Jump to content
Leviora

Leviora i mammatåka

Recommended Posts

Leviora

I dag er det 6-månederskontroll. Jeg er spent på hvilke råd vi får angående fast føde. Skal jeg fortsette å gi grøt til han spyr? Hvorfor spyr han av grøt? Grønnsaksmos og middag for alle penga? Alt virker så annerledes enn sist. Da var det maisgrøt fra 4 måneder og null stress. Nå gruer jeg for å gi ham mat i frykt for mer oppkast :ninja: 

Vi kjøpte ny bilstol i går. Det krydde av folk på Barnas Hus! Jeg hadde hengt meg opp i at det var tilbud på bilstoler og glemte at det i tillegg var 25% på alle klær. Mannen bare «herregud ULLUNDERTØY». Det bugnet av både over- og underdeler (matchende!) i 92 og jeg og mannen følte i et par sekunder at vi var i himmelen. Småbarnsforeldre :fnise: 

Jeg har tenkt å lage en skikkelig fin og koselig julekalender til E og M i år. Herregud, nå innså jeg hvor kort det er til 1. desember og hvor mye jeg gleder meg til jul. Wææh! Uansett. Julekalender. Ting som en 2,5-åring synes er digg å få? E hadde hoppet i taket av ei klase druer. På lekefronten har jeg overraskende lite forslag :klo: Klær må være innafor! Hun ble sykt glad for sokker med katter på her forleden :ler: 

Fortsetter under...

Leviora

M veier 6,9 kg og er 68 cm lang. Jeg ble innmari glad av å se tallet på vekta! Jeg hadde gruet meg sånn på forhånd. Trodde kanskje flere runder med oppkast ble rene slankekuren.

Legebesøket var mildt sagt skuffende. Nå skal dere få ei lang historie her, jeg sliter som alltid å holde meg kortfattet :fnise: Ja. Han som er på helsestasjonen er vår nye fastlege, og jeg har stått på venteliste i flere måneder, så jeg har gledd meg veldig til å få ham som lege. «Yes, endelig en som kan yrket sitt», tenkte jeg. Vel... Da jeg begynte å snakke om grøt og spy konkluderte han ganske raskt med at ungen var laktoseintolerant og at det var helt normalt :klo: Øøøhh... Jeg er kanskje mer enn gjennomsnittet interessert i kropp og helse, og jeg vet godt at ungen min ikke er laktoseintolerant (ikke akkurat rakettforskning heller det, da). «Det er laktose i morsmelk» svarte jeg kontant, hvor han svarer tilbake at «jada, men barn ser likevel ut til å tåle morsmelk». Et mirakel, med andre ord? Nei. Det går ikke! «Reagerer han på melk er han i så fall allergisk mot kumelkprotein, som jo kan gå over i morsmelk, og han tåler min melk fint, så jeg tror nok han tåler kumelk, for jeg drikker mye melk» sier jeg. Da svarer han noe sånt som «nei, han kan tåle din melk selv om han har en intoleranse». :bond: Jeg forklarer da at melkesukker og melkeprotein er to forskjellige ting, og han bare «åh, ja... Laktose er melkesukkeret det, vettu. Hmm... melkepro-te-i-nerrr».... og så ble han stille! Han hadde ikke peiling på hva han snakket om. Jeg prøvde å forklare best mulig, samtidig som jeg prøvde å være ydmyk og ikke fornærme ham, men kom ikke lenger. M er visst fremdeles laktoseintolerant, så jeg må finne en grøt uten melk. Djeez. Haha, og så (!!) spurte jeg om jeg det var noe stress med å gi fast føde eller om det gikk bra å nærmest fullamme en stund til siden han nekter å putte mat i munnen. «Amming er flott, kjempebra næring!» svarte han. Jo, ja. Mennee. «... de anbefaler jo introdusering av fast føde ved 6 mnd fordi jernlagrene tømmes, så er det greit at det tar lang tid?» spurte jeg. Svaret hans, etter litt pinlig stillhet :hoho:: «Han får sutte på en spiker! Hehe!»

Godt å få ny fastlege. Den beste, sies det. Han ler ikke av meg når jeg sitter og gråter i fortvilelse på kontoret hans, da. Som hun forrige. Det er jo en seier :5:

Edited by Leviora

Porcelain

Herregud. 

Weebs

Pro-te-i-nerrr :daane: Herregud, så vilt! 

miore

:overrasket:  :roll::daane: 

Leviora

@Porcelain @Weebs @miore :ler: 

Mmmh. I dag er det meldt strålende vær. Det er alt for lenge siden vi var ute på skogstur, så i dag må vi ut! Det skal bli godt, kjenner jeg. 

M har fått smake på mer frukt og maisgrøt. Null oppkast! Jeg tør ikke prøve havregrøt enda, da må jeg psyke meg opp skikkelig i tilfelle det ender dårlig. Men maisgrøt funker! Han hater det, da. Som all annen mat. Lurer på hvordan jeg skal klare å få i ham mer enn en bitteliten dæsj :klo: 

Annonse

Marimba

Blande det i fruktmos? 

Leviora
4 timer siden, Marimba skrev:

Blande det i fruktmos? 

Fruktmos er visst skikkelig blæhhr! :riste: Alt som heter mat spyttes ut :fnise: 

Marimba
53 minutter siden, Leviora skrev:

Fruktmos er visst skikkelig blæhhr! :riste: Alt som heter mat spyttes ut :fnise: 

Haha, nei da blir det verre. Hvordan er det å blande det med morsmelk da? 

Eller lage grøten så tynn at den kan gis på flaske, sånn at han blir vant til smaken på den måten? 

Leviora
8 minutter siden, Marimba skrev:

Haha, nei da blir det verre. Hvordan er det å blande det med morsmelk da? 

Eller lage grøten så tynn at den kan gis på flaske, sånn at han blir vant til smaken på den måten? 

Jeg har ikke prøvd å lage mos med morsmelk enda. Jeg måtte pumpe av litt spreng i går kveld, så jeg tenker å lage potet- og gulrotmos med morsmelk. Det blir jo suppe til slutt på grunn av enzymene i melka, så vi får se hvordan det går :P

Han tar ikke flaske heller, så å lage velling er også utelukket :fnise: 

Weebs

Da jeg startet med mos hadde jeg morsmelk i. Morsmelk pluss søtpotet er visst kjempegodt :fnise: Det ble sånn ca. suppe ja ;) 

miore

Jeg begynte også med morsmelk- og søtpotet"suppe" :nigo: Det var mye ut og inn i starten, men det gikk en hel del ned også!

Leviora
På 19.10.2017 den 20.23, Weebs skrev:

Da jeg startet med mos hadde jeg morsmelk i. Morsmelk pluss søtpotet er visst kjempegodt :fnise: Det ble sånn ca. suppe ja ;) 

På 19.10.2017 den 20.24, miore skrev:

Jeg begynte også med morsmelk- og søtpotet"suppe" :nigo: Det var mye ut og inn i starten, men det gikk en hel del ned også!

Det skal definitivt prøves ut! :jepp: 

Annonse

Leviora

Fast føde er fremdeles pyton. Flaske også. Nå begynner jeg å bli redd for at vi ikke kan dra på stand up i desember likevel. Det er jo like om hjørnet, og M HATER virkelig flaske. Vi får bare øve mest mulig, så jeg prøver å pumpe så mye jeg kan. Alternativet er å prøve med mme, men da tror jeg han kommer til å protestere noe innmari :fnise: Vi får se!

Jeg og M har blitt syke, og nå har vi funnet ut at M kaster opp når han er syk. Det forklarer ikke forrige runde med oppkast siden han var frisk, men det sier kanskje noe om at han er ømfintlig og har lett for å kaste opp? Noen er vel bare sånn. Det er tydeligvis ekkelt når noe setter seg i halsen, så ei forkjølelse er ikke akkurat drømmen. Heldigvis er han i godt humør :hjerte: 

Jeg er fremdeles på leting etter en vinterjakke/parkas. Svært så vanskelig det skulle være. Det var -3 grader på fredag og plutselig er det -20 her, så jeg trenger jakke asap :P Jeg setter stor pris på tips!

Beccy87

Vil han ha avokado? 
Eller banan? 
Enten alene, sammen eller blandet med mm? 

Kan ikke gi noen tips ang. vinterjakke.. Tråkker fortsatt rundt i den jeg kjøpte i utlandet for 5 år siden (og priser meg lykkelig for at den er sånn ca passe) :P 

Leviora
1 time siden, Beccy87 skrev:

Vil han ha avokado? 
Eller banan? 
Enten alene, sammen eller blandet med mm? 

Kan ikke gi noen tips ang. vinterjakke.. Tråkker fortsatt rundt i den jeg kjøpte i utlandet for 5 år siden (og priser meg lykkelig for at den er sånn ca passe) :P 

Nope! Mat er pyton, uansett form :roll: Det blir sikkert bedre etter flere forsøk.

Den gamle vinterjakken min kjøpte jeg også for 5 år siden. Det er så trist at den ble ødelagt, jeg elsket den jakken :grine: Jeg fant en i dag, da! Didriksons parkas. Den duger helt sikkert :jepp: 

Leviora

Hoooly shit. I dag måtte mannen skynde seg hjem. Jeg klarer som regel å fungere såpass at jeg kan ta meg av M når jeg har migrene, men i formiddag hadde jeg ikke sjangs. Skummelt! Heldigvis er M fornøyd en god stund etter han har fått mat, så han lå og lekte på gulvet mens jeg lå på badet og spydde og grein. Ba mannen om å kjøpe Paracet, Red Bull, sjokolade og mme. Med slike anfall bør jeg ha anledning til å kunne ta medisin, ikke la det gå så langt og prøve å fikse det med en boks Red Bull. Den hjalp betraktelig, men jeg kan ikke styrte nedpå med det heller. Nå er det fokus på flasketilvenning, for det er ikke moro at M er 100% avhengig av meg når anfallene blir så sterke :( 

Jeg har sånn typisk migrene-hangover og får ikke sove, så jeg ligger og døser mens jeg planlegger oppussing :fnise: Herregud, jeg er gal etter å pusse opp. Nå tenker jeg å pusse opp begge badene, men jeg må bare vinne en halv million eller mer i lotto først.

Marimba

Uff, det hørtes fælt ut! Riktig god bedring! 

Leviora
På 23.10.2017 den 20.23, Marimba skrev:

Uff, det hørtes fælt ut! Riktig god bedring! 

Takk! :hjerte: 

Leviora

Vi øver intenst på flaske og fast føde. M liker faktisk eple veldig godt! Jeg er litt skeptisk på å la ham spise på en eplebåt, men så lenge han bare har litt i munnen og sutter på den går det vel greit. Greia er å venne han på å ha forskjellige ting med ulike smaker i munnen. Flaskematinga går litt bedre også, han har begynt å sutte litt på tuten istedet for å tygge og dytte den ut med tunga. Forstår fremdeles ingenting når det kommer melk :P Én ting er sikkert, og det er at det MÅ være morsmelk i flaska, så jeg må begynne å pumpe oftere. Kjenner han smaken av mme ser det ut som han har sett døden i øynene. Fysj!

Mandagskvelden var M desperat. Jeg var sliten og melka kom ikke. Etter noen tøffe uker med mye migrene, lite søvn og stress med mat ble det litt mye. Toppet seg med at M beit skikkelig tak i brystvorta mens han hylte og skreik. Huff! Jeg skvatt og skrek til, men da beit han bare hardere! Fyyy faen så vondt! :daane: Da begynte jeg å hylgrine, faktisk. Mannen kom løpende, tok M (som ble stille med en gang), så fikk jeg samlet meg og ammet videre. På den andre puppen. Det ble heldigvis ikke hull på huden og dagen etter var det ikke ømt i det hele tatt. Flaks!

Jeg lengter etter å ha noen timer for meg selv. Jeg savner virkningen av migrenemedisin. Og snus. Herregud, snus! :sukk: Nei, fysj! Jeg har slutta for godt! :scorpis: 

Jeg elsker å amme også. Vi har bare en vanskelig periode. Det går over! :Nikke: