Gå til innhold

Blir stressa - har vi lagt opp til for dyrt bryllup (for gjestene)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 hours ago, AnonymBruker said:

Du tok virkellig ikke hinte til kommentaren min om at forslaget ditt var bra :)

Anonymkode: 7a518...5e2

Innlegget mitt ble postet samtidig som du skrev det, men nei, jeg tok ikke hintet. Hva hinter du om? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Just now, Sisti said:

Innlegget mitt ble postet samtidig som du skrev det, men nei, jeg tok ikke hintet. Hva hinter du om? 

Nei, det ble det ikke.

Men jeg er Out etter å lest de siste innleggene, og TS sine svar-fått inttrykk at hun egentlig ikke er så intressert i andre synspunkter.

Anonymkode: 7a518...5e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Nei, det ble det ikke.

Men jeg er Out etter å lest de siste innleggene, og TS sine svar-fått inttrykk at hun egentlig ikke er så intressert i andre synspunkter.

Anonymkode: 7a518...5e2

alikevel.

Anonymkode: 7a518...5e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

:) Har faktisk tenkt på akkurat det samme, så meget mulig vi gjør noe slikt. Slik jeg kjenner noen fra aller nærmeste familie, vil de sannsynligvis kjøpe gave og insistere på å gi til oss, ikke et veldedig formål, uansett. Men deres økonomi er jeg ikke så bekymret for, og eventuelle gaver derfra behøver jo ikke de andre gjestene vite noe om. 

Anonymkode: fed46...7f1

Men TS, ikke ha dårlig samvittighet eller vær redd for at folk kjøper gaver. Det ER tradisjon i Norge å kjøpe gave til brudeparet, og det er faktisk noe de fleste gjør med glede! Senk skuldrene litt, stol på at gjestene faktisk tar valg som passer dem best, og nyt dagen! Synes det virker som dere har en god plan. :) Jeg har selv hatt dårlig studentøkonomi en gang i tiden og likevel lagt mye penger i bryllupsgave, ikke fordi jeg måtte, men fordi jeg hadde lyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gjerne kommet til selve bryllupet, men ikke til "kvelden før dagen" med mindre det var søsken eller bestevenn som giftet seg, for da måtte jeg enten tatt ut feriedag den fredagen eller stresset avgårde rett etter jobb. Da kjører jeg heller tidlig lørdag for å rekke vielse og selskap lørdag, med overnatting på slottet til søndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

:) Har faktisk tenkt på akkurat det samme, så meget mulig vi gjør noe slikt. Slik jeg kjenner noen fra aller nærmeste familie, vil de sannsynligvis kjøpe gave og insistere på å gi til oss, ikke et veldedig formål, uansett. Men deres økonomi er jeg ikke så bekymret for, og eventuelle gaver derfra behøver jo ikke de andre gjestene vite noe om. 

Anonymkode: fed46...7f1

Jeg er også så trumpete. Kommer ikke brudeparet med en skikkelig ønskeliste, men "ønsker bidrag til bryllupsreisen" eller en veldedig organisasjon, hadde jeg kjøpt noe skikkelig og varig til huset, som suppeterrin, tranchersett, serveringsfat elns.

Anonymkode: 4c4ca...0a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er også så trumpete. Kommer ikke brudeparet med en skikkelig ønskeliste, men "ønsker bidrag til bryllupsreisen" eller en veldedig organisasjon, hadde jeg kjøpt noe skikkelig og varig til huset, som suppeterrin, tranchersett, serveringsfat elns.

Anonymkode: 4c4ca...0a3

Men jeg skjønner ikke hvorfor du skal insistere på å kjøpe noe så dyrt, som brudeparet ikke har bedt om, i stedet for å gi en enkel sum til en stor opplevelse.

Vi har alt vi trenger til huset. Jeg begynte å samle på alt av servise, bestikk, glass osv. i begynnelsen av 20-årene. Vi har to terriner, et meget godt tranchersett, utallige serveringsfat - med mindre du vil kjøpe meg nye vinterdekk eller en ny dør til gjestedusjen, så er det ingenting du kan gi meg som jeg har bruk for. 

Gi brudeparet det de ønsker seg, penger til veldedige formål, penger til reise, penger til investeringer i f.eks. kunst - ikke tving på dem ting de ikke har bruk for. 

Anonymkode: c6374...a23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg skjønner ikke hvorfor du skal insistere på å kjøpe noe så dyrt, som brudeparet ikke har bedt om, i stedet for å gi en enkel sum til en stor opplevelse.

Vi har alt vi trenger til huset. Jeg begynte å samle på alt av servise, bestikk, glass osv. i begynnelsen av 20-årene. Vi har to terriner, et meget godt tranchersett, utallige serveringsfat - med mindre du vil kjøpe meg nye vinterdekk eller en ny dør til gjestedusjen, så er det ingenting du kan gi meg som jeg har bruk for. 

Gi brudeparet det de ønsker seg, penger til veldedige formål, penger til reise, penger til investeringer i f.eks. kunst - ikke tving på dem ting de ikke har bruk for. 

Anonymkode: c6374...a23

Men da får de bla opp en skikkelig ønskeliste. Og nei, jeg gir ikke penger i gave.

Anonymkode: 4c4ca...0a3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da får de bla opp en skikkelig ønskeliste. Og nei, jeg gir ikke penger i gave.

Anonymkode: 4c4ca...0a3

Ah, du er en av de...vel, da nytter det jo ikke å diskutere. Du vet at bryllupet ikke handler om deg, ikke sant..?

Anonymkode: c6374...a23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

alikevel.

Anonymkode: 7a518...5e2

TS her, Auda. Skjønner godt at du ikke gidder å følge diskusjonen altså, men skjønner ikke hva som får deg til å si at jeg ikke er interessert i hva andre mener. Det er jeg virkelig. Men for alle del, meget mulig jeg har uttrykt meg klønete altså.

Anonymkode: fed46...7f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Snip

Anonymkode: 59f97...424

Nei, det er ikke alles budsjett som strekker til, og ikke alle som har en posisjon i livet som tillater dem å reise. Slik er det: Det vil alltids være noen det ikle passer for.

Jeg, som enslig student, vil hatt råd til å betale 2-2500 for et bryllup. Det vil mest sannsynlig de fleste andre òg, og det er det TS spør om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Sisti skrev:

Innlegget mitt ble postet samtidig som du skrev det, men nei, jeg tok ikke hintet. Hva hinter du om? 

 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er også så trumpete. Kommer ikke brudeparet med en skikkelig ønskeliste, men "ønsker bidrag til bryllupsreisen" eller en veldedig organisasjon, hadde jeg kjøpt noe skikkelig og varig til huset, som suppeterrin, tranchersett, serveringsfat elns.

Anonymkode: 4c4ca...0a3

Ts igjen. Haha. For et par år siden kunne jeg sikkert vært tilbøyelig til å gjøre det samme selv. Ser imidlertid etterhvert at alle vi kjenner, inkludert oss selv, har begynt å få så mye i huset at jeg nå  har vent meg til tanken om at folk faktisk mener det når de sier at de ikke ønsker noe. Med det sagt: Vi blir ikke sinte eller sure om noen kjøper oss en suppeterrin altså. Riktignok ville et trancherrsett, eller annet utstyr som ikke inngår i en bestemt serie, og som nødvendigvis ikke matcher serveringsettet vårt, sannsynligvis hatt større sjanse for å komme i bruk. Ønsket mitt er først og fremst at siden vi legger opp til et bryllup som det strengt tatt vil koste en del å delta på, er at gjestene ikke i tillegg føler seg forpliktet til å kjøpe gave, og at vi legger det opp sånn at de som faktisk velger ikke å gjøre det (noen må da høre på oss?) ikke føler seg dumme fordi det viser seg i bryllupshelgen at mange har tatt med gaver likevel. Er strengt tatt ikke så fan av gavebord i bryllup fordi jeg føler at det får litt sånn konkurransepreg: Hvem har vært mest gavmild, hvem var kjipest etc. Og så ser jeg aversjonen din mot pengegaver. Liker det ikke selv, og det er mulig at penger, selv om det går til et veldedig formål, gir litt samme feeling. Av ren nysgjerrighet: Om vi f.eks hadde satt opp en nøye gjennomtenkt gaveliste kun bestående av gode, men ikke dyre, og dessuten lagringsbare viner, med sikte på å dele med den aktuelle gjesten ved neste korsvei/eventuelt til drikke på neste litt store fest, ville du gått bananas i listen og kjøpt flere, eller hadde du nøyd deg med en (om vi uttrykte at vi kun ønsket en?) 

Anonymkode: fed46...7f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi giftet oss i utlandet. Da betalte de fleste flybillett på rundt 2-3000 per stk, I tillegg til hotellopphold eller lignende. Antar det gikk rundt 5000 per person den helga. Likevel kom de fleste, og ingen klaget. Tvert imot bare fått skryt for er fantastisk bryllup og en unik mulighet for familie og venner til å reise sammen. Så det der går nok så fint. Alle ga også den gaven de normalt ville gitt. Vi la selvfølgelig mye penger i festen og fri bar, da.  :)

Endret av Priyanka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske overrasket over reaksjonene her, for prisene som er skissert ville jo fort blitt de samme med bryllup i Norge, både hva gjelder hotell og reise. Fremstår nesten som folk har en forventning om at bryllup skal avholdes i eget nabolag, men som TS selv har vært inne på, er det jo mange av oss som har familie og venner veldig spredt.

Jeg er selv student med dertil dårlig økonomi, men har spart og vært brylluper på andre steder i landet hvor fly er nødvendig og billettene ikke er billige. Da har jeg sett på det som en ferietur(eller del av ferien), og kost meg masse. Hadde blitt mye mer lei meg om folk hadde droppet å invitere meg, fordi de tenkte det ville blitt for dyrt å komme til Finnmark, Sverige eller Italia for den saks skyld.

Sistnevnte hadde jeg kanskje ikke hatt råd til, men det kunne ikke falt meg inn å bli fornærmet over å ha blitt invitert! Det er noe jeg ikke har opplevd andre steder enn på KG. Jeg opplever heller ikke at invitasjonen er en form for tigging om gaver, da de som inviterer en i bryllup stort sett er såpass nærme at man uansett ville sendt en liten hilsen.

Synes også dere gjør fine grep ved ikke å ønske dere gaver og å tipse om rimeligere overnattingssteder. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i et veldig lignende bryllup en gang, og det var helt magisk! Det kostet 900 kr for overnatting hele helgen per person, og da fikk vi med alt av mat. Det var enkel middag, frokost og lunsj utenom selve bryllupet. Hadde jeg vært dere ville jeg kjørt på! Bare gjør det klinkende klart at dere ikke ønsker dere noe, og ikke la dere presse til å lage en ønskeliste selv om noen spør. Det tolkes som at dere egentlig forventer gaver. Kanskje dere i tillegg kan ha en åpen dress code, slik at det ikke blir et press om å kjøpe nye og dyre klær? F.eks "pent/dress/mørk dress", da er alt fra knelang sommerkjole til galla inkludert. Husk å skriv i invitasjonen at fellesarrangementer skjer på hotellet da, slik at folk faktisk booker rom der hvis de ønsker å være med :) 

Dere kan jo også be forloverne være tydelig ovenfor utdrikningslaggjestene at det ikke skal bli dyrere enn gjestene der ønsker. Slik føler ingen at de ruineres. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutes ago, Poserose said:

Jeg var i et veldig lignende bryllup en gang, og det var helt magisk! Det kostet 900 kr for overnatting hele helgen per person, og da fikk vi med alt av mat. Det var enkel middag, frokost og lunsj utenom selve bryllupet. Hadde jeg vært dere ville jeg kjørt på! Bare gjør det klinkende klart at dere ikke ønsker dere noe, og ikke la dere presse til å lage en ønskeliste selv om noen spør. Det tolkes som at dere egentlig forventer gaver. Kanskje dere i tillegg kan ha en åpen dress code, slik at det ikke blir et press om å kjøpe nye og dyre klær? F.eks "pent/dress/mørk dress", da er alt fra knelang sommerkjole til galla inkludert. Husk å skriv i invitasjonen at fellesarrangementer skjer på hotellet da, slik at folk faktisk booker rom der hvis de ønsker å være med :) 

Dere kan jo også be forloverne være tydelig ovenfor utdrikningslaggjestene at det ikke skal bli dyrere enn gjestene der ønsker. Slik føler ingen at de ruineres. 

900?

Anonymkode: 7a518...5e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Poserose said:

ni hundre.

Ville bare dobbel sjekke :)

Den summen er ikke nærheten av hva dette bryllupet vil koste gjestene. Ikke engang hotelrommet for en natt.

Anonymkode: 7a518...5e2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, Ymra said:

 

Sistnevnte hadde jeg kanskje ikke hatt råd til, men det kunne ikke falt meg inn å bli fornærmet over å ha blitt invitert! Det er noe jeg ikke har opplevd andre steder enn på KG. Jeg opplever heller ikke at invitasjonen er en form for tigging om gaver, da de som inviterer en i bryllup stort sett er såpass nærme at man uansett ville sendt en liten hilsen.

 

 

samme her.

Anonymkode: 7a518...5e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...