Gå til innhold

Mumsy og Knerten


Mumsy

Anbefalte innlegg

Knerten er så v a n s k e l i g å mate.. Jeg blir gal snart.. Prøvde å spørre om råd på helsestasjonen, men de svarte med "neida, det går så fint så, ikke bekymre deg du" :daane: Så lenge han går opp i vekt er det visst ikke så nøye at han må tvangsfores. Han har bestandig tullet en del under mating, men nå er det ekstremt. Han har nesten ikke spist den siste uka, derfor dro jeg på helsestasjonen for å veie han. Han har kun spist veldig små måltider, der det samlede dagsinntaket har blitt til maks 400 ml. Ganske lite for en baby på over 3 mnd. Han går jo opp i vekt som han skal, men liker ikke at han styrer sånn under måltidet. Jeg har prøvd å bytte til alle verdens flasker og tutter, men uten hell. Jeg har prøvd å bytte type erstatning, men det ente med magevondt. Håper han vil like fast føde etter hvert, det er jo ikke så lenge til vi kan begynne med smaksprøver og litt grøt. Siden han har en litt ømfintlig mage er det sikkert dumt å starte med grøt for tidlig også. Men helt ærlig er jeg veldig nysgjerrig på om han vil like det, hadde vært fint om han faktisk spiste frivillig. Når jeg gir melk med flaske så suger han ivrig på den i fire tak ca, før han slipper tutten og vrir hodet febrilsk. Hvis han ikke kommer noen vei med hodet begynner han å kjefte og skrike etter han har sugd noen tak. Er så frustrerende når jeg ikke vet hva som plager han :sad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje hullet på tutten er for stort? E gjorde akkurat sånn. Det viste seg at hun foretrakk de med minst hull, hun brukte Mam str 1 til hun var 7-8 måneder, tror jeg :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe vanskelig når de er sånn! 
Husker ikke når men begge mine har vært sånn. 
Trollet måtte ammes i mørket og absolutt stillhet for at han ikke skulle klikke. Noen ganger måtte han bæres også. 
Bølla måtte vugges frem og tilbake for at hun skulle fortsette uten å klikke på flaska og vri seg unna, noen ganger måtte jeg synge også. 
Kjempestress, du får masse medlidenhet herfra. :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Leviora skrev:

Kanskje hullet på tutten er for stort? E gjorde akkurat sånn. Det viste seg at hun foretrakk de med minst hull, hun brukte Mam str 1 til hun var 7-8 måneder, tror jeg :P 

Det har jeg ikke tenkt på, så skal absolutt gi det et forsøk :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Beccy87 skrev:

Kjempe vanskelig når de er sånn! 
Husker ikke når men begge mine har vært sånn. 
Trollet måtte ammes i mørket og absolutt stillhet for at han ikke skulle klikke. Noen ganger måtte han bæres også. 
Bølla måtte vugges frem og tilbake for at hun skulle fortsette uten å klikke på flaska og vri seg unna, noen ganger måtte jeg synge også. 
Kjempestress, du får masse medlidenhet herfra. :hjerte:

Det er så slitsomt! Takker for medlidenheten:blomst: Var egentlig litt godt å høre at det har vært slik hos dere også. Jeg tror liksom at det er perfekt hjemme hos alle andre, og at de ikke har noen utfordringer. Så ble helt ærlig litt glad for å høre at det er vanlig at babyer bare kan klikke uten noen spesiell grunn :fnise: Jeg (og alle andre førtitusen kjentfolk som blander seg) prøver jo å komme med hundre forslag om hva som kan feile han, men kanskje er han bare sånn, uten at det er noe galt :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knerten har blitt skikkelig forkjølt stakkar! Hoster, harker, snørrer å nyser. Vi venter besøk av ei venninne som jeg har studert med tidligere, hun har ei datter på 1 år. Jeg kan jo ingenting om unger, så vet ikke hva man servere til 1åringer :tongue: Ikke vet jeg om hun er 1 år, som i snart 2 år, eller bare akkurat har fylt 1 år :fnise: Jeg har bakt boller, som ikke ville etterheve så de sprakk.. Sikkert like greit, boller klebrer seg vel bare i munnen likevel. Jeg har saft da! Det kanskje hun liker.

Knerten er som sagt ikke helt i slaget i dag, så nå må jeg ut på verandaen å putte i smokken å rugge på vogna hvert 10. minutt. Stakkars liten, jeg prøvde i over en time å få han til å sove inne, uten hell. Til slutt hevet jeg hodeenden i vogna, å trillet en runde så han endelig fikk sovet.

Skal prøve å slenge rumpa i sofaen i 2 min, mens jeg prøvesmaker bollene. Allerede nå jinxet jeg,da var det bare å gå ut å putte i smokken. Tar vel mer 5 min i mellom hver gang:riste: Kanskje jeg bare skal kle på meg yttertøy å sette meg i en hagestol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Driver å vurderer om jeg skal vekke Knerten, eller la han sove videre. Han har omsider sovnet, og har sovet i nesten en time. Han var helt utslitt, for han har ikke fått noe sammenhengende søvn tidligere i dag. Han sover jo ute i vogna, så han kan liksom ikke ligge der resten av kvelden :P Dette med søvn er så vanskelig, han burde jo helst våkne nå, spise og ta kveldsstellet for å sove i senga si. Men så er jeg redd at han uansett ikke vil sove i kveld fordi han er så forkjølt, også synes jeg veldig synd på han hvis han enda er trøtt men ikke greier å sovne på nytt om en time eller to om jeg vekker han nå.

Besøket gikk fint da, hun var 14 mnd å spiste boller, griste med syltetøy og drakk saft :duskedame:Hver fase har sin sjarm kan man si da, jeg som tror at alt blir enklere når de bare blir liitt større, det stemmer nok ikke:fnise:

Endret av Mumsy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ettåringer er kjempe gøy! 
Toåringer også. 
Noe videre vet jeg ikke.. 
Hver fase har sin sjarm ja, men babyer er i alle fall ganske kjedelig hittil synes jeg. :P  

Jeg tror jeg bare ville latt han sove så lenge han orket.. Kan ende med stress på natta men med en forkjølet liten kar så blir det fort stress på natta uansett så.. 
Du har sikkert funnet ut av det nå da. 
Håper det gikk greit og at natten ikke blir alt for vanskelig. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Beccy87 skrev:

Jeg synes ettåringer er kjempe gøy! 
Toåringer også. 
Noe videre vet jeg ikke.. 
Hver fase har sin sjarm ja, men babyer er i alle fall ganske kjedelig hittil synes jeg. :P  

Jeg tror jeg bare ville latt han sove så lenge han orket.. Kan ende med stress på natta men med en forkjølet liten kar så blir det fort stress på natta uansett så.. 
Du har sikkert funnet ut av det nå da. 
Håper det gikk greit og at natten ikke blir alt for vanskelig. :) 

Så bra at du liker både ett- og toåringer! Jeg kjenner meg litt for godt igjen i det du skriver noen ganger, så da håper jeg vi har samme mening om babyer og unger også :Knegg:

Jeg kan nesten ikke vente til Knerten begynner å røre litt mer på seg, det blir helt sikkert travlere, men så innmari mye gøy da:yvonne: Gleder meg virkelig til jeg kan gi han maispinner eller en dorull som underholdning mens jeg bare må fikse noe. Nå må jeg bære han med meg, finne noe å legge han på, høre på sutringen om at han ikke vil ligge flatt :P

Jeg lot han sove, våknet av seg selv en halvtime etter det. Natta går ganske bra foreløpig vil jeg si, håper det fortsetter slik, men kvelden er enda ung. Pappaen la han i 8-9 tiden tror jeg, jeg var ikke hjemme så jeg er ikke helt sikker på at det har gått smertefritt, men det vet jeg egentlig ikke for pappaen sovnet visst også så jeg har ikke truffet han :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, når de kommer til den alderen der man kan bestikke de med noe for å få de til å slutte og sutre. Det er digg assa!! :skya: Og selv om det er litt travelt så er det egentlig ganske deilig at J har begynt å komme seg rundt, reise seg og sette seg opp. Så lenge jeg passer på å ha det sånn nogenlunde barnesikkert så klarer han fint å underholde seg selv mens jeg rydder og vasker opp og sånt. Hender til og med at jeg får drukket varm kaffe :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, sitronkake skrev:

Ah, når de kommer til den alderen der man kan bestikke de med noe for å få de til å slutte og sutre. Det er digg assa!! :skya: Og selv om det er litt travelt så er det egentlig ganske deilig at J har begynt å komme seg rundt, reise seg og sette seg opp. Så lenge jeg passer på å ha det sånn nogenlunde barnesikkert så klarer han fint å underholde seg selv mens jeg rydder og vasker opp og sånt. Hender til og med at jeg får drukket varm kaffe :fnise: 

Herlig! Bestikkelser :hjerte::hjerte: Gleder meg til vi kan ta i bruk det trikset :lur: Slutt å syt, spis en Mariekjeks. Alle unger spiser vel Mariekjeks? Eller har det blitt slutt på den slags kanskje, maispinner har jeg skjønt at er digg da.

Det blir så godt når han kan komme seg litt rundt, nå må jeg dra med meg babygymmen eller vippestolen rundt i huset for å få gjort noe :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Mumsy skrev:

Herlig! Bestikkelser :hjerte::hjerte: Gleder meg til vi kan ta i bruk det trikset :lur: Slutt å syt, spis en Mariekjeks. Alle unger spiser vel Mariekjeks? Eller har det blitt slutt på den slags kanskje, maispinner har jeg skjønt at er digg da.

Det blir så godt når han kan komme seg litt rundt, nå må jeg dra med meg babygymmen eller vippestolen rundt i huset for å få gjort noe :fnise:

Maispinner har vært en favoritt lenge her, men nå er han ikke like begeistret lenger. Jeg var så dum at jeg introduserte ham for noen nye greier, blant annet denne. Så nå hender det at han bare ser på maispinnen med hevede øyenbryn før han kaster den på gulvet :rolleyes: Brødskorper og knekkebrød er fremdeles en hit da. Så nå er det smuler overalt her..

Those were the days. Husker jeg synes det var så deilig at vi hadde to babygymer, sånn at jeg kunne ha en i stua og en nede ved vaskerommet :P Nå er han jo over alle hauger før jeg rekker å snu meg, ruller seg ukritisk inn i hybelkaniner og sånt. Og så får jeg hjertet i halsen minst en gang om dagen når jeg plutselig ikke ser ham og er usikker på om jeg husket å lukke trappegrinda. Noen fordeler er det jo med at de er små :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, sitronkake skrev:

Ah, når de kommer til den alderen der man kan bestikke de med noe for å få de til å slutte og sutre. Det er digg assa!! :skya:  

Senest i dag. Vi måtte ut og kjøre bil i 40 minutter. E hater å kjøre bil når vi kjører uten mål og mening (i følge henne), og hun ble avbrutt midt i en episode med Mikke Mus og racinggjengen. Hun fikk en eske Gomp :ninja: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her går det mye i druer, klementiner og Tom&Jerry kjeks... 

Og jeg er SÅ glad for at vi ikke har trapp! Det høres altfor stressende ut. :daane:
Den andre dagen her klarte jeg å miste Bølla mens jeg sto på kjøkkenet og vasket opp. :sjenert: 
Miste henne som i at hun ble borte, jeg fant henne rett og slett ikke igjen for hun hadde krøpet gjennom hele leiligheten og gjemt seg under senga vår! 
Jeg sprang vel rundt der i et langt minutt med hjertebank og var helt sikker på at hun var borte for alltid! :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Beccy87 skrev:

Her går det mye i druer, klementiner og Tom&Jerry kjeks... 

Og jeg er SÅ glad for at vi ikke har trapp! Det høres altfor stressende ut. :daane:
Den andre dagen her klarte jeg å miste Bølla mens jeg sto på kjøkkenet og vasket opp. :sjenert: 
Miste henne som i at hun ble borte, jeg fant henne rett og slett ikke igjen for hun hadde krøpet gjennom hele leiligheten og gjemt seg under senga vår! 
Jeg sprang vel rundt der i et langt minutt med hjertebank og var helt sikker på at hun var borte for alltid! :fnise:

Hørtes jo nesten sunt ut det da :Nikke: Alt med måte sikkert..

Du er HELDIG som ikke har trapp! Omg, jeg kommer til å dø når Knerten skal begynne å ferdes rundt. VI har seriøst en helvetestrapp med innebygd stup. Det var en av mine største bekymringer når jeg gikk gravid, har grått mang en kveld av bekymring for å falle ned den, med Knerten i armene. Tror vi må få fikset en annen løsning der når han begynner å bevege seg rundt. Mannen mener jeg overdriver, men den er på en måte uten rekkverk på den ene siden..

Haha, Bølla ville leke gjemsel :ler: Vil tro det var rimelig høy hjertefrekvens der og da ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i det siste kjent litt på en bitteliten følelse om et bittelite ønske om å kunne amme litt igjen.

Den første tiden etter Knerten kom til verden var jeg så stresset, ammingen var ikke koselig, men den var heller ikke for maten sin del. Det var rett og slett det eneste som virket for at Knerten skulle være stille i noen minutter. I tillegg til dårlig sugetak og mye spenning i kroppen, var det ikke en koselig opplevelse. Hele dagene gikk med på å "koble på" en unge som hylte hysterisk. Jeg satt hele dagen å prøvde å få han til å roe seg ned og spise ordentlige måltider. Jeg var ikke klar over hvor mye energi det tok fra meg før jeg var i ferd med å bryte helt sammen, jeg klarte rett og slett ikke å fortsette. Jeg var fullstendig utkjørt å skjønte at jeg måtte ta noen grep før jeg måtte skrapes opp igjen. Det ble til at vi prøvde å gi flaske bare et døgn for å se hvordan det fungerte, og det ble en helt annen hverdag. Det var fortsatt mye gråt og styr, men jeg fikk det litt mer på avstand med tanke på at pappaen kunne trå til mer. Jeg følte meg mye mindre sårbar og det stresset jeg hadde kjent på tidligere roet seg en god del. 

Nå er dagene våre så fine, vi har fått gode rutiner og det er ikke unormalt mye gråt lenger. Jeg har blitt kjent med mammarollen og jeg stortrives! Jeg bare elsker dagene med den fine lille babyen min:hjerte: Jeg har blitt mye mer avslappet, og jeg har tid til litt andre ting som gir meg energi og gjør meg glad. Nå som ting fungerer så fint kjenner jeg litt på den følelsen at det hadde vært fint å kunne ammet, for nærheten og kosen sin del. Da tenker jeg ikke å fullamme, da jeg blir stresset av å skulle amme med andre kjente og ukjente til stedet. Men jeg tror det kunne vært fint å ammet her hjemme når det passer oss. Jeg vet jo ikke om jeg greier å få tilbake noen melkeproduksjon, men jeg skal gi det en liten sjanse. Jeg kan ikke legge sjelen min i det og pumpe hver andre time, bruke hjelpebryst osv. For da kommer jeg helt sikkert til å bli nedbrutt og stresset igjen. Men jeg kan prøve å slappe av med litt pumping noen dager for å se om det settes i gang, så kan jeg eventuelt prøve å legge Knerten til brystet da. Jeg er jo skikkelig redd for at jeg skal "ødelegge" alt, nå som vi har det så fint. Hva om jeg ikke takler det liksom, det var jo tross alt en grunn til at jeg slutte. Jeg har jo tenkt en god del på dette, så det er vel derfor jeg velger å prøve. Det er ikke verre enn at jeg avslutter igjen om jeg føler det fortsatt blir helt feil for oss.

Det siste er vel at jeg ikke må lage meg så store forhåpninger, puppene er noen tomme slips som skviset ut en halv dråpe på tjue min pumping. Har jo ikke ammet på tja 6-8 uker tror jeg. Det er nok ikke bare å trylle for å få tilbake produksjonen.

Heia puppene og melkeproduksjon :duskedame:

Dårlig med kommentarer fra meg enda forresten, det er bare fordi jeg driver å leser igjennom hva som har skjedd hos dere den siste tiden. Jeg har ikke kommet meg til siste side og nåtidens oppdatering enda :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er ikke noen ammeekspert men det burde vel kunne gå å få opp produksjonen igjen. 
Om du bruker mye tid på kroppskontakt og kanskje prøver å legge til babyen men ujevne mellomrom? Innbiller meg at det kan være mer effektivt enn en pumpe uten å ha noen som helst fakta å bygge det opp med! :P  

Krysser fingrene for at du får det til og får fine minner relatert til amming også. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Beccy87 skrev:

Jeg er ikke noen ammeekspert men det burde vel kunne gå å få opp produksjonen igjen. 
Om du bruker mye tid på kroppskontakt og kanskje prøver å legge til babyen men ujevne mellomrom? Innbiller meg at det kan være mer effektivt enn en pumpe uten å ha noen som helst fakta å bygge det opp med! :P  

Krysser fingrene for at du får det til og får fine minner relatert til amming også. ;) 

Ja i teorien skal det være mulig, men vet ikke hvor stor innsats jeg orker å legge i det. Da blir det fort bare stress igjen å det greier jeg ikke.

Må vel prøve å legge han til brystet, men gruer litt :P Ser for meg Knerten bare "iiiik, hvilke tomposer er det du trykker inn i munnen min" :fnise: 

Håper jeg får det til, men foreløpig har ikke pumping vært prioritert, det er liksom så travelt.. Bedre start i morgen kanskje:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...