Gå til innhold

Skravletråd for studenter


Sugar&Spice

Anbefalte innlegg

Noen som kan dette?:) 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen her som kunne hjulpet meg med denne oppgaven?

Vi har fått opplyst at en mva-pliktig bedrift forventer å utbetale kr 1.560.000 til sine vareleverandører i 2017. Forventet varekostnad for 2017 er 1.300.000. Ved utgangen av 2016 var varelageret på kr 80.000, og det forventes en reduksjon på 15% i løpet av 2017. Balanseført leverandørgjeld ved utgangen av 2016 var kr 250.000 Hva er foventet leverandørgjeld ved utgangen av 2017? 

bedriftsøkonomisk analyse..

Anonymkode: ab247...c01

Noen som kan hjelpe meg litt på vei?

Anonymkode: ab247...c01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Linaria

Fått gjort litt i dag i hvert fall. Var på datalaben i en del timer og fikk gjort alt jeg gikk glipp av forrige uke (måtte vente litt med pensum da jeg hadde en viktig innlevering), har også nesten lest ferdig en artikkel. Greit nok for en lørdag. 

Pappa kommer neste uke, så jeg kan ikke sitte og jobbe med studier hele tiden.
Har også National Insurance Number-intervju på mandag! Tror det bare vil si å vise passet så de ser jeg er norsk! Har fått jobb på universitetet her som norsklærer. Kom nettopp på at jeg enda ikke har sendt inn alt av papirer de trenger... som det sto at "hastet"... Shit. Begynner ikke før i januar, så har liksom ikke stressa med det. 
Jada, arbeidsgiveren elsker meg nok allerede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som kan dette?:) 

Noen som kan hjelpe meg litt på vei?

Anonymkode: ab247...c01

Jeg er faktisk usikker på oppgaven her, og tør ikke gi noen svar uten å ha fått fasiten. Jeg kan lett finne metoden med riktig svar, men før jeg får den vil jeg faktisk ikke si noe konkret :fnise:  Men har du sjekket Hobbyøkonomen sin blogg? Der ligger det mange tidligere arbeidskrav ute, og siden foreleserne ikke alltid lager helt nye oppgaver er det mange som går igjen ofte :)  Kan sikkrt finne akkurat samme type oppgave på den bloggen - og der er det med utregningsmetode :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Lesedag. Har lest to artikler og hørt et podcast. Vurderer å bestille pizza og tømme leiligheten for alkohol. 

Livet mitt er ikke så trist vanligvis :P Men jeg sitter hjemme alene mens kjæresten er på en reise vi skulle på sammen, for jeg har så mye å gjøre, og hadde ikke fått gjort noe som helst om jeg dro med ham (vi reiser vel en gang i måneden, og det var bare til Irland med Ryanair for at han skulle jobbe, så det er ikke kjempetrist altså).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen gode tips for å bruke lesedagene mest effektivt?
Tenker spesielt på når jeg har en halvtime-en time mellom forelesninger og sånn. Føler det blir for kort tid til å sette igang ordentlig, så ender det bare med at jeg ikke gjør noe istedenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er førsteårsstudent og kjenner at stresset, prestasjonsangst og usikkerhet begynner å virkelig ta på. Jeg tar skoleeksamen i exphil i stedet for seminar, og vi skal ha øvingsoppgave neste uke. Jeg kjenner at jeg er livredd for ikke å forstå det ordentlig, eller å skrive kildene på feil måte osv.

Ellers så merker jeg at hver eneste gang jeg ikke er på forelesning og skal sette meg for å arbeide på egenhånd, tar det 1-2 TIMER å komme i gang. Ikke fordi jeg prokastinerer eller holder på med andre ting, men fordi det bygger seg opp angst; "burde jeg egentlig prioritere å lese i denne rekkefølgen? Kanskje det andre emnet er litt viktigere å starte med? Tenk om jeg ikke forstår det jeg leser? Bruker jeg for lang tid på å notere?" Så må jeg bruke masse tid på å roe meg ned. Når jeg først er i gang kan jeg sitte i 2-4 timer i strekk uten problemer, men jeg er så INNMARI perfeksjonist at jeg ikke makter å starte før jeg vet nøyaktig hva jeg skal gjøre og at jeg har ro på at jeg burde gjøre det på akkurat den måten. Det er utrolig slitsomt, og jeg skulle ønske jeg klarte å bare sette meg ned og vite hvor/hvordan jeg skal begynne hver gang.

Det kan ha å gjøre med at jeg alltid har vært flink på skolen; 6 i snitt fra ungdomsskolen, 5,5 fra VGS, men har hatt 4 års pause siden VGS før jeg startet på studiet, og selv om jeg virkelig brenner for det yrket jeg utdanner meg til, så blir jeg så hemmet av all frykten for å ikke gjøre det bra. Det er frustrerende. Spesielt når alle rundt meg sier "jammen du får til akkurat det du vil, dette er ikke noe stress" osv - samtidig som jeg føler at jeg IKKE fikser det. :(

Anonymkode: 2c8fe...ff3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For en grusom dag. Neida, den var ikke så ille. Jeg hadde en innlevering i et emne jeg ligger ganske langt bak i, og jammen var det merkbart nå på slutten. Leverte inn noen minutter før midnatt. Jeg håper bare jeg får oppgaven godkjent, så kan jeg jobbe jevnt og trutt med emnet frem mot eksamen. 

Ellers er studiesituasjonen min ikke noe særlig for tiden. Det er mye som ikke er avklart, diverse uenigheter og hele situasjonen gjør meg usikker og litt nede. Det å gå inn i en uke som er fullpakket med studieaktiviteter og organisasjonsarbeid er ikke noe særlig når hodet ikke er helt med. I tillegg må jeg jo håndtere det som er problematisk i studiehverdagen også. Hjelpes, dette hadde jeg ikke sett for meg forrige semester.

Anonymkode: 87382...8c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Hahaha, har fått unnagjort 14 av 25 punkter på do-do-lista for helga (har en del av morgendagen også, så blir vel fem da. Resten må gjøres utover uka). Så nå en mail fra professor på tirsdag! "Linaria, du som er class rep, kan du be alle i klassen gi deg anonym tilbakemelding på hvordan de liker faget og sende det til meg i løpet av uka?" 
Class rep, ja! Den glemte jeg! Tok det på meg i uke 1 fordi ingen andre ville... Eugh... 

Og dette er det semesteret jeg IKKE jobber! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pottah skrev:

Noen som har noen gode tips for å bruke lesedagene mest effektivt?
Tenker spesielt på når jeg har en halvtime-en time mellom forelesninger og sånn. Føler det blir for kort tid til å sette igang ordentlig, så ender det bare med at jeg ikke gjør noe istedenfor.

Når man har liten tid, har jeg funnet ut at det beste er å bare repetere litt. Enten noe som tilhører dagens forelesninger eller noe annet du jobber med for tiden. Det blir for liten tid til å sette seg inn i noe nytt, men det er fint å lese over og reflektere litt over allerede skrevne notater og stikkord :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan fortelle om jeg har gjort denne oppgaven riktig eller feil. (Flaskehals - bedriftsøkonomisk analyse)

Oppgave 17. 

Forstod ikke helt fasiten..(sensor veiledning) som sier: 

mest lønnsomme produktkombinasjon er: 

2.500 X 

2.000 Y 

Jeg fant ut at den mest lønnsomme produktkombinasjonen var nr.2 = 10.250.000

skjønner ikke om jeg har gjort det riktig eller feil.. 

F1135D74-37AB-4293-9DA6-ECCCF11D5C13.jpeg

EFF869A7-45F7-4547-8F54-47D97AF71FF8.jpeg

EF2E5B23-6EEC-40FB-8D52-66DB6E933334.jpeg

Anonymkode: ab247...c01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er førsteårsstudent og kjenner at stresset, prestasjonsangst og usikkerhet begynner å virkelig ta på. Jeg tar skoleeksamen i exphil i stedet for seminar, og vi skal ha øvingsoppgave neste uke. Jeg kjenner at jeg er livredd for ikke å forstå det ordentlig, eller å skrive kildene på feil måte osv.

Ellers så merker jeg at hver eneste gang jeg ikke er på forelesning og skal sette meg for å arbeide på egenhånd, tar det 1-2 TIMER å komme i gang. Ikke fordi jeg prokastinerer eller holder på med andre ting, men fordi det bygger seg opp angst; "burde jeg egentlig prioritere å lese i denne rekkefølgen? Kanskje det andre emnet er litt viktigere å starte med? Tenk om jeg ikke forstår det jeg leser? Bruker jeg for lang tid på å notere?" Så må jeg bruke masse tid på å roe meg ned. Når jeg først er i gang kan jeg sitte i 2-4 timer i strekk uten problemer, men jeg er så INNMARI perfeksjonist at jeg ikke makter å starte før jeg vet nøyaktig hva jeg skal gjøre og at jeg har ro på at jeg burde gjøre det på akkurat den måten. Det er utrolig slitsomt, og jeg skulle ønske jeg klarte å bare sette meg ned og vite hvor/hvordan jeg skal begynne hver gang.

Det kan ha å gjøre med at jeg alltid har vært flink på skolen; 6 i snitt fra ungdomsskolen, 5,5 fra VGS, men har hatt 4 års pause siden VGS før jeg startet på studiet, og selv om jeg virkelig brenner for det yrket jeg utdanner meg til, så blir jeg så hemmet av all frykten for å ikke gjøre det bra. Det er frustrerende. Spesielt når alle rundt meg sier "jammen du får til akkurat det du vil, dette er ikke noe stress" osv - samtidig som jeg føler at jeg IKKE fikser det. :(

Anonymkode: 2c8fe...ff3

Uff da, dette er jo ikke noe god følelse å ta med seg inn i studiehverdagen! :klem: Mitt aller aller første tips er å ta kontakt med studentsamskipnaden på studiestedet ditt. I de aller fleste byer og studiesteder har de veiledning og/eller psykologer man kan snakke med om akkurat sånn ting som dette, når ting butter litt i mot. 

Det er ikke rart å være nervøs for karakterer og prestasjon i høyere utdanning, men jeg syns det du forteller her vitner om en litt mer omfattende nervøsitet og angst enn "dagligdags" vare. Ta kontakt med noen profesjonelle og få hjelp til å sortere tankene dine. Tilbudene er lavterskel, gratis og bør ha kort ventetid.
Ta grep nå før eksamensperioden kommer enda nærmere og alt vil føles enda mer uovervinnelig!
Ta et lite steg og søk hjelp, og så kan det hende at alt det andre du engster deg for faller på plass. Jeg har selv vært der du er, så du er ikke alene om dette! Vit det! <3

Når det kommer til exphiloppgaven du får nå så må du tenke at øvingsoppgaven er nettopp det, en øvingsoppgave. Det er jo nå man kan lære hvordan man gjør det riktig, og ikke minst lære hvordan du ikke skal gjøre det.... :fnise:  Bruk øvingsoppgaven nettopp til å øve frem til eksamen, og ta kontakt med studnetprest/studieveileder/studiepsykolog/fastlegen din/anyone. Snakk om det du føler! Veldig mange større studiested arrangerer også studiemestringskurs og eksamenskurs, samt eksamensangstkurs. Hvor studerer du?

 

Dette kommer til å gå seg til! <3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som kan fortelle om jeg har gjort denne oppgaven riktig eller feil. (Flaskehals - bedriftsøkonomisk analyse)

Oppgave 17. 

Forstod ikke helt fasiten..(sensor veiledning) som sier: 

mest lønnsomme produktkombinasjon er: 

2.500 X 

2.000 Y 

Jeg fant ut at den mest lønnsomme produktkombinasjonen var nr.2 = 10.250.000

skjønner ikke om jeg har gjort det riktig eller feil.. 

F1135D74-37AB-4293-9DA6-ECCCF11D5C13.jpeg

EFF869A7-45F7-4547-8F54-47D97AF71FF8.jpeg

EF2E5B23-6EEC-40FB-8D52-66DB6E933334.jpeg

Anonymkode: ab247...c01

Du har i ditt regnestykket regnet at det er 1.500 X, det skal være 2.500 X  :Nikke:  Så her har du fått til oppgaven, men klart å skrive av/lese av grafen feil, bare! Du ville nok fått 2 av 4, eller kanskje faktisk 3 av 4 poeng, på eksamen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sugar&Spice skrev:

Du har i ditt regnestykket regnet at det er 1.500 X, det skal være 2.500 X  :Nikke:  Så her har du fått til oppgaven, men klart å skrive av/lese av grafen feil, bare! Du ville nok fått 2 av 4, eller kanskje faktisk 3 av 4 poeng, på eksamen her.

Hvis du ganger 2.500X(fra grafen, ikke regnestykket ditt) med 3.500 DB får du 8.750.000 kr, og pluss de 5.000.000 fra Y, og voila: 13.750.000 kr i DB, og det er den beste kombinasjonen.

Det viser seg faktisk her at du har forstått oppgaven og regnet den riktig, men har en liten slurvefeil bare, som ødelegger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Pottah skrev:

Noen som har noen gode tips for å bruke lesedagene mest effektivt?
Tenker spesielt på når jeg har en halvtime-en time mellom forelesninger og sånn. Føler det blir for kort tid til å sette igang ordentlig, så ender det bare med at jeg ikke gjør noe istedenfor.

Repetering eller planlegging! :Nikke:  Planlegg hva du skal gjøre neste dag, når du har hele dagen tilgjengelig. Da får du mer ut av både dagen i dag OG morgendagen! :Nikke: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag kommer jeg simpelthen ikke i gang :scorpis:

Jeg gjorde absolutt ingenting skole i går, så bør komme godt i gang i dag for å føle meg litt ovenpå igjen. Men det var ikke så lett gitt.......... :bond: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Sugar&Spice skrev:

I dag kommer jeg simpelthen ikke i gang :scorpis:

Jeg gjorde absolutt ingenting skole i går, så bør komme godt i gang i dag for å føle meg litt ovenpå igjen. Men det var ikke så lett gitt.......... :bond: 

Hva med å dele det opp så mye som mulig og skrive det ned? Er det noe du kan gjøre på 5 minutter? Så kan du stryke det av lista. Så kanskje det blir lettere å fortsette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Pottah skrev:

Hva med å dele det opp så mye som mulig og skrive det ned? Er det noe du kan gjøre på 5 minutter? Så kan du stryke det av lista. Så kanskje det blir lettere å fortsette?

Nå laget jeg en liten liste over hva jeg tenker bør være mulig å få gjort ila uken! Et lite stykke på vei, med andre ord. Nå må jeg bare begynne på en av de tingene.... :plystre: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sugar&Spice skrev:

Uff da, dette er jo ikke noe god følelse å ta med seg inn i studiehverdagen! :klem: Mitt aller aller første tips er å ta kontakt med studentsamskipnaden på studiestedet ditt. I de aller fleste byer og studiesteder har de veiledning og/eller psykologer man kan snakke med om akkurat sånn ting som dette, når ting butter litt i mot. 

Det er ikke rart å være nervøs for karakterer og prestasjon i høyere utdanning, men jeg syns det du forteller her vitner om en litt mer omfattende nervøsitet og angst enn "dagligdags" vare. Ta kontakt med noen profesjonelle og få hjelp til å sortere tankene dine. Tilbudene er lavterskel, gratis og bør ha kort ventetid.
Ta grep nå før eksamensperioden kommer enda nærmere og alt vil føles enda mer uovervinnelig!
Ta et lite steg og søk hjelp, og så kan det hende at alt det andre du engster deg for faller på plass. Jeg har selv vært der du er, så du er ikke alene om dette! Vit det! <3

Når det kommer til exphiloppgaven du får nå så må du tenke at øvingsoppgaven er nettopp det, en øvingsoppgave. Det er jo nå man kan lære hvordan man gjør det riktig, og ikke minst lære hvordan du ikke skal gjøre det.... :fnise:  Bruk øvingsoppgaven nettopp til å øve frem til eksamen, og ta kontakt med studnetprest/studieveileder/studiepsykolog/fastlegen din/anyone. Snakk om det du føler! Veldig mange større studiested arrangerer også studiemestringskurs og eksamenskurs, samt eksamensangstkurs. Hvor studerer du?

 

Dette kommer til å gå seg til! <3

Tusen takk for gode råd! Studerer på UiB. : )

Anonymkode: 2c8fe...ff3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for gode råd! Studerer på UiB. : )

Anonymkode: 2c8fe...ff3

Da finnes det garantert et sted du kan ta det opp :) Gjør det nå fort som F, så kan du begynne med å jobbe med det før eksamenstiden kommer!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sugar&Spice skrev:

Du har i ditt regnestykket regnet at det er 1.500 X, det skal være 2.500 X  :Nikke:  Så her har du fått til oppgaven, men klart å skrive av/lese av grafen feil, bare! Du ville nok fått 2 av 4, eller kanskje faktisk 3 av 4 poeng, på eksamen her.

 

1 time siden, Sugar&Spice skrev:

Hvis du ganger 2.500X(fra grafen, ikke regnestykket ditt) med 3.500 DB får du 8.750.000 kr, og pluss de 5.000.000 fra Y, og voila: 13.750.000 kr i DB, og det er den beste kombinasjonen.

Det viser seg faktisk her at du har forstått oppgaven og regnet den riktig, men har en liten slurvefeil bare, som ødelegger.

Nevermind. Sjekk det vi skriver i tråden du opprettet for spørsmålet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...