Gå til innhold

Hvor miljø-vennlig er el-bil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 Hvor miljø-vennelig er egentlig sånne el-biler? :P       

 Bilene må jo fremdeles produseres, og de trenger elektrisitet for å fungere.... 

Anonymkode: 2e347...5be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Hvor miljø-vennelig er egentlig sånne el-biler? :P       

 Bilene må jo fremdeles produseres, og de trenger elektrisitet for å fungere.... 

Anonymkode: 2e347...5be

Ikke veldig miljøvennlige, men spektakulært mye mer miljøvennlige enn fossil biler. Spesielt når det kommer til støy og lokal luftforurensning er det enorm forskjell. Litt avhengig av hvordan strømmen blir produsert er det også en stor miljøgevinst når det kommer til CO2. 

Selv med strøm fra et kullkraftverk vil en elbil slippe mye ut mindre CO2 enn en bensinbil, men med den enorme veksten i sol og vindkraft vi har nå er det ganske nærliggende å tro at det er energikildene som kommer til å ta unna økt strømforbruk fra el-biler.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batteriene er et kjempeproblem:

http://www.ivl.se/english/startpage/top-menu/pressroom/press-releases/press-releases---arkiv/2017-06-21-new-report-highlights-climate-footprint-of-electric-car-battery-production.html

I tillegg venter man kortere levetid på kjøretøyet. At den norske staten støtter privatbilismen med milliarder er vanvittig irriterende. Tenk deg det samme beløpet til enøk-tiltak og liknende, til hus som står 100 år istdf!

Anonymkode: f5c96...443

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Batteriene er et kjempeproblem:

http://www.ivl.se/english/startpage/top-menu/pressroom/press-releases/press-releases---arkiv/2017-06-21-new-report-highlights-climate-footprint-of-electric-car-battery-production.html

I tillegg venter man kortere levetid på kjøretøyet. At den norske staten støtter privatbilismen med milliarder er vanvittig irriterende. Tenk deg det samme beløpet til enøk-tiltak og liknende, til hus som står 100 år istdf!

Anonymkode: f5c96...443

Det er faktisk ingenting som tyder på lavere levetid på kjøretøyet. Færre bevegelige deler fører til mindre slitasje, lavere servicekostnader og lengre levetid. Batteriene har også vist seg å ha lenger levetid enn forventet, og etter at de er "oppbrukt" etter mange år (kommet under 70%) er det et stort marked for faste installasjoner med disse batteriene f.eks i solcelleparker, på hytter, i båter osv. 

Men det er klart at som med alt annet må man få på plass gode gjennvinningsordninger. 

Anonymkode: 7c032...6c1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke i nærheten så miljøvennlig som politikerne later til å tro. De glemmer helt at bilen skal produseres, og at man en gang skal skrape den. I tillegg tenker de også bare på det lokale miljøet, og glemmer det globale. Den fornybare energien en el-bil bruker her i Norge kunne i stedet blitt solgt til land som bruker kull og gass. 

Så når noen "kjører el-bil med verdens beste samvittighet", så er de egentlig litt dumme. For om de hadde syklet/gått i stedet, hadde den "Miljøvennlige" strømmen deres heller kunne blitt solgt og brukt i stedet for kull i utlandet. 

Anonymkode: 5e2e6...1f7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaringer i praksis viser at elbiler varer mye lengre enn elbil-haterne påstår. Batteriene har generelt lavt forfall og kan etter mange års bruk gjenbrukes i hus som har solceller. Da blir dette en vinn-vinn situasjon for miljøet og lommeboken.

Om 10-20 år er fossilbilen død og alle kjører elektrisk.

Anonymkode: f6675...479

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hoved fokuset på elbiler er ikke at de er miljøvennlige men at de fører til lavere lokale utslipp av CO2, NOx og svevestøv. Så luften i store byer vil kunne bli mye bedre med flere / bare elbiler.

Byer som Beijing vurderer total forbud mot bensin og diesel kjøretøy, og er allerede kommet langt i å elektrifisere mopeder og lette motorsykler. 

 

Globalt er det litt mer komplisert.

CO2 kommer litt an hvordan strømmen produseres, men selv et kullkraftverk vil fungere mer effektivt enn en kald bilmotor. 

Dette gjelder også for NOx. 

Noe strøm produseres uten utslipp i det hele tatt. 

Så for selve kjøringen av en elbil vil det føre til fra noe reduserte utslipp til knapt noe utslipp. 

Når det gjelder produksjon og destruksjon av elbiler er det ikke så veldig ulikt tradisjonelle biler. Men det har manglet infrastruktur for å håndtere batterier på en forsvarlig måte. 

Så i sum kan man si at elbiler er litt bedre enn bensinbiler globalt men en god del bedre lokalt. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.10.2017 den 7.53, AnonymBruker skrev:

Så når noen "kjører el-bil med verdens beste samvittighet", så er de egentlig litt dumme. For om de hadde syklet/gått i stedet, hadde den "Miljøvennlige" strømmen deres heller kunne blitt solgt og brukt i stedet for kull i utlandet. 

Anonymkode: 5e2e6...1f7

Da regner jeg selvsagt med at du dusjer en gang i uka og sykler til jobb? 

Anonymkode: 02ba6...b94

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om strømnettet ligger nede i flere dager etter orkan f eks? 

Anonymkode: 47911...1a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, AnonymBruker said:

Hva om strømnettet ligger nede i flere dager etter orkan f eks? 

Anonymkode: 47911...1a2

Blir vel ikke nødvendigvis noe lettere å skaffe bensin? Du kan uansett bruke bensinen på aggregat til å generere strøm. Og vi er i startfasen, etter hvert kan du lade like kjapt som du fyller bensin

Anonymkode: b3166...e9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til å kjøre kollektivt og sykle er det ingen tvil om at elbilene ikke er spesielt miljøvennlige. Det sier jo seg selv, så det er egentlig bare uinteressant å sammenligne. Når man først skal kjøre bil er det dog ingen tvil om at elbilen er mye mer miljøvennlig enn biler på diesel og bensin. 

Produksjonen av bilen og skraping av bilen utgjør jo liten forskjell mellom de to, men batteriet er jo som flere nevner et problem. Gobalt sett kommer elbilen mye bedre ut enn fossilbiler, selv om det vil være en del forurensning ifbm skrapingen av batteriet. Men det er lokalt at elbilen virkelig er vinneren! Det at så mange har gått over til elbil gir en enorm helsegevinst til de som sliter på vinteren med blant annet astma og andre luftveissplager fordi den ikke avgir helseskadelig eksos. Det fører også til at det ikke må skjerpes mer inn på bilbruken når røyken ligger tykk over byene om vinteren. Det er greit å ta med seg. ;) 

Støymessig hjelper også elbilene til med å minske støyen i byene og på veiene med mye trafikk. 

Alt i alt, er elbilen et mye bedre alternativ enn biler på fossilt brensel. 

Anonymkode: ab048...108

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 6.10.2017 den 1.02, AnonymBruker skrev:

I forhold til å kjøre kollektivt og sykle er det ingen tvil om at elbilene ikke er spesielt miljøvennlige. Det sier jo seg selv, så det er egentlig bare uinteressant å sammenligne. Når man først skal kjøre bil er det dog ingen tvil om at elbilen er mye mer miljøvennlig enn biler på diesel og bensin. 

Produksjonen av bilen og skraping av bilen utgjør jo liten forskjell mellom de to, men batteriet er jo som flere nevner et problem. Gobalt sett kommer elbilen mye bedre ut enn fossilbiler, selv om det vil være en del forurensning ifbm skrapingen av batteriet. Men det er lokalt at elbilen virkelig er vinneren! Det at så mange har gått over til elbil gir en enorm helsegevinst til de som sliter på vinteren med blant annet astma og andre luftveissplager fordi den ikke avgir helseskadelig eksos. Det fører også til at det ikke må skjerpes mer inn på bilbruken når røyken ligger tykk over byene om vinteren. Det er greit å ta med seg. ;) 

Støymessig hjelper også elbilene til med å minske støyen i byene og på veiene med mye trafikk. 

Alt i alt, er elbilen et mye bedre alternativ enn biler på fossilt brensel. 

Anonymkode: ab048...108

Hva skjer med gamle blybatterier?

Anonymkode: 02ba6...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om alle biler i verden blir erstattet med el-biler, så blir det ikke særlig miljøvennlig. 

Begynn med hest og kjerre igjen, så skal du se 

Endret av ForestRun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.10.2017 den 7.53, AnonymBruker skrev:

Ikke i nærheten så miljøvennlig som politikerne later til å tro. De glemmer helt at bilen skal produseres, og at man en gang skal skrape den. I tillegg tenker de også bare på det lokale miljøet, og glemmer det globale. Den fornybare energien en el-bil bruker her i Norge kunne i stedet blitt solgt til land som bruker kull og gass. 

Så når noen "kjører el-bil med verdens beste samvittighet", så er de egentlig litt dumme. For om de hadde syklet/gått i stedet, hadde den "Miljøvennlige" strømmen deres heller kunne blitt solgt og brukt i stedet for kull i utlandet. 

Anonymkode: 5e2e6...1f7

De fleste ønsker ikke å ofre egen komfort for å redde miljøet. Kjenner mange som har kjøpt seg elbil, alle har beholdt den gamle fossilbilen og kjører el i tillegg for å slippe kostnader. Å ha to biler er definitivt ikke bedre for miljøet, så her har avgiftspolitikken slått dårlig ut. 

Anonymkode: 3bba5...f1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

De fleste ønsker ikke å ofre egen komfort for å redde miljøet. Kjenner mange som har kjøpt seg elbil, alle har beholdt den gamle fossilbilen og kjører el i tillegg for å slippe kostnader. Å ha to biler er definitivt ikke bedre for miljøet, så her har avgiftspolitikken slått dårlig ut. 

Anonymkode: 3bba5...f1f

Delvis riktig. De som beholder fossilbilen gjør det fordi det ikke finnes rimelige elbiler med lang rekkevidde på markedet enda. De fleste vil ikke tilbake til fossilbil når de først har skiftet side. To elbiler er definitivt bedre for miljøet enn to fossilbiler, og folk slutter ikke å kjøpe biler, basert på batteri eller ei.

Anonymkode: 02ba6...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.10.2017 den 9.41, AnonymBruker skrev:

Erfaringer i praksis viser at elbiler varer mye lengre enn elbil-haterne påstår. Batteriene har generelt lavt forfall og kan etter mange års bruk gjenbrukes i hus som har solceller. Da blir dette en vinn-vinn situasjon for miljøet og lommeboken.

Om 10-20 år er fossilbilen død og alle kjører elektrisk.

Anonymkode: f6675...479

Fossilbilens nære død har vært varslet i 50 år av teknologioptimister uten at det har slått til. Det er noen tekniske problemer som gjør det usannsynlig at elbiler vil bli enerådende i løpet av 10-20 år. Men for teknologioptimister høres veldig fint ut å slenge ut slike påstander. 

Når det gjelder el-bilers levetid så er det et problem at de blir kondemnert selv ved relativt små skader fordi det ikke er lønnsomt reparere dem. Pga moms på deler og arbeid, men moms fritak på ny bil. Dette er et problem fór miljøet siden produksjon av elbiler er mere forurensende en fossilbiler

Endret av Tba
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Tba skrev:

Det er noen tekniske problemer som gjør det usannsynlig at elbiler vil bli enerådende i løpet av 10-20 år.  

Jeg er ikke uenig, men et utsagn uten argument er egentlig bare dårlig argumentasjonsteknikk. Du overbeviser nemlig ingen med bare påstander. 

Anonymkode: f5c96...443

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke uenig, men et utsagn uten argument er egentlig bare dårlig argumentasjonsteknikk. Du overbeviser nemlig ingen med bare påstander. 

Anonymkode: f5c96...443

Ok,  her er noen punkter.

  • Det vil bli problemer med infrastruktur til å levere så mye strøm.
  • Behovet for strøm vil øke så mye at strømprisene blir svært høye.
  •  
Endret av Tba
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...