Gå til innhold

Hvordan bli flinkere med norske ord?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har minoritetsbakgrunn, og opplever i samvær med andre at jeg sliter med et begrenset ordforråd, som igjen fører til at jeg har vansker med å føre diskusjoner, fortelle historier eller svare utdypende på spørsmål. 

Jeg ønsker å være like deltakende i en samtale som det motparten er, men når ord og setninger stokker seg i hodet mitt så blir det ofte til at det er jeg som lytter. Hvordan kan jeg utvide språkbruket mitt og prate som andre norske folk?

På forhånd takk for hjelp.

Anonymkode: 265cf...453

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et tips er å laste ned Wordfeud på tlf din. 

Du skriver forøvrig veldig bra, ja mye bedre enn mange andre norske her!! 

Anonymkode: 51dfc...8f8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venn av meg lærte seg norsk ila 2 år slik:

- Han brukte appen "duolingo"

- Han meldte seg inn i et fotballag

- Han jobbet frivillig i en norsk organisasjon

- han tok norsk kurs via skolen (norsk 1 og 2)

- han leser nyheter i norske aviser

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste du kan gjøre for å lære nye ord er å lese mye. Da dukker de samme ordene opp igjen og igjen, da får du sett flere sammenhenger :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har minoritetsbakgrunn, og opplever i samvær med andre at jeg sliter med et begrenset ordforråd, som igjen fører til at jeg har vansker med å føre diskusjoner, fortelle historier eller svare utdypende på spørsmål. 

Jeg ønsker å være like deltakende i en samtale som det motparten er, men når ord og setninger stokker seg i hodet mitt så blir det ofte til at det er jeg som lytter. Hvordan kan jeg utvide språkbruket mitt og prate som andre norske folk?

Du skriver jo i hvert fall meget godt. Synes du bare skal finne deg en samtalepartner, jo mer du prater jo flinkere blir du. Og som en annen bruker her sa, les...og les høyt for deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Walkingdead
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Snakk med nordmenn og les norske bøker. Anbefaler deg Erlend Loe. Han er en enkel og artig forfatter å lese :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Les bøker og slå opp ord du ikke er sikker på betydningen av. Eller lån lydbøker på biblioteket. 

Avhengig av hvor du befinner deg språklig så kan barnebøker særlig av Anne Kath Vestly være til hjelp. Vet mange i din situasjon har fått god hjelp på den måten.

Anonymkode: 74148...4bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Les bøker og slå opp ord du ikke er sikker på betydningen av. Eller lån lydbøker på biblioteket. 

Avhengig av hvor du befinner deg språklig så kan barnebøker særlig av Anne Kath Vestly være til hjelp. Vet mange i din situasjon har fått god hjelp på den måten.

Jeg synes nå ts virker ganske langt forbi barnebøker altså :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har lært nye språk, er det særlig filmer og lesing som har utvidet vokabularet. Hvis det er for diskusjoner, kan det være nyttig å lese aviser, du får dagsaktuelt vokabular som er svært nyttig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Jeg synes nå ts virker ganske langt forbi barnebøker altså :)

Det handler om språk, ikke tema eller kategori, noe du tydeligvis ikke forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært meg et annet språk og sliter med det samme. Jeg kan skrive og forstå godt, men når jeg skal prate så mangler jeg ord og det blir veldig slitsomt å snakke eller høre på, så jeg begrenser meg. Jeg tenker om du har noen nær deg som du kan øve deg med? Prate og fortelle masse, for å øve deg på å få en flyt i ordene?

Anonymkode: 0867d...afb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det handler om språk, ikke tema eller kategori, noe du tydeligvis ikke forstår.

Voff voff  :baby:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver jo kjempegodt, så det er vel heller å øve deg på å prate du trenger. Øve på å finne frem til de riktige ordene. Anbefaler deg å begynne å skrive dagbok eller skrive her inne, bare for å øve på å finne frem til ordene, men det viktigste er nok å finne en samtalepartner slik at du får trening i å snakke fritt. 

Anonymkode: 89f5f...22e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Øvelse, øvelse, øvelse. Les, hør på radio og se på tv, og deretter kan du gjenfortelle høyt for deg selv det du har lest, sett og hørt.

Ikke vær for perfeksjonistisk. Kast deg ut i samtaler, forsøk å uttrykke deg selv om du ikke finner de perfekte ordene og den perfekte uttrykksmåten. Man må gjerne være litt uredd for å komme noen vei!

Anonymkode: 670c6...007

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...