Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2018

Cetus

Anbefalte innlegg

6 timer siden, Gia_ skrev:

Så fin mage Plexus 😍 

Feels @Lidis88 😅 ikke kjent hikke her heller, kun spark og en gang at hun gikk lengre ned i magen.. tror jeg har kjent at hun har snudd seg, men har liksom ikke peiling :P 

Forhåpentligvis (uheldigvis?) er fødselen merkbar nok til at vi skjønner det :P 

———————

Fysøren så mye fine klær til de små 😅 gått hardt for seg på tur! Har kjøpt inn 10 stk pysjer i str 0-3mnd og 3-6mnd og 3 stk i nyfødt. Noen av pysjene blir nok brukt som koseklær på late dager hjemme også :) Sikkert litt overkill, men slipper å vaske oss ihjel og kan heller nyte litt ekstra liker jeg å tro. Smekker i stor kvanta og bomullsbibs til når hun evt sikler. Hverdagsklær skal vi handle idag 😅 

Også har hun fått seg badedrakter! 😂 Jeg dør litt 😅 Mao har jeg store planer om regelmessig besøk i svømmehallen så fort jeg er i form igjen. Om de faktisk blir brukt over badebleia eller ikke får vi se ann, men hun har de hvertfall :fnise:

1E6BC84A-A73E-4620-82F5-CDDFE2DB404C.jpeg

Hallo så søt!!! Jeg gleder meg SÅNN til å kle den lille ❤

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, Milio skrev:

Kynnere hos meg - magen blir stram og støl nederst. Føler som den skal falle av.

Spark - dult i sidene.

Hikke - rytmiske dunk som varer alt fra noen sek til noen minutt.

Var på 3D Ultralyd igår med mannen. Åh 😍 for et lite gull!! Han var så fin at jeg har helt mistet det etter å ha vært der. Vil ha han ut nå! 😂 Fikk ny termin (OUL gjelder jo fortsatt - 21.07) som gynekologen mente var 18.07.18. Ligger litt foran altså. Uansett så holder jeg fast i appen min som sier 28+0 og inn i uke 29!! 😍

Åå så gøy med 3D!! 

Når du skriver det sånn så er jeg ganske sikker på at småen hikket i går kveld, det var oppklarende :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det er forresten begynt å søke foreldrepermisjon/foreldrepenger? Jeg søker med dagens ordning (10 uker til far) og satser på at det enten består eller at jeg føder minst ti dager før termindato 😅 så får vi heller korrigere hvis vi må! Syns 6.juni var lovlig sent å behandle noe som gjelder barn født etter 1.juli :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lidis88 skrev:

Har det er forresten begynt å søke foreldrepermisjon/foreldrepenger? Jeg søker med dagens ordning (10 uker til far) og satser på at det enten består eller at jeg føder minst ti dager før termindato 😅 så får vi heller korrigere hvis vi må! Syns 6.juni var lovlig sent å behandle noe som gjelder barn født etter 1.juli :/

Vi kommer også til å søke ut i fra dagens ordning, så får vi heller endre hvis det ikke blir godtatt.

Men har dere fått terminbekreftelse fra lege? Legen min mente at den ikke kunne være datert tidligere enn i uke 32 for at nav skulle godkjenne, men ei venninne sa at hennes lege hadde sagt uke 26.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.4.2018 den 15.03, Lidis88 skrev:

Kjempefin @Plexus 😍 

Er det flere enn meg som ikke føler man helt "skjønner" hva folk snakker om? (Kanskje spesielt førstegangsgravide) Jeg klarer for eksempel ikke skille hva som er spark og hva som er hikke hos barnet.. det som er nytt er at jeg klarer å se at barnet har deg trangere da det "åler seg" mer enn det sparker. Jeg føler meg også litt dum som ikke kan si om noe er kynnere eller ikke.. opplever av og til at magen er stram, men klarer liksom ikke definere om det er kynnere eller ikke.. Jeg kommer til å være såå dårlig på å vite om jeg er i fødsel eller ikke 😂

Jeg er andregangs og har fortsatt ikke skjønt den hikkinga 😂 kanskje ungene mine bare ikke hikker😂

Når det kommer til å vite om fødselen er i gang sa alle til meg at jeg ikke kom til å være i tvil i det hele tatt når den var i gang. Vel...Det var helt feil! 😝 jeg hadde smerter i magen en morgen, og mannen lurte på om jeg trodde fødselen var i gang. Siden jeg både var veldig i tvil, og det var 1mnd før termin, konkluderte jeg med at det ikke var rier, bare sterke kynnere. Jeg kjørte mannen på jobb og dro hjem for å hvile før jeg (heldigvis!!) skulle på kontroll på sykehuset noen timer seinere. Smertene fortsatte, men de var ikke så kraftige som jeg innbilte meg at rier var, og jeg konkluderte fortsatt med at så lenge jeg var så i tvil kunne det ikke være fødsel. Kort fortalt endte det hele med at da jeg kom til kontroll hadde jeg 3-4cm åpning. En halvtime senere 8-9cm. To timer etter at jeg kom til kontrollen min, og fem minutter etter at mannen kom heseblesende inn på fødestua, var lillemor ute 😆 hadde jeg ikke hatt kontroll den dagen hadde jeg nok født hjemme, for jeg hadde ikke skjønt at det var fødsel før det hadde vært for seint å reise til sykehuset😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Rux skrev:

Jeg er andregangs og har fortsatt ikke skjønt den hikkinga 😂 kanskje ungene mine bare ikke hikker😂

Når det kommer til å vite om fødselen er i gang sa alle til meg at jeg ikke kom til å være i tvil i det hele tatt når den var i gang. Vel...Det var helt feil! 😝 jeg hadde smerter i magen en morgen, og mannen lurte på om jeg trodde fødselen var i gang. Siden jeg både var veldig i tvil, og det var 1mnd før termin, konkluderte jeg med at det ikke var rier, bare sterke kynnere. Jeg kjørte mannen på jobb og dro hjem for å hvile før jeg (heldigvis!!) skulle på kontroll på sykehuset noen timer seinere. Smertene fortsatte, men de var ikke så kraftige som jeg innbilte meg at rier var, og jeg konkluderte fortsatt med at så lenge jeg var så i tvil kunne det ikke være fødsel. Kort fortalt endte det hele med at da jeg kom til kontroll hadde jeg 3-4cm åpning. En halvtime senere 8-9cm. To timer etter at jeg kom til kontrollen min, og fem minutter etter at mannen kom heseblesende inn på fødestua, var lillemor ute 😆 hadde jeg ikke hatt kontroll den dagen hadde jeg nok født hjemme, for jeg hadde ikke skjønt at det var fødsel før det hadde vært for seint å reise til sykehuset😂

Ååå jeg ELSKER sånne historier! Liker så godt når folk får det til å føde til å ikke virke så skremmende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

55 minutter siden, Rux skrev:

Vi kommer også til å søke ut i fra dagens ordning, så får vi heller endre hvis det ikke blir godtatt.

Men har dere fått terminbekreftelse fra lege? Legen min mente at den ikke kunne være datert tidligere enn i uke 32 for at nav skulle godkjenne, men ei venninne sa at hennes lege hadde sagt uke 26.

Jeg har fått av jordmor da jeg var på 28-ukerskontrollen. Ganske sikker på at det er 26 uker som er grensen. NAV har jo saksbehandlingstid også, så jeg hadde ikke rukket å søke i tide dersom jeg hadde fått terminbekreftelsrn i uke 32.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lidis88 skrev:

Ååå jeg ELSKER sånne historier! Liker så godt når folk får det til å føde til å ikke virke så skremmende :)

Ja min fødsel var absolutt ikke skremmende😊 Ekstremt intenst de to timene med aktiv fødsel, hadde så og si null pauser mellom riene, men jeg var så overraska over hvor bra kroppen jobba og hvor god kontroll jeg følte at jeg hadde på noe jeg aldri hadde gjort før😊 så det var en veldig positiv opplevelse 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Lidis88 skrev:

Jeg søker med nye regler. Det justeres automatisk på planleggeren når jeg legger inn terminen min. Snakket med NAV og de mente at hvis jeg fødte før 1 juli kom de til å sende brev om endring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Rux skrev:

Jeg har hørt 26 fullgåtte, altså 27+0. Søker imorgen etter 28-ukers kontrollen hvor jeg får terminbekreftelsen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært på 3D-ultralyd 😄 Her har lillemor lagt seg med hodet godt ned i bekkenet, så det var ikke så lett å få se henne, men ble noen gode bilder og filmer allikevel ❤️ Fikk bekreftet en gang til at det er jente :laugh:

Skal søke foreldrepenger i morgen, håper det går smooth. Ellers begynner jeg å føle meg veeeldig gravid nå, sliter med hetetokter, følelsen av å veie 500 kg, halsbrann.. good times :fnise: Sover også utrolig dårlig. Bah. Håper at hun vil komme noen dager før termin, ellers blir det en tøff sommer når jeg ikke tåler varme.. fødte fire dager før termindato sist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heldig dere er som har babyer som har snudd seg. Min ligger i vekselsvis seteleie og fotleie. Ingen planer om å snu seg enda og har ligget sånn i flere uker. Snur han seg ikke blir det KS 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Milio skrev:

Heldig dere er som har babyer som har snudd seg. Min ligger i vekselsvis seteleie og fotleie. Ingen planer om å snu seg enda og har ligget sånn i flere uker. Snur han seg ikke blir det KS 😂

Åå satser på at han snart tar til fornuft og snur seg 😀 jeg er 29+5 og denne uken står det på preglife-appen: "noen barn begynner allerede nå å legge seg med hodet i bekkeninngangen" og dette tolker jeg som at det er litt tidlig, og du er jo hakket kortere på vei enn meg også :) har troen på at han snur seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, Lidis88 skrev:

Åå satser på at han snart tar til fornuft og snur seg 😀 jeg er 29+5 og denne uken står det på preglife-appen: "noen barn begynner allerede nå å legge seg med hodet i bekkeninngangen" og dette tolker jeg som at det er litt tidlig, og du er jo hakket kortere på vei enn meg også :) har troen på at han snur seg!

Var på 28-ukers kontroll (28+1 idag), hvor jordmor bare "Joda, seteleie fortsatt. Men han har fortsatt to uker nå på å snu seg før det begynner å bli trangt. Fortvil ikke, noen snur seg dagen før planlagt keisersnitt også."

Tenker at hvis jeg er kommet så langt at jeg er barbert, stellet og klar for KS - og han DA har snudd seg - nei.. da skal han ut!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Milio skrev:

Var på 28-ukers kontroll (28+1 idag), hvor jordmor bare "Joda, seteleie fortsatt. Men han har fortsatt to uker nå på å snu seg før det begynner å bli trangt. Fortvil ikke, noen snur seg dagen før planlagt keisersnitt også."

Tenker at hvis jeg er kommet så langt at jeg er barbert, stellet og klar for KS - og han DA har snudd seg - nei.. da skal han ut!!

Ja det er jo godt å vite hva man skal forberede seg på! Men er det automatikk i at man tar KS ved seteleie? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lidis88 skrev:

Ja det er jo godt å vite hva man skal forberede seg på! Men er det automatikk i at man tar KS ved seteleie? 

Nei, men man får tilbud om det, for en setefødsel er langt mer risikofylt enn ved hodeleie. Ved hodeleie kan man ta haste KS om baby sitter fast, men har hele kroppen kommet ut og selve hodet er problemet - så blir det fort dramatisk. Derfor måler de bekkenet hos gravide som ønsker å føde setefødsel. Jeg tør ikke å presse han ut i seteleie 😳 Men så er jo jeg ganske smal og liten fra før, så tror fort kroppen hadde satt begrensningene for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 40% på alt til barnerommet hos Princess til og med imorgen :) 

Handlet 3 x sengesett, 15 vaskekluter og 8 gulpekluter til baby. Sparte en del 😅

Endret av Milio
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...