Gå til innhold

Hva er greia med folk og problemer med gjennomstekt biff?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sorry, @Bakepulver, du har tapt, du er fullstendig parkert. Du kan gjenta den samme leksa din om service til du er både blå og grønn i trynet, men du kommer ingen vei. Snakker om at andre er kunnskapsløse og nedlatende, ja, morsom er du også.

Anonymkode: 3ae42...72f

Jeg har vist til kilder om kokkens kompetanse rettet mot en næring som du ikke evner å forstå!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Bakepulver skrev:

Jeg har vist til kilder om kokkens kompetanse rettet mot en næring som du ikke evner å forstå!

Hva med alt det andre du ikke evner å forstå?

Anonymkode: 3ae42...72f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva med alt det andre du ikke evner å forstå?

Anonymkode: 3ae42...72f

Alle innleggene dine er en fornærmelse mot alle de som jobber i denne næringen ! Kokkens kompetanse ligger over tullballet ditt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Sirah skrev:

Så at ikke kunden din liker maten/kan spise maten du serverer er med andre ord ikke så farlig så lenge du selv mener at det er kvalitetsmat?

 

For et nivå på debatten 🙄 Lurer på hvem som har parkert for lengst. Når alt du har å komme med er fornærmelser så har du parkert selv for lengst.

Det som jeg har uthevet går rett inn i kokkens kompetansemål fra læreplanen 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.10.2017 den 14.52, Mithrandates skrev:

Det er mest fordi da er du sikker på at du får det dårligste kjøttet, gjerne det som er gått lengst ut på dato. 
Den smaken kan man nemlig skjule med en saftig smørskorpe og gjennomsteiking.

Men. Hvis du liker halvbedervet kjøtt, bare det er gjennomstekt, såværsågod ha sans for mat på nivå med en gris som bare stapper snuten sin nedi trauet og gulper det ned.

Alle på kjøkkenet ler av deg da, og kelneren smiler litt ekstra, men det er bare fordi han er hyggelig vettu.

Du vet fint lite om biff hører jeg. Biffen er jo faktisk bedre utover datostemplingen

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.10.2017 den 15.39, Bifftomat skrev:

Driter i hvordan andre mener den skal lages. Det er jeg som skal spise den, og jeg vil ha den godt stekt. Ser jeg blod, får de den i retur.

Du ser ikke blod.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg elsker god mat, og har spist på utallige restauranter i inn- og utland. Både mer ordinære restauranter og "upper class". Også flere steder av typen som serverer dagens meny med 7, 9, 12 eller flere retter. Min opplevelse er uansett at både serveringspersonell og kokker er opptatt av at gjestene skal ha  en flott opplevelse, og at de gjerne gjør små tilpasninger hvis de har mulighet. Har aldri opplevd kokker som er snobbete at de ikke kan tilberede en godt stekt biff/kjøtt hvis det er behov for det!? Ut fra det jeg hører fra de som da får servert dette så har kokken til og med utført dette uten at kjøttet har blitt tørt, seigt eller kremet...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bifftomat
2 timer siden, Maleficenta skrev:

Du ser ikke blod.

Jo, det har faktisk hendt. At blod renner utover tallerkenen, når man skjærer i den. Vil ha gjennomstekt, når jeg ber om det. Ikke blodig, rød, eller rosa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en rimelig grei standard for kjernetemperatur og utseende på biffer stekt etter de 5 normale gradene fra "rare" i den ene enden til "well done" i den andre enden.

Anonymkode: d465a...192

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Bifftomat skrev:

Jo, det har faktisk hendt. At blod renner utover tallerkenen, når man skjærer i den. Vil ha gjennomstekt, når jeg ber om det. Ikke blodig, rød, eller rosa.

Det er ikke blod. Det er kjøttsaft

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.10.2017 den 16.00, AnonymBruker skrev:

Dere som lurer på hvorfor folk har problemer med gjennomstekt biff: Her er svarene.

1. Biff (da i sær indrefilet og ytrefilet, men også entrecôte og mørbrad) er den beste og møreste stykningsdelen på dyret. Filetene er i tillegg magre. De vil få best smak og konsistens ved å ha en større eller mindre grad av rosa kjerne. Dette er ikke en smakssak eller et tema som kan diskuteres, det er et faktum som alle i kokkefaget kjenner. Det er jo også et fag, som kjent, og ikke noe som kun dreier seg om smak og behag. Selv om vi alle spiser mat, er vi ikke alle like meningsberettiget og opplyste når det gjelder matlaging. Ja, en god kokk vil kunne tilberede en gjennomstekt biff slik at den er akseptabel, men det vil være en dårligere løsning enn den ypperste tilberedningsmetoden for en slik fin råvare.

2. Når man må ha biffen gjennomstekt, dreier dette seg ikke om smak, men om angst. Jada, sånn er det. Dere bekrefter det jo selv her: Man blir "kvalm" av å spise "blod", det er "ekkelt" osv. Greit nok det, vi har alle våre irrasjonnelle sider, men kall en spade for en spade. Dere kjenner ikke smaken eller den saftige og møre konsistensen fordi dere er redde for "blodet". Å forlage biff gjennomstekt er å forholde seg til råvarer slik et barn gjør.

3. Om man vet at man lider av denne angsten for rosa og saftig kjøtt, ville man gjøre seg selv en tjeneste om man IKKE bestilte biff når man skal spise på et sted der maten tilberedes av fagfolk. Det samme gjelder gravide. Bestill en langtidskokt gryte der skank eller bog har blitt så mørt at du kan spise det med skje, og nyt tilfredsstillelsen av å spise en stykningsdel som er tilberedt til perfeksjon, der hele potensialet i råvaren blir ivaretatt.

Anonymkode: 1132b...aec

Her må jeg si meg veldig uenig og du kan dra kokkekunnskapene langt oppi rattata. Preferanser slår ''kunnskap'' langt ned i støvlene når det kommer til ALL SLAGS MAT.
Nå bestiller jeg ikke biff ute og unngår det så godt jeg kan, fordi jeg rett og slett ikke synes det er særlig digg. Men hvis jeg får det servert hos andre går det ikke ned om det er rødt inni. Det smaker rett og slett for mye ''jern'' for min del og konsistensen er grøsselig. Det har da ingenting med angst å gjøre, men jeg tror det er bedre at jeg ber om den godt stekt enn at jeg sitter og brekker meg, eller hva? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Khloe skrev:

Her må jeg si meg veldig uenig og du kan dra kokkekunnskapene langt oppi rattata. Preferanser slår ''kunnskap'' langt ned i støvlene når det kommer til ALL SLAGS MAT.
Nå bestiller jeg ikke biff ute og unngår det så godt jeg kan, fordi jeg rett og slett ikke synes det er særlig digg. Men hvis jeg får det servert hos andre går det ikke ned om det er rødt inni. Det smaker rett og slett for mye ''jern'' for min del og konsistensen er grøsselig. Det har da ingenting med angst å gjøre, men jeg tror det er bedre at jeg ber om den godt stekt enn at jeg sitter og brekker meg, eller hva? :)

Hvis du har planer om å sitte å brekke deg av biffen anbefales det absolutt å ikke gå på biffrestaurant..! 

Anonymkode: 10e55...80b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har planer om å sitte å brekke deg av biffen anbefales det absolutt å ikke gå på biffrestaurant..! 

Anonymkode: 10e55...80b

.....og @Khloe løser det "problemet" ved å be om biffen gjennomstekt. Problem solved. Så enkelt kan det gjøres og alle inkludert Khloe får et hyggelig måltid.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 12.10.2017 den 21.35, AnonymBruker skrev:

De restaurantene jeg snakker om spør deg ikke om hvordan du vil ha maten. Du får servert rettene slik de 'skal' lages, og nei, jeg snakker ikke om Jensens biffhus eller lignende her nå. 

Anonymkode: d7ee8...3c7

Tror dette - om de spør eller ikke avhenger veldig av type restaurant. Noen ganger opplever jeg at de spør, andre ganger står det i menyen at biffen serveres medium om ikke annnet spesifiseres. D.v jo egentilig si at de i utgp serverer biffen «korrekt», men om kunden har andre preferanser bøyer de seg etter det.

For øvrig er jeg selv en ihuga «medium»- tilhenger, vel jeg er ikke så stor biff-fan i utgp, men skal jeg først ha det skal det være medium. Spiser for øvrig mye lam og viltkjøtt og der hjelper det samme ( ikke grytekjøttmog slikt da). Jeg opplever imidlertid at mange restauranter har problemer med å imøtekomme kundens ønsker hva de nå enn måtte være. Du nevner Jensens biffhus, der har jeg kkke vært, men ble dratt med på noe tilsvarende der noen i mittt reisefølge, som etter min smak vel ikke har den beste smaken, annonserte at her har de fantastiske biff. Vel jeg bestiller medium, slik jeg alltid gjør, mens min svigermor bestiller gjennomstekt. Tror du ikke de greier gjennomsteke min, men servere henne perfekt medium, som hun selvfølgelig ikke kan ha fordi den er for «blodig»? Dette er vel dårlig kokk når man i utgp bestiller det som skal være «korrekt», men de klarer å ødelgge? Og nei, det var heller ikke bare å bytte fordi vi hadde forskjellig tilbehør m.m.

Nå ser jeg at jeg egentlig siterer et innlegg jeg stort sett er enig i, men det innlegget egentlig begynte med var at det på mange restauranter står at du må spesifisere det, dersom du ønsker noe annet enn medium. Jeg synes for øvrig problemet er at kokkene oversteget når jeg faktisk har bestilt medium, ikke det motsatte. Mulig jeg som regel er på for dårlige restauranter. 

 

Når det gjelder HI, må jeg faktisk innrømme at jeg er en av dem som blir provosert, men ikke helt klarer å forklare hvorfor, annet enn at jeg er matentusiast og blir oppgitt over folk med sterke meninger om mat som har fått ødelagt smaksløkene og helfabrikarta m.m. Jeg har roet meg når en person bestiller en biff bare til seg, da jeg har innsett at folk får bestille maten sin som de vil. Det som provoserer er når man skal helsteke et større kjøttstykke, enten når jeg blir inivitert på middag til noen og må spise skosåle eller når jeg har gjester og må ødelgge hele middagen fordi folk med null peiling på mat på dø og liv skal ha maten gjennomstekt. Dette er gjerne samme person og er provoserer enda mer, enten «bestemmer» kokken eller gjesten -ikke slik at disse skal få det på kan måte både her og der!!!!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 hours ago, AnonymBruker said:

De ufaglærte jobber nok på veikroen. Der vet de ikke bedre, og steker biffen i stykker. 

Slik skal det gjøres:

 

Anonymkode: 3bbec...a1d

Trodde man skulle vente med å salte biffen til det er dannet skorpe for å unngå at kjøttsaften renner ut?

17 hours ago, T-Rex said:

Litt begrepsforvirring, virker det som. Den der er stekt à point. Til punktet der kjøttsaften begynner å piple ut av overflaten. Den er altså middels gjennomstekt. Helt ok for meg og, selv om jeg gjerne tar den råere enn det, om kjøttet er bra.

Men altså: det går an å trekke stekepanna fra plata, sette et lokk over (ikke helt tett), og la ettervarmen sørge for at kjøttet mister rød-/rosafargen, for å tekkes sarte sjeler. Og det uten at kjøttet blir vesentlig seigere eller tørrere.

 

Anonymkode: da3b9...611

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trodde man skulle vente med å salte biffen til det er dannet skorpe for å unngå at kjøttsaften renner ut?

 

Nei, du skal ikke salte lenge på forhånd. Du salter når du legger i pannen.

Anonymkode: 3bbec...a1d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

VG1. ok.

Anonymkode: 7571a...734

Dette er Vg1 R.M og en del av kokkens kompetansemål som de lærer første året.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen problemer med at det er ulike preferanser ute og går. Samtidig, når jeg har kjøpt et godt stykke kjøtt, ønsker jeg ikke å servere det gjennomstekt. Det er å sløse dyr biff. Da kunne jeg heller kjøpt et billigere stykke kjøtt og fått same sluttresultat. 

Det er dog naturligvis måter å tilberede gjennomstekt og samtidig mørt kjøtt. Vanlig steking eller grilling er dog definitivt ikke måten å gjøre det på.

Anonymkode: 180da...6c0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...