Jump to content
Leviora

Leviora i mammatåka

Recommended Posts

Porcelain

Hvordan ble natten? 

Fortsetter under...

Marimba

Uff, stakkars M. God bedring! Håper han er bedre i dag!

Beccy87

Huff så skummelt når sånt kan skje! 
Håper formen er bedre i dag og god bedring uansett. :hjerte:

Leviora

Han er bedre i dag! Eller, ingen oppkast, rettere sagt. Han er slapp og hoster litt, men ellers grei. Han våknet en gang til i natt, gråt og var utrøstelig. Kastet ikke opp før jeg løftet ham opp, så da ble det vask på både mor og barn. Han har luktet spy i hele dag, så han har nok gulpet en del. Stakkar liten :( Det er så fælt når de er så små og hjelpesløse.

E ble ikke syk før hun var 14 mnd. Hadde ikke ei ørlitta forkjølelse en gang! Noen dager før bursdagen min i fjor fikk hun en infeksjon i munnen, med store blemmer, feber og hele pakka. Det var en dårlig bursdag med syk unge som nektet å spise eller drikke. Det slår forresten aldri feil at E blir syk når hun begynner å bli rundere i ansiktet/legge på seg! En uke med dårlig matinntak og feber, og hun er tynn som ei flis.

Lille, store jenta mi fikk seg juniorseng i går, da. Gjett om hun var kry! :nigo: Det er sjelden noe problem å legge henne, men i går klarte hun nesten ikke vente. Da vi skulle finne ei bok å lese i sa hun bare «natta mamma, natta pappa», la seg ned med ei bok og leste alene :ler: Hun fant ut at det var triveligere med selskap, så hun var kjapp med å rope at vi måtte komme tilbake. Jeg er spent på når hun finner ut at hun kan gå ned fra senga og ut på stua... Jeg nyter denne tiden med to sovende barn som ligger pent i ro der jeg la dem, for å si det sånn :fnise: 

Æsj, nå har jeg blitt kvalm jeg også. Usikker på om jeg er smittet eller om det er den typiske mellom EL og TR(lutealfasen)-kvalmen jeg har fått. Fryktelig irriterende! Er det ikke nok med migrene, liksom. Superteit :P 

Marimba
8 minutter siden, Leviora skrev:

Han er bedre i dag! Eller, ingen oppkast, rettere sagt. Han er slapp og hoster litt, men ellers grei. Han våknet en gang til i natt, gråt og var utrøstelig. Kastet ikke opp før jeg løftet ham opp, så da ble det vask på både mor og barn. Han har luktet spy i hele dag, så han har nok gulpet en del. Stakkar liten :( Det er så fælt når de er så små og hjelpesløse.

E ble ikke syk før hun var 14 mnd. Hadde ikke ei ørlitta forkjølelse en gang! Noen dager før bursdagen min i fjor fikk hun en infeksjon i munnen, med store blemmer, feber og hele pakka. Det var en dårlig bursdag med syk unge som nektet å spise eller drikke. Det slår forresten aldri feil at E blir syk når hun begynner å bli rundere i ansiktet/legge på seg! En uke med dårlig matinntak og feber, og hun er tynn som ei flis.

Lille, store jenta mi fikk seg juniorseng i går, da. Gjett om hun var kry! :nigo: Det er sjelden noe problem å legge henne, men i går klarte hun nesten ikke vente. Da vi skulle finne ei bok å lese i sa hun bare «natta mamma, natta pappa», la seg ned med ei bok og leste alene :ler: Hun fant ut at det var triveligere med selskap, så hun var kjapp med å rope at vi måtte komme tilbake. Jeg er spent på når hun finner ut at hun kan gå ned fra senga og ut på stua... Jeg nyter denne tiden med to sovende barn som ligger pent i ro der jeg la dem, for å si det sånn :fnise: 

Æsj, nå har jeg blitt kvalm jeg også. Usikker på om jeg er smittet eller om det er den typiske mellom EL og TR(lutealfasen)-kvalmen jeg har fått. Fryktelig irriterende! Er det ikke nok med migrene, liksom. Superteit :P 

Morgenkvalme :lur: 

Neida. Bra at M er bedre hvertfall! Og så kry E med storseng :nigo: 

Leviora
23 minutter siden, Marimba skrev:

Morgenkvalme :lur: 

Neida. Bra at M er bedre hvertfall! Og så kry E med storseng :nigo: 

Jeg sa det samme til mannen. Den spøken satte han lite pris på :fnise: Jeg er ikke gravid! Kroppen min er er mysterium når det gjelder mye rart, men syklusen har jeg kontroll på. Med ekstreme hormoner og symptomer deretter kan jeg med 99% sikkerhet si om jeg har EL eller er gravid :opplyser: Jeg visste det 4 DPO sist, nemlig! :ler: 

Annonse

Beccy87

Hvordan har de første nettene med juniorseng gått? :) 

Leviora
22 minutter siden, Beccy87 skrev:

Hvordan har de første nettene med juniorseng gått? :) 

De første nettene i juniorseng har gått over all forventning! :nigo: E legger seg til å sove med en gang og har sovet natten gjennom. Våknet riktig nok ti på fem i går morges, men blid som ei sol. Hun har ikke skjønt at det går an å klatre ut og gå ut av rommet enda :fnise: Hun sitter i senga og roper på oss. Fremdeles veldig kry! "Se! Senga te E! FIN!" :ler: 

Ellers har vi hatt det tipp topp, helt frem til i ettermiddag hvor M plutselig begynte å kaste opp igjen :( Denne gangen mye verre enn natt til mandag. Han var slapp på mandag, men helt fin i går. Jeg begynte å tvile på om han var forkjølt i det hele tatt. I dag våknet han frisk og happy, men etter duppen i 14-tia virket han slapp og unormalt lite sprudlende. Han fikk litt mat, for det ville han ikke ha før duppen. Etterpå ble han mer og mer grinete, og så begynte han plutselig å spy. MYE. Det ble til sammen 5 runder med skummelt mye oppkast, på slutten presset han til han ble lilla og kastet opp galle. Herregud, stakkar babyen min :( Etter det var han helt utslitt og sovnet på stellebordet mens jeg vasket ham. Jeg la ham på senga, fikk han til å spise litt og der sov han vel og lenge. Han våknet i storform, spiste godt, og nå er han i full sving med lekene på babygymmen. Huff. Mammahjertet får kjørt seg litt.

Jeg lurer på om det er noe han ikke tåler. Vi har smått begynt med fast føde, og på søndagskvelden smakte han så vidt på ei brødskive med leverpostei han rappet fra fatet til søstera :P Spyinga kom noen få timer etterpå. I dag smakte han på havregrøt fra Hipp. Spydde noen få timer etterpå. Kan han reagere på gluten da, eller? :klo: Jeg aner ikke. Jeg ser det an en ukes tid, så prøver jeg med en risgrøt. Skal uansett ned på helsestasjonen i morgen og høre om de har noen formening om hva det kan være.

Ellers er det migrenemaraton på gang igjen, og det passer dårlig når ungen driver og spyr. Jeg får i det minste døyvet smertene med paracet, men resten av symptomene er vanskelige å bli kvitt. Zombiemamma! Spørs om det er på tide med time til den nye fastlegen (endelig!) og starte ny utredning. Jævla migrene.

Leviora

Jeg må si en ting til. M har begynt å si "bababa" og "dadada", og han er så søt at jeg begynner å grine :fnise: Mulig det bare er meg, men etter en lang fødselsdepresjon med førstemann er det som om å få baby for første gang når unge nr to kommer og psyken er på plass. Alt er helt nytt. Jeg kjenner jeg er veldig takknemlig for at jeg får oppleve babytiden på en mye bedre måte nå enn sist :rodmer: 

Edited by Leviora

Leviora

Ikke noe mer oppkast siden sist. Hurra! E har derimot blitt syk. Hun har snufset og småhostet litt i noen dager, men i dag var det som om sykdommen eksploderte og resulterte i kraftig hoste, vondt øre, øyekatarr og feber. Synes det er så fælt at hun plages sånn med ørene :( Ørebetennelse er helt sykt vondt. Får håpe det går fort over. 

Nå kan jeg tydelig både se og kjenne ei tann nede i kjeven til M. Han har heldigvis ikke lært seg at det er kult å bite mamma (enda). En annen ting han har begynt med under amminga er å plutselig slippe taket og slenge hodet bakover for å følge med på hva som skjer rundt ham. Skikkelig plagsomt! Typisk akkurat idet utdrivninga setter i gang, så spruten står veggimellom. Spørs om jeg finner meg et ammerom om vi skal ute blant folk fremover. Forbipasserende skal slippe å bli spyla ned med morsmelk. Dessuten tror jeg gutten (mammaen?) begynner å sette mer pris på matro ;) 

Jeg må trene bekkenbunnen. I kveld lo jeg for hardt :ninja: Det var flaut, og samtidig hysterisk morsomt. Dårlig kombo :tongue: Det er så vanskelig å trene bekkebunnen!! Jeg kniper alt jeg kan, men føler det er for ingenting. Som med all trening, omtrent :ler: Herregud, det er bare jeg som er lat. Garantert. 10 minutter kniping, så natta!

Leviora

Om en uke er den lille babyen min et halvt år. Det er ubegripelig! Nekter å tro det. Et halvt år. De sa at tiden gikk raskere med nummer to, men hold an litt, da! :bond:

Det er høst. Jeg elsker høst :hjerte: Til tross for at det betyr mye mer migrene og dårlige minner. Har jeg sagt at jeg elsker plassen vi bor på? Nå elsker jeg den mest. Synet av frost, tåke og morgensol i nydelig høstlandskap i morges tok nesten pusten fra meg. For et år siden satt jeg 200 meter nedi veien og skrev om hvor vakkert det er her, og hvor mye jeg ønsket å flytte hit. Når de ville ha 400 000 mer enn hva vi hadde råd til virket det håpløst. Det var bra vi ikke ga opp håpet! 

Mye migrene, ja. Hver dag de siste tre ukene, men ikke 100% anfall, så jeg fungerer greit store deler av dagen. Må få dratt til legen nå som forbruket av paracet har økt betraktelig :roll: Det er trist når migrene blir en del av hverdagen. Tragisk nok blir man vant til det og lever omtrent som normalt, men nå er jeg sliten! Jeg har tatt med meg M i senga for å slappe av før jeg lager middag. Han har forresten blitt helt avhengig av å ligge inntil meg om natta, han våkner og skriker skikkelig. Utviklingsspranget varer visst noen uker til. Vi holder ut!

Leviora

Vi har manflu i hus. Jeg har ligget våken med en kravstor M i natt og hørt en del stønning og tung pust fra min elskede mann. Stakkar. Han spurte i går om det var lurt å ta paracet før han la seg. «Nei. Kjempedumt!» svarte jeg. Ikke for å være slem, men fordi det faktisk er dumt om han vil bli fort frisk. Han trodde selv han hadde feber, nemlig. Uten å ta tempen. Menn er virkelig eksperter på feber! Huff. Jeg kjenner det blir vanskelig å gi masse sympati etter nok ei natt med lite (ingen) søvn, hodepine og PMS :roll: Han setter uendelig stor pris på små ting som en kopp te og sånn, med litt dulling på sofaen er han sikkert fornøyd resten av dagen :tongue:

miore

"36.8! Jeg pleier å ha 36.4, så det ER litt feber! Sitat mannen sist han var forkjøla og syntes veeeldig synd på seg selv :rolleyes: 

Annonse

Weebs

Jeg har også en feberekspert her i huset! Veldig greit... :rolleyes:

Merkelig nok er han aldri interessert i å faktisk måle :vetikke: 

Leviora
1 time siden, miore skrev:

"36.8! Jeg pleier å ha 36.4, så det ER litt feber! Sitat mannen sist han var forkjøla og syntes veeeldig synd på seg selv :rolleyes: 

50 minutter siden, Weebs skrev:

Jeg har også en feberekspert her i huset! Veldig greit... :rolleyes:

Merkelig nok er han aldri interessert i å faktisk måle :vetikke: 

Se der, ja! :fnise: Det virker også som om feber er en egen sykdom. Har han feber er han dødssyk, ferdig snakka. Da er han ikke forkjøla lenger. Jeg har funnet ut hvor han har det i fra, da! Det er tydeligvis noe som går i familien. Hver gang jeg nevner til svigermor at E er forkjøla spør hun alltid "har hun feber??" med et ekstremt bekymret uttrykk. Da skal E plutselig behandles som en dødssyk pasient. Mannen er sikkert vant med slik behandling fra mammaen sin, så han forventer det samme av meg. Sorry, men det får han ikke :P 

Det ble dårlig stemning da jeg sto opp i dag. E er fortsatt hjemme siden det er turdag i barnehagen i dag og hun ikke er i tipp topp form enda, så mannen sto opp da hun våknet kvart på åtte(!). Jeg listet meg opp for å dusje senere, og da jeg kom på stua klokka ti over ni hadde hun ikke fått frokost enda! :kjefte: Så syk var han at han "glemte" at hun måtte spise mat, eller ense at hun hadde ropt etter knekkebrød da jeg sto på badet før jeg hoppet i dusjen :roll: Jeg ble riktig nok ganske sur da jeg oppdaget det. Spesielt etter han tenkte det var nok med å gi henne et eple. Han syntes så synd på seg selv etter jeg hadde min utblåsning at han måtte gå og legge seg. Da fikk jeg høre at jeg "aldri bryr meg om ham når han er syk". Hm, lurer på hvor og når sympatien min forsvant... 

Han ble forresten veldig fort frisk da han kjente lukta av nystekte vafler. Mannfolk :P 

Leviora

Mannen ble overraskende fort frisk. I går ble han med meg og trente, til og med! Shit, rumpa fikk kjørt seg i går. Jeg fant noen øvelser som aktiviserer spesielt muskelen som stabiliserer bekkenet, og det var ganske tydelig at den ikke var vant til å bli brukt noe særlig. Håper bekkenplagene forsvinner med litt trening, da kan jeg begynne å jogge forsiktig. Jeg lurer på om jeg vil skaffe ei tredemølle. Får spørre mamma og pappa om de bruker sin. Det er det femte treningsapparatet de har brukt aktivt de første to ukene og deretter latt det støve ned/fungere som klesstativ. Jeg kan sikkert låne den ;)  På tide å komme i form! Det ble feil å si «igjen», for det har jeg vel strengt tatt aldri vært :fnise: 

Jeg har skikkelig fæle drømmer for tia. Jeg drømmer at folk jeg ellers stoler på gjør noe fryktelig galt og uansvarlig med barna. Som at noen kjører med E usikret i bil (og i tillegg langt over fartsgrensa), gir M fast føde han ikke tåler, sette M ute for å sove i vogn i bare body, uten noe slags trekk på vogna, pledd eller beskyttelse, i 3 grader, regn og stiv kuling osv. Det er så fælt!! Jeg blir så sint på vedkommende som gjør det at jeg mister kontrollen og begynner å denge løs på dem, men jeg får ikke til å slå ordentlig, uansett hvor hardt jeg prøver å slå blir det bare et lite puff! :raven: Sykt frustrerende. Det er forferdelig når jeg våkner, for da er jeg så sint på den personen enda. Føles ikke bra at jeg prøver å banke opp folk i drømme. Kanskje tidligere, lignende opplevelser har bygd opp et sinne over tid, idk :vetikke: Eller, det er vel egentlig ingen tvil. Tidligere overtramp når det gjelder mine/våre regler og beskyttelse ovenfor barna har gått skikkelig innpå meg :sjenert: Da er det bra jeg håndterer det på en sunn måte i drømme! Not :klaske:

Edited by Leviora

Leviora

Det skjer så mye morsomt med M for tia! :nigo: Han er mer nysgjerrig, viser mye mer personlighet og jeg tror ikke det er lenge før han begynner å åle seg fremover på magen. Han forflytter seg relativt mye på kort tid på andre måter, plutselig ligger han en halvannen meter unna der jeg la ham :vetikke: Han har også begynt å vise enorm interesse for mat! :fnise: Når vi spiser blir han helt desperat og strekker ut hendene for å smake. Det viser seg at han har litt av et temperament også. Når han får tak i noe han tydelig synes er moro å holde på med og vi er nødt til å ta det i fra ham setter han i et vræl og gråter hysterisk. Det går heldigvis fort over :P

I går kom E hjem fra barnehagen med nydelig flettet hår. Jeg bare: :sjokkert: Hvordan får de det til?! Én ting er å i det hele tatt få til ei så fin flette, men å få E til å sitte i ro i mer enn 10 sekunder av gangen, hva er hemmeligheten?? Jeg prøvde selv i dag. Det gikk ikke, for å si det sånn. Selv med Fantorangen-app på nettbrettet og greier. Når jeg begynner å prakkes blir jeg helt sinnsykt forbanna, så da jeg kjente det begynte å bruse over måtte jeg drite i hele greia. Jeg kan lage søte musefletter, da. Men franske fletter? Hell no! Jeg får legge inn bestilling hos de ansatte i barnehagen :fnise: 

Jeg fant frem en gammel treningstights i dag. Mannen kommenterte det. "Oi! Den er det lenge siden du har brukt! Nå er du til og med enda smalere enn før du ble gravid!" :nori: Så kult! Jeg er helt vilt støl i rumpa enda etter treninga på torsdag, men nå blir det en runde til mens ungene sover :trene:

Leviora

I dag er M 6 måneder! :nordvesta:

Vi feirer med ei kake som ikke kan spises :ler: Jeg manglet et egg og helte oppi for mye melk. Det var sikkert dumt. Kake med rørefyll kan vi eventuelt kalle den, blir godt. Hvem digger ikke å slikke røra av slikkepotten liksom :fnise: Neida. Kræsja kake ender opp i søpla. Vi får se hvordan den er etter et kvarter lenger i ovnen :ninja: Håper den blir grei likevel. Hadde gledet meg sånn til kake.

M har begynt å hyle når jeg går ut av rommet. Når jeg kommer tilbake smiler han stort med en tåre i øyekroken. Herregud! Så trist og søtt samtidig. E hysjer på ham når han skriker, jeg må prøve å lære henne å gi trøst heller :P 

Mannen og E kommer hjem om litt over en time og kaka er ikke ferdig! Middag skal lages og kjøkkenet ser ikke ut. M våkner sikkert snart. Sykt dårlig kakeplanlegging :ler: 

Beccy87

Et helt halvt år! Går så fort! 
Hurra for M, håper kaka ble litt god allikevel. ;) 

Leviora

Kaka ble god! :biggrin: Et kvarter ekstra i ovnen gjorde susen. Å glemme et egg er visst null stress. Skal ikke anbefale det, da :fnise: 

Jeg sitter og ser If you think you can dance. Skulle ønske jeg kunne danse :grine: Det er så vakkert og uttrykksfullt! Jeg var venn med ei som drev med dans på videregående. Jeg var skikkelig sjalu :ninja: Ble med henne på trening en gang. Hun hoppet, spratt og fløy rundt som silke i vinden. Mens jeg bare: :kaklehone:

Jeg har aldri danset siden.

Edited by Leviora