Gå til innhold

Prøver å bli gravid 2018


månki

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Håkkimom said:

Nei, jeg vet ikke 100% på dagen, da jeg har brukt p piller i alle år, utenom de første ukene etter eldste ble født, og en mnd i fjor før en operasjon... men i følge mine apper skal jeg ha EL 12 og 13 desember,.... hadde også vært verdens fineste gave her, både for meg, eldstemann og samboeren 😍 men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal legge bort tankene og håpe på det beste 🙊 eldste er jo p pille barn, så det ble noen psykiske knekker dette  

Ah, misforsto deg litt! Da har jeg EL rundt en uke før deg, hvis syklusen min er noenlunde OK. Får bare vente å se, selv om jeg er sjukt utålmodig 😂 

er redd det kan ta veldig lang tid for oss. Har ingen barn fra før og jeg vet at det tok min mor 12 år før hun fikk meg (enebarn) og da med IVF. Hun begynte prøvingen lenge før der første prøverørsbarnet ble født i Norge, hvis jeg husker rett var det i 1983 og foreldrene hennes fikk behandlingen i England da norske leger enda ikke hadde lyktes. Digresjon!

Uansett. Jeg har ikke vært prøver så lenge, slutta på minipille i juni i år, etter 4 år med dem. Eneste prevensjonen jeg har brukt. Pga uregelmessig syklus (en veldig kort og en veldig lang), så er dette pp 6 eller 7 og jeg vet jo at det egentlig egentlig ikke er så lenge. 

Tror det er viktig å ikke ta sorger og bekymringer på forskudd, de sier jo at stress ikke er så bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 22.11.2017 den 23.54, purplepizza skrev:

Det er helt sikkert! Men nå skal det sies at de rundt meg på min alder stort sett har blitt gravide på første forsøk eller innen 3-4 måneder. Selvfølgelig vet jeg at det kan bli vanskelig for meg, men i første omgang satser jeg på at jeg er fruktbar. Derfor skal jeg slutte på p-pillen på nyåret og komme inn i syklusen, for så å prøve å bli gravid fra mai :) Blir jeg ikke det de første 6 månedene, fortsetter vi jo selvfølgelig til vi blir gravide :hjerter_rundt:

Da høres det ut som vi planlegger likt - jeg skal også gå av plaster etter jul :) Blir spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Nethieo skrev:

Ah, misforsto deg litt! Da har jeg EL rundt en uke før deg, hvis syklusen min er noenlunde OK. Får bare vente å se, selv om jeg er sjukt utålmodig 😂 

er redd det kan ta veldig lang tid for oss. Har ingen barn fra før og jeg vet at det tok min mor 12 år før hun fikk meg (enebarn) og da med IVF. Hun begynte prøvingen lenge før der første prøverørsbarnet ble født i Norge, hvis jeg husker rett var det i 1983 og foreldrene hennes fikk behandlingen i England da norske leger enda ikke hadde lyktes. Digresjon!

Uansett. Jeg har ikke vært prøver så lenge, slutta på minipille i juni i år, etter 4 år med dem. Eneste prevensjonen jeg har brukt. Pga uregelmessig syklus (en veldig kort og en veldig lang), så er dette pp 6 eller 7 og jeg vet jo at det egentlig egentlig ikke er så lenge. 

Tror det er viktig å ikke ta sorger og bekymringer på forskudd, de sier jo at stress ikke er så bra. 

Kanskje dårlig forklart av meg 🙊 blir veldig vanskelig å ikke tenke konstant på det, og sette hue i gang! Men jeg får bare prøve å glemme det nå.... mens varte kortere nå enn før.... med en dag... synes det var litt rart, men men :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, sitter her i dpo-land og venter og venter da :fnise:  2dpo idag. Hjemme alene i kveld, droppa å bli med ut på pub da jeg ikke vil drikke siden jeg er i dpo-land. Blir så teit å skjule at man ikke drikker alt nå :ler:  Åh denne ventetiden altsåå.. :Gjesp:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Sitronmelis skrev:

Jaja, sitter her i dpo-land og venter og venter da :fnise:  2dpo idag. Hjemme alene i kveld, droppa å bli med ut på pub da jeg ikke vil drikke siden jeg er i dpo-land. Blir så teit å skjule at man ikke drikker alt nå :ler:  Åh denne ventetiden altsåå.. :Gjesp:

Jeg tenker likt som deg, at jeg ikke vil drikke alkohol i dpo dagene... Men tror det blir vanskelig å unngå alle alkoholtilstelninger hele måneden hvis dette drøyer ut i månedsvis/år. Håper du blir gravid nå å kan starte å hller skjule det aktivt hehe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen dere!

Var hos legen i dag for å starte utredningen for ufrivillig barnløshet etter mer enn ett års prøving. Har tatt blodprøver og blitt henvist videre til gynekolog. Venter spent på svar. 

Uansett, turen hos legen i dag gjorde meg egentlig ganske bekymret. Fikk spørsmål om jeg hadde hatt bekkenbetennelse tidligere. Når jeg tenkte meg om hadde jeg faktisk det i starten av 20-åra. Det verste er at jeg mest sannsynlig fikk denne betennelsen fordi jeg hadde gått med ubehandlet klamydia i over ett år (var ikke klar over at dette er en årsak til infertilitet før i dag). Nå er jeg helt sønderknust. Ubehandlet klamydia fører ofte til bekkenbetennelse og infertilitet (tette eggledere). Om jeg bare hadde visst. 

Hvis noen lurer. Grunnen til at jeg gikk lenge med ubehandlet klamydia var fordi min daværende kjæreste var utro, og ville ikke innrømme at han hadde fått klamydia før lenge etterpå.  Tenk hvis jeg aldri kan få barn på grunn av dette? Tankene mine går helt i surr nå, og jeg kjenner meg helt tom og motløs.

Nå får jeg bare se hva som skjer videre. Regner med de ikke kan se dette på vanlig UL og at jeg må i gjennom en kikkhulloperasjon for å kunne bekrefte dette med tette eggledere. Noen som vet kanskje?

Hilsen en trist Leve90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 3.12.2017 den 1.52, Sitronmelis skrev:

Jaja, sitter her i dpo-land og venter og venter da :fnise:  2dpo idag. Hjemme alene i kveld, droppa å bli med ut på pub da jeg ikke vil drikke siden jeg er i dpo-land. Blir så teit å skjule at man ikke drikker alt nå :ler:  Åh denne ventetiden altsåå.. :Gjesp:

Samme her.. Dpo-land er frustrerende :fnise:sitter med en kopp te og sjokolade jeg. Jeg tror jo ikke jeg er så heldig at jeg skal bli gravid fort, men.. likevel. Håper jo  :ninuskapus:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, leve90 skrev:

Hei igjen dere!

Var hos legen i dag for å starte utredningen for ufrivillig barnløshet etter mer enn ett års prøving. Har tatt blodprøver og blitt henvist videre til gynekolog. Venter spent på svar. 

Uansett, turen hos legen i dag gjorde meg egentlig ganske bekymret. Fikk spørsmål om jeg hadde hatt bekkenbetennelse tidligere. Når jeg tenkte meg om hadde jeg faktisk det i starten av 20-åra. Det verste er at jeg mest sannsynlig fikk denne betennelsen fordi jeg hadde gått med ubehandlet klamydia i over ett år (var ikke klar over at dette er en årsak til infertilitet før i dag). Nå er jeg helt sønderknust. Ubehandlet klamydia fører ofte til bekkenbetennelse og infertilitet (tette eggledere). Om jeg bare hadde visst. 

Hvis noen lurer. Grunnen til at jeg gikk lenge med ubehandlet klamydia var fordi min daværende kjæreste var utro, og ville ikke innrømme at han hadde fått klamydia før lenge etterpå.  Tenk hvis jeg aldri kan få barn på grunn av dette? Tankene mine går helt i surr nå, og jeg kjenner meg helt tom og motløs.

Nå får jeg bare se hva som skjer videre. Regner med de ikke kan se dette på vanlig UL og at jeg må i gjennom en kikkhulloperasjon for å kunne bekrefte dette med tette eggledere. Noen som vet kanskje?

Hilsen en trist Leve90

Har du tette eggledere, er det jo fortsatt håp om å bli gravid, men med hjelp (IVF). Jeg skjønner at legebesøket vekker bekymringer om fremtiden. Men som sagt, det er mye hjelp å få med dette problemet 😊

Du må ikke ha kikkhullsoperasjon for å sjekke egglederne, dette kan gjøres mens du er våken også. Men hvis man uansett skal ha kikkhullsoperasjon/laparoskopi for infertilitet for å sjekke om alt stemmer på innsiden, så er det relativt vanlig å sjekke egglederne samtidig.

Håper du får noen svar hos legen, ta deg tid til å være lei deg også (hjelper ikke å prøve å være blid absolutt hele tiden i alle fall).

Sender deg en klem :klem:

Anonymkode: 3b8d6...22a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Aryamili skrev:

Samme her.. Dpo-land er frustrerende :fnise:sitter med en kopp te og sjokolade jeg. Jeg tror jo ikke jeg er så heldig at jeg skal bli gravid fort, men.. likevel. Håper jo  :ninuskapus:

Absolutt.. vente og vente :Knegg: 6dpo i dag troor jeg. Tiden går jo så sakte :ac::sFun_sleeping: Nei jeg tror ikke jeg er så heldig heller, men er låv å håpe :biggrin: Krysser fingrene for oss begge to :gravid:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, leve90 skrev:

Hei igjen dere!

Var hos legen i dag for å starte utredningen for ufrivillig barnløshet etter mer enn ett års prøving. Har tatt blodprøver og blitt henvist videre til gynekolog. Venter spent på svar. 

Uansett, turen hos legen i dag gjorde meg egentlig ganske bekymret. Fikk spørsmål om jeg hadde hatt bekkenbetennelse tidligere. Når jeg tenkte meg om hadde jeg faktisk det i starten av 20-åra. Det verste er at jeg mest sannsynlig fikk denne betennelsen fordi jeg hadde gått med ubehandlet klamydia i over ett år (var ikke klar over at dette er en årsak til infertilitet før i dag). Nå er jeg helt sønderknust. Ubehandlet klamydia fører ofte til bekkenbetennelse og infertilitet (tette eggledere). Om jeg bare hadde visst. 

Hvis noen lurer. Grunnen til at jeg gikk lenge med ubehandlet klamydia var fordi min daværende kjæreste var utro, og ville ikke innrømme at han hadde fått klamydia før lenge etterpå.  Tenk hvis jeg aldri kan få barn på grunn av dette? Tankene mine går helt i surr nå, og jeg kjenner meg helt tom og motløs.

Nå får jeg bare se hva som skjer videre. Regner med de ikke kan se dette på vanlig UL og at jeg må i gjennom en kikkhulloperasjon for å kunne bekrefte dette med tette eggledere. Noen som vet kanskje?

Hilsen en trist Leve90

Det er ikke sikkert det har gått så langt, men skjønner godt at du er bekymret og lei deg. Kjenner virkelig jeg har lyst til å forbanne eksen din! Er det mulig :angry: Hvis det skulle være tette egglederne så finnes det ivf ❤ masse lykke til, har ikke så mange råd å komme med, men sender en klem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@leve90 Klem til deg! Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror nok en kikkhullsoperasjon må til ja. Det er litt som de som har endometriose. Ikke alltid man finner ut av slikt før man "går inn og ser". Men tette eggledere er jo mulig å fikse etter det jeg har forstått, så det er ikke verdens undergang. Kjipt og trist er det, men det problemet går an å løse :) 

Anonymkode: 0a321...e9b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger til: Jeg tror de vil forsøke å fylle egglederen din med kontrastvæske for å se etter blokkeringer. Er et lite inngrep. 

Anonymkode: 0a321...e9b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for støtten! Den trengte jeg virkelig nå. Jeg skal oppdatere dere underveis i prosessen. :hjerte::hjerte:

Klemmer tilbake! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lite spm :) Første gang jeg tester eggløsning. Fikk svakt positivt onsdag ettermiddag, tydelig positivt torsdag morgen(kan godt den var positiv allerede i går, testet for tidlig på ettermiddagen) og ettermiddag og klart positivt i dag på morgenen. Mye utflod og tykk sekret i går, mindre i dag. Smerter rundt livmor/eggstokk i går. Skjer eggløsning ETTER at testene har blitt negative igjen, eller er det naturlig å tenke at eggløsningen skjedde i går?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, bondekone skrev:

Lite spm :) Første gang jeg tester eggløsning. Fikk svakt positivt onsdag ettermiddag, tydelig positivt torsdag morgen(kan godt den var positiv allerede i går, testet for tidlig på ettermiddagen) og ettermiddag og klart positivt i dag på morgenen. Mye utflod og tykk sekret i går, mindre i dag. Smerter rundt livmor/eggstokk i går. Skjer eggløsning ETTER at testene har blitt negative igjen, eller er det naturlig å tenke at eggløsningen skjedde i går?

Det kommer litt an på hvilke eggløsningstester du bruker, sjekk bruksanvisningen på dem. Som regel skjer EL 24-36 timer etter positiv test, men dette varierer som sagt litt.

Lykke til :-)

Anonymkode: 3b8d6...22a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har et barn på 2 år fra før og nå er vi klare for å prøve på nytt. Tok 1,5 år første gang, så vi er spente på om det tar like lang tid nå... i starten er prøvetiden spennende, men etterhvert blir man jo skuffet for hver måned som går. Føler meg litt mer forberedt og rustet denne gangen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dere som har testet og vet når dere hadde EL, regner dere den dagen som 1DPO eller dagen ETTER El som 1DPO? Er jo mer logisk at man regner fra dagen etter? 🤔

Jeg fikk positiv på tirsdag, Dvs at fredag var 3DPO og lørdag(idag) 4DPO?

Kjenner jeg blir litt sprø, ventetiden mellom EL alt TR er den verste 😫 hvor i løypa ligger dere? ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nethieo skrev:

Dere som har testet og vet når dere hadde EL, regner dere den dagen som 1DPO eller dagen ETTER El som 1DPO? Er jo mer logisk at man regner fra dagen etter? 🤔

Jeg fikk positiv på tirsdag, Dvs at fredag var 3DPO og lørdag(idag) 4DPO?

Kjenner jeg blir litt sprø, ventetiden mellom EL alt TR er den verste 😫 hvor i løypa ligger dere? ❤️

Jeg regner dagen etter el som 1dpo, altså hvis jeg får positiv test på onsdag, regner jeg med at jeg har el på torsdag, da sier jeg 1dpo på fredag :)  I dag (lørdag) er jeg 9dpo :) Kløør i fingrene nå, men tipper TR kommer med en gang jeg eventuelt hadde testa :laugh: Det gjorde nemlig det sist :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Sitronmelis said:

Jeg regner dagen etter el som 1dpo, altså hvis jeg får positiv test på onsdag, regner jeg med at jeg har el på torsdag, da sier jeg 1dpo på fredag :)  I dag (lørdag) er jeg 9dpo :) Kløør i fingrene nå, men tipper TR kommer med en gang jeg eventuelt hadde testa :laugh: Det gjorde nemlig det sist :fnise:

Oh no, enda verre 😱😂 blir så utålmodig av dette... men jeg er veldig forvirret angående alle disse El-testene, for jeg har hatt positive tester hver dag siden tirsdag (lover, er ikke gal, ser ikke feil, har bilder)? Har heldigvis dobbelsjekket med CB dobbel fertilitetsmonitor og fikk maksimal fertilitet på tirsdag. Den står sånn i to døgn, så igår på dag 4 med positive strips, så var hvertfall CB negativ. 

Angrer litt på at jeg ikke bare slutta å teste mer når jeg fikk maksimalt utslag..

Føler du at du har noen symptomer på at noe er på gang? 👶🏼 Hadde vært tidenes julegave å sitte med to blå rett før jul 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Cati said:

Hei! Jeg har et barn på 2 år fra før og nå er vi klare for å prøve på nytt. Tok 1,5 år første gang, så vi er spente på om det tar like lang tid nå... i starten er prøvetiden spennende, men etterhvert blir man jo skuffet for hver måned som går. Føler meg litt mer forberedt og rustet denne gangen!

Kjenner igjen disse skuffelsene ❤️ Vondt når de kommer igjen og igjen over så lang tid.  Fikk dere det til på egenhånd forrige gang, eller fikk dere hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...