Gå til innhold

Vi som tar avstand til bloggere som blogger om kosmetiske behandlinger - Hva må og kan gjøres for å stoppe denne trenden?


Gjest Carina Maria

Anbefalte innlegg

På 5.12.2017 den 23.32, orfeus skrev:

Barn blir påvirket av mer enn hva mor og far sier, og mange barn har ikke gode og sterke foreldre. Dessuten er unge i tidlig pubertet på jakt etter andre idealer enn foreldrene/det foreldrene representerer, og venners påvirkning er vel så viktig.

Jeg syns det er et lettvint utsagn, å si at det er foreldrenes ansvar alene, - vi lever ikke i små, kontrollerbare familiebobler uten impulser fra omverden. Du har rett i at det er mange som dyrker et merkelig kvinnesyn, og av dem er rosabloggere de mest synlige, ikke minst takket være tabloidavisene, som hyller de mest opererte og ekstreme av dem. 

Det er alt for lett å legge ansvaret på foreldrene selv om foreldre skal være med på å bidra til at barna utvikler et sunt forhold til kropp og utseende. Men det vil vi gjøre gjennom hele oppveksten. Jeg har ikke tallet på hvor mange ganger mannen min og jeg har fortalt barna våre hvor fine og flotte de er. Og de må ikke begynne å tenke negative tanker om kroppen og utseende sitt. Det har vi fortalt barna våre fra de var bitte små. I dag er mine to jenter 19 og 20 år gamle. Og de har et sunt forhold til kropp og utseende. Begge jentene mine er imot kosmetiske behandlinger. De har lest seg opp på skadevirkninger for produktene som brukes.

Vi som foreldre vet at når barna kommer i tenårene vil de løsrive seg fra oss teite og gammeldagse foreldre. Venners meninger betyr mer enn oss oldiser :) Og da blir de påvirket fra andre utenom foreldrene. De blir påvirket av venner og idolene de har. Tenåringer ser opp til idolene de har. Og de vil være som dem.

Det er derfor bloggere som Sophie Elise og andre toppbloggere som har mange fans av yngre jenter være bevisst for hva de blogger om. Når Sophie Elise tok restylane fortalte hun på bloggen sin at hun syntes det var stygt med små lepper. Sånne utsagn er tankeløst. For hennes meninger VIL. gjøre at fansen hennes blir påvirket. Fansen til Sophie Elise og andre toppbloggere forguder idolene sine. Og mange drømmer om å bli som dem.

Når eldre bloggere blogger om kosmetiske behandlinger er de dårlige rollemodeller for de yngre. De gir signal til de yngre at rynker ikke er akseptabelt og at når man blir eldre skal man se glatt ut. De reklamerer for noe som er falskt og unaturlig. Det vil si at de forfekter det som er naturlig fra naturens side som er at voksne får rynker når vi blir eldre. Og voksne skal ikke se ut som noen glatte barbiedukker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er medie påvirkning en del av barnas undervisning i dag? Hvis ikke håper jeg det kommer. Fra barneskole alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carina Maria
Akkurat nå, Lambigirl skrev:

Tråden er for de som er MOT kosmetiske behandlinger og tråden ble endret sånn fordi vi ønsket en saklig diskusjon. Du gjentar deg selv at du er for. Vi har forstått at du er for. Men du bidrar IKKE positivt til tråden.

Det er det tråden er den er for oss som er mot botox, restilan og skjønner hva slike behandlinger kan gjøre og hvordan jenter blir påvirket til kroppspress og utsende fiksering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, miagunda skrev:

Er medie påvirkning en del av barnas undervisning i dag? Hvis ikke håper jeg det kommer. Fra barneskole alder.

Jeg vet ikke hvordan det er i barneskolen, men i ungdomsskolen er kildekritikk en viktig del av undervisningen. Jeg har personlig brukt både SE og CBE som eksempler, og vi har hatt forelesere som har snakket om skjønnhetsindustrien og hvor falsk den er. Det ga grunnlag for flotte diskusjoner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carina Maria
19 minutter siden, Fantastica skrev:

Jeg vet ikke hvordan det er i barneskolen, men i ungdomsskolen er kildekritikk en viktig del av undervisningen. Jeg har personlig brukt både SE og CBE som eksempler, og vi har hatt forelesere som har snakket om skjønnhetsindustrien og hvor falsk den er. Det ga grunnlag for flotte diskusjoner.

Kilde kritikk er viktig og på en slik diskusjon er kildene SE, CBE og andre bloggere som bruker botox, restilan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, Carina Maria skrev:

Har du ikke skjønt det? Tråden er for oss er er mot kosmetiske behandlinger. Du klarer ikke og diskutere temaet ut fra et samfunns perspektiv. Ja vi har skjønt at du er for kosmetiske behandlinger og gjentar deg til det uendelige om hvorfor du er for. Tråden er for oss dom er mot. Lag en egen tråd for dem som for. 

Ja jeg har skjønt at tråden er for dere som er mot kosmetiske behandlinger, derfor skal jeg som er for ikke kommentere her mer. Det fikk jeg beskjed om fra noen av dere her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

What? Har det blitt avsporing å be en debattant om å forklare sine synspunkter? Det står til og med i reglene (under her) at man skal forklare hva man mener og hvorfor, og når en debattant stadig unnlater å gjøre det - og jeg ber om forklaring, så er det avsporing! ? ! ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, orfeus skrev:

What? Har det blitt avsporing å be en debattant om å forklare sine synspunkter? Det står til og med i reglene (under her) at man skal forklare hva man mener og hvorfor, og når en debattant stadig unnlater å gjøre det - og jeg ber om forklaring, så er det avsporing! ? ! ? 

Jeg har mange ganger forklart mine synspunkter her. Men de er ikke som dere vil de skal være. Det kan ikke jeg gjøre noe med..Jeg vet det er meg du sikter til, for det du skrev til meg ble slettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Lovelulu skrev:

Jeg har mange ganger forklart mine synspunkter her. Men de er ikke som dere vil de skal være. Det kan ikke jeg gjøre noe med..Jeg vet det er meg du sikter til, for det du skrev til meg ble slettet.

Skulle ikke du gi deg med og kommentere?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Lovelulu skrev:

Jeg har mange ganger forklart mine synspunkter her. Men de er ikke som dere vil de skal være. Det kan ikke jeg gjøre noe med..Jeg vet det er meg du sikter til, for det du skrev til meg ble slettet.

Nei. Du har ikke underbygget noe, bare sagt at du er for kosmetiske inngrep og sagt at ingen tar skade av å lese om det på nettet. Jeg prøver igjen:

Hvilke sosiologiske undersøkelser baserer du dine argumenter på, at det er bra med kosmetiske inngrep og at det er positivt å skrive om det/legge ut bilder av prosessen, - i blogger?

Mener du at ingen unge jenter og gutter blir påvirket av å lese blogger som promoverer kosmetiske inngrep, for eksempel Sofie Elise og Isabel Raad sine blogger?

PS Jeg viser til dette en gang til, som en forklaring på hvorfor jeg er uenig med deg. 

https://www.researchgate.net/publication/279241420_The_Effects_of_the_Media_on_Self-Esteem_of_Young_Girls

 

 

Endret av orfeus
La til et PS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, orfeus skrev:

Nei. Du har ikke underbygget noe, bare sagt at du er for kosmetiske inngrep og sagt at ingen tar skade av å lese om det på nettet. Jeg prøver igjen:

Hvilke sosiologiske undersøkelser baserer du dine argumenter på, at det er bra med kosmetiske inngrep og at det er positivt å skrive om det/legge ut bilder av prosessen, - i blogger?

Mener du at ingen unge jenter og gutter blir påvirket av å lese blogger som promoverer kosmetiske inngrep, for eksempel Sofie Elise og Isabel Raad sine blogger?

PS Jeg viser til dette en gang til, som en forklaring på hvorfor jeg er uenig med deg. 

https://www.researchgate.net/publication/279241420_The_Effects_of_the_Media_on_Self-Esteem_of_Young_Girls

 

 

Det har jeg! Les igjennom tråden. Hvis det da ikke er slettet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, princesse skrev:

Skulle ikke du gi deg med og kommentere?

Når jeg får direkte spørsmål fra Orfeus svarer jeg. Grunnen til at jeg skulle slutte å kommentere her var fordi noen av dere mente det bare var de som var imot som får kommentere i denne tråden. Så jeg ble vel kastet ut fordi jeg er for kosmetiske behandlinger!..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som mener at lesere ikke blir påvirket av nåler, dere må jo også hentet inspirasjon fra et sted. I tilfelle hvor?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.12.2017 den 1.32, Lovelulu skrev:

Carina Maria: Tror du virkelig at dette kan stoppes? Nei det går aldri, og bra er det. Vi lever i et fritt land, og bestemmer selv hva vi ønsker og ikke ønsker å gjøre i livet.

Mener du at det ikke kan stoppes å lage kropp og utseendepress? Og at det er BRA? Nja, stoppes kan det nok ikke, men det kan reduseres kraftig hvis samtlige slutter å reklamere for hvor «bra» det er. Fint for deg at du liker det, men du bidrar til at flere tror at det er viktig, når du legger ut om det så mye som du gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Den røde fare skrev:

Mener du at det ikke kan stoppes å lage kropp og utseendepress? Og at det er BRA? Nja, stoppes kan det nok ikke, men det kan reduseres kraftig hvis samtlige slutter å reklamere for hvor «bra» det er. Fint for deg at du liker det, men du bidrar til at flere tror at det er viktig, når du legger ut om det så mye som du gjør. 

Selvsagt kan det ikke stoppes. Ja det er bra at vi har ytringsfrihet i Norge, og kan mene hva vi vil. Jeg har ikke veldig mange innlegg om dette. Dere får det til å høres ut som jeg blogger om dette hver dag, noe jeg langt ifra gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

54 minutter siden, Miranda16 skrev:

Dere som mener at lesere ikke blir påvirket av nåler, dere må jo også hentet inspirasjon fra et sted. I tilfelle hvor?

Jeg for min del valgte kosmetisk behandling av helt fri vilje uten påvirkning fra noen. Jeg trengte det for huden min, og ville ha en behandling som kunne bedre den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carina Maria
59 minutter siden, Lovelulu skrev:

Når jeg får direkte spørsmål fra Orfeus svarer jeg. Grunnen til at jeg skulle slutte å kommentere her var fordi noen av dere mente det bare var de som var imot som får kommentere i denne tråden. Så jeg ble vel kastet ut fordi jeg er for kosmetiske behandlinger!..

Sannheten er den at du ikke greier og diskutere ut fra et samfunnsperspektiv men bare ut fra deg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lovelulu skrev:

Det har jeg! Les igjennom tråden. Hvis det da ikke er slettet..

Det er jo ikke sant. Det er ingen underbyggede argumenter, bare innlegg hvor du sier at du er for kosmetiske inngrep og at det er ytringsfrihet i Norge (derfor kan bloggere skrive om dette).

Hvorfor kan du ikke argumentere på en saklig måte med begrunnelser eller svare på de spørsmålene jeg har stilt? Det er helt greit at du er for kosmetiske inngrep, men at det er positivt at bloggere generelt skal promovere det, det må du forklare. Alle fakta jeg har lest sier at det ikke er bra med den type påvirkning, at det skader unge og usikre mennesker, men du er for dette her og da lurer jeg på hvor du har lest at det ikke påvirker? Kan du ikke dele denne kunnskapen med meg så jeg bedre kan forstå dine standpunkter? 

Men, nå blir jeg vel moderert igjen fordi jeg etterlyser begrunnelser. Det er visst avsporing, har jeg hørt.

Endret av orfeus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...