Gå til innhold

Østfold L


Belima

Anbefalte innlegg

On 26.10.2017 at 12:12 PM, Rossin said:

Det ble stille fra ham, gitt.

"Vel vel, du får nå bare drive på i leikestua di", skrev jeg.  Normalt utrustede forstår hva det betyr: Emnet er utdebattert fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fortsetter under...

På 22.11.2017 den 23.59, GauteS skrev:

"Vel vel, du får nå bare drive på i leikestua di", skrev jeg.  Normalt utrustede forstår hva det betyr: Emnet er utdebattert fra min side.

Men du tar jo feil, og vi ser det og prøver å lære deg :) Eneste spm jeg hadde til deg, var: Hva kaller du l-en i "mjølk", "hælj" (helg) osv? Det at "emnet er utdebattert fra din side" viser jo bare at du innså selv du hadde feil :P

Anonymkode: 010d3...dbb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.10.2017 den 10.56, Peanut skrev:

Jeg er en sånn som alltid har hatt den "L'n", kun etter a: alle, ball, aldri +. Ellers har jeg den ikke :blink: Familie har det ikke, og ingen andre jeg kjenner snakket sånn. Snodigt! 

Nå bor jeg på Østlandet da, men har det på akkurat samme måte! Akkurat de orda du har listet opp har jeg tykk L på, men så og si alle andre ord med L er "normale". Har prøvd for harde livet og fikse på dette, men får det ikke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.10.2017 den 0.57, AnonymBruker skrev:

Grunnen til det, er at det er 2 (eller 3 om man har tjukk L i tillegg) forskjellige l-er i østlandsk. Man bruker ikke den samme l-en om man sier "ball" og "snill". I ord der det er en a- eller å-lyd før l, er artikulasjonen litt annerledes. Grunnen til at du syns du har en Østfold-l, er at du ikke har denne kontrasten. Du bruker altså samme l på både "ball" og "snill". Om en som snakker "vanlig" østlandsdialekt, og sier "ball, snill, ball, snill, ball, snill" etter hverandre, vil personen kjenne at tungen beveger på seg og står i forskjellige stillnger når l-en i ordene blir artikulert. 

Anonymkode: 010d3...dbb

Okei, har beskrev du det jeg mente var merkelig i innlegget mitt lenger oppe. 

Hvorfor syns egentlig folk at den L en er så stygg? Nå er jeg vant til å høre den på alle kanter, så for meg høres den jo normal ut, men likevel... Blir jo nesten flau av å snakke med dialekta mi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Men du tar jo feil, og vi ser det og prøver å lære deg  Eneste spm jeg hadde til deg, var: Hva kaller du l-en i "mjølk", "hælj" (helg) osv? Det at "emnet er utdebattert fra din side" viser jo bare at du innså selv du hadde feil 

Anonymkode: 010d3...dbb

Du er fremdeles opptatt av dette, nå en måned etterpå? For min del har jeg helt glemt hvori uenigheten besto, og heller ikke kunne det falle meg inn å undersøke.
Ting tyder på at du er uhyre opptatt av å ha rett, og da er det en fornøyelse for meg å kunne glede ditt barnlige sinn med at du kan så gjerne få lov til å ha rett akkurat så mye du orker. Som sagt er min interesse for disse detaljene oppbrukt, og om jeg kan bidra til at en ukjent, anonym figur kan få kose seg i jula med en epokegjørende seier, er ingenting bedre enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i Oslo. Min tre år gamle datter bruker dessverre denne Østfold-L’en, mens sønnen min på fem ikke gjør det (og han har heller aldri gjort det). Ingen andre i familien gjør heller denne feilen.

Jeg har prøvd å rette på datteren min sikkert 100 ganger, men hun greier rett og slett ikke å si den «riktige» L’en. 

Nå vet jeg ikke hva mer vi kan gjøre for å få henne til å slutte med det- tror ikke dette er en stor nok sak til å få henvisning til logoped...!

Anonymkode: df98b...99d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, GauteS skrev:

Du er fremdeles opptatt av dette, nå en måned etterpå? For min del har jeg helt glemt hvori uenigheten besto, og heller ikke kunne det falle meg inn å undersøke.
Ting tyder på at du er uhyre opptatt av å ha rett, og da er det en fornøyelse for meg å kunne glede ditt barnlige sinn med at du kan så gjerne få lov til å ha rett akkurat så mye du orker. Som sagt er min interesse for disse detaljene oppbrukt, og om jeg kan bidra til at en ukjent, anonym figur kan få kose seg i jula med en epokegjørende seier, er ingenting bedre enn det.

Bare å begynne med hersketeknikker når du ikke har noen flere argumenter :) For å minne deg på det, kalte du l-en i feks "ball" en tjukk l, og dette er feil betegnelse, da tjukk l finnes i ord som feks "hælj".

Anonymkode: 010d3...dbb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såkalt "Østfold-l" er IKKE det samme som tjukk l. Bare for å ha slått det fast. Tjukk l høres ut som en sånn litt slapp r, og brukes typisk i ord som hælj, ælj, fæl osv. Tjukk l finnes heller ikke i engelsk (som noen hevdet).

Mine barn bruker det innimellom, men stort sett bruker de "vanlig" l. Vi bruker også tjukk l. Snakker en østlandsdialekt. Mulig tjukk i "beskytter" litt mot denne "Østfold-l"'en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Den L-en der er det verste jeg veit! Høres jo totalt tilbakestående ut, spesielt når godt voksne prater sånn. Får frysninger og får bare lyst til å gråte av at det faktisk går an 👿😖😢 

Får mindre respekt av meg me den gang jeg hører sånt, greier liksom ikle helt ta personen alvorlig. Hører den på Kiwireklamen også («vi gir oss ALLdri på pris»). Fatter ikke at de kan sende sånt på TV og rett og slett reklamerte for talefeil 

Anonymkode: d4cc0...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...