Gå til innhold

Mumsy og Knerten


Mumsy

Anbefalte innlegg

Jeg ble så sinna når jeg fikk den snappen av deg og sier det igjen; den helsesøstra det hadde jeg ikke nølt med å først bytta bort for så å sendt inn en klage på. 
Saft du liksom, hallo?!
Hør på legen og hør på gutten din og stol på deg selv. :hjerte:

Og ang guttebabyer og understell så vil jeg si det tåler sykt mye. Det både dras og knas og klemmes alle mulige veier uten at det ser ut til å skade. Når jeg spør Trollet hva han gjør så får jeg bare til svar ''jeg tar på tissen'' før han drar videre og strekker den nesten helt opp til månen! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ræva til å svare på snap, men HERREGUD. Hvor er logikken, sunn fornuft, HJERNEN, til den dama? 

Har ikke ord :snurt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, miore skrev:

Helsesøstre kan gjerne skremmende lite om, eh, helse. I alle fall de som jeg har møtt - det er mye søttitallskunnkap som de aldri har giddet å oppdatere seg på rundt om kring, og skremmende mange av dem som stoler på kjerringråd det ikke er hold i. Hør på legen og stol på deg selv og dine egne erfaringer! 

(Hei, forresten - ser du har ny dagbok! Den forrige nektet å forbli i mine innlegg, jeg håper denne godtar at jeg følger med :fnise: )

Ja jeg har også fått et inntrykk av at mange helsesøstre er utdaterte på fagområdet sitt.. 

Og hei igjen til deg :nigo: Får håpe den nye dagboken er hyggeligere mot deg :jepp:

2 timer siden, Beccy87 skrev:

Jeg ble så sinna når jeg fikk den snappen av deg og sier det igjen; den helsesøstra det hadde jeg ikke nølt med å først bytta bort for så å sendt inn en klage på. 
Saft du liksom, hallo?!
Hør på legen og hør på gutten din og stol på deg selv. :hjerte:

Og ang guttebabyer og understell så vil jeg si det tåler sykt mye. Det både dras og knas og klemmes alle mulige veier uten at det ser ut til å skade. Når jeg spør Trollet hva han gjør så får jeg bare til svar ''jeg tar på tissen'' før han drar videre og strekker den nesten helt opp til månen! :ler:

Jeg burde helt sikkert ha sendt inn en klage... og byttet! Men det er så tiltak. Hun burde jo absolutt rapporteres, man kan jo egentlig ikke godta å bli behandlet sånn. Hun har jo tydeligvis ikke nok kunnskap i yrket sitt og det kan jo rett og slett være farlig. Skal fortsette å gjøre slik som jeg har gjort, det fungerer supert for oss :) I dag har han til og med drukket noen slurker vann. 

 

1 time siden, FruN skrev:

Saft... :kari:

 

Skulle selvsagt blande den litt svakt da :Nikke:

57 minutter siden, Weebs skrev:

Jeg er ræva til å svare på snap, men HERREGUD. Hvor er logikken, sunn fornuft, HJERNEN, til den dama? 

Har ikke ord :snurt:

Hun må jo bare være dum tenker jeg, nesten synd på henne :balltre: Gleder meg ikke akkurat til neste kontroll..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Mumsy skrev:

Ja jeg har også fått et inntrykk av at mange helsesøstre er utdaterte på fagområdet sitt.. 

Og hei igjen til deg :nigo: Får håpe den nye dagboken er hyggeligere mot deg :jepp:

Jeg burde helt sikkert ha sendt inn en klage... og byttet! Men det er så tiltak. Hun burde jo absolutt rapporteres, man kan jo egentlig ikke godta å bli behandlet sånn. Hun har jo tydeligvis ikke nok kunnskap i yrket sitt og det kan jo rett og slett være farlig. Skal fortsette å gjøre slik som jeg har gjort, det fungerer supert for oss :) I dag har han til og med drukket noen slurker vann. 

 

Skulle selvsagt blande den litt svakt da :Nikke:

Hun må jo bare være dum tenker jeg, nesten synd på henne :balltre: Gleder meg ikke akkurat til neste kontroll..

Joda :) Men allikevel. Høres bare litt teit ut. "Stor" unge, ikke mat han så mye, gi han saft! 

Gjør det som fungerer for dere, du/dere kjenner ungen bedre enn hs uansett :klemmer: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, FruN skrev:

Joda :) Men allikevel. Høres bare litt teit ut. "Stor" unge, ikke mat han så mye, gi han saft! 

Gjør det som fungerer for dere, du/dere kjenner ungen bedre enn hs uansett :klemmer: 

Sykt spesielt, selvfølgelig skal man ikke gi babyer saft :bond: Samme hvilke blandingsforhold man bruker :fnise:

Han skal få så mye mat han vil :) Nå har han ikke villet spise på et par dager igjen. Jeg angrer innmari på at jeg i det hele tatt tenkte tanken ett sekund om at jeg kanskje skulle trappe ned på grøten. Det er så tungvindt med baby som ikke vil spise, da er han ikke noe godt humør. Dårlig matlyst kommer alltid sammen med dårlig søvn, rare greier. Håper han er tilbake til sitt storspisende jeg igjen snart :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har Knerten sovet over de berømte 20 minuttene, så da er det håp for at han sover en liten stund til å er solstråle når han våkner, det er en bra start på dagen. Jeg sitter som vanlig i sofaen å tenker på alt jeg burde gjøre. Aner ikke hvordan jeg skal få meg selv til å bli mer strukturert om dagen altså :vetikke: Vil virkelig få gjort mye, men greier ikke å komme igang. Føler alt er overveldende for tiden, så er helt lost. Rommet (skoeska) til Knerten bør ryddes ut av, slik at vi kan gi det et strøk maling før han skal flytte inn. Kjøkkenskapene har jeg hatt lyst til å omorganisere i mange år. Gravid-klærne mine ligger fortsatt fremst i klesskapet. Bilen ser ut som en oppbevaringsboks for pant og enslige votter. Jeg vil gjerne fikse ting, men greier ikke å komme i gang. Skjerpings! Liten moralpreken til meg selv, så kanskje jeg får ut fingeren. Mest sannsynlig ikke, jeg elsker å late meg når Knerten sover, og når han er våken får jeg dårlig samvittighet hvis jeg ikke vier all min tid til han. 

I går var vi på barseltreff og på Mandag var vi på svømming. Knerten er den sjøløven, hopper fra kanten å greier :Knegg: Blir nok fra 5-meteren neste gang. De tøffeste mødrene (har sikkert 5 barn+) sender ungen sin på svømmetur alene under vannet, før den kommer opp igjen ett stykke lenger bort der en annen mor tar den i mot. Gale mennesker tenker jeg (og de to andre førstegangsmødrene jeg er der sammen med).

Barselgruppen min er en skikkelig fin gjeng :yvonne: Som hun ene sa, jeg er så glad for at det er akkurat dere som fikk barn i Juli. Der må jeg si meg enig. Jeg startet dagen i går kl 06.30 og barseltreffet begynte ikke før kl 12.00. Det eneste jeg skulle gjøre i det tidsrommet var å gjøre meg og Knerten klar, å komme meg fra A til B. Hvem er det som kommer en halvtime for sent, med trøtt baby som attpåtil måtte bæsje når vi var halvveis i kjøreturen. Jeg var seriøst på gråten når jeg kom hesblesende inn å bare "Hei sorry at jeg er sen som vanlig, men nå må jeg låne badet også må jeg ut å trille" Snakkes om en nye halvtime liksom.. Jeg fikk byttet bleie og trillet en tur, rotet meg bort i det fremmede nabolaget så måtte bruke gulesider for å komme meg tilbake :rolleyes: Jeg ble så stresset at jeg holdt på å knekke sammen, men hun ene på gruppa er så fin. Hun bare ba meg om å roe helt ned, å bare sa masse fine ting som gjorde at jeg ikke følte meg helt talentløs lengre :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er en stor porsjon sviske- og aprikosmos preppet og klar for fryseren. Aprikosmosen ble ganske god, svisker er bare :riste: Får se hva sjefen selv sier i morgen :jepp: Det er så gøy å lage babymat, skjønner ikke greia. Jeg er ikke noe glad i å lage voksenmat, eller jeg liker å lage ting fra bunnen av når jeg først lager. Hater å stå å klø meg i hodet å gjøre alt feil på Toroposer liksom :tongue:

I kveld har jeg hatt kvelden for meg selv, fordi mannen har jobbet overtid. Planen var å chille maks, spise goderti (selv om jeg egentlig jobber med vekten) å se på tv. Men så går ett eller annet går skeis under leggingen, så Knerten våkner igjen etter 10 minutter og bytter på å våkne, sove, drikke melk, kave i 2 timer. Da utgikk vel egentlig den avslappingen, for nå er jeg stuptrøtt og klar for senga. Det pleier ikke å slå feil at leggingen blir problematisk akkurat den dagen i skuddåret jeg er hjemme alene på kveldstid. Jeg merker godt at jeg er vant med å få avlastning på ettermiddagene, for jeg blir ekstra sliten når jeg er alene hele dagen.

Nei burde bare komme meg i seng, dette blir bare rot. Men det er så godt å bare sitte å slappe av litt, kan ikke sove bort all gjøre ingenting-tiden min heller. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så typisk! 
Det er som om de lukter at du allerhelst vil gjøre noe annet og bare skrur på ''åh nei du mamma, det blir ikke aktuelt''-modus. 
Skjer nesten hver gang vi også har planer! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Beccy87 skrev:

Det er så typisk! 
Det er som om de lukter at du allerhelst vil gjøre noe annet og bare skrur på ''åh nei du mamma, det blir ikke aktuelt''-modus. 
Skjer nesten hver gang vi også har planer! :fnise:

 

1 time siden, Weebs skrev:

Samme her!!!! Hver gang mannen er ute på noe så blir jeg fanget på soverommet :rolleyes:

De lukter det garantert! Samme hvilke planer det er, så lenge det omhandler legg ungen først og gjør noe annet etterpå. Det blir alltid forvandlet til legg ungen, bli på soverommet til du skal legge deg selv..:P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vil dele noen erfaringer rundt valg av bilstol nr 2? Knerten har god plass i stolen sin enda, men det er på tide å begynne å sjekke ut litt hvilke modeller som kan være aktuelle for oss. I tillegg er det jo Januarsalg på mange nettbutikker, så hadde kanskje vært lurt å slått til på det.

Mannen er veldig gira på en vendbar bilstol, slik som for eksempel Britax Dualfix. Den er på tilbud på Jollyroom nå til i overkant av 3000 kroner, satt ned fra nesten 6000,- . Vi trenger to bilstoler, så hvis vi går for en av de dyreste stolene vil det bli nesten 12.000,-:sjokkbla::sjokkbla::sjokkbla: Jeg får pustebesvær bare av tanken, så håper virkelig å finne en modell på salg. Uansett, hva må man tenke på ved kjøp av bilstol? Det anbefales jo å dra i butikken å prøve forskjellige stoler, så vi skal nok gjøre det. Men jeg er nesten litt redd for å bli lurt, i følge bilstolgruppen på FB er alle som jobber i barneutstyrsbutikker inkompetente idioter.. Så jeg er redd for å ende opp med en stol som egentlig ikke passer. Jeg synes Britax stolen virker veldig polstret på sidene, er det mulig for barnet å se noe som helst rundt seg? I tillegg virker den veldig lav (ut i fra bildet). Vi har lav bil, så tenker at det er greit med en stol som er litt høy, slik at det vil være mulig å se ut etterhvert. Men da er det kanskje bilen som må byttes :vetikke: Ellers skal den jo selvsagt ikke ta for mye plass i bilen, den som sitter foran må slippe å sitte med knærne helt under haken. Jeg har også sett litt på BeSafe Izi pluss. Liker utseende bedre på den, så ser den også høyere ut :tongue: Men den er ikke vendbar igjen, jeg aner ikke hvor nyttig den funkjsonen eventuelt er. Jeg er jo en av de gærningene som kjører barnevogn med fire faste hjul, fordi jeg ikke vet bedre :fnise: Hører mye snakk om Axkid og Minikid, men de synes jeg rett å slett er skikkelig stygge. Men hvis de er så bra som folk sier kan jeg vel leve med at den ikke er noe pen :Nikke: Med tanke på sikkerhet vil jeg tro at alle er sikre, burde være det i alle fall.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har Besafe Izi combo/kid ettellerannet til E, og til M kjøpte vi Cybex Sirona. Veldig fornøyd med Sirona'n! Den kan vendes mot døren, og det er ubeskrivelig deilig å bare sette ungen rett ned i stolen på den måten :P Samtidig er det mye enklere å stramme selen, siden du drar den mot deg, og ikke opp mot siden som du blir nødt til å gjøre hvis den er ikke-vendbar. Jeg har ikke studert mange stoler og vet lite om størrelsen på dem, men Besafe sin synes jeg virker som et beist av en bilstol. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er også dødsfornøyd med Cybex Sirona. Selv om den bare går til 18 kg så gikk vi for den altså. M er en liten unge, så regner med den holder en stund. Vi kjøpte den på Barnas Hus og fikk testet den i bilen først. Veldig greit :) Det at den kan vris mot døra er amaaazing. Superlett å justere selene, og litt lettere å sette henne nedi når hun trasser skikkelig og bare vil STÅ i stolen :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cybex zirona virker smart. Vi har besafe kid x3 eller noe, den var på tilbud på vår lokale barnebutikk, og besafe føler jeg er ganske safe. Den er stor, men vi har stor bil. Går bare til 18 kg, men vi har et britax et eller annet som ekstrasete uten isofix, det går til 25 kg. Skjønner ikke helt vitsen med sete som kan stå både bakover og fremovervendt? 

Endret av Porcelain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har også Cybex Sirona og er veldig fornøyd. Og 18 kg, det tar en stund før ungen er der altså! Min på 2.5 har fremdeles ikke tippa 13, så stolen kan vare lenge :) Noen unger er jo større enn andre så klart, men vil jo uansett tro at maxvekt på 18 kg gjør at den varer en stund. Og den kommer med sånn bøyle som gjør at man kan forovervende den med tid og stunder. Men det at den kan vris mot bildøra er det aller beste med den :Nikke: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Leviora skrev:

Vi har Besafe Izi combo/kid ettellerannet til E, og til M kjøpte vi Cybex Sirona. Veldig fornøyd med Sirona'n! Den kan vendes mot døren, og det er ubeskrivelig deilig å bare sette ungen rett ned i stolen på den måten :P Samtidig er det mye enklere å stramme selen, siden du drar den mot deg, og ikke opp mot siden som du blir nødt til å gjøre hvis den er ikke-vendbar. Jeg har ikke studert mange stoler og vet lite om størrelsen på dem, men Besafe sin synes jeg virker som et beist av en bilstol. 

Takk for så mange råd folkens, dere er flotte :nigo:

Cybex sirona er nok ikke dum nei, den hadde jeg helt glemt av. Den skal definitivt prøves :Nikke: Den er både penere og virker mindre voldsom enn dualfixen til Britax :PEr det noe høydeforskjell på BeSafe stolen kontra Sironaen? Altså at E sitter høyere i bilen, enn M liksom? :klo: Hvis du skjønner hva jeg mener :) Og er det merkbart i forhold til benplass for den forran, at sirona tar mindre plass?

16 timer siden, Weebs skrev:

Vi er også dødsfornøyd med Cybex Sirona. Selv om den bare går til 18 kg så gikk vi for den altså. M er en liten unge, så regner med den holder en stund. Vi kjøpte den på Barnas Hus og fikk testet den i bilen først. Veldig greit :) Det at den kan vris mot døra er amaaazing. Superlett å justere selene, og litt lettere å sette henne nedi når hun trasser skikkelig og bare vil STÅ i stolen :fnise:

Veldig lurt å få testet den i bilen, virker som alle her inne taler for Sirona, så den skal prøves først :laugh: Jeg tenker også at det er leenge til Knerten blir 18 kg, men hvem vet.. I følge HS har han vel passert det til neste kontroll :fnise:

Jeg tenker at om vi må kjøpe enda en bilstol når han blir større, så går det fint. Da kan jo eventuelle småsøsken overta stolen hans. Mannen fikk noe vrangt, å begynte å harke vilt når jeg fortalte han om den planen :rolleyes: Tror ikke søsken var i tankene hans akkurat nå gitt..

13 timer siden, Porcelain skrev:

Cybex zirona virker smart. Vi har besafe kid x3 eller noe, den var på tilbud på vår lokale barnebutikk, og besafe føler jeg er ganske safe. Den er stor, men vi har stor bil. Går bare til 18 kg, men vi har et britax et eller annet som ekstrasete uten isofix, det går til 25 kg. Skjønner ikke helt vitsen med sete som kan stå både bakover og fremovervendt? 

Jeg skjønner heller ikke vitsen med sete som kan stå begge veier :vetikke: Den BeSafe kid x3 ett eller annet virker god fordi den ser så høy ut, men bildene kan jo lyve. Kanskje er Sironaen akkurat like høy :) VI har heller ikke stor bil, vanlig stasjonsvogn, så har ikke all verden med plass.

13 timer siden, miore skrev:

Vi har også Cybex Sirona og er veldig fornøyd. Og 18 kg, det tar en stund før ungen er der altså! Min på 2.5 har fremdeles ikke tippa 13, så stolen kan vare lenge :) Noen unger er jo større enn andre så klart, men vil jo uansett tro at maxvekt på 18 kg gjør at den varer en stund. Og den kommer med sånn bøyle som gjør at man kan forovervende den med tid og stunder. Men det at den kan vris mot bildøra er det aller beste med den :Nikke: 

Alt taler for at det blir Sirona gitt, skal dra å prøve den :laugh: Vi får eventuelt bare kjøpe ny stol om han bikker 18 kg før bakovervendt tiden er over. Virker som vekten på babyer/barn liksom stagnerer litt etterhvert, har ikke peiling da egentlig. Men de fortsetter vel ikke å legge på seg 200g i uka fram til de er skolestartere :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som Besafe sin er litt høyere :) Med vår kan man trekke ut isofixstengene for å få mer benplass til ungen (husker ikke hvordan det var med Sirona). Da blir det trangt for den som sitter fremme, men vi er små både mannen og jeg, så det går bra ;) Sirona tar generelt mindre plass, vil jeg si. 

E er ei lita jente og veier 11,5 kg, hun er snart 3 år. Det varierer veldig hvor tunge de er i forhold til alder, men det er nok lenge til de runder 18 kg ;) Når Knerten lærer seg å komme seg fremover på gulvet er det mulig han stagnerer litt på vekt, for så å fortsette med en fin kurve igjen :)  

Endret av Leviora
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste her er fire år om et par mnd. Vi byttet til forovervendt beltestol nå på senhøsten, da var han 105cm og nesten 18 kg (var vel 3 år og 7-8 mnd). Han er like stor som mange gutter som er et år eldre. Begge vi kommer fra høye familier, og han har alltid ligget godt oppe på skjemaet for høyde. Så for de aller fleste vil jeg tro at et sete som går til 18 kg og 105 cm holder fem til de er 4. Jeg trodde forresten bare at det gikk på vekt, men tror de fleste setene også har en grense på 105 cm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...