Gå til innhold

Hva er greia med folk og problemer med gjennomstekt biff?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

18 minutter siden, Bakepulver skrev:

Ja, du er fri til å servere hva som helst i din restaurant... Men du glemmer at du er avhengig av kunder for å kunne leve av det...

Ingen seriøse matkjennere spiser gjennomstekt biff.

Anonymkode: 3bbec...a1d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så enkelt kan det oppsummeres! :tommelsmil: 

Trådstarter spør hvorfor det er så mange som har problemer med konseptet gjennomstekt biff. Den dreier seg ikke om snobberi, ikke om arroganse, og i hvert fall ikke om kompetansemålene for kokkefaget på VGS (jeg har vært med på å skrive mange læreplaner for høyere utdanning, og det som står der er jo stort sett i bunn og grunn svada, men det er en annen sak). Den dreier seg om omtanke og respekt for en råvare, evt om noen prinsipper folk måtte ha i den forbindelse, og som de setter høyere enn markedskreftene, som tross alt ikke heller er noen naturlov (slik en læreplan ikke er de 10 bud).

Anonymkode: 1132b...aec

Du må vise til disse læreplanene som du har skrevet innenfor høyere utdanning innenfor R.M og belyse dette svadaet . Som kokk har du en kompetanse som er tilsvarende Vg 3 nivå - fagbrev 

Endret av Bakepulver
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det ødelegger maten.

Anonymkode: 3bbec...a1d

Å kaste mat er forkastelig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Bakepulver skrev:

Du må vise til disse læreplanene som du har skrevet innenfor høyere utdanning innenfor R.M og belyse dette svadet... Som kokk har du en kompetanse som er tilsvarende Vg 3 nivå. 

Hvor er det du kokkelerer?

Anonymkode: 3bbec...a1d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Bakepulver skrev:

Å kaste mat er forkastelig! 

Ingen som snakker om å kaste mat. Vil man ikke ha riktig stekt biff kan man bestille noe annet. Fex noe fra barnemenyen.

Anonymkode: 3bbec...a1d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ingen som snakker om å kaste mat. Vil man ikke ha riktig stekt biff kan man bestille noe annet. Fex noe fra barnemenyen.

Anonymkode: 3bbec...a1d

Du fremstår som et barn selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Bakepulver skrev:

Du fremstår som et barn selv.

Nei, jeg liker voksenmat, som en blodig biff.

Anonymkode: 3bbec...a1d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor er det du kokkelerer?

Anonymkode: 3bbec...a1d

Mer enn deg tydeligvis! Jeg er ikke kokk men har kolleger som er kokker som jeg har et samarbeid med. Mine kolleger (kokkene) er lærere på RM. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Bakepulver skrev:

Mer enn deg tydeligvis! Jeg er ikke kokk men har kolleger som er kokker som jeg har et samarbeid med. Mine kolleger (kokkene) er lærere på RM. 

Du har nok ikke fulgt med i timen, lille mor.

Anonymkode: 3bbec...a1d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Bakepulver skrev:

Jeg er ikke kokk.

Det har vi skjønt, ja.

Anonymkode: 1132b...aec

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.10.2017 den 16.00, AnonymBruker skrev:

Dere som lurer på hvorfor folk har problemer med gjennomstekt biff: Her er svarene.

 

2. Når man må ha biffen gjennomstekt, dreier dette seg ikke om smak, men om angst. Jada, sånn er det. Dere bekrefter det jo selv her: Man blir "kvalm" av å spise "blod", det er "ekkelt" osv. Greit nok det, vi har alle våre irrasjonnelle sider, men kall en spade for en spade. Dere kjenner ikke smaken eller den saftige og møre konsistensen fordi dere er redde for "blodet". Å forlage biff gjennomstekt er å forholde seg til råvarer slik et barn gjør.

.

Anonymkode: 1132b...aec

For meg handler det ikke om angst. Jeg blir fysisk syk av rått kjøtt, det er for tungt fordøyelig for meg.  Medium blir også for rått.

Derfor unngår jeg rødt kjøtt så godt jeg kan, men når det blir servert ber jeg om å få det gjennomstekt. (Eller endestykket hvis det er helstekt)

Anonymkode: 42301...5da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For meg handler det ikke om angst. Jeg blir fysisk syk av rått kjøtt, det er for tungt fordøyelig for meg.  Medium blir også for rått.

Derfor unngår jeg rødt kjøtt så godt jeg kan, men når det blir servert ber jeg om å få det gjennomstekt. (Eller endestykket hvis det er helstekt)

Anonymkode: 42301...5da

Da anbefaler jeg karbonader fra barne-menyen.

Anonymkode: 3bbec...a1d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For meg handler det ikke om angst. Jeg blir fysisk syk av rått kjøtt, det er for tungt fordøyelig for meg.  Medium blir også for rått.

Derfor unngår jeg rødt kjøtt så godt jeg kan, men når det blir servert ber jeg om å få det gjennomstekt. (Eller endestykket hvis det er helstekt)

Anonymkode: 42301...5da

Det skjønner jeg veldig godt, jeg har i perioder selv av ulike helsemessige årsaker hatt problemer med å spise rødt kjøtt, og det er tyngre fordøyelig når det ikke er gjennomstekt. Da velger jeg det bort og spiser feks fisk - gjennomstekt biff utgjør ikke store forskjellen dersom man har problemer med å prosessere rosastekt kjøtt, og smaker jo ikke særlig godt uansett etter mitt syn.

Denne tråden handler jo imidlertid ikke om denslags spesifikke helseplager, men om smak og preferanser.

Anonymkode: 1132b...aec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har vi skjønt, ja.

Anonymkode: 1132b...aec

Du vet ingenting om yrke eller næringen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da anbefaler jeg karbonader fra barne-menyen.

Anonymkode: 3bbec...a1d

Så disse fænsy schmænsy restaurantene som du anbefaler folk å gå på, hvor kokken er så snobbete at han ikke vil nedlate seg til å servere gjennomstekt biff, har altså egen barnemeny? Med karbonader? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke restauranter og kokker er det dere ab snakker om? 

Anonymkode: 1531f...874

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 timer siden, Bakepulver skrev:

Hvordan kan det føre til et ubehag å gjennomsteke en biff? Å kaste mat burde da heller fremkalle et ubehag! 

Nå kaster jeg vanligvis ikke mat jeg får servert jeg da, jeg er ikke fem år. 

12 timer siden, Bakepulver skrev:

Du bør gå tilbake å lese dine egne innlegg. 

Jeg har lest dem, jeg var til og med der da de ble skrevet. Ikke overlat til meg å gjette hvor du har misforstått noe, du må nesten vise til det. 

12 timer siden, Bakepulver skrev:

Ja, du er fri til å servere hva som helst i din restaurant... Men du glemmer at du er avhengig av kunder for å kunne leve av det...

Det er nok av altetende og matinteresserte folk som liker god mat til at man kan drive en restaurant bare for dem. Du snakker om veikroer, jeg snakker om snobbete steder startet av kokker som er såpass høyt oppe i sitt felt at de kan gjøre som de vil og ha en suksessfull restaurant hvor folk står på venteliste i et halvt år for og få bord. Det er ikke spesielt uvanlig at en genial kokk er en arrogant kødd, det er vel snarere nesten en klisjé😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skjønner jeg veldig godt, jeg har i perioder selv av ulike helsemessige årsaker hatt problemer med å spise rødt kjøtt, og det er tyngre fordøyelig når det ikke er gjennomstekt. Da velger jeg det bort og spiser feks fisk - gjennomstekt biff utgjør ikke store forskjellen dersom man har problemer med å prosessere rosastekt kjøtt, og smaker jo ikke særlig godt uansett etter mitt syn.

Denne tråden handler jo imidlertid ikke om denslags spesifikke helseplager, men om smak og preferanser.

Anonymkode: 1132b...aec

Denne tråden handler om de reaksjonene vi får når vi ber om gjennomstekt biff, og siden jeg ikke føler for å begrunne hvorfor jeg vil ha kjøttet godt stekt, får jeg samme reaksjon som de hvor årsaken er smak og preferanse.

Som jeg sa, jeg unngår rødt kjøtt når jeg kan, men av og til er det ikke til å unngå, og da får jeg stort sett alltid høre alle argumentene som kommer i denne tråden.

Anonymkode: 42301...5da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Cuntzilla skrev:

Nå kaster jeg vanligvis ikke mat jeg får servert jeg da, jeg er ikke fem år. 

Jeg har lest dem, jeg var til og med der da de ble skrevet. Ikke overlat til meg å gjette hvor du har misforstått noe, du må nesten vise til det. 

Det er nok av altetende og matinteresserte folk som liker god mat til at man kan drive en restaurant bare for dem. Du snakker om veikroer, jeg snakker om snobbete steder startet av kokker som er såpass høyt oppe i sitt felt at de kan gjøre som de vil og ha en suksessfull restaurant hvor folk står på venteliste i et halvt år for og få bord. Det er ikke spesielt uvanlig at en genial kokk er en arrogant kødd, det er vel snarere nesten en klisjé😊

Vis til dette som står skrevet i teksten din! Tomme argumenter er ikke pålitelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Bakepulver skrev:

Vis til dette som står skrevet i teksten din! Tomme argumenter er ikke pålitelig!

Hva rabler du om nå? Vise til hva?

Det var du som skrev et meningsløst innlegg om at jeg måtte lese innleggene mine om igjen, du må nesten si hvorfor jeg liksom skal gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...