Gå til innhold

Fryser vann på 0°C eller -0,01°C?


Cambria

Anbefalte innlegg

0 grader er et punkt, så temperaturen vil enten være høyere eller lavere. Er den litt lavere fryser vannet (forutsatt at ikke det er helt rent), og er den litt høyere så tiner det.

Anonymkode: 25fa5...a16

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og bare for å gi ytterligere forvirring til ts, så forskyves disse temperaturgrensene hvis det atmosfæriske trykket faller eller stiger.

Anonymkode: 886bd...0f9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hulderen skrev:

Nei. Vet du ikke at de to scalaene er ulike? Vann fryser ved 32 grader Fahrenheit og koker ved 212 grader Farenheit.

Herregud.

Celsius tok utgangspunkt i Fahrenheit sin og laget en ny skala...

Anonymkode: 57c41...2f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 11/25/2017 at 12:02 AM, AnonymBruker said:

0 grader er et punkt, så temperaturen vil enten være høyere eller lavere. Er den litt lavere fryser vannet (forutsatt at ikke det er helt rent), og er den litt høyere så tiner det.

Anonymkode: 25fa5...a16

Det er feil. Rent vann fryser, og ren is tiner ved 0 grader C ved havnivå. Ikke høyere og ikke lavere. Definisjonen på 0 grader C er smeltepunktet (frysepunktet) for vann.

Vannet forblir ved 0 grader C mens det fryser/smelter. Det kreves energi for at vannet skal endre fase, og vannet forblir ved 0 grader C mens det tilføres eller avgir den energien som skal til for at vannet skal endre fase.

Endret av H80
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/25/2017 at 12:54 AM, AnonymBruker said:

Herregud.

Celsius tok utgangspunkt i Fahrenheit sin og laget en ny skala...

Anonymkode: 57c41...2f6

Hva mener du med dette? Celsius-skalaen tar ikke på noen måte utgangspunkt i Fahrenheit-skalaen. De har helt forskjellige nullpunkt, og en grads differanse i den ene skalaen betyr ikke det samme som en grads differanse i den andre skalaen.

Kelvin-skalaen derimot er basert på Celsius-skalaen, men har et annet nullpunkt, nemlig det absolutte nullpunkt, -273,15 C

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, H80 said:

Vannet forblir ved 0 grader C mens det fryser/smelter. Det kreves energi for at vannet skal endre fase, og vannet forblir ved 0 grader C mens det tilføres eller avgir den energien som skal til for at vannet skal endre fase.

Det er en overforenklet barneskoleforklaring. Is kan bli varmere enn akkurat 0 grader uten å smelte umiddelbart. Rekorden for oppvarming av is er 17 grader, men det var i ekstremt kort tid.

Anonymkode: 25fa5...a16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke overforenklet. Forenklet og tilpasset spørsmålet, publikummet og dessuten alle praktiske formål. Det med å varme is til 17 grader før den endrer fase er jeg skeptisk til, har du en link der jeg kan lese om dette eller er det bare noe du har drømt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, H80 said:

Ikke overforenklet. Forenklet og tilpasset spørsmålet, publikummet og dessuten alle praktiske formål. Det med å varme is til 17 grader før den endrer fase er jeg skeptisk til, har du en link der jeg kan lese om dette eller er det bare noe du har drømt?

http://adsabs.harvard.edu/abs/2006Natur.439..183I

Anonymkode: 25fa5...a16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.12.2017 den 23.10, H80 skrev:

Det er feil. Rent vann fryser, og ren is tiner ved 0 grader C ved havnivå. Ikke høyere og ikke lavere. Definisjonen på 0 grader C er smeltepunktet (frysepunktet) for vann.

Vannet forblir ved 0 grader C mens det fryser/smelter. Det kreves energi for at vannet skal endre fase, og vannet forblir ved 0 grader C mens det tilføres eller avgir den energien som skal til for at vannet skal endre fase.

Nå føler jeg meg fryktelig dum, men jeg ble utrolig fascinert over at vann kan fryse og tine på samme temperatur. Jeg klarer liksom ikke helt å forstå hvordan det kan være mulig. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...