Gå til innhold

Skravletråd for studenter


Sugar&Spice

Anbefalte innlegg

Har bare eksamener igjen og gleder meg, det er bare praktiske i år i fag jeg har stor interesse for. Gruppen i et fag virker også veldig engasjerte og klare til å begynne, så er veldig glad for det. Har utsatt et fag jeg absolutt ikke vil ta til neste år så dette semesteret kunne være mer gøy for meg da høstsemesteret var møkk.

Har akkurat blitt ferdig med siste innlevering og er superklar for å starte med disse eksamenene. 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har på grunn av praksis, jobb og masse annet ikke fått tid til å øve til eksamen som jeg har på fredag. Jeg har brukt hele dagen i dag, og så har jeg hele dagen i morgen og halve torsdagen som jeg kan bruke til å øve. Det er et fag på 7,5 studiepoeng, så ikke allverdens av pensum, men likevel 🙄 Faget i seg selv synes jeg er veldig interessant, så det er en fordel, men så skulle jeg så gjerne fått A eller B da 😅

Noen tips til effektiv øving de neste par dagene? Lese pensum eller bare gjøre gamle oppgaver? 

Anonymkode: d4838...3ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Voiceless
4 timer siden, Clefable skrev:

Heldigvis er veilederen min veldig tilgjengelig nå i sluttfasen. Vi møttes ikke så mye forrige semester, men nå prøver vi få til korte møter ca hver 3. uke. Jeg så henne i går, og skal se henne igjen neste gang 1. april. Hun gir veldig konkrete tilbakemeldinger, så jeg sitter igjen med å vite hva som faktisk må endres på, og hva som fungerer bra. 

Disse tidsfristene hjelper mye, for jeg vil ikke kaste bort hennes tid heller, når vi først har avtalt et møte. Så da blir jeg motivert til å i alle fall jobbe med tilbakemeldingene hun ga meg. Nå var det mest om struktur og språk, pluss å skulle ha litt bedre overgangen fra avsnitt til avsnitt. Det tror jeg skal gå greit til neste gang. Føler du at du er godt på vei? 

Det er i det minste fint at du har en slik veileder. Jeg har også jevnlige møter med mine veiledere, men det er som regel andre oppgaver som prioriteres over skrivingen. Jeg vet ikke helt hvor mye hun forventer av selvstendighet og at jeg oppsøker hjelp, så jeg jobber enda med å finne en balanse. Jeg håper jeg blir litt klokere etter hvert! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg greier ikke å starte på bacheloroppgaven.

Jeg har begynt å skrive de åpenbare tingene som f.eks. mal til innledning, forord, og en slags mal for konklusjon. I tillegg har jeg skrevet det jeg kan om metode som bare er beskrivende om hvordan jeg har gått fram.

Teoridelen danner grunnlaget for intervjuguidene vet dere, og der greier jeg bare ikke å få meg selv til å skrive. Orker ikke lese.

Anonymkode: 059c8...370

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg greier ikke å starte på bacheloroppgaven.

Jeg har begynt å skrive de åpenbare tingene som f.eks. mal til innledning, forord, og en slags mal for konklusjon. I tillegg har jeg skrevet det jeg kan om metode som bare er beskrivende om hvordan jeg har gått fram.

 Teoridelen danner grunnlaget for intervjuguidene vet dere, og der greier jeg bare ikke å få meg selv til å skrive. Orker ikke lese.

Anonymkode: 059c8...370

Jeg har det motsatte problemet med masteren. Jeg har skrevet ferdig de fleste analysene, men jeg aner ikke hva jeg skal ha i innledningen eller avslutningen. Jeg har utsatt det over lengre tid nå, og nå begynner det å haste med å skrive noe fornuftig der.

Anonymkode: e8396...a30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Octavie skrev:

Det er i det minste fint at du har en slik veileder. Jeg har også jevnlige møter med mine veiledere, men det er som regel andre oppgaver som prioriteres over skrivingen. Jeg vet ikke helt hvor mye hun forventer av selvstendighet og at jeg oppsøker hjelp, så jeg jobber enda med å finne en balanse. Jeg håper jeg blir litt klokere etter hvert! 

Jeg har bare skriving hele dette året, så jeg kan heldigvis prioritere det (når jeg ikke jobber da). 

Jeg tror det er bedre å spørre en gang for mye, enn en gang for lite. Veilederen er jo der for å gi hjelp og, ja, veiledning. Så du må ikke være redd for å kontakte dem med spørsmål. Med mindre det er noe du kan finne frem til selv, feks på nettsiden! Men satser på du finner balansen, ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Liten irritasjon som trenger å ut: hva er det med disse studentene som, på siste året i utdanningen, fortsatt spør ukentlig hva som er eksamensrelevant? For det første lærer man ikke pensum utelukkende for å bestå eksamen, og som lærerstudent er også kunnskapen noe man skal formidle videre. For det andre, alt er relevant, det er jo sånn det er på studiet. Som hovedregel bør man legge mest vekt på det foreleserne har fokus på, noe som heller ikke bør være overraskende. Likevel dukker altså spørsmålet opp annenhver uke, sammen med klaging over at det er mye pensum (som ikke er noe mer enn andre emner), og at vi har praksis på studiet.

Anonymkode: f9746...bef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Voiceless
På 13.3.2019 den 19.24, Clefable skrev:

Jeg har bare skriving hele dette året, så jeg kan heldigvis prioritere det (når jeg ikke jobber da). 

Jeg tror det er bedre å spørre en gang for mye, enn en gang for lite. Veilederen er jo der for å gi hjelp og, ja, veiledning. Så du må ikke være redd for å kontakte dem med spørsmål. Med mindre det er noe du kan finne frem til selv, feks på nettsiden! Men satser på du finner balansen, ja :)

Det har du nok helt rett i! Jeg savner imidlertid litt den perioden av studietiden der jeg kunne drive på som jeg ville uten at noen andre måtte involveres i arbeidet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble nettop ferdig med å skrive bacheloroppgaven. Nå aner jeg ikke hva jeg skal gjøre. Har jobbet så og si intensivt på oppgaven siden februar med noen få pauser, og nå har jeg bare presentasjonen igjen. Har så mye jeg kan tenke meg å gjøre at det blir for mange valg.

Anonymkode: 6faa3...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ble nettop ferdig med å skrive bacheloroppgaven. Nå aner jeg ikke hva jeg skal gjøre. Har jobbet så og si intensivt på oppgaven siden februar med noen få pauser, og nå har jeg bare presentasjonen igjen. Har så mye jeg kan tenke meg å gjøre at det blir for mange valg.

Anonymkode: 6faa3...609

Hvordan har timeplanen din sett ut fra morgen til kveld i denne perioden? 

Anonymkode: 24b9c...f90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syt og klag fra meg: jobber med et arbeidskrav i en gruppe som ikke fungerer, og skrivesperren er høyt som et tårn🤪 vi har ingen felles oppfatning av oppgaven. Jeg prøvde å få i gang en diskusjon for å komme frem til en felles enighet. Med tanke på en rød tråd i besvarelsen. Men jeg var visst helt idiot som så det som nødvendig. De mener det holder at vi svarer på hver vår del av oppgaven, også limer vi det sammen i et dokument.. 

Fokuset mitt nå er bare å gjøre min del slik at jeg slipper og forholde meg til gruppen noe mer. Problemet er bare denne skrivesperren min😒 en setning her, og en setning der, flyten kommer ikke til meg🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan har timeplanen din sett ut fra morgen til kveld i denne perioden? 

Anonymkode: 24b9c...f90

Vi har blokkundervisning der jeg studerer så vi har ikke hatt noen obligatoriske opplegg så min egen timeplan har vært veldig ensformig.

Stå opp kl. 6, Yoga, frokhost med YouTube, husarbeid, så jobbe med bachelooppgaven fra 9 til 16, pause med middag og film. Lese over oppgaven (skrivefeil, gramatiske feil og slikt) eller lete og lese nye artikler til oppgaven, før natta mellom 23:30-00:30. Peppret med facebook og pinterest litt nå og da. Noen dager har det blitt mye YouTube og pinterest.

Anonymkode: 6faa3...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har noen av dere noen gode ideer for hvor man kan hanke inn intervjuobjekter til bacheloroppgaven?

Jeg har hatt en del intervju med fagpersoner så langt, og de har blitt veldig bra. Men så ønsker jeg også å intervjue privatpersoner som blir påvirket av problemstillingen min. Og da er problemet mitt igjen at det ikke er noe hvem som helst har vært borti, og det er en veldig sårbar gruppe, så jeg kan ikke oppsøke dem privat. Så da må jeg få dem til å oppsøke meg. Tenker sosiale medier og lignende kan være noe, men mange store grupper vil ikke brukes til skolehjelp. Føler meg litt i villede egentlig...

Anonymkode: ad6aa...367

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har noen av dere noen gode ideer for hvor man kan hanke inn intervjuobjekter til bacheloroppgaven?

Jeg har hatt en del intervju med fagpersoner så langt, og de har blitt veldig bra. Men så ønsker jeg også å intervjue privatpersoner som blir påvirket av problemstillingen min. Og da er problemet mitt igjen at det ikke er noe hvem som helst har vært borti, og det er en veldig sårbar gruppe, så jeg kan ikke oppsøke dem privat. Så da må jeg få dem til å oppsøke meg. Tenker sosiale medier og lignende kan være noe, men mange store grupper vil ikke brukes til skolehjelp. Føler meg litt i villede egentlig...

Anonymkode: ad6aa...367

- Snakk med veileder. Kanskje de kjenner noen som jobber i det miljøet.

- Sårbar gruppe sier du, men vet du hvor du finner dem? Er det en gruppe som kanskje går mye til legen så kan du spørre om å henge opp et notat på tavlebordet på legekontoret. Er det en gruppe som ofte spiser på gatekjøkken (tenker ikke på noen nå, bare et eksempel) så kan du henge et notat der.. altså, gå der de går, hvis du forstår.

- Kjøp og salg grupper på Facebook, du kan spørre om noen kjenner noen som tilhører gruppen, og om de er villige til å bli intervjuet. Si gjerne ifra at de kan forbli anonyme, om det er aktuelt.

Anonymkode: 6faa3...609

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre som sliter med å komme skikkelig i gang med bacheloroppgaven? Jeg har bare skrevet metodedelen, og kommer meg liksom ikke skikkelig i gang. I tillegg er boka jeg tenkte å bruke i teoridelen utlånt med venteliste over alt😫 Vurderer å kjøpe den, men den koster over 500 kr...

Anonymkode: 0e74e...4d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Andre som sliter med å komme skikkelig i gang med bacheloroppgaven? Jeg har bare skrevet metodedelen, og kommer meg liksom ikke skikkelig i gang. I tillegg er boka jeg tenkte å bruke i teoridelen utlånt med venteliste over alt😫 Vurderer å kjøpe den, men den koster over 500 kr...

Anonymkode: 0e74e...4d9

Du skal vel bruke mer enn en bok i teoridelen? Det er bare å begynne med noe annet! Og sette deg på venteliste, eller rett og slett kjøpe den. Mange bøker koster nærmere 2000, så over 500 er ikke så altfor ille. Eller du kan se om noen selger den brukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

- Snakk med veileder. Kanskje de kjenner noen som jobber i det miljøet.

- Sårbar gruppe sier du, men vet du hvor du finner dem? Er det en gruppe som kanskje går mye til legen så kan du spørre om å henge opp et notat på tavlebordet på legekontoret. Er det en gruppe som ofte spiser på gatekjøkken (tenker ikke på noen nå, bare et eksempel) så kan du henge et notat der.. altså, gå der de går, hvis du forstår.

- Kjøp og salg grupper på Facebook, du kan spørre om noen kjenner noen som tilhører gruppen, og om de er villige til å bli intervjuet. Si gjerne ifra at de kan forbli anonyme, om det er aktuelt.

Anonymkode: 6faa3...609

Det uthevede var jo et kjempegodt forslag, det skal jeg gjøre!

De skal være anonyme, og det gjør det jo enklere å få folk til å svare. Skal høre med administratorene på kjøp og salg om de synes det er greit med et sånt innlegg.. Nå fikk jeg litt ny driv igjen kjenner jeg.

Veileder kunne dessverre ikke hjelpe meg med det. Han hadde egentlig ikke tro på at jeg ville kunne skaffe intervju fra denne gruppen da den er veldig stigmatisert og skambelagt. Men jeg har allerede fått ett, så da har jeg lyst til å prøve å se hvor langt jeg kommer i den retningen. Redd oppgaven blir litt amputert hvis jeg ikke får vinklet problemet også fra deres side.

Takk for gode tips :)

Anonymkode: ad6aa...367

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vi har en helt udugelig foreleser i et fag som er dårlig på å gi informasjon og ofte avlyser forelesninger. I morgen får vi utlevert hjemmeeksamen i det faget, men vi aner ikke når. Noen som vet om det er noe fast tidspunkt for dette? :klo: 

Det er en ukeseksamen, og jeg antar at den blir gitt ut på Canvas. Antar også at det er på morgenen eller formiddagen, men ikke når. Vil gjerne vite når jeg skal være tilgjengelig, så jeg får startet asap.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tibbie skrev:

Vi har en helt udugelig foreleser i et fag som er dårlig på å gi informasjon og ofte avlyser forelesninger. I morgen får vi utlevert hjemmeeksamen i det faget, men vi aner ikke når. Noen som vet om det er noe fast tidspunkt for dette? :klo: 

Det er en ukeseksamen, og jeg antar at den blir gitt ut på Canvas. Antar også at det er på morgenen eller formiddagen, men ikke når. Vil gjerne vite når jeg skal være tilgjengelig, så jeg får startet asap.

 

Kl 12 eller kl 14 er vanlig i alle fall. 

Anonymkode: 24b9c...f90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...