Gå til innhold

30 dagers utfordring - Bli med å fjerne 465 eiendeler.


Gjest Coolaid

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

On 22.10.2017 at 8:12 PM, AnonymBruker said:

Ja, du kan ha endt opp med masse dritt som er gaver fra andre. Men hvordan tror du miljøet reddes når du kaster disse gjenstandene?

Du misser poenget. Det eenste du oppnår med å kaste unøvendige gjenstader er en større spøppelplass. Spiller ingen rolle hvor lite du trenger disse tingene, de blir søppel. Og søppel er noe kloden vår trenger mindre av for å overleve

Hva så om det er unødvendige ting. Det er fortsatt ting som havner på søppelplassen, som er et miljøproblem for oss alle. At du kaster ting du allerede eier hjelper ingen og er ikke en god sak, det bare gjør at søppelplassene fylles opp tidligere

Anonymkode: 9dca0...e71

Og ditt poeng er at man aldri skal rydde og prøve å få et ryddigere hjem??

Gjort er gjort, og man kan kjefte på  seg selv for å kjøpe ting som ikke blir brukt. Eller enda bedre, man kan gjøre som deg og kjefte på andre. Føler du deg stolt når du forteller folk at de skulle reist tilbake i tiden og tatt grep da?

Når man har fått ordnet opp, er det lettere å si til seg selv at nå skal det ikke fylles opp med rot igjen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.10.2017 den 19.33, Coolaid skrev:

Jeg skal kaste, gi bort, eller fjerne på en annen måte unødvendige eiendeler hver eneste dag. 

Den første dagen fjerner man en ting. Den andre dagen fjerner man to ting osv osv - og slik gjør man hver dag i 30 dager - Tilsammen har man fjernet 465 ting som man faktisk ikke trenger!!!!!

Man kan fjerne alt feks: 

- Kulepenn

- Klesplagg

- Bøker

- Møbler

- Dvd -cd plater

- Gamle kleshengere

- osv osv osv

DE ENESTE REGLENE ER AT MAN MÅ FJERNE RIKTIG ANTALL HVER DAG - DISSE SKAL UT AV BOLIGEN INNEN MIDNATT SAMME DAG.

Dette handler om å bli bevisst på hva man eier - tenke gjennom hva man har og om man virkelig trenger det. Dette er en lett oppgave den første uken og så blir det vanskeligere og vanskeligere. Siste dagen skal man kvitte seg med 30 ting!!!!  

Resultatet er at man får det ryddigere, færre eiendeler som man faktisk ikke trenger og ikke minst et mer bevisst forhold til det man faktisk sitter igjen med.

Er det noen som blir med? Så kan vi hver dag rapportere her hva man har valgt å fjerne. Legge ut bilder, skrive tanker og støtte hverandre. Dette kan bli gøy, utfordrende og vanskelig. 

 

.How-to-declutter-when-you-dont-know-wher

Jeg begynte tidligere i år faktisk, i januar. Alltids noe å kaste :) Men jeg følger ikke dette opplegget. Jeg gikk først gjennom alt av klær i klesskapet, så i gangen, og fikk orden der. Samtidig som jeg ryddet,laget jeg et system, så hver ting hadde sin plass. I går gikk jeg gjennom alt av papirer for ente gang. Snart tom for papirer, og har bare tatt vare på de viktigste og skal ordne system for papirene snart. Makuleringsmaskinen gikk litt varm i går :fnise: Min datter har ryddet i alle lekene sine, og fylt opp 3 sorte sekker med leker hun ikke lengre bruker. Så her går det litt frem og tilbake. Det er jo ting jeg ikke vet om jeg ikke vil gi bort/kaste enda, så de legger jeg tilbake, men i egen boks frem til jeg vet hva jeg skal gjøre med det. Blir det ikke brukt innen 1 mnd,kaster jeg alt innholdet i den boksen. 

I dag er det boden på soverommet mitt som skal gjennomgås for ente gang. Snart tom den nå :) 
Utrolig hvor mye man samler på, som man egentlig ikke trenger. Gidder ikke samle på ting jeg ikke bruker. Så i dag skal jeg fokusere på løsninger og oppbevaring av de tingene jeg beholder, til boden :) 

Jeg har fått en fast rutine nå, der jeg må ta en runde i ny og ne og kaste/gi bort det jeg ikke lengre bruker jevnt utover året. Det er så lett å bare gjemme ting bort i boden eller en skuff, men det er slutt på det nå :) 

Gøy å se fremgangen! Man ser ikke forskjellen med engang, men etterhvert ser man dette godt :)  Ettersom tiden går og ryddingen fortsetter, så er det også lettere å kaste/gi bort ting :) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 7.

En pose med 7 plagg fra Stormberg,

en jakke,

en regnbukse,

en superundertøybukse,

en superundertøytopp,

en fleecegenser,

en fleecegenser til 

en fleecebukse. 

Skal inn i en Stormbergbutikk og pantes NÅ! 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Falt helt av lasset, men i dag hadde jeg tid og ork. Kastet, solgt, gitt bort. 

5: Sjørøverskip, piknikksekk, hjelpebryst, ødelagt bilbane, reklamespill.

6: 2 oppbevaringsbokser, vugge, 2 krus, et sett barnebestikk. 

7: 2 glass, 2 fat, 2 kopper, en hel masse bursdagseffekter. 

8: 5 x dekkservietter, 3 duker.

9: Kiledings til hodebunnen, solbriller, leppepomade, 3 verktøy, hårkur.

10: 8 bokser fra kjøkkenet, fleecepledd, bodylotion. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
3 timer siden, ops2 skrev:

Og ditt poeng er at man aldri skal rydde og prøve å få et ryddigere hjem??

Gjort er gjort, og man kan kjefte på  seg selv for å kjøpe ting som ikke blir brukt. Eller enda bedre, man kan gjøre som deg og kjefte på andre. Føler du deg stolt når du forteller folk at de skulle reist tilbake i tiden og tatt grep da?

Når man har fått ordnet opp, er det lettere å si til seg selv at nå skal det ikke fylles opp med rot igjen.

Det å sortere mellom ting som skal kastes - resirkuleres - gies bort - selges gjør at man blir bevisst og må ta et gjennomtenkt valg over hva man ønsker å beholde. Det har også preventiv virkning på eget forbruk. Dersom man kun eier ting man har et gjennomtenkt forhold til så har man heller ikke behov for å kjøpe mer heller. 

Det som anonym bruker 9dca0...e71 skrev i sine innlegg er lite gjennomtenkt. Alle blir mer miljøbevisst dersom man tar et oppgjør og går gjennom eget forbruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, Coolaid skrev:

Folkens.... dere som kaster reklameaviser, døde planter og søppel, altså avfall....må kanskje jobbe litt hardere... Dette handler om at dere skal ta tak i eiendelene deres og vurdere hva dere ikke trenger, ikke søppel i den forstand.... :veslejenta: :fnise:

 

De 4 plantene jeg kastet har stått, ja gudene vet hvor lenge, fordi jeg har trodd at jeg på mirakuløst vis skulle gjennopplive dem 🙈 Derfor ser jeg absolutt på det som innafor 😂

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 9: et skilt med "artig tekst", 5 duker, et pyntefat, et glass dekorsand og en pyntegjenstand gitt bort 🙂

Dag 10: En tupperwarebos gitt bort. En bukse, en genser og en T-skjorte lagt i posen som skal til Fretex. Kastet tre truser, to kindereggleker og en kleshenger 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 9

 1 bord  (ødelagt)

1 kvistkutter (til gjenbruk)

1 høytrykksspyler (til gjenbruk)

1 potteskjuler  (ødelagt)

5 tomme spraylakkbokser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
4 timer siden, -Mala- skrev:

 

De 4 plantene jeg kastet har stått, ja gudene vet hvor lenge, fordi jeg har trodd at jeg på mirakuløst vis skulle gjennopplive dem 🙈 Derfor ser jeg absolutt på det som innafor 😂

Man gjør som man selv vil. Men dette handler ikke om å kaste boss. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en død plante skilles vel ikke så mye fra en ødelagt leke eller en hullete genser? 

Jeg syntes det er innafor! :ac: 

Fremdeles influensa her så får bare pause litt. Leter litt i skuffer og skap når jeg orker så jeg driver med en haug, men den er ikke stor nok for dag 9 enda. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Er på etterskudd fordi jeg er syk. Her er greiene fra i går. Satser på å gjøre dag 10 og 11 i morgen, da skal jeg være ajour. 

Dag 9
1 Nesehår klippemaskin som ikke virker
4 Allergi nesespray som har gått ut på dato når de skal brukes til sommeren
4 Flasker øyedråper som har gått ut på dato
Declutter-Like-A-Boss-HERO.jpg.abb69229e47bbecfa7962d70e39c20fe.jpg
 Og ikke minst, hurra for alle sammen som jobber mot et bedre hjem og en bedre livsstil :) 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Coolaid

Forøvrig, er det noen som begynner å syns det blir vanskeligere? Jeg merker at det er på tide å gå gjennom klærne jeg har tatt vare på på loftet. Jeg har spart en del klær som passer i kategorien "kanskje passer senere men ikke nå"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Coolaid skrev:

Man gjør som man selv vil. Men dette handler ikke om å kaste boss. :fnise:

For meg er det innafor, det hjalp meg å få de ut av huset. 

Men selvsagt; reklamer, konvolutter, tomme embalasjer osv--> det er boss. 

Nok avsporing fra meg nå 🙈

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skjæra på tunet
26 minutter siden, Coolaid skrev:

Forøvrig, er det noen som begynner å syns det blir vanskeligere? Jeg merker at det er på tide å gå gjennom klærne jeg har tatt vare på på loftet. Jeg har spart en del klær som passer i kategorien "kanskje passer senere men ikke nå"....

Jeg trodde det skulle bli veldig vanskelig veldig fort, men kanskje derfor så ser jeg etter ting gjennom dagene og samler det i en haug som jeg kan plukke fra når det er på tide. :fnise: Er også litt underlig hvor mye rart jeg har klart å samle opp som ikke er noe å ha. Kjelelokk som kun passer til kjeler som for lengst er kastet fordi de falt fra hverandre eller "flasset", rustne kjøkkenting som nettopp derfor ikke kan brukes til matlaging og Carmex fra totusenogfuckingsåtte(!) 

Samboer er forøvrig sjeleglad over hva jeg bedriver av "kasting" om dagen. :mynona: 

Dag 11: diverse kjøkkenartikler, 11 i tallet (ja, kjelelokk osv). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I dag har jeg tømt et skap med gamle hobbyting og skrot, og kastet to søppelsekker (!) med påbegynt håndarbeid! Ting som har ligger siden 80 - tallet og bare samlet støv! Det er sykt, det er det det er! 😲 

Hele dette prosjektet har løsnet noe i meg, og jeg ser på alt med nye øyne. Skal gå gjennom klesskapet mitt i helgen, og det kommer til å forsvinne mye!Jeg har arvet masse tøy som jeg nå aldri bruker, og nå skal de UT! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig å lese om alt dere får ut av huset! Formen er litt bedre i dag så skal få unna dag 9 og kanskje dag 10. Her begynner det å bli veldig vanskelig. Tror jeg må ta en tur i kjeller/garasje. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er vanskelig ennå. Vi har liten plass, så vi kan rett og slett ikke spare på så mye. Har gravd frem ting fra skap jeg ikke en gang visste jeg hadde, da sier det seg selv at det ikke er noe å lure på å kvitte seg med. 

Merker også at denne øvelsen gjør at jeg blir mer bevisst. Tenkte her om dagen å kjøpe en Halloween-bøtte for å ha godis i, når det kommer barn på døra til uka. Men helt ærlig, trenger jeg en bøtte dedikert til det? Nei, jeg har en hel masse boller allerede som er mer enn bra nok for den jobben. Før hadde jeg helt sikkert kjøpt en sånn bøtte, koster jo bare en tier, ikke sant. :klaske:

Dagens fangst - dag 11: 

3 drikkeflasker.

1 vase med ekstremt upraktisk fasong, som derfor ikke blir brukt. 

1 vannkanne jeg ikke visste jeg hadde og som jeg heller ikke har savnet. 

1 brødform, når man ikke baker brød trenger man ikke flere brødformer. 

2 springformer, baker kanskje 2-3 ganger i året. Trenger ikke 4 kakeformer da. 

Hele 3 ubrukelige «smoothie-maskiner». Mye enklere å fylle på posene manuelt. Kastet også de posene som var stygge. 

——————————

Det verste er... jeg er ennå ikke ferdig på kjøkkenet. :sjokkert: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 9

3 kinesiske lykter

2 gamle håndkler

2 utslitte hundeleker

1 bordkort fra et bryllup som var veldig fint men det blir jo bare liggende i en skuff

1 utslitt veske

Siden jeg ligger litt etter skal jeg prøve å få unna dag 10 også

---

Er det flere her som kjenner at dere setter mer pris på det dere har som dere velger å ikke kvitte dere med? Føler liksom at det som blir igjeb kommer mer til sin rett og at jeg tar bedre vare på det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...