Gå til innhold

Automat lappen men kjøre med manuell


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva skjer egentlig om man har lappen med automat, men kjører med manuell likevel! Er det veldig alvorlig eller går det greit så lenge man klarer å kjøre?

Anonymkode: c3cf6...8ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ulovlig. Skal du kjøre manuell må du ta oppkjøringen for det først.. 

Anonymkode: 96295...5e6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjører da et kjøretøy du ikke har førerkort for så i lovens øyne er det like straffbart som å kjøre bil uten førerkort av noe slag. 

Så kan bli veldig dyrt å spare noen skarve tusenlapper på oppkjøring om man sparer noe i det heletatt 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva skjer egentlig om man har lappen med automat, men kjører med manuell likevel! Er det veldig alvorlig eller går det greit så lenge man klarer å kjøre?

Anonymkode: c3cf6...8ef

Hva mener du med veldig alvorlig da? Du fører da en bil i en førerklasse du ikke innehar. Blir du tatt i kontrol tipper jeg du får bot, er du indblandet i en ulykke vil du bli politianmeldt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er samme regel som om du kjører bil uten førerkort i det hele tatt, siden førerkort på automat ikke gjelder på manuell. 

Anonymkode: 277a7...18c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok! Men havner man i fengsel? Eller får man bot liksom? Jeg har automat lappen men kan kjøre med manuell også, og moren min har manuell så av og til hadde det vært veldig greit å kjøre hennes bil, hehe

Anonymkode: c3cf6...8ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ok! Men havner man i fengsel? Eller får man bot liksom? Jeg har automat lappen men kan kjøre med manuell også, og moren min har manuell så av og til hadde det vært veldig greit å kjøre hennes bil, hehe

Anonymkode: c3cf6...8ef

Så ta oppkjøringen da for manuell da. Da kan du kjøre bilen til moren din så mye du vil så lenge det er greit for henne. 

Anonymkode: 96295...5e6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ok! Men havner man i fengsel? Eller får man bot liksom? Jeg har automat lappen men kan kjøre med manuell også, og moren min har manuell så av og til hadde det vært veldig greit å kjøre hennes bil, hehe

Anonymkode: c3cf6...8ef

Da bør du ta lappen på manuell også. Så dyrt er det ikke...

Anonymkode: 20bce...e23

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du havner i en ulykke, blir forsikringen din meget avkortet om den vil betale ut noe som helst. Du kan da ende opp som uføretrygdet pga skadene, og du kan havne i gjeldskrise pga du har forårsaket skade på andre. I verste tilfellet.

Ikke tenk på hva som skjer dersom politet tar deg.... Det kalles å ikke tenke på skikkelige konsekvenser.

Anonymkode: 8f6f0...1f7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig får du en bot på 8000 kr++ og får sperrefrist på førerkortet. Mye mulig de inndrar føreretten din på automat også

Anonymkode: 1ea60...62a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig er det billigere for deg å ta en ny oppkjøring, enn å bli stoppet i kontroll. Vet hva jeg hadde valgt hvert fall.

Anonymkode: 7739e...780

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ikke finne på å kjøre bil uten førekort i det hele tatt, eller kjøretøy i en førerklasse man ikke har gyldig førerkort for! Ja, du risikerer strafferettslige reaksjoner hvis du blir tatt i kontroll. Dersom du skulle være så uheldig å bli involvert i en ulykke når du kjører bil med manuelt gir kun med førerkort for automat, vil forsikringsselskapet sannsynligvis gå til kraftig avkorting av forskringsutbetalingen. Du vil også risikere erstatningskrav fra motparten, med tilhørende regress fra ditt forsikringsselskap, hvis du skader eller i verste fall tar livet av noen andre i ulykken. Det kan bety at du blir ansvarlig for en gjeld på mange millioner, og risikerer å bli gjeldsslave resten av livet. 

Så nei, dette gjør man rett og slett ikke! Ta heller førerkort for manuelt gir i tillegg på den lovlige måten. Det blir som regel ikke så dyrt ettersom man allerede har tatt førerkort for automat. 

Anonymkode: b823c...12c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mister førerkortet og får en bot. Så ikke hehe av det.

Anonymkode: 17fe9...b94

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så ta oppkjøring på manuell da hvis du kan å kjøre manuell. Om du kommer i en ulykke med manuell bil vil muligens ikke forsikringsselskapet betale ut ei krone. 

Blir du tatt i manuell bil får du en veldig saftig bot og de tar muligens også fra deg førerkortet du har. 

Anonymkode: 277a7...18c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva skjer egentlig om man har lappen med automat, men kjører med manuell likevel! Er det veldig alvorlig eller går det greit så lenge man klarer å kjøre?

Anonymkode: c3cf6...8ef

Da tar onkel politi lappen fra deg om du blir oppdaget. Du har nemlig ikke lov til å flytte en manuell bil en halvmeter om førerkortet ditt er for automat dvs.bil uten koblingspedal).

Anonymkode: ca3c8...2b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok! Men havner man i fengsel? Eller får man bot liksom? Jeg har automat lappen men kan kjøre med manuell også, og moren min har manuell så av og til hadde det vært veldig greit å kjøre hennes bil, hehe

Anonymkode: c3cf6...8ef

Hvis du kan kjøre manuell er det bare å leie bil og bestille oppkjøring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...