Gå til innhold

Den mest oppskrytte storbyen du har besøkt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

21 timer siden, Macaroni skrev:

Hadde hørt så mye fint om Krakow, men huff nei. Eneste by jeg har følt meg utrygg i. Har ikke vært all verdens steder men London, Dublin, Stockholm, Brussel, Berlin og Roma var fine opplevelser. Anbefaler i så måte Dublin som ble favoritten og den jeg har vært tilbake i flere ganger

har vært mange ganger i Krakow. Aldri følt meg utrygg der i det hele tatt. Enig i at Dublin er en fin by. Synd det er så kronglete å komme dit. Reiser helt til steder med direkte fly (fra vestlandet)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har vært i mange storbyer, favoritten er nok NY - har bodd der og kjenner derfor byen godt, feilen mange gjør er å bo og holde seg for mye downtown. Midtown og Upper East og West Side er mye bedre utgangspunkt. 

Men alle storbyer - enten det er Paris, Barcelona, Berlin, Aten, Nice, Venezia, Shanghai, London, Amsterdam, Genève, Tel Aviv eller Jerusalem - ofte en kombo av flott arkitektur, historiske siter, museer, mange butikker og spisesteder, men også mye trafikk, støy, turister og turistfeller. Og ofte stress. En langhelg er aldri nok til å bli kjent. 

Min erfaring er at jeg og typen eller venninner oftere har de beste feriene eller langhelgene i mindre byer, eller store men mindre kjente byer. De som ikke har så mye turisme, men ligger fint til. Så når vi booker reiser nå, prøver vi heller å komme oss til småsteder, der vi både kan oppsøke historiske siter, kikke i butikker og spise god mat. Fra perlene på Amalfikysten, Napoli, til Sør-England, Edinburgh, Ljubljana, Trieste, Portoros mfl. Av storbyene jeg gjerne drar tilbake til kommer Stockholm, Gøteborg og Køben høyt, har venner der og er derfor blitt kjent med mer enn de vanlige turiststedene. Det tok noen turer før jeg fant Stockholms og Gøteborg sjel, men med "guiding" og gode tips til spisesteder fra lokale, så trives jeg godt. I Norge liker jeg Bergen best. 

Anonymkode: 79224...e9d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har vært i mange storbyer, favoritten er nok NY - har bodd der og kjenner derfor byen godt, feilen mange gjør er å bo og holde seg for mye downtown. Midtown og Upper East og West Side er mye bedre utgangspunkt. 

Men alle storbyer - enten det er Paris, Barcelona, Berlin, Aten, Nice, Venezia, Shanghai, London, Amsterdam, Genève, Tel Aviv eller Jerusalem - ofte en kombo av flott arkitektur, historiske siter, museer, mange butikker og spisesteder, men også mye trafikk, støy, turister og turistfeller. Og ofte stress. En langhelg er aldri nok til å bli kjent. 

Min erfaring er at jeg og typen eller venninner oftere har de beste feriene eller langhelgene i mindre byer, eller store men mindre kjente byer. De som ikke har så mye turisme, men ligger fint til. Så når vi booker reiser nå, prøver vi heller å komme oss til småsteder, der vi både kan oppsøke historiske siter, kikke i butikker og spise god mat. Fra perlene på Amalfikysten, Napoli, til Sør-England, Edinburgh, Ljubljana, Trieste, Portoros mfl. Av storbyene jeg gjerne drar tilbake til kommer Stockholm, Gøteborg og Køben høyt, har venner der og er derfor blitt kjent med mer enn de vanlige turiststedene. Det tok noen turer før jeg fant Stockholms og Gøteborg sjel, men med "guiding" og gode tips til spisesteder fra lokale, så trives jeg godt. I Norge liker jeg Bergen best. 

Anonymkode: 79224...e9d

Hva slags ting pleier dere å se på når dere reiser? Museum eller arkitektur osv?

Anonymkode: cc615...21d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har vært i mange storbyer, favoritten er nok NY - har bodd der og kjenner derfor byen godt, feilen mange gjør er å bo og holde seg for mye downtown. Midtown og Upper East og West Side er mye bedre utgangspunkt. 

Anonymkode: 79224...e9d

Jeg bodde på broadway, var over hele Manhatten. :a034:
Når var du der? Jeg var rundt 2000 så lurer på om det var pervoer og slikt når du var der. Syntes byen stinket søppel, i alle fall elven når man for til frihetsgudinnen over elven. Selv 3 etasje på båten kunne ikke hindre stanken fra elven (og all den søpla som fløt i elva). Opplevde også skuddveksling utfor hotellet på broadway... så... er ikke en trygg by for turister. 

Anbefaler ingen med god luktesans NY. :) 
Er også mange svindlere der som prøver å lure penger av folk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Drakan skrev:

New York.
Aldri vært i en så dårlig by før.
Klart det var mange butikker og man kunne shoppe over alt, men definitivt ikke verdt det. Dra heler til Barcelona, Florida, Stockholm, muligens en italiensk by nær mosoleum (nært sjøen, glemt hva den het). Alle de stedene har god shopping, og noe som er enda viktigere, en utrolig fin opplevelse å tilby også. :) 

Stockholm er en av byene jeg ble skuffet over. Spesielt shoppingen som jeg synes var dårlig (der er London og Berlin i særklasse synes jeg). men vi følte også begge at Stockholmere hadde en slags "overlegen" innstilling i forhold til mange andre steder. Føler oss mye mer velkomne i f.eks Gøteborg (som også er en bedre shoppeby etter min mening). Stockholm er dessuten ganske så dyrt, synes det var mye enklere å finne rimeligere, gode restauranter i Gøteborg. Masse god mat i Stockholm også, men det kostet deretter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Drakan skrev:

New York.
Aldri vært i en så dårlig by før.
Klart det var mange butikker og man kunne shoppe over alt, men definitivt ikke verdt det. Dra heler til Barcelona, Florida, Stockholm, muligens en italiensk by nær mosoleum (nært sjøen, glemt hva den het). Alle de stedene har god shopping, og noe som er enda viktigere, en utrolig fin opplevelse å tilby også. :) 
Det skjer alltid noe spennende i en by som Barcelona så det er en favoritt, og Stockholm er spennende. Har vært flere steder, så nevner de jeg mener er best og dårligst. 
Amsterdam er bob, noen deler er litt dårlig i typen New York opplevelse, mens noen deler av Amsterdam er Barcelona god i opplevelse. 

Mest oppskrytte derimot er uten tvil New York. 
Hyped til det igjennom filmer og tull siden man var unge, så ekstremt skuffende by. Og mange pervoer som går etter unger... opplevde det når jeg gikk ut alene en gang og akkurat hadde passert rundt 10 år. Voksne menn som prøver seg på BARN. .-.

Enig i at NY er oppskrytt. Likte meg mye bedre i Boston :hjerte:Kan anbefales. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

New York.

Skittent, illeluktende og stressende. Store søppelsekker lå slengt ute ved fortauet, så du kan tenke deg hva det luktet når "søppelvannet" rant ut og ble varmet opp i 33 grader. I tillegg til det så synes jeg amerikanere kan være ganske teite på grunn av de ekstreme høflighetsreferansene, men øyekontakt og service er de elendig på! 

Maten var god noen plasser, men porsjonsstørrelsene var ute av kontroll.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bangkok er vel neppe den mest oppskrytte byen, men har ikke noe ønske om å reise tilvake med mindre jeg må. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, Perle said:

Bangkok er vel neppe den mest oppskrytte byen, men har ikke noe ønske om å reise tilvake med mindre jeg må. 

 

Har ikke vært der ennå,  men ble veldig nysgjerrig på hva du ikke likte? I mitt hode er det mye prostitusjon etc der eller?  

På forhånd takk!

Anonymkode: d9a56...888

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Drakan said:

Jeg bodde på broadway, var over hele Manhatten. :a034:
Når var du der? Jeg var rundt 2000 så lurer på om det var pervoer og slikt når du var der. Syntes byen stinket søppel, i alle fall elven når man for til frihetsgudinnen over elven. Selv 3 etasje på båten kunne ikke hindre stanken fra elven (og all den søpla som fløt i elva). Opplevde også skuddveksling utfor hotellet på broadway... så... er ikke en trygg by for turister. 

Anbefaler ingen med god luktesans NY. :) 
Er også mange svindlere der som prøver å lure penger av folk. 

Time square og omhegn var sted med MYE kriminalitet,  dop, prostitusjon etc til slutten av 90 tallet. Ingen "vanlige "New Yorkere dra dit da. Det hang garantert igjen i 2000 og ikke beste området heller da 

Anonymkode: d9a56...888

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke vært der ennå,  men ble veldig nysgjerrig på hva du ikke likte? I mitt hode er det mye prostitusjon etc der eller?  

På forhånd takk!

Anonymkode: d9a56...888

Det er en betongjungel, men lite grønt arealer. Vannvittig mye folk (10 millioner i bykjernen og 15 om man tar med utkanten). Trafikken er et eget kapittel. Det er absurd å krysse gatene i fotgjengerfeltene, da de er så abnorme. :sjokkbla:

Det som var værst og ihvertfall om man skal se prenentabel ut, er heten og luftfuktigheten. Et steg ut på gaten fra hotellet, og det er som å gå inn en badstu. Du er gjennomsvett med det samme. Slik er det jo klimaet i østen, men det blir liksom mye mer påtakelig i en storby enn på en strand ved sjøen. 

 

 

Endret av Perle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, Perle said:

Det er en betongjungel, men lite grønt arealer. Vannvittig mye folk (10 millioner i bykjernen og 15 om man tar med utkanten). Trafikken er et eget kapittel. Det er absurd å krysse gatene i fotgjengerfeltene, da de er så abnorme. :sjokkbla:

Det som var værst og ihvertfall om man skal se prenentabel ut, er heten og luftfuktigheten. Et steg ut på gaten fra hotellet, og det er som å gå inn en badstu. Du er gjennomsvett med det samme. Slik er det jo klimaet i østen, men det blir liksom mye mer påtakelig i en storby enn på en strand ved sjøen. 

 

 

Tusen takk for beskrivelsen! :) Bodde i Karibien par år tilbake,  men der fikk man ihvertfall hoppet I vannet

Anonymkode: d9a56...888

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, -jk- skrev:

Da har du nok ikke vært på de riktige stedene i London ;)

Dropp Oxford Street og ta en tur til Camden Town og Camden Stables Market for eksempel. Et helt annet London.

Enig! Eller Southwark eller Primrose Hill. :hjerter:  Det er jo helt latterlig hvor mange nordmenn som tenker London=Oxford Street.

 

Når det gjelder tema for tråden: Jeg ble skuffet over Praha; mye flott arkitektur og historie, bevares, men folka og stemningen var ikke noe særlig (stripping på liveskjerm noen meter fra hovedgata var for eksempel ingen höjdare :P), kjedelig shopping og traurig mat. Dublin synes jeg heller ikke var noe særlig. 

Anonymkode: d988d...f25

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skal til Praha til helgen, lurer på om jeg vil bli skuffet? 

Likt alle storbyer jeg har besøkt, foruten Oslo, men mest fasinerende må være Bangkok. Ååå, så magisk og anderledes! 

Luktene, trafikken, alle menneskene, markedene, maten og ikke minst varmen! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er forskjellige.. Jeg elsker Berlin, Praha og Roma, ser at flere nevner disse storbyene i denne tråden, det er uforståelig for meg. Skal til Praha for tredje gang om ikke lenge til. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...