Gå til innhold

30 dagers utfordring - Bli med å fjerne 465 eiendeler.


Gjest Coolaid

Anbefalte innlegg

Dag 4:

En pose med  gulpekluter og vaskekluter

Vinterdress

Et sett gardiner

En pose med barneklær

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dag 5:

1 singlett (som jeg vurderer å ta opp av uffposen igjen, men jeg har jo ikke brukt den på to år!). :fnise:

1 tights

2 ødelagte leker

1 ferdiglest pocketbok jeg skal gi videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest C.Tramell

Dag 2: en utslitt yogabukse + en topp det er umulig å holde nuppefri og som derfor aldri blir brukt.

Dag 3: et  gyselig fleecepledd og en stabel med innerpotter som står igjen etter planter som har fått seg større krukker. Skjønner ikke hvorfor jeg tar vare på dem, for de blir aldri brukt og jeg har jo ærlig talt ikke planer om å skaffe meg drivhus med det første....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kast klær, sko eller tekstiler som f.eks. duker/gardiner i søppelet! Vask det, tørk det og putt det i en pose og legg det i en Fretexboks, Uffboks eller lignende.

Så kan de finne ut hva som bør gjøres med både gensere som har mistet en knapp, hullete sokker og revnede gardiner. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, student86 skrev:

Ikke kast klær, sko eller tekstiler som f.eks. duker/gardiner i søppelet! Vask det, tørk det og putt det i en pose og legg det i en Fretexboks, Uffboks eller lignende.

Så kan de finne ut hva som bør gjøres med både gensere som har mistet en knapp, hullete sokker og revnede gardiner. 

Enig! Absolutt alt av tekstiler bør leveres inn så lenge det er rent og tørt. Mye nedre at det blir gjenvunnet enn å bli brent.

Vet du eller noen andre om det gjelder vesker også? Har en slitt syntetisk veske. Innerforet er litt flekkete. Kanskje jeg kan håndvaske den. Hm...

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag har jeg allerede plassert fire poser med klær i bilen (klare for å dumpes i en Fretexcontainer.

Flere ring som skal til Fretex:

Tre matbokser

To blomsterpotter

Babyleker

En del glass

 

I går ga jeg bort en lampe via Finn.

 

Kastet gammel sminke.

 

Har de siste par dagene solgt en del barneklær (dyrere klær som knapt er brukt) :)

 

Føles godt!

 

 

Anonymkode: a3a37...1f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en lettelse å få ting ut av huset! Jeg føler at det er så mye lettere å slappe av hjemme når jeg ikke vet at det tyter ting ut av skuffer og skap. Mindre ting = mindre stress :pinar: 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.10.2017 den 16.34, AnonymBruker skrev:

Siste dagen blir ikke vanskelig. Syltetøyglass,diverse isbokser og annet ræl. En hel skuff med uparet sokker.

Anonymkode: 6632c...11a

Men to sokker, teller som en, selv om de ikke har partneren lenger?

Anonymkode: e2fd4...27c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.10.2017 den 19.33, Coolaid skrev:

Jeg skal kaste, gi bort, eller fjerne på en annen måte unødvendige eiendeler hver eneste dag. 

Den første dagen fjerner man en ting. Den andre dagen fjerner man to ting osv osv - og slik gjør man hver dag i 30 dager - Tilsammen har man fjernet 465 ting som man faktisk ikke trenger!!!!!

Man kan fjerne alt feks: 

- Kulepenn

- Klesplagg

- Bøker

- Møbler

- Dvd -cd plater

- Gamle kleshengere

- osv osv osv

DE ENESTE REGLENE ER AT MAN MÅ FJERNE RIKTIG ANTALL HVER DAG - DISSE SKAL UT AV BOLIGEN INNEN MIDNATT SAMME DAG.

Dette handler om å bli bevisst på hva man eier - tenke gjennom hva man har og om man virkelig trenger det. Dette er en lett oppgave den første uken og så blir det vanskeligere og vanskeligere. Siste dagen skal man kvitte seg med 30 ting!!!!  

Resultatet er at man får det ryddigere, færre eiendeler som man faktisk ikke trenger og ikke minst et mer bevisst forhold til det man faktisk sitter igjen med.

Er det noen som blir med? Så kan vi hver dag rapportere her hva man har valgt å fjerne. Legge ut bilder, skrive tanker og støtte hverandre. Dette kan bli gøy, utfordrende og vanskelig. 

 

.How-to-declutter-when-you-dont-know-wher

Jeg blir med!!!

Jeg begynner i dag og den første tingen som går er... tamtamtataaaa *trommevirvel* 

En sekk med diverse barneleker. De går til loppemarked i barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk nesten på en smell i går, da vi reiser bort i helgen, og jeg skulle gjøre unna dag 3,4,5 og helst 6 i samme slengen= 18 ting!

Men det gikk som en drøm, for da jeg var i gang, ryddet og kastet, ble mannen så inspirert at han satte i gang han også, og fikk kastet og sortert to store bokser med "vet ikke hva dette helt er til og tør ikke kaste det", type veggoppheng, deler til forrige vaskemaskin, dørstoppere, allverdens skruer og plastdingser. Jeg teller ikke hans kasting, allikevel kom jeg til 18 og har pause til mandag :) (og da er det bare 7, det blir lett, for da skal jeg pakke ut masser av vintertøy jeg ikke savner og ikke hva jeg har, kan sikkert gi bort 7 skjerf i slengen).

Jeg skriver opp her, for det virker motiverende for meg selv, dere kan godt overse...

Kastet:
Et par sko med store hull
Ødelagt babyleke (småelektrisk)
Ødelagt lommelykt (småelektrisk)
En gammel lader-greie med ukurant kontakt jeg ikke vet hva var til (småelektrisk)
2 underbukser
div enslige/ødelagte sokker
utslitt og ødelagt oljebukse
En skosåle (finner ikke den andre)
rull innpakningspapir som var ubrukelig

gitt bort (tatt med på jobb i dag, er ute av huset og levert!)
To barnevesker
To fine leker

lagt i Fretex-eske (men er ikke ute av huset ennå):
et par bukser
et par støvler
to vesker

Anonymkode: 1deb3...297

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å skrive ned i går.

Dag 3: To baller og en babycall som ikke fungerer optimalt. 

Dag 4: En DVD, et par solbriller, en mikrofiberklut beregnet for iPad, mobiler m.m. og en boks med såpebobler som griser ned hele huset når den er i bruk. 

Når jeg skriver kaster/kvitter meg med betyr ikke det at tingene nødvendigvis går i søppelet. Noe går dit, noe gis bort/ doneres bort og noe selges. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Chandra skrev:

Enig! Absolutt alt av tekstiler bør leveres inn så lenge det er rent og tørt. Mye nedre at det blir gjenvunnet enn å bli brent.

Vet du eller noen andre om det gjelder vesker også? Har en slitt syntetisk veske. Innerforet er litt flekkete. Kanskje jeg kan håndvaske den. Hm...

 

Jeg har også levert vesker i slike innsamlingsbokser som feks Uff, ja! Gymposer/bager/sekker også. Det er så mye de kan ta i mot :laugh:

Har vasket vesken min på ullprogram i vaskemaskinen, og det gikk bra med min veske, ihvertfall :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.10.2017 den 19.33, Coolaid skrev:

Jeg skal kaste, gi bort, eller fjerne på en annen måte unødvendige eiendeler hver eneste dag. 

Man kan fjerne alt feks: 

Klesplagg 

Dette er en fantastisk oppfordring! 

Kan du skrive noe i hovedinnlegget om at rene og tørre klesplagg, tekstiler og sko ikke skal kastes i søppelet, men leveres til gjenvinning (Uff/Fretex)? Det er et stort miljøproblem at slikt kastes i restavfallet. Det hadde vært flott om du kan skrive det :laugh:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvorfor kasting av unødvendige ting skal være en seier. Dess mer du har å kaste, dess mer har du sløst penger på som du aldri burde kjøpt i utgangspunktet. Hvem tror dere at dere hjelper om dere kaster noe? Søppelhaugen blir større, gratulerer det er seieren. Søppelet på søppelplassen øker

Lag heller en tråd der dere skriver om en gjenstand dere ikke kjøpte fordi dere tenkte dere om to ganger og fant ut at det var unødvendig

Dette er en ekstrem irrasjonell form for feel good der mennesker med overflod av penger og ting kaster og forsøpler med ting de aldri trengte å skaffe seg til å begynne med

Anonymkode: 9dca0...e71

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke hvorfor kasting av unødvendige ting skal være en seier. Dess mer du har å kaste, dess mer har du sløst penger på som du aldri burde kjøpt i utgangspunktet. Hvem tror dere at dere hjelper om dere kaster noe? Søppelhaugen blir større, gratulerer det er seieren. Søppelet på søppelplassen øker

Lag heller en tråd der dere skriver om en gjenstand dere ikke kjøpte fordi dere tenkte dere om to ganger og fant ut at det var unødvendig

Dette er en ekstrem irrasjonell form for feel good der mennesker med overflod av penger og ting kaster og forsøpler med ting de aldri trengte å skaffe seg til å begynne med

Anonymkode: 9dca0...e71

Nå velger jeg å tro at de fleste ikke kaster brukbare ting men gir de til noen som trenger det/bruktbutikk/Fretex etc. Det er da mye mer miljøvennlig enn å la det ligge ubrukt i et hus i 50 år før det blir slengt på dynga?? 

Nå kan jeg bare snakke for meg selv men jeg har hatt shoppestopp i 2 måneder og shopper generelt lite. Allikevel så samler det seg jo opp ting av diverse grunner. Og samme om man har shoppet mye eller lite så spiller vel det ingen rolle. En naturlig del av denne prosessen er jo at man faktisk tenker seg om to ganger før man kjøper noe fordi man setter pris på å ha færre ting. Det er i alle fall min erfaring. 

Du får lage din egen tråd da vettu. Ingen grunn til å henge her når du ikke er enig. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke hvorfor kasting av unødvendige ting skal være en seier. Dess mer du har å kaste, dess mer har du sløst penger på som du aldri burde kjøpt i utgangspunktet. Hvem tror dere at dere hjelper om dere kaster noe? Søppelhaugen blir større, gratulerer det er seieren. Søppelet på søppelplassen øker

Lag heller en tråd der dere skriver om en gjenstand dere ikke kjøpte fordi dere tenkte dere om to ganger og fant ut at det var unødvendig

Dette er en ekstrem irrasjonell form for feel good der mennesker med overflod av penger og ting kaster og forsøpler med ting de aldri trengte å skaffe seg til å begynne med

Anonymkode: 9dca0...e71

Er helt uenig. Du har også misforstått. Dette handler ikke bare om å kaste. Dersom du leser om igjen så handler dette å kvitte seg med ting man faktisk ikke trenger. Det handler om å ha et bevisst forhold til det tingene man eier og ikke eie mer enn man trenger. 

Man gir bort, man selger eller kaster det som ikke kan gies bort eller selges. Tviler sterkt på at noen ønsker å få eller kjøpe min bulkete gamle matboks som jeg heller ikke trenger. 

For en merkelig måte å se verden på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

 

Her er de 5 første dagene fra meg:

Dag1: Matboks 

Dag 2: To gamle plastbokser

Dag 3: Plastboks ,ikea katalog og kuppel til en gammel lampe som vi hadde før

Dag 4: 3 bokser (som jeg skullle så urter i) og en ødelagt pysj bukse

Dag 5: 2 kataloger badekar/veggplater, bæreseledings til ikea madrass og en ødelagt caps

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med!

Dag 1: Ryddet i medisinskuffen, samlet sammen en liten pose med gamle medisiner og kremer som skal leveres på apoteket neste gang jeg drar dit :a034:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...