Gå til innhold

Tomines hjem


Gjest Regnskapssekretær

Anbefalte innlegg

Gjest Keikolina
2 minutter siden, Trynefaktor skrev:

Tm design,og «anmeldelser» oppe til høyre for «startside» hos meg i alle fall

Takk. Kommer ikke opp hos meg av en eller annen merkelig grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, Keikolina skrev:

Takk. Kommer ikke opp hos meg av en eller annen merkelig grunn.

Må gjøres fra browser og ikke app her

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.6.2018 den 10.17, *Emma* skrev:

Det skal faktisk voldsomt mye til før noen blir i lagt konkurskarantene i Norge.
Gjerne må de gå konkurs flere ganger med samme type selskap først for eksempel.  For at noe skal anses som "opptrådt uaktsomt" må man gjerne bevisst ha gjort noe ulovlig. Manipulert regnskaper el.l. At man fortsetter å drive bedrifte en stund etter at man burde forstått at den ikke var likvid vil sjelden være ansett som så alvorlig at det får følger.....dessverre....
 

`(Og ja...jeg jobber blant annet med konkurser.)

Oisann, se der ja! Mulige straffbare forhold i den konkursen, ref avisen. Så ja, man KAN faktisk bli straffeforfulgt om man opptrer uaktsomt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, FotbaIlflua skrev:

Oisann, se der ja! Mulige straffbare forhold i den konkursen, ref avisen. Så ja, man KAN faktisk bli straffeforfulgt om man opptrer uaktsomt.

Skulle vel egentlig bare mangle. Ille om du bare kan ta ut over 300 000 i bonus fra ett firma som går dundrende underskudd, og ikke betale skatt av det!

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Regnskapssekretær
16 timer siden, Smugleseren skrev:

Skulle vel egentlig bare mangle. Ille om du bare kan ta ut over 300 000 i bonus fra ett firma som går dundrende underskudd, og ikke betale skatt av det!

Det er nok verre dette her enn at du ikke betaler skatt av det: Det er brudd på aksjeloven at du tar ut et utbytte fra et firma som ikke har egenkapital eller som ikke går med overskudd. Selv om du eier ditt eget firma, som et AS i dette tilfelle, er det veldig strengt hva man kan gjøre eller ikke gjøre. Du eier faktisk ikke pengene, det gjør bedriften. For å si det på en veldig enkel måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr dette at alle kundene som ikke har fått varer de har betalt for har tapt pengene sine? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, Smugleseren skrev:

Skulle vel egentlig bare mangle. Ille om du bare kan ta ut over 300 000 i bonus fra ett firma som går dundrende underskudd, og ikke betale skatt av det!

Helt enig med deg! Innlegget mitt var et tilsvar til Emma, som jobber med konkurser og påstod at jeg tok feil når jeg skrev at det er mulig å bli straffeforfulgt etter en konkurs om man har opptrådt uaktsomt.

Endret av FotbaIlflua
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Regnskapssekretær
27 minutter siden, FotbaIlflua skrev:

Helt enig med deg! Innlegget mitt var et tilsvar til Emma, som jobber med konkurser og påstod at jeg tok feil når jeg skrev at det er mulig å bli straffeforfulgt etter en konkurs om man har opptrådt uaktsomt.

det er feil, du kan bli straffeforfulgt, står veldig tydelig på lovdata, her:
"

Lov om aksjeselskaper (aksjeloven)

Kapittel 19. Straff

§ 19-1. Overtredelse av loven med forskrifter

(1) Stifter, medlem av styret eller bedriftsforsamlingen, daglig leder, firmategner og revisor som forsettlig eller uaktsomt overtrer bestemmelse gitt i eller i medhold av loven her, straffes med bøter eller under skjerpende forhold med fengsel i inntil ett år.

(2) Ledende ansatt som er tildelt myndighet til å treffe beslutning på selskapets vegne innenfor avgrensede saksområder, og som forsettlig eller uaktsomt overtrer bestemmelse gitt i eller i medhold av loven her under utøvelsen av sin myndighet, straffes med bøter eller under skjerpende forhold med fengsel i inntil ett år.

(3) Foreldelsesfristen for adgang til å reise straffesak er fem år.

0 Endret ved lov 19 juni 2015 nr. 65 (ikr. 1 okt 2015).
🔗
§ 19-2. Grov uforstand

(1) Medlem av styret, daglig leder og revisor som viser grov uforstand under utførelsen av sitt verv for selskapet, straffes med bøter eller under skjerpende forhold fengsel i inntil ett år. Det samme gjelder en ledende ansatt som er tildelt myndighet til å treffe beslutning på selskapets vegne innenfor avgrensede saksområder, og som viser grov uforstand under utøvelsen av sin myndighet.

(2) Foreldelsesfristen for adgang til å reise straffesak er fem år.

 

Og videre om utbytte: § 8-1.
(1) Selskapet kan bare dele ut utbytte så langt det etter utdelingen har tilbake netto eiendeler som gir dekning for selskapets aksjekapital og øvrig bundet egenkapital etter §§ 3-2 og 3-3. Beregningen skal foretas på grunnlag av balansen i selskapets sist godkjente årsregnskap, likevel slik at det er den registrerte aksjekapitalen på beslutningstidspunktet som skal legges til grunn.

 

Punkt: Når revisor har anmerket nettopp dette i TM Design AS årsberetning, så er det noe muffins!

Mannen hennes var medeier i firmaet for inntil et par år siden. Han kunne i prinsipp som medeier blitt ansvarlig i konkursen også. Han trakk seg ut, smart. Det er noe som skurrer big time her. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele familien var vel nesten engasjert i firmaet? I følge bloggen så var vel sønnen også ansatt der

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Horselady skrev:

Hele familien var vel nesten engasjert i firmaet? I følge bloggen så var vel sønnen også ansatt der

Utifra hva jeg kan lese på proff er mannen varamedlem i Tm design. Han driver også et firma som virker til å ha alt på stell. Rart han har tillatt at kona kjører et firma så i dass, samt driver med ulovligheter?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Regnskapssekretær
22 timer siden, Kristanna skrev:

Betyr dette at alle kundene som ikke har fått varer de har betalt for har tapt pengene sine? 

ja dessverre. I slike saker stiller kunder langt bak i rekken av kreditorer, staten først og så bank ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.7.2018 den 18.43, FotbaIlflua skrev:

Helt enig med deg! Innlegget mitt var et tilsvar til Emma, som jobber med konkurser og påstod at jeg tok feil når jeg skrev at det er mulig å bli straffeforfulgt etter en konkurs om man har opptrådt uaktsomt.

Jeg har ikke påstått noen ting. Les en gang til hva jeg skrev i innlegget du siterer.

Jeg sa ikke at man ikke KUNNE få straff- jeg skrev at det SKJER svært sjelden (dessverre) at noen får konkurskarantene pga uaktsomhet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, *Emma* skrev:

Jeg har ikke påstått noen ting. Les en gang til hva jeg skrev i innlegget du siterer.

Jeg sa ikke at man ikke KUNNE få straff- jeg skrev at det SKJER svært sjelden (dessverre) at noen får konkurskarantene pga uaktsomhet. 

men i denne  saken er det adskillig mer enn uaktsomhet, da. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest CecilieX
På 28.10.2017 den 14.39, Horselady skrev:

Sjekker du face så ser du at det har vært åpent flere helger, også helgen her 😉

 

Hvorfor må det være søppel? Tror ikke CBE hadde handlet der hvis det var det. Å hvis Veronica har råd til LV, svømmebassen osv så tenker jeg som så at hun har tross alt har jobbet for pengene.

Jeg trekker frem denne fra tidlig i tråden for å påpeke at man på ingen måte bør kjøpe narrativet om at CBE handlet der og at det er et kvalitetstegn. TM og CBE hadde en sponseavtale. TM gav henne møbler mot fremvisning. 

Nå, i 2018, bør det være allmennkunnskap at bloggerens fremstilling av å elske noe, egentlig handler om reklame. Altså at noen betaler dem for å skryte av noe. 

Forøvrig gikk samarbeidet surt på et tidspunkt og LKE har lagt inn et antall negative kommentarer på firmaets Facebook-side. 

Men altså : at en blogger går god for noe er ikke en objektiv vurdering. Den er kjøpt og betalt. Det er i bunn og grunn derfor de ikke ønsker å merke innleggene sine. For da blir samarbeidet åpenbart og folk lar seg ikke lure av narrativet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, pøbelsara skrev:

men i denne  saken er det adskillig mer enn uaktsomhet, da. 

Helt enig i det. Jeg svarte Fotballflua som mente jeg påsto man ikke kunne få straff for uaktsomhet. Det har jeg ikke sagt. Jeg sa bare at det skjer sjelden....

Jeg skrev på generelt grunnlag. At det er sjelden konkurs av AS gir noen straff til eierne. Særlig om de «bare» har vært uaktsomme og drevet for kreditorsregning lenger enn de burde.

Nå er det jo kommet fram ganske mye mer enn uaktsomhet i denne saken. Men så langt er det likevel ikke ilagt noen karantene eller straff (såvidt jeg er kjent med.) Men...boet er ikke ferdig behandlet. Så det er mye mulig det endres innen de er ferdige.... 

Endret av *Emma*
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, CecilieX skrev:

Jeg trekker frem denne fra tidlig i tråden for å påpeke at man på ingen måte bør kjøpe narrativet om at CBE handlet der og at det er et kvalitetstegn. TM og CBE hadde en sponseavtale. TM gav henne møbler mot fremvisning. 

Nå, i 2018, bør det være allmennkunnskap at bloggerens fremstilling av å elske noe, egentlig handler om reklame. Altså at noen betaler dem for å skryte av noe. 

Forøvrig gikk samarbeidet surt på et tidspunkt og LKE har lagt inn et antall negative kommentarer på firmaets Facebook-side. 

Men altså : at en blogger går god for noe er ikke en objektiv vurdering. Den er kjøpt og betalt. Det er i bunn og grunn derfor de ikke ønsker å merke innleggene sine. For da blir samarbeidet åpenbart og folk lar seg ikke lure av narrativet. 

I etterpåklokskapens navn så har du rett 😉

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Jolanda skrev:

Er Facebook-siden slettet?

Ja, og det er vel hennes egen profil også. 

-ikke sjekket Snap jeg da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Regnskapssekretær

en siste ting... jeg tenker at når du drar på ferie og sier til bobestyrer at du skal være tilgjengelig døgnet rundt - for så ikke være det og ikke lyd fra deg på over en uke, så sier det faktisk alt om denne personen. 
Dønn useriøst. Fytte rakkern så glad jeg er for at jeg ikke brukte en eneste krone på å handle fra dette firmaet til denne bloggeren. Jeg var veldig blendet av hennes livsstil, bilder og flotte møbler ... men det var nesten for godt til å være sant, derfor måtte jeg spørre her inne, og etter å ha surfet og lest anmeldelsene, så bare ... ja vel. De som har handlet uten å sjekke, det er helt tragisk! 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Regnskapssekretær skrev:

en siste ting... jeg tenker at når du drar på ferie og sier til bobestyrer at du skal være tilgjengelig døgnet rundt - for så ikke være det og ikke lyd fra deg på over en uke, så sier det faktisk alt om denne personen. 
Dønn useriøst. Fytte rakkern så glad jeg er for at jeg ikke brukte en eneste krone på å handle fra dette firmaet til denne bloggeren. Jeg var veldig blendet av hennes livsstil, bilder og flotte møbler ... men det var nesten for godt til å være sant, derfor måtte jeg spørre her inne, og etter å ha surfet og lest anmeldelsene, så bare ... ja vel. De som har handlet uten å sjekke, det er helt tragisk! 
 

Hvilke konsekvenser kan det få for henne den dagen hun kommer hjem lurer jeg på. Hun kan jo ikke være i Spania for alltid.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...