Gå til innhold

Ett år gammel ribbe, utløpsdato 06:01.18?


blondie303

Anbefalte innlegg

Hei.

Er dette en ribbe dere ville spist? Har vært i fryser, og kjøpt fryst.

Etter å ha sjekket litt på nett så er jo svinekjøtt holdbart i max 6 mnd i fryser? Men stusset litt over best før datoen? Må si jeg er litt skeptisk, men så er jeg litt sær når det kommer til sånne ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den er helt grei å spise. Jeg har spist ribbe ett år etter best før-dato,og den var også helt fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt. Det er jo ikke dårlig så lenge det ikke var dårlig før det ble fryst. 

Kjøtt holder lenge i fryser. Det eneste som skjer er at det kan bli harskt om det er mye fett på det. 

Anonymkode: 0f751...a13

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er ikke så stor fare for at den smaker harskt?

Jeg har hatt opprydning i fryser nylig, og sparte da på denne ribben, men skepsisen sitter fremdeles i:) Men kanskje jeg skal ta vare på den da. Blir ikke ribbe middag før jul..... men som sagt, utløpsdatoen er jo 6.1.18. Vi får se, den kan nå ligge der og ta opp plass!:)

Kan jo kanskje kjøpe ny ribbe til å ha juleaften, så kan dette være romjuls påfyll:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat svinekjøtt ville jeg vært rimelig skeptisk til. Sikker på at ribba ikke er feilmerket, og at det skulle stått 2017 på den? Jeg ser at du ikke har tenkt å bruke denne ribba på julaften, og det holder jeg med deg i, sånn for sikkerhets skyld. Svineribbe inneholder en hel del fett, og fettet ligger marmorert i kjøttet og i lag mellom tynnere sjikt med kjøtt. Fett harskner, også om det oppbevares i fryser. Som du selv skriver, oppgis 6 mnd som holdbarhetstid for svinekjøtt i fryser. Andre sier 3 mnd for kjøtt med mye fett. Samtidig er disse grensene ofte veldig veldig «strenge», og kjøttet er nesten bestandig holdbart atskillig lenger enn oppgitt. Som jeger har jeg spist både 4 og 5 år gamle elgsteker, som ikke har tatt det minste skade av oppholdet i fryseren, men dette kjøttet er ekstremt magert. Jeg har forsøkt meg på bacon som har ligget 6-7 mnd i fryseren, og som IKKE har vært spiselig. 

Anonymkode: c2af3...31a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, blondie303 skrev:

Så det er ikke så stor fare for at den smaker harskt?

Jeg har hatt opprydning i fryser nylig, og sparte da på denne ribben, men skepsisen sitter fremdeles i:) Men kanskje jeg skal ta vare på den da. Blir ikke ribbe middag før jul..... men som sagt, utløpsdatoen er jo 6.1.18. Vi får se, den kan nå ligge der og ta opp plass!:)

Kan jo kanskje kjøpe ny ribbe til å ha juleaften, så kan dette være romjuls påfyll:)

Jeg ville laget ribbemat av den så fort som mulig, og deretter smakt på den, og deretter frosset den ned igjen ferdig stekt, dersom den er i orden.

Anonymkode: cf217...a2c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er relativt stor forskjell på kjøtt som er pakket helt lufttett og i beskyttet atmosfære og kjøtt man har pakket selv i vanlige fryseposer på kjøkkenbenken. Derfor er kjøtt man kjøper ferdig pakket og fryst holdbart lenger enn det man regner med at tilsvarende kjøtt man har pakket selv er. Jeg kan med andre ord nærmest garantere at denne ribba er helt fin, men den er selvfølgelig ikke like god som fersk ribbe så jeg ville nok ha servert noe annet akkurat på julaften. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, cleangal skrev:

Den er helt grei å spise. Jeg har spist ribbe ett år etter best før-dato,og den var også helt fin.

Var den frosset da du kjøpte den? Da har jeg vanskelig for å tro at den ikke ble harsk 1 år etter beregnet holdbarhet. 
Det blir noe annet dersom man fryser den fra fersk tilstand (da vil den jo holde seg i mange måneder etter utløpsdatoen)

Anonymkode: cf217...a2c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, blondie303 skrev:

Hei.

Er dette en ribbe dere ville spist? Har vært i fryser, og kjøpt fryst.

Etter å ha sjekket litt på nett så er jo svinekjøtt holdbart i max 6 mnd i fryser? Men stusset litt over best før datoen? Må si jeg er litt skeptisk, men så er jeg litt sær når det kommer til sånne ting.

Kjøpte du den i frosset tilstand? Når ca kjøpte du den?

Anonymkode: cf217...a2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var den frosset da du kjøpte den? Da har jeg vanskelig for å tro at den ikke ble harsk 1 år etter beregnet holdbarhet. 
Det blir noe annet dersom man fryser den fra fersk tilstand (da vil den jo holde seg i mange måneder etter utløpsdatoen)

Anonymkode: cf217...a2c

Kjøpte den frossen, ja. Tror det var First Price eller et annet billigmerke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg leste i en avisartikkel at kjøtt bør spises innen et år selv om det ligger i fryseren. Men det har nok mye å si hvordan det er pakket og hvorvidt kjøttet allerede var fryst fra butikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, cleangal skrev:

Kjøpte den frossen, ja. Tror det var First Price eller et annet billigmerke. 

Ok. Da skal den holde seg til utløpsdatoen. (Men ikke lengre enn utløpsdatoen).

Anonymkode: cf217...a2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du i tvil, kjøp noe du er sikker på til julaften.

Da kan du steke den du har og fryse i biter. Blir ekstra godt om du varmer i ovn senere - mye mer stekeskorpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat svinekjøtt ville jeg vært rimelig skeptisk til. Sikker på at ribba ikke er feilmerket, og at det skulle stått 2017 på den? Jeg ser at du ikke har tenkt å bruke denne ribba på julaften, og det holder jeg med deg i, sånn for sikkerhets skyld. Svineribbe inneholder en hel del fett, og fettet ligger marmorert i kjøttet og i lag mellom tynnere sjikt med kjøtt. Fett harskner, også om det oppbevares i fryser. Som du selv skriver, oppgis 6 mnd som holdbarhetstid for svinekjøtt i fryser. Andre sier 3 mnd for kjøtt med mye fett. Samtidig er disse grensene ofte veldig veldig «strenge», og kjøttet er nesten bestandig holdbart atskillig lenger enn oppgitt. Som jeger har jeg spist både 4 og 5 år gamle elgsteker, som ikke har tatt det minste skade av oppholdet i fryseren, men dette kjøttet er ekstremt magert. Jeg har forsøkt meg på bacon som har ligget 6-7 mnd i fryseren, og som IKKE har vært spiselig. 

Anonymkode: c2af3...31a

Og jeg har spist bacon som har ligget i fryseren mye lengre enn det, både pakket i originalemballasje og selvpakket i frysepose, som smakte helt som det skal, så det varierer nok veldig hvor fort det harskner :) Man må bare prøve seg frem. 

 

Anonymkode: 0f751...a13

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for svar, ser det er noen fra begge "leire" her:)

For å klargjøre, dette er ei Gilde ribbe. Den ble kjøpt frosset og lagt rett i fryser når jeg kom hjem. Så den har ikke vært tint siden jeg kjøpte den i fjor.Innrfysningstado på stemplingen sier 13.10.16.

Vi lager ribbe på en spesiell måte i min familie, og fettet er noe av det som blir best.... nå banner jeg i kirka, men vi skjærer av svoren.

Men siden det er fettet som harskner først så tror jeg nok jeg bare kaster denne her. Mulig jeg gir den bort til noen som vil renskjære den å lage noe annet spennende av ribba:)

 

Tusen takk for mange svar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 minutter siden, blondie303 skrev:

Takker så mye for svar, ser det er noen fra begge "leire" her:)

For å klargjøre, dette er ei Gilde ribbe. Den ble kjøpt frosset og lagt rett i fryser når jeg kom hjem. Så den har ikke vært tint siden jeg kjøpte den i fjor.Innrfysningstado på stemplingen sier 13.10.16.

Vi lager ribbe på en spesiell måte i min familie, og fettet er noe av det som blir best.... nå banner jeg i kirka, men vi skjærer av svoren.

Men siden det er fettet som harskner først så tror jeg nok jeg bare kaster denne her. Mulig jeg gir den bort til noen som vil renskjære den å lage noe annet spennende av ribba:)

 

Tusen takk for mange svar.

Du trenger jo ikke kaste den før du har sjekket om den er brukbar. Tin den og lukt på den, skjær evt. av en liten snei som du steker i panna og prøvesmaker på. Om den lukter og smaker bra er det jo bare å bruke den. 

Anonymkode: b6ede...6d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ribba er fullt spiselig. Den er skåret av dyret som er nyslaktet og har hengt kjølig på slakteriet, deretter er den pakket øyeblikkelig i vakum, for deretter å fryses inn på slakteriet. Måten de fryser det inn på kan ikke sammenlignes med å kutte kjøtt på kjøkkenet hjemme og putte det i en brødpose og legge det i fryseren på kombiskapet.

Det fryses i eget innfrysningsrom/tunnell over mange timer. Før det blir distribuert til butikkene i ubrutt frysekjede. Og reglene for den ubrutte frysekjeden er streng, i likhet med reglene for slakteriet.

Så joda, du kan trygt spise ribba. 

Anonymkode: a6d06...ff0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint hvis den er vakuumpakket. Men tin den sakte i kjøleskapet og tilsett krydder fra starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...