Jump to content
Leviora

Leviora i mammatåka

Recommended Posts

Leviora
Spoiler

Snakket med legen i forgårs og han hadde visst hatt en samtale med kontakten min fra NAV. Utfallet var mye verre enn jeg hadde sett for meg. Hadde håpet å i det minste ha et møte, men konklusjonen ble fort satt til at jeg må gå i den evige limboen jeg gjør i dag i kanskje mange år til. Jeg knakk helt sammen etter den samtalen. Føler jeg ikke har gjort noe annet de siste 6 årene enn å prøve å bevise gang på gang hvor vanskelig det er for meg å fungere i jobb. Jeg er ikke frisk. Det er ikke snakk om noe restarbeidsevne, for det er enten eller - fit for fight én dag, sengeliggende i de 14 neste. Isteden for å ringe inn og melde sykdom i 14 dager i strekk skulle jeg ønske det gikk an å ringe og si "hei, jeg er frisk i dag, kan jeg komme på jobb?". Etter 6 år klarer ikke NAV å se dette mønsteret, som blir bare verre til tross for mer behandling. Jeg er aller mest skuffet over at det ikke ble satt i gang AAP fra dag én. Da hadde jeg nådd fristen for lenge siden, men siden de kalte tiltaket noe annet i starten er jeg dømt til å holde på i flere år til.

Jeg har blitt konstant minnet på og pushet til å gjøre noe med alle kvalitetene mine. "Men Leviora, du er jo så flink til sånt, det må du jo holde på med!" "Du gjorde jo en fantastisk jobb der, hvorfor tar du ikke utdanning i det feltet??" "Du har jo et HAV av muligheter, du som er flink til så mye!" Selvfølgelig veldig godt å høre, men det er ekstra kjipt å sitte her, vel bevisst over mange gode kvaliteter, hva jeg kunne ha gjort og virkelig bidratt med, og vite at jeg faktisk ikke har sjangs til å bruke dem i jobbsammenheng. Kun noen få oppdrag her og der når formen tillater det, med fokus på "ta det når du har tid og mulighet". Og så sitter jeg her da, med en skam over å ikke få brukt det jeg har til noe positivt. What a waste, liksom. 

Jeg har fortsatt veldig lyst til å skrive bøker, og det passer meg jo fint. Sitter bare litt fast akkurat nå. Tenk så kult det hadde vært om jeg hadde blitt forfatter på ekte. Da skal jeg sende boka med en personlig hilsen til en lærer jeg hadde på videregående, som snakket nedlatende til hele klassen om at hun ikke gadd å bruke mye tid på oss fordi vi gikk på en linje hvor vi automatisk ble sett som late, mindre intelligente og lite oppegående mennesker. "Det er jo ikke akkurat sånn at noen av dere kommer til å skrive bøker..." Sånt motiverer meg. Bitch, hold my beer!

I sommer pitchet jeg en bokidé til en venninne, og hun bare: "Øøøøh....." Så den har jo trua på! :fnise: 

Anyways. I dag våknet jeg klokka 5 med frostrier, feber og akutt kvalme. Jeg heller innpå med litt ekstra eplecidereddik for sikkerhets skyld. Faen. Vil ikke ha omgangssyke nå! E var så søt da hun sto opp og fant meg i sofaen innpakket i dyne og pledd, med bøtta klar på gulvet. "Mamma, e du syk?" "Ja, mamma e syk." Så legger hun hånden sin på pannen min, holder i noen sekunder, snur hånden med oversiden mot pannen, og så sier hun: "Uffda. Du e varm! Vil du ha katta? (hennes dyrebare kosedyr) Værsågod, mamma. Prøv å sov!" Åh, guud. Hun er så fin.

Nå snør det. Wtf! Nå er det nok. Gi meg vår, pliis! Jeg har tusen ting å gjøre som egentlig er noe herk, men som jeg gleder meg til å gjøre likevel. Som å rake plenen fri for et tonn grus etter snøfresen og fjerne 1742 ruser med kattedritt. Jeg gleder meg som en unge til å kjøpe en ny trillebår. Det blir den nye bestevennen min :fnise: 

I går begynte mannen å snakke om oppussing, og det skulle han ikke ha gjort. Nå har begge enormt lyst til å pusse opp og da er det fort gjort at vi blir naive og setter i gang med et prosjekt som blir alt for stort og dyrt. Det ballet jo på seg bare i tankeprosessen. "Vi trenger jo egentlig bare nytt gulv, vegger og tak. Og så varmefolie, da. Og vi skulle ha pusset ned dørene, malt dem om, og freshe opp karmene, pluss nye håndtak. Og vi må kjøpe ny dør for å ha der. Det er jo ikke så dyrt for en dør. Nei, du, det hadde vært fint med glassdør der! Og så må vi ha ny ytterdør. Skulle ha byttet ut glasset i sidepanelet også. Når vi først holder på i gangen kan vi jo lage den garderobeløsningen der. Og det blir for dumt å ikke bytte ut sikringsskapet med det samme. Og det hadde jo vært greit å fikse nye rør opp til kjøkkene når vi først har revet taket..." :bond: Det er snakk om mange titalls tusen bare for å pusse opp en gang, liksom. Jeg får regne litt på det :rolleyes: 

Fortsetter under...

Leviora

Fffffaaaaaakk! Det svir. Har endelig fått et middel mot akne og det kjennes ut som huden min etser av. Good times. Dette bør virke! :opplyser: Har dog fått tak i den perfekte foundation som dekker alt, så det ser mindre ut som jeg går gjennom puberteten. Ble ikke spurt om leg på polet på freddan. Yay! :rolleyes: Jeg er lei av sminke. Samtidig elsker jeg sminke. Jeg vil også være en sånn med naturlig porselenhud! Fremfor en sementblanding tilblandet pukk, typ.

Nok om det. E har så og si kastet bleien! Det er en del uhell i bhg, men det er fordi de glemmer å minne henne på det og de lar henne gå på do alene. Vi snakker om ei som nettopp har lært å gå på do, så hun trenger litt hjelp og veiledning. Må huske å minne dem på det. Synes E er kjempeflink, jeg! Det ble som vi trodde; det kom en dag hvor hun plutselig innså at å gå på do var mye kulere, og så ble det nærmest slutt på dagen. Veldig glad for at vi ikke har mast og presset henne til dette, for det har jo åpenbart vært vanskelig. Tipper svigermor blir glad nå. Sist jeg snakket med henne var hun irritert på MEG fordi E bæsjet i bleie og ikke på do. For det er jo min skyld at E har nektet å sitte på potte/do :Nikke: Djiises.

Bursdagsgave til E er kjøpt, nå mangler det bare mat og kaker. Jeg er så spent! Hun kommer til å være i ekstase gjennom hele selskapet. Bursdagseffekter med Pysjheltene-tema og greier. Bursdagskongen.no 👍🏻 Helt perfekt!

Hmm. Hvordan sover man med brennende hud? Vi får se.

Småkjekset

Flest av alt en god :klemmer:til deg med tanke på alt tullet fra NAV sin side. Håper virkelig det kan finnes et oppegående menneske som ser at man ikke kan slutte ned noe som har fungert godt for deg :hjerte:

Håper at det går bedre med huden din. Er så fælt når det stikker og brenner i den, og man ikke får gjort noe annet enn å vente på at det skal gå over :kose:

Leviora
1 time siden, Småkjekset skrev:

Flest av alt en god :klemmer:til deg med tanke på alt tullet fra NAV sin side. Håper virkelig det kan finnes et oppegående menneske som ser at man ikke kan slutte ned noe som har fungert godt for deg :hjerte:

Håper at det går bedre med huden din. Er så fælt når det stikker og brenner i den, og man ikke får gjort noe annet enn å vente på at det skal gå over :kose:

Takk! :hjerte: Det er jo egentlig positivt at NAV er strenge og stiller krav (synes likevel det er urettferdig å tvinge en fisk til å fly, som på en måte er det de krever i blant), hvis ikke hadde man jo kunnet søke ufør fordi man er lat. Og det er det tusenvis av folk i Norge som tror :rolleyes: De skulle bare visst. Ikke all sykdom er lett for andre å se eller forstå.

Svien gikk over! Gruer meg til å smøre på nytt i kveld. Får håpe huden venner seg til det etterhvert 😬

Leviora

Okei, så jeg driver tydeligvis og skifter ham nå. Denne kremen er sinnsyk! Kom ut av dusjen og var helt stiv i ansiktet. Tørr som en ørken og huden flasser av! Herrejemini. Dette blir noen lange uker.

I kveld tok vi av på stua med musikk og dans. Ungene var helt i hundre og på et tidspunkt var jeg redd M skulle besvime under ei latterkule fordi han ble helt lilla og stille - før han hylte og lo videre :hoho: Elsker sånne øyeblikk hvor vi går helt crazy bananas og lever i nuet. Det må vi voksne bli mye flinkere til. Til kveldsmaten roet vi ned med klassisk musikk på tusen hakk lavere volum, og det hjalp utrolig godt med å roe ned energinivået. E sa det var så fin musikk. Helt enig! Klassisk er mannens guilty pleasure, som han sier. Mer Chopin og Mozart til folket, sier jeg bare 🎶

Leviora

I dag har E hatt null uhell i barnehagen, og har til og med gjort nr 2! Dette går jo kjempebra! :nigo: Jeg er skikkelig stolt.

Huden min brenner igjen og jeg gruer meg noe forferdelig til å fortsette på denne kuren. Det er som å være ekstremt solbrent i hele ansiktet, hvor man kjennes helt stiv ut, det brenner, og flasser noe helt jævlig. Det ser helt forferdelig ut 😭 Jeg må prøve en heftigere fuktighetskrem i morgen og se om det blir bra nok til å legge sminke over. Klarer ikke å gå ut blant folk seende sånn ut 😩 Jeg har ødelagt et putetrekk også. Det har bleknet på grunn av kremen. Det sier litt :plystre:  Tok før-bilder av huden i dag for å sammenligne etter noen måneder. Den skal visst bli kvitt arr også, og det er jeg rimelig spent på. Hele haka og området rundt kjeven ser jo helt rasert ut. Oppdaget tilfeldigvis da jeg tok bilde av haken og jeg kikket opp i taket hvor skjeiv nesen min er! Herregud! Den peker jo langt mot høyre. Bra jeg allerede har fått time til ØNH. Skjeiv neseskillevegg er ikke noe man vil ha, har jeg skjønt. Jaja. Skal vi se om jeg har mer på lista over ting å klage over... 🤔 Den begynner å bli lang nok 😅

Annonse

Leviora

I dag gikk jeg en tur. Det ble en sterk påminner om at jeg må gå tur oftere. 1, fordi jeg holdt på å besvime etter 200 meter oppoverbakke. 2, fordi det var så innmari deilig! Dumt at jeg droppet lue og måtte gå med hette hele turen. Foretrekker å høre skogen, ikke «svisj svosj fffrr» inne i hetta. Hørte forresten et rart skrik som jeg tror var en spurveugle 🤔 Elsker å bare stå stille midt i skogen, skjerpe alle sanser og føle, se og høre alt naturen byr på. Så tusen harespor. Hørte hakkespetter og ravn. Pluss ugla. Herregud, nå blir jeg helt Aune Sand her. Skogen er fin og terapautisk. Ferdig!

I morgen starter jobben mot å få en fin bursdagsfeiring på søndag. Rydding, vasking og baking. Jeg er stressa allerede. Håper jeg ikke er alt for opptatt når servicemannen fra Verisure kommer, «mellom 12 og 14». Hater å ikke få vite presis når noen ringer på døra! Jeg hadde bestilt en pakke med «helt hjem» en dag og plutselig kom postbilen kjørende opp i gården uten forvarsel. Jeg satt i pysjen uten bh, håret til alle kanter og med tidenes morratryne. Det ringte på døra. Jeg løp bort fra vinduet og gjemte meg. Så ringte telefonen. «Det er posten. Er du hjemme?» og jeg bare «NEI!» :fnise: Med bilen i gårdsplassen, ulåst dør og flombelysning på stua :rolleyes: Ingen hjemme, altså. Lover.

I kveld dropper jeg å smøre meg med den kvisekremen altså. Tror jeg tar livet av huden min. Annenhver dag kan ikke være så gærent :klo: Jeg prøver.

Leviora

Føttene verker etter å ha stått på kjøkkenet fra rett etter frokost til middagen var ferdig kl 17 :bond: Jeg er tidenes gris på kjøkkenet og baker i kaos. Herregud, som det så ut etter jeg var ferdig med å lage sjokoladekake og cupcakes :ler: Jeg gjorde et forsøk på å lage roser av glasuren. Ble faktisk mye bedre enn jeg hadde trodd. Gleder meg til å spise kake i morgen, den tror jeg ble a-mazing!

E har litt problemer med å forstå at hun ikke har bursdag i morgen, og at det bare er feiring. Hun er henrykt over hele greia likevel, da. På tirsdag får vi finne på noe kult som en ekstra feiring. Hun får bestemme middag, og så kan vi unne oss en god dessert :jepp:

Jeg har heller problemer med å forstå at litjpia mi blir 4 år 😭 Jeg satt og studerte de to små trollene i dag, hvor den ene plutselig så enorm ut i forhold til den andre. Hun har blitt så STOR! Og det hjelper betraktelig at hun har blitt bleifri. Løper på do på eget initiativ og en skulle tro hun hadde gjort det hele sitt liv (utenom de gangene hun glemmer å kle av seg, men det snakker vi ikke så høyt om :fnise:). Jeg ser på bilder fra bursdagen hennes i fjor og jeg blir helt paff. At det går an å vokse så mye på ett lite år??

M kommer med nye ord hver eneste dag. Plutselig så gjentar han oss med et ord vi aldri hadde forventet at han skulle si 😳 Typisk at jeg har glemt alt nå. Eller! «Bordet» og «seks, sju, åtte» sa han i dag, og han tar ut bokstavene i puslespillet sitt (et personlig et som pappa har laget med navnene til barna) og han vet hva to av bokstavene heter, og at M’en er blå. Ellers er alle andre bokstaver «I» :ler: Han prøver hardt å bruke flere ord i setninger nå, og vi forstår mer og mer hva han sier. Guud, jeg blir så stolt :strix: «Der e pappa sin offa» sa han om kaffekoppen til mannen i dag :biggrin: Jeg kommer til å være så stolt på 2-årskontrollen. Æ laga han helt sjøl assa :jepp: Med litt hjelp, da :rolleyes: 

Håper jeg sover godt i natt. Trenger å lade opp før det smeller i mårra 😬

Leviora

Vi hadde en toppers feiring i går! E storkoste seg og det var en stor overraskelse da hun fikk bli med morfaren ut til bilen, åpnet bakluka og fant en SYKKEL :nigo: Wohoo!

Vi manglet derimot én person og jeg og mannen satt lenge og pratet om det etter ungene hadde lagt seg. Vi er så skuffet og oppgitt. Vedkommende, en voksen i tredveårene, bor enda hjemme hos foreldrene og jeg har som vane å sende én invitasjon per husstand og det synes visst ikke mor i huset noe om, hun vil at det skal sendes beskjed til vedkommende i tillegg, og nekter å videreformidle. Så da mannen spurte om h*n ikke hadde fått beskjed, fikk han til svar: «fikk ikke melding nei, men mamma nevnte det vel i går». Så spurte mannen om h*n var opptatt, og fikk til svar: «forsåvidt, hadde et viktig møte med herr Blund.» Å sove til 4 på ettermiddagen er altså viktigere enn å komme i niesens bursdag.

Er det så feil av oss å sende én melding til en husstand? Hvor en familie bor sammen, selv om alle er voksne? Ikke at vedkommende oppfører seg som voksen. Sover til kl 16. Når vi og barna er der på besøk treffes de ikke fordi vi drar rett etter h*n står opp. 

Trodde kanskje h*n kom sent, som vanlig i går. Det er ikke uvanlig at h*n kommer en time for sent og slenger seg i sofaen med mobilen etter resten har dratt hjem og jeg står og rydder opp. Men ingen dukket opp. Vet ikke hvem jeg er mest oppgitt over, svigermor fordi hun på trass nekter å videreformidle til alle i husstanden om at de er invitert, eller over vedkommende som fikk beskjed en dag i forveien og heller valgte å sove. Vi får vel huske å sende ut en ekstra melding fremover.

Leviora

Tenk at jeg i dag, for nøyaktig 4 år siden, lå på det lille rommet i Trondheim med vårsolen skinnende inn vinduet, og med verdens skjønneste, bitte lille baby i armene. Lille E. 

Jeg husker jeg holdt henne tett inntil meg i armkroken da jeg med skjelvende hånd prøvde å spise middag. Hun var 1 døgn gammel og åpnet øynene sine helt for første gang. Hun så opp på meg, stille og beundrende, vi fikk øyekontakt, og i de øynene så jeg noe uendelig vakkert. Hun var barnet mitt. Og jeg var hennes mamma :hjerte: 

E har blitt veldig stor, veldig fort. Jeg er så stolt av henne. Ting har som regel gått litt saktere med E, men det hun mestrer, mestrer hun godt. Hun var litt senere med å gå, løpe, klatre, snakke og gå på do. Men når hun tør, tar hun sats og hopper ut i det, og lander trygt og godt. Hun er nysgjerrig og intelligent. Utforskende, undrende og drømmende. Sta, men ydmyk. En gledesspreder uten like. En solstråle som lyser opp det mørkeste mørke.

Verdens fineste jente. Gratulerer med dagen :hjerte: 

Weebs

Gratulerer med dagen til fine E! :nordvesta:

Mumsy

Så bra at E fikk en fin feiring :nordvesta:

Jeg mener absolutt du kan riste opp svigermor for at hun ikke gav beskjed videre! Vi har også en sånn fjott i slekta som seriøst aldri kommer til å vokse opp. Men jeg føler det er så typisk at alle "unnskylder" den personen, og det irriterer meg grenseløst! Hvis vi kommer for sent til et selskap får vi høre det for ever, men hvis denne personen som bare har seg selv å tenke på gjør noe teit er det liksom alltid helt greit.. Nei han får komme seg ut av kjelleren, og faktisk bry seg om barna og ikke mobilen. Da kan en egen invitasjon være aktuelt. Skjønner at dere blir skuffet over at personen ikke bryr seg mer om hva som er viktig i selskapet til et barn. 

Leviora
På 12.3.2019 den 14.22, Weebs skrev:

Gratulerer med dagen til fine E! :nordvesta:

Takk! :nigo: 

8 timer siden, Mumsy skrev:

Så bra at E fikk en fin feiring :nordvesta:

Jeg mener absolutt du kan riste opp svigermor for at hun ikke gav beskjed videre! Vi har også en sånn fjott i slekta som seriøst aldri kommer til å vokse opp. Men jeg føler det er så typisk at alle "unnskylder" den personen, og det irriterer meg grenseløst! Hvis vi kommer for sent til et selskap får vi høre det for ever, men hvis denne personen som bare har seg selv å tenke på gjør noe teit er det liksom alltid helt greit.. Nei han får komme seg ut av kjelleren, og faktisk bry seg om barna og ikke mobilen. Da kan en egen invitasjon være aktuelt. Skjønner at dere blir skuffet over at personen ikke bryr seg mer om hva som er viktig i selskapet til et barn. 

Bare unnskyldninger her også! :bond: Og forskjellsbehandling de luxe. Mannen ringte moren for en prat og da lo hun bare da han sa hva unnskyldningen var for at vedkommende ikke kom (viktig møte med herr Blund). Hun som har irritert seg og grått i årevis over den oppførselen. Ellers var det bare unnskyldninger fra hennes side, og hun syntes fremdeles det var for dumt å ikke sende en ekstra invitasjon fordi det "koster da så lite". Koster lite for henne å si i fra til ungen sin som snorker i underetasjen også! Vettumeghva... Og det verste var da mannen hadde blitt irritert og spurt, "forstår du ikke at vi blir skuffa og irritert av den meldinga vi fikk?" og hun bare "hm, nja, delvis..." :daane:Det er fullt forståelig at noen kan velge å ikke komme i et selskap, men da sier man i fra. Om ikke før, så si i det minste noe som "beklager for at jeg ikke kunne komme" e.l. 

Det har vært en greie mellom mannen/oss og svigermor lenge og nå kjenner vi oss ganske mette på alt tullet derifra. Jeg har så mye jeg vil si til henne, ting hun trenger å høre, men da er jeg redd jeg og svigermor ikke kan være på talefot lenger :fnise: Jeg er enten/eller. Helt taus, eller dønn ærlig uten filter. Holder meg taus for husfredens skyld :rolleyes: 

Annonse

Leviora

Vurderer frem og tilbake om M skal få juniorseng. Han elsker senga til E over alt på jord og hver kveld hopper han i hennes seng i håp om at han får sove der. Hele ungen lyser opp når han slenger seg ned på puta og brer over dyna. Dyna i sprinkelsenga kan vi like greit bare droppe, den er han overhode interessert i, så jeg skjønner ikke hva det er med E sin dyne som er så digg :vetikke: Kanskje vil han synes det er mer stas å legge seg når han får ny seng og blir mer villig til å sove. Akkurat er nå er leggetid noe dritt, nemlig :ler: 

Mye henger nok sammen med at alt skal være likt som storesøster. Vi har ikke skjønt hvorfor han klikker for hver gang vi løfter ham opp og inn i bilstolen, helt til vi innså at han også vil klatre opp selv. Den reaksjonen da jeg spurte om han ville det :hoho: Som om jeg spurte om han ville ha iskrem til frokost hver dag for resten av livet. 

Det er meldt strålende vær i helga og jeg lurer på om vi skal sette opp bålpannen vi fikk til jul. Ake, leke i snøen og grille pølser og pinnebrød ved bålet. Det hadde vært fint! Må bare finne ut hvor vi skal sette den på vår ikke i det hele tatt-flate tomt. Midt på gårdplassen tar seg ikke ut. 

God helg!

Leviora

Våknet på sofaen klokka 3 i natt. Jeg og mannen satt og så på Madeleine McCann-dokumentaren, og jeg husker jeg holdt på å sovne, lukket macen og la meg inntil mannen som allerede sov. At det går an :fnise: Det ender jo sjelden opp med at vi våkner til med en gang og tenker "nå går vi og legger oss". Vond rygg i dag, altså. Og veldig trøtt. Men ellers greit! :jepp: 

Etter å ha kjent på tusen vonde følelser om at vi plutselig mister barna hadde jeg mange syke drømmer i natt. At vi "bare" skulle rundt et hjørne, og så var både M og E sporløst forsvunnet. De dukket heldigvis opp. Man blir minnet på om at det virkelig kan skje hvor som helst, når som helst. Ingen har øyne i nakken! 

I dag skal jeg ut og kjøpe ny vinterdress til M. Hadde håpet at vi slapp det, men vinteren ser ikke ut til å ta slutt helt enda og nå er vinterdressen hans for liten. Kan ikke tvinge han til å gå med for liten dress, vi ser jo at det er ekstra vanskelig å røre på seg. Heldigvis er det tilbud nå, og de er lettsolgte til høsten igjen. Unger vokser så sykt fort! Virker som om E nesten hopper over 104. Jeg er ikke klar til å bytte ut hele garderoben en gang til. Plis, vent med å vokse mer til sommeren, helst :fnise: 

Jeg begynner å tro at legen kanskje har glemt å sende henvisning til nevrolog. Typisk! Er så lei av å måtte kontrollere ham hele tiden. Nå angrer jeg egentlig på at jeg meldte meg av ventelisten til den nye legen. Nå har han over 60 stk på venteliste. Kanskje dumt å bytte lege midt i behandling og program med NAV, men det er jo forferdelig tungvindt å ha en så distré lege :bond: I tillegg begynner det å balle på seg med plager, og må kanskje starte ny utredning for noe helt annet. Det holder nå! :daane:Godt jeg har en dag hvor jeg bare kan le av det. Haha!

Begynner å merke at jeg kjørte på med dobbel espresso i sted. Eeeey macarena! :skya:

Leviora

Det har vært en del observasjoner av gaupe og gaupespor rundt om i bygda i det siste og jeg tenkte jeg skulle være ekstra oppmerksom på hvilke spor jeg kom over da jeg gikk tur i dag. Jaggu fant jeg rykende ferske spor etter gaupe bare noen hundre meter opp i veien her! Gaupefamilier splittes og det er parringstid denne tiden av året, så det er kanskje ikke så rart at det observeres mye gaupe. Kjekt med rikt dyreliv rett utafor døra, men den får holde seg langt unna katten vår :opplyser: Selv om hun er halvt Maine Coon er hun liten og spinkel. Hadde følt med tryggere om vi hadde en renraset, de er jo så og si gauper :fnise: 

Det var en skikkelig fin tur. Vindstille denne gangen, sol og blå himmel, og kun lyden av snø som smelter og enormt mye fuglesang. Dørstokkmila blir kortere for hver gang, håper jeg klarer å gjøre det til en vane å gå en lengre tur nesten hver dag :jepp: 

Leviora

I går foreslo mannen at vi kvitter oss med TV'n. Vi ser jo så og si aldri på TV uansett, vi bruker kun streamingtjenester utenom når vi følger med på direktesendinger som Alle mot én. Ellers kan vi se alt på pc, nettbrett eller mobil. Vi vet at barna kommer til å savne disneykanalen og nick jr, men de kommer til å overleve uten Pysjheltene og Paw Patrol, altså. TV er et forferdelig usjarmerende møbel. Gleder meg til å bli kvitt den og TV-benken, og sette inn noen penere møbler. TV'n kommer til å bli plassert ned på det som faktisk var ment til å være TV-stue, så får vi gå ned om det skal spilles playstation eller se film på større skjerm :Nikke: Ikke vits i å betale 500 kr i måneden for Riks-TV når vi av og til bruker én time en lørdag på å se et program.

I dag ble det nok en tur til legen, men på grunn av noe helt nytt. Og selvfølgelig blir det enda en runde med utredning, prøver og venting. Hadde egentlig håpet at det var en enkel greie med easyfix løsning, men legen kjente litt på meg og bare "oisann, her er det noe galt som ikke er riktig, hmmm" og sendte meg på laben med ei evig lang liste med prøver. Artig :rolleyes: Hjalp ikke å google i går kveld for så å finne ut at jeg har kreft i både tarm, galleblære og livmorhals heller. Google, ass. Alltid er det kreft!

M er i en turbulent periode nå. Alt er feil og det er ingenting som kan løse det som er feil. Uff, det må være slitsomt. I går hadde han blitt kjempelei seg da noen som har helt lik bil som oss hentet ungen i barnehagen, og han trodde det var meg eller mannen. Det hjalp ikke da mannen kom heller, og M gråt konstant helt til han kom opp trappen hjemme og fikk se en ball. Men så var ikke ballen så morsom å leke med likevel, så da gråt han helt frem til det ble middag. Og når ungen ikke skjønner at han må vente til middagen blir kald nok... :bond: Hjelpes. Drama fra start til ende. Heldigvis la han seg fornøyd og sov godt hele natten. Toårsalderen er ikke bare-bare!

Leviora

E er syk og vi aner ikke hva som feiler henne. Det er så fælt å ikke vite! 😭 Hun var skikkelig grinete i ettermiddag, klagde på at tunga var vond (hun bet seg litt i tunga i går), og vi tenkte at hun bare var sliten og at terskelen var så lav at den minste ting fikk henne til å gråte. Etter å motvillig ha spist litt middag og en yoghurt til kvelds ble hun plutselig kvalm og hadde vondt i halsen :vetikke: Hang litt over do, men ingen oppkast. La seg hikstende i senga, hun ville sove, sa hun. Så våknet hun etter en time, skrek som hun aldri har gjort før og var helt krakilsk! Vi fikk overbevist henne om å ta en paracet, og nå har hun sloknet på sofaen. Hikster fremdeles, etter nesten en time etter hun sluttet å gråte :( Skikkelig vondt i tunga, halsen og magen, visstnok. Jeg er så forvirret. Er det omgangssyke? Halsbetennelse? :bond: Huff. Helt forferdelig å ikke kunne gjøre annet enn å prøve å trøste et utrøstelig barn.

Det er da ikke vanlig å få SÅ vondt i tunga av å bite seg litt? Jeg sier «litt» fordi jeg tolket reaksjonen hennes da hun bet seg som at det ikke var så ille. Hun kan lage drama av en filleting, men nå virker det legit, altså. Jeg blir så lei meg, forvirret og engstelig når jeg ikke vet hva som er galt og hvorfor. Stakkar lille jenta mi :( 

Frykten for omgangssyken har slått inn for fullt. Sekundet jeg innså at hun var kvalm og dårlig ble jeg svimmel og ør, begynte å kaldsvette, ble kortpustet, kvalm og skalv som bare juling. Panikkangst! Skulle nesten tro at jeg hadde blitt mer vant til det, men frykten blir bare sterkere for hver gang. Vurderer nesten å gå i hypnoseterapi for å bli kvitt denne jævla fobien. Edderkopper kan jeg leve med, så lenge de ikke finner på å dale ned i hodet mitt. Høyder kan jeg unngå. Men oppkast... Faen heller.

Kan det bli sommer snart? Eller, vent. Sommer betyr veps. Jeg er stuck med angst året rundt. Så flott 🙈

Leviora

Kan E ha fått en infeksjon i munnen igjen :klo: Hun hadde sitt første utbrudd med herpes i munnen like etter hun fylte 1 år. Munnen full av blemmer, men siden da har det bare vært et par munnsår. Ser ut som hun har noen bittesmå blemmer på tunga. Ellers er formen helt tipp topp. Koselig med hjemmedag, da. Turte ikke å sende henne i bhg i tilfelle hun var kvalm, men nå sier hun selv at hun er helt frisk. Håper hun slipper å få munnen full av blemmer igjen!

Morfar ringte meg og lurte på om vi kunne ta oss en tur. Selvfølgelig! E liker ikke å dra dit, synes det er litt skummelt. Men oldemor og oldefar har alltid leker og sjokoladekake på lur, så jeg tipper hun synes det er helt OK etterhvert :Nikke: De har en del ting etter onkel som gikk bort før jul, og som de gjerne har lyst å gi bort. Er redd det blir følelsesladet og vemodig. Men det blir sikkert veldig fint, jeg husker det var spesielt å gå gjennom tingene til bestefar. Mange minner og følelser som dukker opp. :hjerte: 

Leviora
Posted (edited)

I dag dro vi til mamma og pappa og spiste frokost. Kjekt å besøke besteforeldre jevnlig, fordi de kan alltid påpeke hvor mye som har skjedd med barna siden sist. De merket stor forskjell på begge! E snakker tydeligere, hun finnes ikke sjenert lenger og er generelt trygg og ekstremt utadvendt. M snakker også mer og gjør seg selv forstått i mye større grad. Bare i dag har han lært tre nye ord. Hvit, unnskyld og «e du KLAR?» :ler: Tydelig at det er storesøster som er det største forbildet. Hver gang hun skal vise oss noe spør hun oss om vi er klare for å se. Så da må jo selvfølgelig lillebror gjøre akkurat det samme :Nikke: Det var også stor stas at han i mellomtiden har lært å si mormor og morfar. «Mommon å mojfa» :biggrin:

Ungene fikk være hos mamma og pappa mens jeg og mannen dro hjem for å ta en skikkelig husvask (watch netflix and chill). All vaskinga gjorde godt for kropp og sinn :biggrin: Det ga sånn mersmak at jeg har fått støv på hjernen og vurderer å svinge med staven igjen i kveld! :tongue: 

Edited by Leviora