Gå til innhold

30 dagers utfordring - Bli med å fjerne 465 eiendeler.


Gjest Coolaid

Anbefalte innlegg

Gjest Coolaid

DAG 13. 

Har gått gjennom gamle klær fra kjelleren. Det ble 13 plagg/tekstil som gikk sammen med resten av UFF greiene og sekken ble helt full. Kjøres bort i morgen :) 

Endret av Coolaid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dag 11

I dag var jeg helt sikker på at det ikke ville gå så nå har jeg flydd rundt i huset og jammen fant jeg 11 ting! 

1 gammel solkrem

1 gammel bukse

1 gammel topp

1 slit klut 

5 julekuler

1 dings til å henge julekuler på

1 fjernkontroll til anlegg vi ikke har lenger

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en skikkelig runde i går, så har skrevet opp det jeg har kvittet meg med. Skal på gjenvinningsstasjonen på onsdag og ønsker å få med mest mulig da. 

Dag 14: 

1 duk

Ett forkle

En hel haug engangstallerkner

2 pakker servietter

engangsbestikk

3 våtposer

2 vinglass

Kokebok

En leke fra en Happy Meal

En lampe som har stått ubrukt i en hylle siden vi flyttet inn her for 1,5 år siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er flott at folk kvitter seg med ting. Men det aller viktigste må jo være at tingene gis bort eller selges, altså så fremt de ikke er ødelagte. Ellers bidrar man jo bare til et stadig voksende søppelberg. Og dersom man ender opp på en ny "shopping spree" fordi man har kastet så mye så går vinningen opp i spinningen. Også litt dumt om man blir overivrig og kaster noe som man faktisk får bruk for senere. Ikke meningen å være "besserwisser" altså, bare noen tips 🤗🤗

Jeg ønsker dere alle lykke til!! 

Anonymkode: 17665...b03

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker det er flott at folk kvitter seg med ting. Men det aller viktigste må jo være at tingene gis bort eller selges, altså så fremt de ikke er ødelagte. Ellers bidrar man jo bare til et stadig voksende søppelberg. Og dersom man ender opp på en ny "shopping spree" fordi man har kastet så mye så går vinningen opp i spinningen. Også litt dumt om man blir overivrig og kaster noe som man faktisk får bruk for senere. Ikke meningen å være "besserwisser" altså, bare noen tips 🤗🤗

Jeg ønsker dere alle lykke til!! 

Anonymkode: 17665...b03

Jeg er enig. De fleste av oss i tråden her har et ønske om å "rydde litt i livet" noe som gjør at vi føler oss bedre og kan bruke mer energi på det som er viktig i livet, enn ting som trenger å ryddes, oppdateres, få vedlikehold osv osv osv. 

Det viktige i denne prosessen er at oppryddningen skjer på en mest mulig bærekraftig måte. Eksempel fra i går: Jeg skulle donere klær og tekstiler til UFF, men hadde dårlig samvittighet for de plaggene og tekstilene som ikke var fin nok til å gi til andre. Jeg ble selvfølgelig veldig glad når jeg sjekket og oppdaget at UFF tar imot alle former og kvaliteter av tekstiler!!! 

Her er noen gode kjøreregler: 

 Steg1: Sei nei til det du ikkje treng (Refuse)

Steg 2: Reduser det du ikkje treng (Reduce)

Steg 3: Gjennbruk (Reuse)

Steg 4: Resirkuler (Recycle)

Steg 5: Komposter (Rot)

Forklaring finner man på Grønare kvardag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 13

1 potetskreller (fant enda en i kjelleren, hva gjorde den der??)

1 regntrekk til sekk (sekken er borte for lengst)

1 urtehakker m trefjøl

1 tesil med fat 

1 hjulvisp

1 dings til å fiske opp noe (kjøkkenutstyr)

2 duker 

3 nøster garn

2 bøker 

Alt går til gjenbruk

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dag11: en gammel caps, 8 singlettet, en shorts og en ullstrømpebukse lagt i posen som skal til Fretex.

Dag12: to skjerf, en BH og 9 T-skjorter i posen til Fretex.

Dag13: 4 truser, 5 hudkremer, to hårprodukter, en deo og en bodyskrubb kastet.

Dag 14: to pakker med barberblader som ikke kommer til å bli brukt. Tabletter mot munntørrhet, neglelakkfjerner, to neglelakker, ansiktsmaske, en dusjgele, en sånn smultring for å ordne håret med, utgåtte omega-3-kapsler, --> kastet 

et krus, en litermål, en smoothiemaskin og et toastjern gitt bort

☺️

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skjæra på tunet

Hvilke tanker har jeg gjort meg, hva har gått bra og hva har ikke gått bra? Tja, jeg har vel bare tenkt at dette er en fin måte å få ryddet opp i kaoset på og det har gått strålende så langt. Jeg har ingen bilder, da jeg ikke rydder hele rom i samme slengen. Er ikke så rotete per se, bare veldig mye rart som gjemmer seg i skuffer og skap rundtomkring. 

 

Dag 15: 

1 katteleke (waaaay past its prime)

2 stekepanner

2 klesplagg

1 bitteliten IKEA-dings som ikke passer noe sted

3 kommodeknotter

1 plastkniv

6 ark med klistremerketatoveringer 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 12

7 diverse julepynt

2 "lunsjtasker"

1 gammel solkrem

2 konvolutter 😅

For å få til dette noe videre er jeg nødt til å smiske med mannen altså. Jeg begynner å nærme meg det punktet der jeg bare har småting igjen å kvitte meg med. Tror jeg. Har jo sagt det før. 😁 

Også har vi solgt huset vårt i dag! Begynner flytting og pakking etterhvert og da dukker det nok opp enda mer. En ting jeg må nevne er at vi hadde visning i går og siden vi har mye mindre ting var det veldig enkelt å shine det klart til visning og vi slapp å stappe alle skapene så det tøt ut av de. :tongue:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 14

1 sengesett

2 bluser

1 genser

1 sminkepung

1 par sko

1 visp

1 kubbelys

6 tøyservietter

Alt går til gjenbruk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 10:
(litt tilfeldig hva jeg teller)
tre såpebobleflasker (helte såpevannet over i de fire (!) som står igjen).
en skjorte kastet
et par sokker (misfarvede og for små)
Noen skjeive stearinlys kastet
Masse krydderglass som var gått ut på dato (da snakker vi med fem/seks/ti år)
Levert mye fint barnetøy til arving (fått det ut av huset!)

Jeg merker at selv om jeg har hatt pause flere dager, holder jeg på, det er bare det at man har all den vanlige ryddinga og klesvasken og sortering og kasting som dette også bidrar til blir gjort grundigere. Alt slikt som kastes, er jo "vanlig søppel" i det øyeblikket jeg avgjør at det bare kan kastes, så det meste slikt teller jeg ikke (jf én hullete sokk, et enslig krydderglass, en plastdings som ikke er noe, en ikeakatalog). Jeg har også fått levert to kåper til rens og et par sko til skomakeren, det er fint å ta tak i det og få det gjort, og det føles som om eiendelen er ute av huset, men det kan ikke telles for jeg kvitter meg ikke med dem, bare får orden på dem og kan bruke dem.  Jeg tror jeg gir meg (eller i hvertfall tar en pause på 15), det blir 120 ting (leker med tanken å telle ned igjen derfra, da blir det 240, det vil jeg si meg fornøyd med). For mens jeg holder på, gleder jeg meg nå til å få skrudd opp den bildehylla og et annet bilde, legge opp et par gardiner som henger oppe men ikke er pene nok, avise fryseren osv, gjøremål som det må settes av tid til og jeg hele tiden utsetter. Det er ikke en del av dette prosjektet, men samtidig er det det: få orden i hjemmet. Skal rapportere ved 15 slik det blir bedt om, det er nok lurt.

 

Anonymkode: 1deb3...297

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

DAG 14: 

8 av mine favorittbarnebøker er gitt bort til en barnefamilie

1 barnegitar gitt bort 

1 Dobbel sykkelveske gitt bort til en syklist som trenger den

1 Kløpinne går i peisovnen

1 Kortholder - Går i bosset

2 Kammer - Kastet, trenger bare en

DAG 15:

8 permer 

1 plastdings restavfall

1 internettkabel el-avfall

1 treningstrikk som nesten aldri har vært i bruk

1 pose med skurer til spinningsykkel som er gitt bort

1 røykvarsler el-avfall

1 plastlokk restavfall

1 megafon doneres bort

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Okay. Da var DAG 15 gjennomført og påtide med en oppsummering for de 15 første dagene. 

Hva har skjedd? Det var ganske greit i begynnelsen, de første dagene gikk superenkelt. Etterhvert syns jeg det har begynt å bli tomt i boligen og det kan være vanskelig å finne ting (som er mine). Det har vært superdigg å kvitte seg med en masse klær, samt ta oppgjør med mye ting som man tidligere har tenkt at " dette kommer jeg KANSKJE til å trenge senere. også fått ut en del ting fra den ene kjellerboden og kan se veldig stor forskjell- det er digg å gå inn der! Har begynt å bli veldig bevisst på hvorfor jeg har ting og reflektert over enkelte ting som jeg har gitt bort,som jeg var litt glad i. Er absolutt veldig fornøyd med at jeg gikk i gang med dette prosjektet. Jeg håper at med min nye livsstil at også min kjære skal så smått bli smittet og ta etter. Foreløpig er det null interesse fra hennes side. 

Da er det bare å glede seg til dag nr 16 i morgen :) 

Her er dagens motivasjon: Declutter-your-life-1024x719.thumb.jpg.034d08eae42833e4b914654417e49def.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dag 12 her

Måtte rydde litt på kontoret mitt på jobb i dag. :P

2 plastpermer (jobb)

1 nøkkelkortholder (jobb)

Stressball til å klemme på (jobb)

CD (jobb)

Pc mus (jobb)

telysestake (hjemme)

Et skjema (hjemme)

4 konvolutter

---

Som sagt merker jeg at det begynner å bli litt mer vanskelig og derfor må jeg ta litt papirer og slikt. Grunnen til at det blir sånn er jo at vi har ryddet i evigheter og nå begynner vi å nærme oss "slutten". Jeg vet det er mer å ta tak i, men det er noe som må vente til flytting, vente til samboer har tid og lyst til å gå over det sammen med meg osv... Derfor fyller jeg lett på med papirer som jeg går igjennom og slikt. Det må jo ryddes i det også. :) Har også noen klær på vask som jeg skal uffe når de er ferdig vasket. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 15: 

En boks med takkekort etter bryllupet for 3 år siden. (Har spart på ett) 

2 notatbøker. 

1 håndkleknagg. 

10 vinflasker. 

1 fargeleggingsblokk. 

Dag 16: 

2 pakker med klistremerker jeg har bestemt for å ikke bruke allikevel. 

Ett flagg

3D-briller

En hel haug graviditetstester. 

Men fjernkontroll. 

Ett gammelt fotoapparat.

Et elektronisk trommesett. 

En lekegressklipper som bråker noe infernalsk.

En sekk jeg ikke liker.

3 hyller.

3 baderomsartikler.

————————————

Nå begynner det å bli litt vanskelig. Det vil si, jeg vil nok klare utfordringen ved å gå løs på barnas leker og klær. Men siden det er vi voksne som drar ting inn i huset, så prøver jeg hardt å ta våre ting først. Det er vi som må bevisstgjøres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skjæra på tunet

Dag 16 (i går, 17 kommer senere i dag): 

1 syltestrikk 

1 plastkniv

1 hullete genser 

1 fidget spinner 

1 pose rosenæring 

11 såper og sjampoer fra diverse hoteller som ikke bør brukes etter så lang tid 

Endret av Skjæra på tunet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Coolaid
3 timer siden, Nori skrev:

Dag 15: 

En boks med takkekort etter bryllupet for 3 år siden. (Har spart på ett) 

2 notatbøker. 

1 håndkleknagg. 

10 vinflasker. 

1 fargeleggingsblokk. 

Dag 16: 

2 pakker med klistremerker jeg har bestemt for å ikke bruke allikevel. 

Ett flagg

3D-briller

En hel haug graviditetstester. 

Men fjernkontroll. 

Ett gammelt fotoapparat.

Et elektronisk trommesett. 

En lekegressklipper som bråker noe infernalsk.

En sekk jeg ikke liker.

3 hyller.

3 baderomsartikler.

————————————

Nå begynner det å bli litt vanskelig. Det vil si, jeg vil nok klare utfordringen ved å gå løs på barnas leker og klær. Men siden det er vi voksne som drar ting inn i huset, så prøver jeg hardt å ta våre ting først. Det er vi som må bevisstgjøres. 

Er det forskjell på å ta avgjørelser på junk kontra ting som har mer verdi/man er mer tilknyttet til men som man vet man likevel ikke skal ha? 

Og så lurte jeg på de vinflaskene - regner med at de er tomme? ;) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 15

10 par solbriller

3 brilleetui

1 lys-fontene (fyrverkeri til is-dessert?)

1 pute 

Alt til gjenbruk 

Jeg går ikke tom for ting å få ut av huset, det er bare å åpne en skuff eller et skap, så har jeg en ny plass å finne ting som vi ikke bruker. 

Kanskje jeg må være med på en runde til? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Coolaid skrev:

Er det forskjell på å ta avgjørelser på junk kontra ting som har mer verdi/man er mer tilknyttet til men som man vet man likevel ikke skal ha? 

Og så lurte jeg på de vinflaskene - regner med at de er tomme? ;) 

 

Junk er naturligvis lett, men jeg synes heller ikke det er spesielt vanskelig å kvitte meg med andre ting lenger. I begynnelsen var det verre, men nå er jeg i en flyt. Og har lært at det er best å ikke tenke for mye, hvis første innfall er kast så er det bare å kaste. 

Vinflaskene var ikke tomme, men her i huset drikkes det så lite at vi ikke ville klart å tømme de heller, siden det ikke akkurat var lagringsvin. De ble derfor gitt til noen som vil ha større glede av dem enn barskapet vårt hadde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Nori skrev:

Junk er naturligvis lett, men jeg synes heller ikke det er spesielt vanskelig å kvitte meg med andre ting lenger. I begynnelsen var det verre, men nå er jeg i en flyt. Og har lært at det er best å ikke tenke for mye, hvis første innfall er kast så er det bare å kaste. 

Vinflaskene var ikke tomme, men her i huset drikkes det så lite at vi ikke ville klart å tømme de heller, siden det ikke akkurat var lagringsvin. De ble derfor gitt til noen som vil ha større glede av dem enn barskapet vårt hadde. 

Det er faktisk veldig mye man ikke savner heller, når det først er ute av huset. Tror ikke jeg har savnet noe til dags dato. Kanskje fordi jeg enda ikke har kastet ting som betyr noe for meg? :laugh:  Tror jeg vil slite der! 

Men jeg jobber mye med "kjekt-å-ha" tankegangen min, det hjelper godt på vei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...