Gå til innhold

Mumsy og Knerten


Mumsy

Anbefalte innlegg

I morgen er første barnehagedag! Jeg gruer meg, men tror Knerten kommer til å like seg der :biggrin: Jeg er ikke klar for å være barnehagemamma. Kommer til å føle meg så teit når jeg er der, føle at jeg gjør alt feil liksom.  Herregud så teit, hva kan man gjøre galt? Nei vet ikke jeg. Men føler meg i allefall ikke gammel nok til å drive med sånn henting og levering av barn :fnise:

Har kjøpt alt av klær i str. 86, fordi str. 80 er litt i grenseland, det passer bare akkurat. Nå ser jeg jo at han mer eller mindre drukner i 86, neida ikke så ille, men man må brette opp ermene litt på noe og det er generelt romsligere enn hva jeg er vandt med. Er det innafor tro? Er ikke så giret på å måtte kjøpe ti nye ullsett i en størrelse mindre. Samme med regntøy, parkdress osv.. Men vil jo ikke at det skal se ut som om vi ikke greier å få tak i passende klær.. Disse dilemmaene altså. Bare tull i hodet mitt i dag, er stresset fordi jeg selv skal starte på skole og Knertis i barnehage. Alt blir nok veldig greit når vi bare kommer i gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barnehagestart er kjempeskummelt :fnise: Men heldigvis er det verst for oss foreldre. Håper Knerten kommer til å synes barnehage er toppers! :jepp: 

Angående klær vil jeg nok anbefale å gå ned en størrelse når det gjelder uteklær, i alle fall. Det blir så vanskelig å bevege seg om det er for stort, og så er det lettere å bli kald (sier jeg av egen erfaring). Alt av uteklær virker dessuten å være litt større i størrelsen enn inneklær, så han kan helt sikkert bruke 80 i parkdresser osv. På uteklær skal skrittet henge litt nedenfor rumpa på ungen for god bevegelsesfrihet, sånn ca 5 cm. Ikke langt ned på leggen!

Lykke til i barnehage og skole! :biggrin: 

Endret av Leviora
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppbrett på det meste av klær er helt innafor spør du meg! 
De vokser jo som ugress disse små så oppbrett i et par måneder, etterfulgt av et par måneder med helt passe for så å avslutte med litt kort er helt vanlig! ;) 
Han vil jo mest sannsynlig vokse voldsomt bare fra nå og frem til jul, så om du skal kunne bruke ulltøyet hele vinteren og uteklærne til våren også så syns jeg du burde holde deg til ''litt stort'' nå. :) 

 

Lykke til i morgen da! :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Leviora skrev:

Barnehagestart er kjempeskummelt :fnise: Men heldigvis er det verst for oss foreldre. Håper Knerten kommer til å synes barnehage er toppers! :jepp: 

Angående klær vil jeg nok anbefale å gå ned en størrelse når det gjelder uteklær, i alle fall. Det blir så vanskelig å bevege seg om det er for stort, og så er det lettere å bli kald (sier jeg av egen erfaring). Alt av uteklær virker dessuten å være litt større i størrelsen enn inneklær, så han kan helt sikkert bruke 80 i parkdresser osv. På uteklær skal skrittet henge litt nedenfor rumpa på ungen for god bevegelsesfrihet, sånn ca 5 cm. Ikke langt ned på leggen!

Lykke til i barnehage og skole! :biggrin: 

Jepp. jeg gruer meg og Knerten gleder seg garantert :fnise:

Er hovedsaklig ermene på klærne som er problemet, regnbuksene har jo regulerebare skulderstropper, så blir ikke hengende langt ned på leggen heldigvis. Har heller ikke prøvd dem med et sett med ull/fleece under, men det vil jo kreve litt plass. Jeg tenker jeg får se det an litt, prøve parkdressen en gang til for å se hvordan det blir med både sko og votter :)

Tusen takk for lykkeønskning, nå er det bare en time til vi skal være der. Jeg prøver å få Knerten til å sove litt før vi skal dra, men han er ikke helt enig. Stup trøtt og grinete så klart, men sove er ikke noe gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Beccy87 skrev:

Oppbrett på det meste av klær er helt innafor spør du meg! 
De vokser jo som ugress disse små så oppbrett i et par måneder, etterfulgt av et par måneder med helt passe for så å avslutte med litt kort er helt vanlig! ;) 
Han vil jo mest sannsynlig vokse voldsomt bare fra nå og frem til jul, så om du skal kunne bruke ulltøyet hele vinteren og uteklærne til våren også så syns jeg du burde holde deg til ''litt stort'' nå. :) 

 

Lykke til i morgen da! :hjerte:

Så bra! Ja de vokser som ugress :hoho: Har jo et håp om at alt skal vare til og med ut våren, så vi får se da. Klærne for å bruke ute blir nok bedre når alt blir prøvd sammen, jeg har bare prøvd uten sko og da ble det jo alt for langt i beina. Så får vi si at en liten brett på ermene er innafor en periode :)  Lommeboka har ikke lyst på flere utgifter etter innkjøp av alt som måtte trenges det neste året pluss litt til.

Tusen takk for lykkeønskning, vi skal snart dra dit nå. Jeg er så spent :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...

Nå er Knerten godt inne i barnehagerutinen og ting begynner å stabilisere seg litt. Utrolig godt å endelig kjenne at ting faller litt på plass. Det var en hektisk periode når permisjonen var over for begge. 

Knerten elsker barnehagen, det hadde jeg jo i grunn regnet med :biggrin: Han blir kjempeglad når vi kommer dit så han løper bort til leker eller en av de ansatte. Han blir likevel lei seg akkurat når jeg drar, men det går heldigvis over veldig fort. De første dagene var veldig tøffe for meg. Sto ute i garderoben å hulket noen minutter før jeg greide å dra.. :rolleyes:

Han har slitt litt med nattesøvn noen netter, men tror det er tenner som plager han. Flyttet han tilbake på vårt soverom for en periode fordi det er enklere med alle oppvåkningene, i tillegg til at han sikkert føler det tryggere. Mistenker som sagt tenner fordi han sikler som en foss og har noen bleier som jeg ikke kan beskrive en gang. Ser ikke ut som det skal, mer slimete og er helt luktfritt. Så da vet dere det :Nikke: Han har også blitt sår stakkars. I barnehagen har de brukt vanlige våtservietter ved bleieskift, jeg tenkte at det går sikkert fint så lenge vi bruker bare tørre kluter og vann hjemme, men jeg så jo fort at han reagerte på dem. Jeg synes det var veldig ekkelt å si i fra om det, fordi jeg føler jeg pirker på alt eller hva man skal si. Men de tok det fint å hadde jo full forståelse for det, så nå sender jeg med tørrkluter som blir brukt med vann. Hun ene ansatte kommenterte til og med at hun brukte våtservietter til å fjerne maling, så er ikke så rart at de med litt sart hud reagerer.

I går ble vi oppringt fra BHG, fordi Knerten hadde blitt stukket av en veps like under leppa! Den hadde også vært inne i munnen hans, men ikke stukket der (så vidt vi vet, han hadde ingen reaksjon der). De hadde ringt legevakta og forhørt seg der, siden han hovnet opp ganske mye på stikkstedet. Skummelt å få en slik telefon, jeg lå ikke under fartsgrensene på tur for å hente han for å si det sånn. Men det er vel sånt som kan skje, vepsene er jo sløve å hissige for tiden. To uker etter barnehagestart og allerede en telefon til legevakta, det gjør med litt bekymret :P Han er jo høyt og lavt HELE tiden, så er garantert ikke siste gangen noe skjer heller.

Av de som jobber i barnehagen blir han beskrevet som verdens blideste barnehagegutt :nigo: Men også at han er en travel type som ikke er et sekund i ro. Men det vet jeg jo allerede :fnise:  De ansatte er helt fantastiske! Spesielt hun ene dama som har vært mye med Knerten. Hun er så genuint interessert i barn og det lyser at hun elsker jobben sin. Hun er bare så mild og god, helt fantastisk. De andre er også kjempeflinke, men hun favoritten til Knerten er det noe unikt med. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at barnehagestarten har gått så fint! :) Det er så mykje lettare å gå frå dei små i barnehagen, når ein veit at dei trivest og har det bra. Her hos oss blir det ikkje barnehagestart før neste haust, når vesla har fylt 2. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.8.2018 den 12.25, Mirabella76 skrev:

Så bra at barnehagestarten har gått så fint! :) Det er så mykje lettare å gå frå dei små i barnehagen, når ein veit at dei trivest og har det bra. Her hos oss blir det ikkje barnehagestart før neste haust, når vesla har fylt 2. 

Så sant, veldig godt å se at han blir så glad for å komme dit. Spent på hvordan det blir på Mandag. Han hadde en dag borte på Fredag fordi han ble syk, så hele helgen har han vært skikkelig mammadalt. Han har blitt lei seg bare jeg har vært på tur mot et annet rom i huset.

Så heldig dere er som kan vente med barnehagestart så lenge 😊 Tar du lengre permisjon å skal være hjemme med henne selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går ble jeg oppringt av barnehagen litt utpå dagen, fikk en skikkelig ekkel følelse fordi det er jo sjeldent et godt budskap de kommer med når de ringer. Sist de ringte var for å fortelle at Knerten hadde han sittet med en veps i munnen :sprettoy:

Knerten hadde veltet tripptrappstolen bakover mens han satt oppi den, så han hadde truffet gulvet med bakhodet! Jeg blir seriøst så uvel og kvalm når jeg ser for meg hvordan det skjer. Heldigvis er alt bra med han og han skadet seg ikke.

Jeg er ekstremt nervøs når det gjelder hodet hans, med tanke på tidligere da de mistenkte at det var noe feil med hodet hans, han hadde økt væskegjennomstrømning i deler av hjernen. Jeg er veldig redd og sliter med vonde tanker angående det. Føler aldri at vi fikk nok informasjon om det. Tenker ofte på at hva om det plutselig blir noe alvorlig galt, på bakgrunn av det, også har ikke jeg "kjempet" hans sak nok. At legene har gjort noe feil og kastet oss ut av systemet for fort osv. Ofte når det er vanskelige ting gjemmer jeg bare bort tankene, men det er ikke så lurt i lengden for plutselig kommer ALT på en gang.

Uansett nok om det og tilbake til uhellet i barnehagen. Er det lov å tenke litt stygge tanker mot de 3 stykkene som var på kjøkkenet i det uhellet skjedde? Jeg skjønner at uhell skjer, og som jeg sa i forrige innlegg så liker jeg de ansatte i barnehagen godt, og respekterer virkelig jobben de gjør. MEN det er jo ikke til å unngå at jeg synes det er merkelig at det har skjedd. Kjøkkenet er mindre enn et vanlig kjøkken hjemme hos folk, og de er 5 barn som sitter der å spiser. Ingen viste hvordan det hadde skjedd, plutselig så dunket han bare i bakken, med stolen. Mine første tanker var at han sikkert hadde stupt ut av stolen, men at de ikke turte å si det fordi jeg presiserte gang på gang under tilvenningen at han plutselig kunne gjøre det. Jeg sa også at hjemme sitter han ikke i stolen uten seler (de har ikke seler i bhg) fordi det er så fort gjort å glemme seg å snu seg bort et sekund for mye. Men når jeg tenker igjen nå skjønner jeg jo at de ikke lyver om sånt, tenker ikke så rasjonelt når man blir redd for barnet sitt merker jeg. Beskyttelses instinktet slår ut for fult, så mannen insisterte på å både hente og levere Knerten i dag, han var nok litt redd for hva jeg kunne komme til å si uten å tenke meg om :P

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

😨 Huff! Jeg har fått én telefon om skade i barnehagen (lite kutt i pannen) og det var ekkelt, men å slå seg sånn er jo virkelig skummelt og forstår godt at du ble ekstra bekymret for hodet hans. Jeg tenkte det samme da jeg leste at han slo bakhodet. Så lenge han oppførte seg normalt i etterkant er det sikkert ikke noe å være urolig for, men er du veldig bekymret skader det jo ikke å snakke med en lege. Legen sier nok at alt er bra, men du får i alle fall slappet av :) Ble det så du fikk time på St Olavs? Synd at du ikke har blitt beroliget, de får gi nok informasjon om de er så sikre! Det verste som fins er å tenke om noe feiler barna våre :( 💔

Ulykker skjer også i barnehagen, dessverre. Men jeg er enig i at det er rart at tre voksne går i fra barna når de sitter usikret i stolene hvor minst ett av barna har en tendens til å stupe ut. Forhåpentligvis var dette første og siste gangen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.9.2018 den 11.48, Mumsy skrev:

Så sant, veldig godt å se at han blir så glad for å komme dit. Spent på hvordan det blir på Mandag. Han hadde en dag borte på Fredag fordi han ble syk, så hele helgen har han vært skikkelig mammadalt. Han har blitt lei seg bare jeg har vært på tur mot et annet rom i huset.

Så heldig dere er som kan vente med barnehagestart så lenge 😊 Tar du lengre permisjon å skal være hjemme med henne selv?

Håpar det gjekk fint for Knerten å koma i barnehagen igjen etter sjukdom og helg. :)

Ja, eg føler meg veldig heldig som får vera heime med vesla eit heilt år til. :jepp: Eg har søkt om kontantstøtte, og så slepper me jo å betala for barnehageplass.

I tillegg har mannen min ein jobb der han kan jobba ein del ekstra, og får då overtidsbetaling både dag og natt. Så me får ein del ekstra pengar ved at han jobbar ekstra, når han får mulighet til det. Så då greier me oss. Det er eg som blir heime med vesla heile det neste året, ja. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff, så ekkelt med det uhellet barnehagen.:ohmy: Kva er grunnen til at dei ikkje brukar seler på dei minste ungane som sit i tripp trapp-stolar? Eg har sjølv både jobba i og hatt barn i ulike barnehager, og det er vanlig å ha både bøyle og sele på dei miste barna som sit i tripp trapp-stolar. Så det synst eg du kan kreva av personalet! Evt ta med sele sjølv, viss dei ikkje har, og kreva at dei tar sele på Knerten under måltida. 

Endret av Mirabella76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.9.2018 den 0.25, Leviora skrev:

😨 Huff! Jeg har fått én telefon om skade i barnehagen (lite kutt i pannen) og det var ekkelt, men å slå seg sånn er jo virkelig skummelt og forstår godt at du ble ekstra bekymret for hodet hans. Jeg tenkte det samme da jeg leste at han slo bakhodet. Så lenge han oppførte seg normalt i etterkant er det sikkert ikke noe å være urolig for, men er du veldig bekymret skader det jo ikke å snakke med en lege. Legen sier nok at alt er bra, men du får i alle fall slappet av :) Ble det så du fikk time på St Olavs? Synd at du ikke har blitt beroliget, de får gi nok informasjon om de er så sikre! Det verste som fins er å tenke om noe feiler barna våre :( 💔

Ulykker skjer også i barnehagen, dessverre. Men jeg er enig i at det er rart at tre voksne går i fra barna når de sitter usikret i stolene hvor minst ett av barna har en tendens til å stupe ut. Forhåpentligvis var dette første og siste gangen! 

Vi tok kontakt med legevakta, så vi skulle bare følge med han og heldigvis var alt normalt :) Ingen hjernerystelse.

Vi fikk aldri time på St. Olavs. Vet ikke helt hvordan jeg skal skrive det, er ikke så god på medisinsk fagspråk :PMen vi ble ringt av en overlege som hadde vurdert saken på nytt, og han mente at det ut i fra de nye målingene ikke var hensiktsmessig å sende oss videre. På grunn av at påkjenningen av en ny utredning på St. Olavs kunne være risikofylt. Vet ikke helt hva jeg syns om det da. Forstår jo at det er en risiko med å legge små barn i narkose, men det kan jo også være en sjanse for at de tar feil og at det burde ha vært utredet mer. Heldigvis har jo hodestørrelsen til Knerten gått ned til det normale (evt. fasongen har forandret seg og gutten har vokst). I tillegg har helsesøster brukt et skjema der det blir sammenlignet hodestørrelser over hele verden, mens sykehuset brukte en percentil kun for Nordiske barn. Vi Norske er litt tykke i hode i forhold til i Kina liksom..

Prøver å roe meg ned med at det sikkert er som det skal, men vil nok alltid være ekstra nervøs for hodet hans, og følge opp ting litt ekstra godt. Det er noe med den kroniske bekymringen ovenfor barna altså :hjerte: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.9.2018 den 9.46, Mirabella76 skrev:

Håpar det gjekk fint for Knerten å koma i barnehagen igjen etter sjukdom og helg. :)

Ja, eg føler meg veldig heldig som får vera heime med vesla eit heilt år til. :jepp: Eg har søkt om kontantstøtte, og så slepper me jo å betala for barnehageplass.

I tillegg har mannen min ein jobb der han kan jobba ein del ekstra, og får då overtidsbetaling både dag og natt. Så me får ein del ekstra pengar ved at han jobbar ekstra, når han får mulighet til det. Så då greier me oss. Det er eg som blir heime med vesla heile det neste året, ja. :)

 

På 6.9.2018 den 9.53, Mirabella76 skrev:

Huff, så ekkelt med det uhellet barnehagen.:ohmy: Kva er grunnen til at dei ikkje brukar seler på dei minste ungane som sit i tripp trapp-stolar? Eg har sjølv både jobba i og hatt barn i ulike barnehager, og det er vanlig å ha både bøyle og sele på dei miste barna som sit i tripp trapp-stolar. Så det synst eg du kan kreva av personalet! Evt ta med sele sjølv, viss dei ikkje har, og kreva at dei tar sele på Knerten under måltida. 

Så fint å kunne gjøre det sånn! Må være godt å slippe den tidlige barnehagestarten. :)

Vet faktisk ikke hva grunnen til at de ikke bruker seler er. Når jeg spurte svarte de med at de hadde jo sånne bøyler med en stropp i midten, så seler hadde de aldri hatt behov for :vetikke:. Jeg er førstegangsmor, så tenkte egentlig bare "jaja, jeg er sikkert overhysterisk." Men sett i ettertid er jeg nok ikke det. Jeg vet jo at Knerten ikke sitter i ro, og det fortalte jeg dem mange ganger. Var godt å høre av noen andre med mer erfaring at det faktisk er helt vanlig med seler. Tror jeg skal sende med noen seler som han kan bruke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, send med seler! Helleduss :sjokkbla: I barnehagen til M har de noen supre stoler som er helt lave. Ungene klatrer inn og ut selv. Men til og med der har de seler :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Mumsy skrev:

 

Så fint å kunne gjøre det sånn! Må være godt å slippe den tidlige barnehagestarten. :)

Vet faktisk ikke hva grunnen til at de ikke bruker seler er. Når jeg spurte svarte de med at de hadde jo sånne bøyler med en stropp i midten, så seler hadde de aldri hatt behov for :vetikke:. Jeg er førstegangsmor, så tenkte egentlig bare "jaja, jeg er sikkert overhysterisk." Men sett i ettertid er jeg nok ikke det. Jeg vet jo at Knerten ikke sitter i ro, og det fortalte jeg dem mange ganger. Var godt å høre av noen andre med mer erfaring at det faktisk er helt vanlig med seler. Tror jeg skal sende med noen seler som han kan bruke. 

Ja, det synst eg du skal gjera. :) Jenta mi kjem seg også lett opp av tripp trapp-stolen sin, sjølv om ho har sånn bøyle på stolen. Og det er det mange barn som gjer! Så dei minste barna i barnehagen bør absolutt ha sele på seg, i tillegg til bøyle på stolen.

Ikkje lett for personalet å følgja med på alle ungane heile tida. Så det må vel vera bedre for dei og å bruka sele på barna, enn å risikera at ein unge landar på hovudet i golvet med eit smell! :ohmy: Som sagt, det er vanlig i alle dei barnehagane eg har erfaring med, å bruka sele på dei minste barna under måltidet. :jepp:

Endret av Mirabella76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Knerten har vært på 1-års kontroll i dag. (Han blir riktignok 14 mnd om 2 dager :P) Men sånn er det når han har glemske foreldre.. Tvang mannen til å ringe når vi hadde glemt timen for andre gang.. er det mulig liksom, det vil si vi glemte den bare en gang, neste gang vi fikk time passet det bare ikke. Rett skal være rett :fnise:

Han var 10,8 kilo og 78cm i følge mannen, det var han som var med han på kontroll. Om lengden stemmer er jeg mer usikker på, men vekta hadde han fått med seg. Målene på hode var heldigvis innenfor normalen!! Hurra for det, ble innmari lettet. Det var hovedfokus å få sjekket det. Ellers er det også bare velstand, han er en kvikk type som er frisk og rask. Brifer med nye skills som han lærer i barnehagen hver dag :laugh: 

Han fikk feber i kveld dessverre, men regner med det er en reaksjon på vaksinen han tok i dag. Var ikke særlig imponert på helsesøsteren som stakk han, men det er vel ikke så rart. Han har sovet som en stein siden klokken halv 7, så håper på at hvile er det som skal til for å bli kvitt feberen.

Han er fortsatt "barnehagegutt" som de ansatte sier.. Jeg skjemmes nesten når jeg leverer han etter helgen, og han ikke kan komme seg fort nok inn i barnehagen :ler: Det er jo så klart helt fantastisk å vite at han trives så godt der, jeg gruet jo så fælt før han skulle begynne.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nok litt for optimistisk i går kveld, vi har hatt en vanvittig slitsom natt :bond:Knerten våknet i halv 11 tiden i går kveld, når jeg gikk å la meg. Fra det gikk det slag i slag, med en halvtime søvn også 1 time våken.. Han blir jo helt crazy når vi prøver å legge han sammen med oss i storsenga, feber og midt på natten er ingen hindring, han danser rundt mens han ler. Herregud, kan jo ikke annet en å le av han da.. Ellers har jeg hengt over sprinkelsengen å strøket han på ryggen så han har fått sovet litt. Håper det feberen gir seg i løpet av dagen her da. Han er i veldig fin form nå i alle fall, men han fikk en paracet i 6tiden på morgenen i dag. Så mulig det er den som virker enda.

Mannen er hjemme med Knerten nå, mens jeg sitter å styrter ned koffeinholdig drikke og sjokolade. 2 timer usammenhengende søvn i løpet av en natt tar på gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...