Gå til innhold

Skravletråd for studenter


Sugar&Spice

Anbefalte innlegg

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror problemet gjerne er at ingen melder fra. Man kan tenke at noe er et engangstilfelle, at det bør være noen andres ansvar, eller at man overreagerer kanskje. Det er absolutt aldri greit å henge ut en student, og det bør man virkelig vite.

Jeg har hatt forelesere som er fryktelig dårlige. Absolutt ikke det samme, men her også er det sjelden noen sier noe. En medstudent var nylig i møte med studieleder, og hadde nevnt noen om en av lærerne. Studieleders respons var at det var ikke så lett å vite når ingen sier ifra, noe man selvsagt godt kan forstå.

Anonymkode: f9746...bef

Forstår godt at ingen melder, skolen gir jo blaffen. Jeg skulle melde om trakassering i kullet, og synes oppførselen på ei voksen dame var på kanten. Så jeg ringte og dama bare la på til meg, så prøvde jeg kontaktlærer til det kullet, og hun orka ikke svare meg, sendte melding om at jeg ønsket en prat, men hørte aldri noe. Rapporterte det inn, men hører ingenting. Dette gjelder NTNU.

Anonymkode: 87ef8...882

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Føler jeg plager veilederen min for mye, men samtidig så er bacheloroppgaven så pass viktig at jeg ikke vil gjøre noe feil, så da må jeg nesten plage han, men jeg burde jo klare å være selvstendig og skulle sikkert ha valgt et tema jeg kan litt mere om.. Stressa? Neida, ikke i det hele tatt 😐

Anonymkode: 6faa3...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke fordra ene læreren vår på studiet, som også uheldigvis er den personen som har et større ansvar for studieretningen vår. Det skinner igjennom at hun er så uegnet som lærer. Har henne i et fag nå, og hun behandler faget sitt som det er det eneste vi har nå, i stedet for 3 andre. Omfanget er alt for stort. Faget er på 7,5 stp og hun tar ikke hensyn til dette når det gjelder arbeidskrav og eksamensformer. Det er et veldig praktisk fag, vi har både praksis, arbeidskrav og skal arrangere noe i løpet av høsten som vi skal ha ansvar for. I tillegg to eksamener. Ikke gidder hun å hjelpe oss med praksis heller, det må vi ordne selv, beskjed fikk vi med studiestart, eventuelle utgifter knyttet til praksis må vi dekke selv (som jo heller ikke går overrens med gratisprinsippet). Jeg synest vitterlig ikke hun kan kreve praksis i et fag uten å hjelpe til selv, faget er ikke valgfritt på studiet vårt, og jeg vet om flere som sliter med praksis, resultatet er jo faktisk at folk kan ende opp med å få ikke bestått fordi hun er så håpløs lite hjelpsom.

Timene hennes er også en vits. Det er ganske tydelig at hun ikke bruker tid på å planlegge faget, hver time så setter hun igang flere spørsmålsrunder der vi skal diskutere, vi snakker ikke en, men nesten hele timen fylt med diskusjoner der vi skal svare etter sånn 5-10 minutters med diskusjoner. Mens vi diskuterer, så sitter hun på PCen sin og driver åpenbart og gjør annet arbeid. Hun har veldig mye å gjøre utenom som lærer og det er helt tydelig at hun bruker diskusjonsrundene i timen som et påskudd for å få gjort andre ting. Dette synest jeg er respektløs opp mot studenter. Å ha diskusjoner er greitt ein gang i blant, men ikke når det blir hver eneste time, hun stiller nesten helt like spørsmål og det skinner igjennom at hun gjør det mest for egen skyld og ikke for oss. 

Hun tenker sikkert at hun er så pedagogisk og engasjerende. Vi har noen få timer med teori, og hun bruker åpenbart gamle forelesingsslider (powerpointene hennes har den gamle navnet og logoen til høyskolen, og nå er det snart 2 år siden vi skiftet navn). Så hun bruker bare det samme opplegget opp igjen.

Fra andre studenter hører jeg at hun er veldig lite forståelsesfull om man ber om hjelp, hun svarer alltid med "dette går fint", uten å komme med noe kontruktivt svar eller hjelpe til. Argumentet for å finne praksis selv og alt det der svarer hun med "Det er super mulighet for dere til å knytte kontakter i arbeidslivet" og "det er sånn det er i arbeidslivet, dere må fikse dere selv". O.s.v. Bare dårlige unnskyldninger for å legge ansvaret over på oss. Vi er studenter for guds skyld og vi bruker tid og energi på et studie som betaler lønnen hennes for faen, vi er ikke i arbeidslivet nå, det er HENNES ansvar å legge til rette for studiet og at emnene våres kan gjennomføres. Hva er vitsen med å ha henne som lærer når vi egentlig skal ordne hele emnet selv. 

Sånne arrogante folk har ingenting som lærere/undervisere å gjøre. Man skal være en støtte for studentene, ikke en belastning.
Kommer til å skrive og sende en klage på henne innen jeg er ferdig utdannet (våren) og skrive akkurat hva jeg synest om læremetodene hennes og hvordan dette har vært hele veien. Vi har hatt henne i tidligere emner og det har vært mye av det samme der, men det har virkelig eskalert nå. Ingen av studentene liker henne som lærer og har henne opp i halsen. Jeg ønsker iallfall ikke å ha henne som veileder på bachelor, det er sikkert!

Anonymkode: 56de5...a6f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om noen gode nettkurs i Excel? 😊

Studerer bedriftsøkonomi, og har ikke mulighet til å dra i forelesningene for å lære dette.

Fint om kurset ikke er for viderekommede 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodd hos faren min noen måneder, og kjenner jeg savner å bo alene. Men har fått meg dublett, så flytter senere i høst! Gleder meg! 😄

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, TinyBean skrev:

Bodd hos faren min noen måneder, og kjenner jeg savner å bo alene. Men har fått meg dublett, så flytter senere i høst! Gleder meg! 😄

 

Dublett?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 3 uker senere...
1 time siden, vanilje87 skrev:
 

Hei! Noen som kan hjelpe meg med en familierett oppgave i rettslære? 

Hva er oppgaven da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 2 uker igjen på en eksamen vi såvidt har begynt på. 99 % av oppgaven er datainnsamling btw. så 100 % av oppgaven går egentlig ut på å sortere data forståelig, for å fatte konklusjoner (med sterk data kan man bare checkliste ja/nei med gode begrunnelser). Etter det er det 10 dager før neste hjemmeeksamen skal leveres....

Jeg. Koser. Meg...

Anonymkode: 059c8...370

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når foreleseren stiller spørsmål til studentene irriterer jeg meg over de som ikke vil si svaret høyt, men hvisker det høyt nok til at de som sitter ved siden av kan høre det. Jeg føler at de vil vise at de kan det. Jeg tenker jo i utgangspunktet at de aller fleste kan svaret selv om de ikke sier det. 

Anonymkode: 335ca...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ugh, jeg tror at jeg kommer til å stryke på to av fire eksamener i år. Jeg kjenner at det KNYTER seg i magen! Har aldri strøket på noe før, og jeg synes at det er direkte ubehagelig. Sliter med å sove om nettene fordi jeg tenker så mye på det!

Flere som har hatt det sånn?

Anonymkode: dbc07...e43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det akkurat slik første året. Så skjedde det. Jeg strøk på en av dem og hele verden falt i grus. Nå har jeg eksamen neste uke som jeg nesten sikkert kommer til å stryke, og det gjør egentlig ikke så mye. Du får to sjanser til og hvis du stryker, så har du et lite innblikk i hvordan eksamen i faget er lagt opp. Altså hva spør de om? vil de ha få lange svar eller mange korte svar? Er det et tema du bør lese mere om? Prøv å tenk på en av dem som bare en øvelseseksamen. Stresset rundt eksamenen er også med på å bryte deg ned.

Anonymkode: 6faa3...609

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 10/11/2018 at 9:26 PM, AnonymBruker said:
 

Ugh, jeg tror at jeg kommer til å stryke på to av fire eksamener i år. Jeg kjenner at det KNYTER seg i magen! Har aldri strøket på noe før, og jeg synes at det er direkte ubehagelig. Sliter med å sove om nettene fordi jeg tenker så mye på det!

Flere som har hatt det sånn?

Anonymkode: dbc07...e43

Det er ikke verdens undergang å stryke. :klem: Har gjort det før og synes trikset er å bare akseptere det der det er uungåelig også kan man heller konsentrere seg om å gjøre så godt man kan i de andre emnene. Kanskje går det også an å akseptere stryk i det ene faget også kan man bruke tid på det andre faget slik man ikke stryker?  Om det ikke går så er det kanskje bare å fokusere alt på å gjøre det så bra så mulig på de to eksamenene hvor du ikke tror du stryker. 

Anonymkode: f177a...dac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Her jeg går har vi blokkundervisning, og vi starter endelig med nytt fag i morgen. Jeg har gått og gledet med til det. Nå gikk jeg inn på Canvas for å se om det var kommet noe til faget enda og jammen har det det. Vi har en innleveringsoppgave som teller hele 50 (femti!) prosent av karakteren, og det er ei fuckings gruppeoppgave! Er så sint. Så ser jeg at vi er delt inn i grupper og jeg hater alle de jeg er på gruppe med. Er så sint at jeg ikke klarer å fungere. For noe forbanna bullshit. Skal også jobbe med de på seminaroppgave gjennom hele faget. En presentasjon i uka, de neste 3 månedene...

Jeg er den som liker å begynne på oppgaver tidlig, spesielt hvis de er viktige og teller mye. De andre på gruppa er av de som begynner kvelden før, hvis de gidder.. noe de stort sett ikke gjør. De er av typen guttehvalper som omtaler jenter som fitter og luremus og skryter av å drepe katter for morroskyld og synes det er kjempekult med rasistiske vitser. Jeg er ei katteglad, 34 år gammel, halvt-utenlandsk kjerring som ikke gidder den type humor. 

Nei.. gleder meg ikke nå lengere akkurat :(.

Anonymkode: 6faa3...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Her jeg går har vi blokkundervisning, og vi starter endelig med nytt fag i morgen. Jeg har gått og gledet med til det. Nå gikk jeg inn på Canvas for å se om det var kommet noe til faget enda og jammen har det det. Vi har en innleveringsoppgave som teller hele 50 (femti!) prosent av karakteren, og det er ei fuckings gruppeoppgave! Er så sint. Så ser jeg at vi er delt inn i grupper og jeg hater alle de jeg er på gruppe med. Er så sint at jeg ikke klarer å fungere. For noe forbanna bullshit. Skal også jobbe med de på seminaroppgave gjennom hele faget. En presentasjon i uka, de neste 3 månedene...

Jeg er den som liker å begynne på oppgaver tidlig, spesielt hvis de er viktige og teller mye. De andre på gruppa er av de som begynner kvelden før, hvis de gidder.. noe de stort sett ikke gjør. De er av typen guttehvalper som omtaler jenter som fitter og luremus og skryter av å drepe katter for morroskyld og synes det er kjempekult med rasistiske vitser. Jeg er ei katteglad, 34 år gammel, halvt-utenlandsk kjerring som ikke gidder den type humor. 

Nei.. gleder meg ikke nå lengere akkurat :(.

Anonymkode: 6faa3...609

Kan du søke om å få skrive alene? Teit at andre skal få trekke ned andres karakterer. Det hadde vært noe annet om du fikk velge gruppen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

21 minutter siden, Tibbie skrev:
 

Kan du søke om å få skrive alene? Teit at andre skal få trekke ned andres karakterer. Det hadde vært noe annet om du fikk velge gruppen selv.

Jeg skal høre med foreleseren. Det står i kullets fagbeskrivelse at det skulle være en individuell oppgave, men samtidig så ble vi ganske mange flere søkere enn de hadde forventet.

Anonymkode: 6faa3...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:
 

Her jeg går har vi blokkundervisning, og vi starter endelig med nytt fag i morgen. Jeg har gått og gledet med til det. Nå gikk jeg inn på Canvas for å se om det var kommet noe til faget enda og jammen har det det. Vi har en innleveringsoppgave som teller hele 50 (femti!) prosent av karakteren, og det er ei fuckings gruppeoppgave! Er så sint. Så ser jeg at vi er delt inn i grupper og jeg hater alle de jeg er på gruppe med. Er så sint at jeg ikke klarer å fungere. For noe forbanna bullshit. Skal også jobbe med de på seminaroppgave gjennom hele faget. En presentasjon i uka, de neste 3 månedene...

Jeg er den som liker å begynne på oppgaver tidlig, spesielt hvis de er viktige og teller mye. De andre på gruppa er av de som begynner kvelden før, hvis de gidder.. noe de stort sett ikke gjør. De er av typen guttehvalper som omtaler jenter som fitter og luremus og skryter av å drepe katter for morroskyld og synes det er kjempekult med rasistiske vitser. Jeg er ei katteglad, 34 år gammel, halvt-utenlandsk kjerring som ikke gidder den type humor. 

Nei.. gleder meg ikke nå lengere akkurat :(.

Anonymkode: 6faa3...609

Forstår deg godt. Synes det er helt useriøst å gi karakter på gruppearbeid.  Synes egentlig gruppearbeid er en uting uansett. Jeg har hatt det hele semesteret og mange ganger så gidder ikke de på gruppa å svare på facebook når jeg prøver å planlegge når vi skal møtes. 

 

2 hours ago, AnonymBruker said:
 

Jeg skal høre med foreleseren. Det står i kullets fagbeskrivelse at det skulle være en individuell oppgave, men samtidig så ble vi ganske mange flere søkere enn de hadde forventet.

Anonymkode: 6faa3...609

Sjekk også om det er bindende når det står på fagbeskrivelsen at man skal få individuell vurdering. Det  burde være det. Jeg slapp obligatorisk innlevering fordi foreleseren det ene året hadde glemt å skrive  at det var obligatorisk. Da kunne han visst ikke kreve at vi skulle ha innlevering. 

I tillegg må det vel være noen rettigheter til individuell vurdering av ens prestasjoner selv om man har gruppearbeid. Send mail og spør. 

Anonymkode: f177a...dac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper noen kanskje har litt input til en problemstilling, gjerne med henvisning til relevant regelverk.

Jeg har vært på et obligatorisk seminar i dag. Der ba læreren oss om å skrive en oppgave og levere innen neste uke. I Canvas har han nå lagt ut en melding om at alle grupper skal levere 3-5 sider. Dette er ikke noe vi har fått varsel om i forkant, og det gjelder kun 1/3 av klassen som deltar i hans seminar. Kan han virkelig kreve dette av oss, som en obligatorisk oppgave vi må levere for å få tilgang til eksamen?

Anonymkode: f9746...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg håper noen kanskje har litt input til en problemstilling, gjerne med henvisning til relevant regelverk.

Jeg har vært på et obligatorisk seminar i dag. Der ba læreren oss om å skrive en oppgave og levere innen neste uke. I Canvas har han nå lagt ut en melding om at alle grupper skal levere 3-5 sider. Dette er ikke noe vi har fått varsel om i forkant, og det gjelder kun 1/3 av klassen som deltar i hans seminar. Kan han virkelig kreve dette av oss, som en obligatorisk oppgave vi må levere for å få tilgang til eksamen?

Anonymkode: f9746...bef

Jeg tenker at det kanskje handler om hva slags studier det gjelder? Selv var jeg aldri glad i gruppeoppgaver da jeg følte veldig på at nivåene på studentene var så forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...