Norge? Feks på Rikshospitalet? Eller må man gjøre det privat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Athena85 skrev:

Ahh, har ikke hørt om det før. Er det noe man kan ta i det offentlige i Norge? Feks på Rikshospitalet? Eller må man gjøre det privat?

Det er det jeg ikke vet.. finner ikke noe om dette på nettet på norske sider. Legen på riks sa at dette ikke tas før mann blir gravigd, men dette er bare tull. Veldig populært i utlandet. Kariotype eller noe sånnt heter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På onsdag var jeg på samtale med legen. Vi gikk grundig gjennom to siste forsøk. Legen mente at jeg klarer å produsere nok egg men kroppen min klarer ikke å produsere modne, gode nok egg😐😬. Selv om ingenting er galt med oss og har gode verdier på prøver, jeg må nok ha lang protokol ved neste forsøk. Det var godt å snakke med han og få svar på alt vi lurte på. 

Har også snakket med Riks. Jeg har fått plass for egguttak uke 38( slutten av september). Det var mye kortere ventetid nå enn sist👏🏻. Skal på samtale med legen på Riks i august. Blir spennende hva de tenker denne gangen. 

Jeg har også fått Letrozol av legen på klinikken. Han ville at vi prøver de nå i sommer og kanskje jeg klarer å bli gravid naturlig. Er det noen av dere her som har gått på de? Noen bivirkninger? 🤔 

God sommer til alle tøffe damer her inne!❤️ Og dere nye, velkommen skal dere være!☺️👍🏻

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Aaa08 said:

Det er det jeg ikke vet.. finner ikke noe om dette på nettet på norske sider. Legen på riks sa at dette ikke tas før mann blir gravigd, men dette er bare tull. Veldig populært i utlandet. Kariotype eller noe sånnt heter det.

Det tas ikke tilfeldige genprøver. Dette koster alt for mye til at det kan gjøres  det offentlige uten stor mistanke.

Vi har utført PGD, fordi mannen har en kjent arvelig sykdom. Pgd er lovlig i Norge, men utføres i Sverige eller Sveits. Lang søkeprosess i forkant. Dekkes av det offentlige. Og det koster nok en formue for staten..

Pgd er ikke akkurat en enkel vei når det gjelder ivf. Og pgd ville jo blitt konsekvensen hvis kromosomprøven viste anormaliteter. Så klart private aktører ønsker å tilby dette rådyre alternativet 

 

Anonymkode: d21b5...7d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.6.2018 den 15.21, n0mdeplume skrev:

Jeg spør kanskje litt dumt, men får man bestemme dette selv? I møte med legen/fertilitetsklinikken fikk jeg presentert et opplegg som allerede var lagt opp til meg og de var jo klar over endometriosen siden jeg et par ganger har vært inne og tatt ultralyd i forbindelse med endoen, og tok det også da vi var inne til samtale så nylig. Jeg må vel nesten anta at de vet hva de gjør selv om jeg også leser at lang protokoll er vanlig ved endometriose, og håpe på det beste. 🤞 

Beklager seint svar! De bestemmer, men de godtar mer hvis du er veldig bestemt på det. Går du offentlig eller privat? Jeg ble anbefalt lang protokoll av gynekologen og sykepleieren hos klinikk Hausken i Oslo. Men hadde allerede snakket med Andreas Putz at dersom jeg fikk kort protokoll så skulle Andreas ringe de å snakke med de. Jeg vil ikke tape noen sjanser her, da prøverør i seg selv er veldig hard fysisk og psykisk. Men ja, det stemmer. Det er vanlig med lang protokoll hos endometriose pasienter. Det er mange leger som ikke kan så fryktelig mye om endometriose og som da kan gi feil behandling grunnet manglede kompetanse i faget. Det er kun de siste årene at endometriose har blitt så mye snakket om. Men jeg fikk med meg et skriv fra Andreas hvor det ble anbefalt behandling og medisiner. Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt en samtale med de, forklart situasjonen. For det er en grunn til at de med Endo blir anbefalt denne behandlingen og hvor de også lykkes best. Jeg hadde ikke tatt kort protokoll fordi de mente det var det beste. Jeg hadde stått på mitt! Evt byttet klinikk. :) Lykke til! :) 

Anonymkode: 7b375...058

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.6.2018 den 10.46, Maldo skrev:

Hei :)

jeg må bare høre, du som har brukt pergo.

traff det på første pergo kur, å hvor lenge før hadde dere prøvd ? 🌺

Hei 

beklager litt sen svar, men har trengt en liten pause fra alt.

Jeg fikk resept på 6 måneder med pergo, fikk eggløsning fem av gangene og langt mer regelmessig syklus, hvertfall de månedene jeg hadde eggløsning. Ble gravid den siste måneden da vi egentlig hadde gitt opp. Men lykken var kortvarig da MA ble konstatert i uke 7. 

Før jeg begynte på pergo hadde vi prøvd sånn mer eller mindre aktivt i 3,5 år. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...