Gå til innhold

Mumsy og Knerten


Mumsy

Anbefalte innlegg

23 timer siden, Leviora skrev:

Så fin gave! Mannen snakker om å ta BE han også. Kanskje blir det hest her også om noen år :biggrin: Veldig kjekt når man trenger større henger til noe annet også, da ;) 

Ja ble veldig fornøyd :laugh: Veldig greit å ha, nå gjenstår bare kjøpet av hestehenger, men får se om jeg skal spare litt til først. Samtidig er det så kjedelig å bruke flere tusen på å leie henger, mye bedre å eie selv også heller leie ut til andre :tongue:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Knerten er crazy når det gjelder soving/legging for tiden. De siste dagene har vi brukt tre timer på å få han til å sovne på kvelden. Han virker så innmari desperat også, så det er fælt. Blir helt krakilsk når han legges ned selv om han er trøtt. Kan ligge en stund å kose med Laffen, sutte på smokken å holde oss i hånda, men så slår det over til villkatt tendenser ganske fort. Når jeg skulle smøre på litt dentinox i kveld etter å ha holdt på et par timer med leggingen, oppdaget jeg en hvit prikk oppe i munnen. Den kjennes ikke spiss ut så derfor tenker at det ikke er en tann, men samtidig har han vært helt vill etter å gange på ting. Eventuelt kan det kanskje være et munnsår :klo: Prikken er der det skal komme en hjørnetann, er vel ikke vanlig at de kommer først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Leopanter skrev:

Prikken var sikkert noe som kalles Epsteins perler :Nikke: Ble lurt av det selv en gang!

Det var det sikkert! Googlet det nå, så helt likt ut :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

- Klage-innlegg som ikke har med baby og gjøre.

Jeg har vært kjempeflink med kostholdet helt siden fødselen, eller kjempeflink er forresten helt feil å si. Jeg har spist veldig lite, tellet kalorier slik at jeg har spist en del feil type mat, men likevel gått ned i vekt så lenge jeg har spist lite nok. I jula nå begynte jeg å tillate meg å spise mer, det har endt med at jeg overspiser hver eneste dag og jeg greier ikke å slutte. Jeg var så fornøyd med å ha gått ned akkurat 30 kilo siden fødselen, men nå i løpet av to uker har jeg lagt  på med 7 kilo igjen. Det er to måneders jobb rett i vasken, så nå har jeg bare gitt opp. Jeg vet ikke hvordan jeg skal greie å slutte å overspise igjen. Motivasjonen er jo at jeg er mye gladere, å føler faktisk på meg når kroppen er lettere. Jeg kjenner på hele kroppen at jeg har blitt tyngre, og at alt jeg gjør er tyngre. Jeg synes jo selv at jeg legger på meg utrolig fort, men det er liksom ingen å klage til, så akkurat det får jeg ikke endret på. Det har vært en del stress i det siste, så jeg antar det har noe med overspisingen å gjøre. Jeg har følt at jeg ikke strekker til på noen områder, jeg er alltid på hælene med ett eller annet. Jeg greier ikke å holde huset ryddig, får plutselig ikke Knerten til å sovne på kveldene, går ikke tur med hunden hver dag, har vært så sliten i en periode helt uten grunn egentlig, å det føles så teit. Jeg har ingen grunn til å være sliten lengre, vi er over perioden med kolikken og jeg går hjemme i permisjon. Jeg mener jeg burde greie så mye mer å det tærer veldig på selvfølelsen. Den siste faktoren er at jeg har så innmari lyst på snus, hele tiden! :snurt: Det er over tre år siden jeg sluttet, men jeg tenker på det så mange ganger i løpet av en dag. Føles som jeg har abstinenser hele tiden, så jeg bare trykker noe inn i munnen for å døyve det. Så det er nesten et dilemma, jeg burde jo greie å la vær å overspise og ikke begynne å snuse. Men nå føles begge deler uoverkommelig. 

Okei, syting ferdig for denne gang. Over og ut :sjenert:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 kilo siden fødselen, det er jo kjempebra! Og de 7 kiloene opp skal du ikke tenke på. Du har sikkert spist ekstra salt i jula, som binder en del vann. Og vips er par kilo opp. De forsvinner fort! Ellers så er det kanskje den tiden på måneden i tillegg hvor kroppen samler vann av seg selv? Vips enda en kilo opp. 

Så bare slapp av, du kommer inn igjen i det :) 

Litt syting er forresten veldig lov altså! 

 

Godt nyttår 🎉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sikker på at det der er masse vann! Vi spiser jo mye rart på denne årstiden. Jeg kjenner meg veldig igjen med å ikke klare å stoppe. Du blir skikkelig avhengig av sukker og drittmat. Håper nytt år og nye muligheter gir oss motivasjon til å slutte ;) 

Og det med å ikke holde huset ryddig :daane: Det er svært sjelden jeg går i klesskapet og finner meg klær, for å si det sånn. Rene klær og håndklær blir bare liggende på vaskerommet, så henter vi der :tongue:

Det går seg vel til en eller annen gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av det er sikkert vann ja, og 30 ned er jo uansett 30 ned og dritbra!! :hoppendeglad:

Om du er veldig sliten så burde du kanskje la deg selv få lov til å være litt sliten nå? 
Det er absolutt ingen lover som sier at man må være en ball av overskudd når man er i permisjon! 
Ikke at huset må være ryddig heller, og babyer er viden kjent for å være helt umulig når det kommer til søvn og forutsigbarhet. 
Syns du skal gi deg selv litt slækk, senke skuldrene i alle fall. :hjerte:
Det med overspisingen sliter jeg veldig med selv så der kan jeg ikke gi deg noen andre råd enn de jeg håper skal funke for meg. Drikke mer vann, føre kalorier for hvert måltid, spise måltider og ikke ''hele dagen'', knust is med fun light saft som snacks når jeg må ha noe å trykke i meg når jeg ser film og tv på kvelden og tygge enorme mengder tyggis! :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.12.2017 den 10.02, Marimba skrev:

30 kilo siden fødselen, det er jo kjempebra! Og de 7 kiloene opp skal du ikke tenke på. Du har sikkert spist ekstra salt i jula, som binder en del vann. Og vips er par kilo opp. De forsvinner fort! Ellers så er det kanskje den tiden på måneden i tillegg hvor kroppen samler vann av seg selv? Vips enda en kilo opp. 

Så bare slapp av, du kommer inn igjen i det :) 

Litt syting er forresten veldig lov altså! 

 

Godt nyttår 🎉

Jeg håper du har rett, at noe er vann i alle fall. Jeg er rimelig sikker på at en del er fett, med tanke på mengden mat jeg har spist. Men jeg vil gjerne finne tilbake motivasjonen for å bli kvitt de igjen :) Det med rett tid av måneden har jeg ikke tenkt på :fnise: Absolutt en kilo eller to der ja!

Godt nytt år til deg også :yvonne:

På 1.1.2018 den 11.03, Weebs skrev:

Jeg er sikker på at det der er masse vann! Vi spiser jo mye rart på denne årstiden. Jeg kjenner meg veldig igjen med å ikke klare å stoppe. Du blir skikkelig avhengig av sukker og drittmat. Håper nytt år og nye muligheter gir oss motivasjon til å slutte ;) 

Og det med å ikke holde huset ryddig :daane: Det er svært sjelden jeg går i klesskapet og finner meg klær, for å si det sånn. Rene klær og håndklær blir bare liggende på vaskerommet, så henter vi der :tongue:

Det går seg vel til en eller annen gang. 

Håper på at noe er vann! Mer vann en fett, krysser fingrene for det. Litt godt å høre at det er flere som sliter med å holde seg unna sukkeret og det andre unødvendige maten.. Foreløpig har ikke det nye året hjulpet særlig, vi har kjøleskapet fult av kakerester. Sykt dårlig start på et nytt sunt år egentlig:fnise: I morgen kanskje, må bare spise opp restene først.

Husarbeid er noe dritt :snurt: Vi har alltid skittent gulv, uansett hvor mye jeg støvsuger å vasker. Jeg forstår ikke hvordan det er mulig, tror rett og slett noen i husstanden har sokker som produserer seige flekker og sand. 

15 timer siden, Beccy87 skrev:

Mye av det er sikkert vann ja, og 30 ned er jo uansett 30 ned og dritbra!! :hoppendeglad:

Om du er veldig sliten så burde du kanskje la deg selv få lov til å være litt sliten nå? 
Det er absolutt ingen lover som sier at man må være en ball av overskudd når man er i permisjon! 
Ikke at huset må være ryddig heller, og babyer er viden kjent for å være helt umulig når det kommer til søvn og forutsigbarhet. 
Syns du skal gi deg selv litt slækk, senke skuldrene i alle fall. :hjerte:
Det med overspisingen sliter jeg veldig med selv så der kan jeg ikke gi deg noen andre råd enn de jeg håper skal funke for meg. Drikke mer vann, føre kalorier for hvert måltid, spise måltider og ikke ''hele dagen'', knust is med fun light saft som snacks når jeg må ha noe å trykke i meg når jeg ser film og tv på kvelden og tygge enorme mengder tyggis! :P 

Takk for gode råd :)

Ja jeg bør være fornøyd 30 ned er jo veldig bra, men er så redd for å gå 30 opp igjen, det ville vært lite kult :sprettoy:

Søvn.. Say no more :kaklehone:

Knust is var et veldig godt tips, har du isbitmaskin, eller hamrer du løs på vanlige isbiter? :fnise:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hittil har jeg kjørt isbiter i blenderen men går å sikler på en isbitmaskin ja. 
Sånn som lager sånne små biter så det ikke blir helt slush. Det er litt flaut å innrømme men en av de beste minnene jeg har fra barsel på Ullevål er isbitmaskinen de har der! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver eneste kveld når jeg legger meg så tenker jeg hvor heldig jeg er :hjerte: En frisk og helt perfekt baby ligger å snorker ved siden av :rodmer: Uansett om noen dager er slitsomme, så kommer det alltid en million gode følelser når jeg legger meg med den lille tassen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

woop woop, nå har jeg monterer kameraet til Knerten i vinduet vårt :fnise: Burde kanskje ikke skrive det, for sånt er kanskje ikke helt lov? Aner ikke. Jeg venter en nokså ubuden gjest i dag, så er nysgjerrig på om den faktisk kommer innom. Derfor tar jeg med meg Knerten å drar bort på besøk, så håper jeg at kameraet greier å filme oppkjørselen vår.

Nå har Knerten for første gang på noen uker sovet mer enn 15 min i strekk, uten at jeg må ut å rugge på vognen. Da ble babycallen tom for strøm. Jeg sitter heller å hører på den pipingen tror jeg, enn å risikere å vekke han med å gå ut å fikle ut den fra vognen. 

Knerten fikk smake banan i går, det var visst så ekkelt at han brakk seg til han gulpet opp all grøten..

Nå har jeg fått motivasjon til å legge om kostholdet igjen, mannen ville være med så da er det mye enklere. Håper jeg greier å holde meg, er 1 kilo ned allerede så litt vannvekt har jeg nok opparbeidet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har Knerten sovet en time :sjokkert: Litt småkjipt at jeg må sitte rett utenfor vinduet å vente på at han våkner fordi babycallen er tom for strøm.. Men altså, man tar det man får. Bedre enn ingenting :Knegg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mye enklere når man er to om det! 
Jeg prøver å si det til mannen min også, men i motsetning til meg så kan han fortsatt spise ca hele verden uten å bli en tjukkas så han har visst ikke tenkt å legge sjokoladen på hylla.. :dry:

Herlig med så lang soving da! Krysser fingrene for at det er en ny trend hos dere. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Etter tolv timer søvn burde jeg sikkert si at jeg føler meg uthvilt, men fakta er at jeg sitter i en stol å halsover :fnise: Jeg sovnet når jeg var inne til Knerten i går i 9-tiden. Når han våknet tenkte jeg "åh ikke igjen, hvorfor våkner du så fort når du er trøtt og ikke sulten" vi hadde en litt trøblete kveld i går, så den satt friskt i minne. Når jeg fikk summet meg å laget melk så jeg at klokka var nærmere halv 3  :sjokkert: Han slukte en flaske og sovnet på flekken (det gjorde jeg også). Han slo til å sov helt til halv 7, uten melk eller oppvåkning. Wtf, hadde jeg hatt slike milepælskort skulle jeg dratt fram kortet som sier "Jeg har sovet natta igjennom for første gang". En oppvåkning teller faktisk ikke, så lenge han sovner fort igjen. 

Her er det storm ute, snør/regner/hagler alle veier å blåser vilt. Det betyr at Knerten ikke kan sove lurene sine i vogna. Hater det, fordi jeg pleier å bruke to timer på å få han til å sove inne. Nå har mannen gått opp sammen med han, det ble stilt innen 3 minutter. Forstår ikke hva han gjør :klo: Sånn er det på kvelden også, på gode dager kan han bare gi smokken å gå ut av rommet. Vi ser på kamera at han småsutrer og prater til han mister smokken, så går han opp igjen å sier god natt å gir smokken, i det han kommer ned sover babyen. Det samme fungerer ikke om det er jeg som prøver. Da må det til med dyrene i afrika gange hundre, bytte mellom smokk, melk, holde i hånda, stryke i panna osv. Gruer til mannen skal jobbe overtid så jeg må ta legginga til uka :ler: Neida jeg overdriver litt, noe er sikkert tilfeldig så jeg skal nok klare meg. Men utrolig godt at ikke jeg er redningen på alt, veldig fint at mannen greier ut med situasjonene like godt. 

Babyen min blir så fort stor, noen må stoppe tiden litt altså. Nærmer seg et halvt år, det er sykt. Nå har han begynt med "stor gutt" settet på tripp trapp stolen. Han bruker voksensmokk (de som er fra 6mnd pluss, er så store at de kunne passet en voksen). Han ruller fra rygg til mage dagen lang. Han får diverse smaksprøver på grønnsaker og frukt. Han er sterk som en bjørn, så umulig å bytte bleie på. (Dere meg guttebabyer, hvor mye tåler stellet egentlig? Ser farlig vondt ut når han nesten røsker den av før jeg greier å få lirket bort hånda hans:sjokkbla:). Han greier å putte inn smokken riktig vei selv, og han greier å holde flaska ganske bra. Det er sikkert mer, men det var dette jeg kom på i farta.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.1.2018 den 13.02, Beccy87 skrev:

Det er så mye enklere når man er to om det! 
Jeg prøver å si det til mannen min også, men i motsetning til meg så kan han fortsatt spise ca hele verden uten å bli en tjukkas så han har visst ikke tenkt å legge sjokoladen på hylla.. :dry:

Herlig med så lang soving da! Krysser fingrene for at det er en ny trend hos dere. :jepp:

Det er så mye enklere hvis man er enig om det ja! Her er nok ikke mannen like gira som meg, han kan også spise mye mer enn meg uten at han legger på seg av det. Han har lagt på seg noen kilo etter vi ble sammen, men da har han holdt seg der i alle år. Jeg føler jeg bare fortsetter å gå opp i det uendelige :raven:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På fredag var vi på 5 mnd kontroll. Den var litt forsinket på grunn av disse juletider. Mange av dere her inne har vel fått med dere hva som skjedde allerede, men jeg trenger å få det ut av systemet mitt så må skrive det ned :P

Alt gikk som smurt på kontrollen, veldig fin baby ;) Vaksinen var vond, så han skrek med digre tårer, huff det gjorde vondt i mammahjertet det:hjerte: heldigvis går det fort over igjen.

Han veide 8090 gram og var 67 cm lang. På det fine skjemaet hs følger hadde han hatt en ganske bratt stigning, både fordi det er lenge siden vi har vært å veid han (har jo sett at han har lagt på seg, så har ikke bekymret meg slik som jeg gjorde før, når jeg veide han hver 14.dag.) Like før denne stigningen har han altså hatt en nedgang i vekt, fordi han nektet å drikke melk. Den gang var de ikke bekymret, selv om jeg fortalte at han drakk maks 400ml i døgnet, hadde lite tissebleier og nedgang i vekt. Humøret var heller ikke på topp. Da tok jeg kontakt med legen min på telefon å forklarte problemet. Han var enig i at jeg kunne begynne å introdusere grøt, Knerten var da 3,5 mnd hvis jeg husker riktig. Knerten var jo skrubbsulten, så når han fikk begynne å spise grøt ble han en helt annen baby, blid dagen lang så lenge han er mett og ikke trøtt. Jeg har alltid vannet ut grøten ekstra for å være sikker på at han får i seg nok væske i løpet av en dag. Når han ble rundt 4,5 - 5 mnd begynte jeg med noen få smaksprøver som jeg har økt gradvis nå. Dette har fungert supert for oss. Det som har vært vanskelig er at jeg hele tiden har lest og hørt at mm eller mme skal være hovednæringen. De skal ikke spise mer enn så og så mye mat i forhold til melk. Hver gang jeg har sett etter oppskrifter på babymat og smaksprøver får jeg presentert dette, hvor utrolig viktig det er. Det presiseres gang på gang, over alt, på nett, på helsestasjonen, på barselgruppa osv. Jeg skjønner at det er viktig, å det er ingenting jeg heller har villet en at han skulle drikke store mengder melk. Faktumet er at om han ikke får mat, så sulter han jo. Han drikker ikke mer melk om han ikke får mat, da nekter han å drikke melk, går ned i vekt og er generelt ikke tilfreds. Hvilken mor er det som lar babyen sin være sulten? Ingen forhåpentligvis, men med presset utad er det ikke bestandig enkelt. 

Tilbake til kontrollen på helsestasjonen, hs mente at Knerten hadde gått opp mye i vekt. Når jeg sa at han spiste grøt og frukt/grønnsaker hovedsaklig ble hun bekymret over stigningen. Jeg ble så sjokkert at jeg ble stum. Han ligger akkurat på det grønne område på den grafen de fører vekten inn på. Altså er han så gjennomsnittlig som overhodet mulig. Tidligere har han ligget mye lengre ned, altså på det gule området. De har sagt at jeg ikke trenger å bekymre meg, fordi alt innenfor den grafen fra gult til rødt er helt normalt. Først når de begynner å gå ut av den grafen kan det være grunn til ekstra oppfølging. Hun mente at jeg ikke burde gi han mer en 3 tilmålte porsjoner med grøt om dagen, i tillegg til en smaksprøve med frukt/grønnsaker. Til slutt spurte jeg direkte om jeg skulle la han sitte der å gråte i stedet for å lage mer mat når han var mer sulten. Da mente hun at jeg skulle finne de andre årsakene til at han gråt. Andre årsaker faktisk, når han er mett slutter han å gape, å han gråter selvfølgelig ikke. Jeg fikk også beskjed om å ikke vanne ut grøten mer enn det som sto på pakken, det vil si at han på den tilmålte mengden hennes vil få i seg 3 dl væske om dagen, og kanskje 2 dl melk om natten hvis jeg er heldig. Hos legen fikk jeg beskjed om det var alt for lite, og at grøten da ville svelle i magen og trekke til seg det lille av væske som han hadde fra før. Jeg tilbyr selvsagt drikke til hvert måltid, enten vann eller mme. Han vil ikke ha og spytter det ut, regner jo med han vil venne seg til å drikke til slutt, men for øyeblikket vil han ikke. Hun mente at saft kunne være fint da :Knegg: 

Hele fredagen var egentlig en skikkelig drittdag, jeg følte meg som en skikkelig dårlig mor som ikke får ungen min til å drikke melk. I tillegg overforer jeg han visst. Jeg synes ikke han er tykk, han har stort hode og dobbelhake:fnise: Men jeg regner med det kommer til å endre seg etterhvert, proporsjonene blir vel litt annerledes etter hvert som han vokser. Han har jo ikke en eneste valk på kroppen. Han er rett å slett nydelig synes jeg :rodmer: Fine lille babyen min. 

Takk for støtten fra dere på snapcaht forresten, det var gull verdt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsesøstre kan gjerne skremmende lite om, eh, helse. I alle fall de som jeg har møtt - det er mye søttitallskunnkap som de aldri har giddet å oppdatere seg på rundt om kring, og skremmende mange av dem som stoler på kjerringråd det ikke er hold i. Hør på legen og stol på deg selv og dine egne erfaringer! 

(Hei, forresten - ser du har ny dagbok! Den forrige nektet å forbli i mine innlegg, jeg håper denne godtar at jeg følger med :fnise: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...