Gå til innhold
Leviora

Leviora i mammatåka

Anbefalte innlegg

Leviora

Det var godt å komme tilbake til hverdagen etter helga! Nå er det bare å begynne med julevask og baking. Har nok å gjøre i desember 😅 Ungene synes adventskalender er kjempestas. Det gjør jeg også :biggrin: Lurer på hvem som egentlig er mest entusiastisk rundt det hele :fnise: 

I dag var jeg på foreldresamtale for M. Han får mye skryt over at han er så god og snill :hjerte: Deler klemmer med alle og er blid og fornøyd :) Godt å høre! Jeg tok opp det med lite utetid og årsaken til at de er lite ute er fordi det er så mange usikre barn enda. Lite vits i å dra ut hvis de fleste bare vil sitte i fanget og ikke tørre å utforske uteområdet. Det forstår jeg! :)

Selv om jeg gleder meg til å sette i gang med forberedelser til jul er det såå tungt å komme seg opp fra sofaen :rolleyes: Får sette på musikk og brette opp ermene! 💪🏻

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Leviora

Jeg og mannen var på julekonsert med Kurt Nilsen og Christel Alsos i går. For en fantastisk opplevelse! "Walking in the air"... Fy faen. Tror ikke ett eneste hårstrå på kroppen lå flatt. Jeg gråt gjennom alle sangene til Christel Alsos :grine: Musikk for meg er så mye mer enn en fin stemme og melodi, og i en tid jeg hadde det veldig vanskelig ble musikken til Christel en slags redning, et fristed hvor tiden sto stille og alle tanker ble satt på pause. Derfor var det en utrolig opplevelse følelsesmessig å se og høre Christel live, for hun har betydd så mye for meg. Fine, fine Christel :hjerte: 

Barnevakta kom rett før kveldsmaten og ungene ble så gira av å ha besøk at de bestemte seg for å eksplodere av energi da vi allerede var langt på overtid i kveldsritualet :fnise:  Jeg ble sykt stressa siden det bare var 15 minutter til vi måtte dra. Men det spørs om det bare var positivt at de fikk herjet fra seg, for begge sovnet på et blunk og mamma sa de bare hadde hørt litt hosting rett før vi kom hjem halv tolv. Det var flaks! Jeg var litt redd for at M kom til å bli engstelig om han våknet. Pappa hadde kost masse med katten vår, til tross for at han er allergisk. Er visst en skikkelig fin katt vi har. Jeg er helt enig :jepp: 

Jeg holder enda på med julevasken. Er usikker på hvor nøye jeg orker å være frem til jul. Men så er det kjekt å få gjort de tingene man gjerne gjør et fåtall ganger i året :sjenert: Jeg liker egentlig å vaske, for det er så tilfredsstillende å se hvor rent det blir :nigo: Men så er jeg sinnsykt lat og eier null tiltakslyst, noe som er ubeleilig i disse førjulstider. Én ting jeg gjerne vil få gjort helt rent er flisene i og rundt dusjen (de har tydeligvis ikke hørt om å ha rett fall på baderomsgulv på syttitallet), og jeg irriterer meg grønn over at jeg ikke har klart det enda! Vi har hardt vann og kalkrester er et rent helvete. Kjøpte en dampvasker som jeg var sikker på kom til å gjøre susen, men til og med den har problemer med å fjerne kalken. Den sitter som støpt! Noen som har tips? Er Cillit Bang virkelig the shit? :vetikke: 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marimba

Hørtes ut som en nydelig konsert 😍

Så et tips i går på buzzfeed. De tok en rund liten kost, borret hull i midten så de fikk skrudd fast en sånn skruesak med litt muttere og greier, så den satt godt, og så kunne de feste kosten på en drill og virkelig få  skrubbet godt når drillen satt igang. Kombinert med en skikkelig såpe kunne kanskje det være noe? Om ikke annet så så det hvertfall morsomt ut 😛 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Weebs

Cilit Bang har ikke funket i dusjen her! Jeg har rett og slett kjørt på med en haug Jif skurekrem. Vet ikke om det er så "sunt", men det ene badet vårt er så gammelt at pytt pytt :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Leviora
2 timer siden, Marimba skrev:

Hørtes ut som en nydelig konsert 😍

Så et tips i går på buzzfeed. De tok en rund liten kost, borret hull i midten så de fikk skrudd fast en sånn skruesak med litt muttere og greier, så den satt godt, og så kunne de feste kosten på en drill og virkelig få  skrubbet godt når drillen satt igang. Kombinert med en skikkelig såpe kunne kanskje det være noe? Om ikke annet så så det hvertfall morsomt ut 😛 

Haha! :ler: Det skal jeg si til mannen. Han elsker å skru, mekke og lage sånne praktiske ting :fnise: 

1 time siden, Weebs skrev:

Cilit Bang har ikke funket i dusjen her! Jeg har rett og slett kjørt på med en haug Jif skurekrem. Vet ikke om det er så "sunt", men det ene badet vårt er så gammelt at pytt pytt :P

Da er Cillit Bang utelukket, altså. Jeg har også brukt skurekrem, men får det ikke bort likevel :snurt: Må jeg bruke mer, kanskje? :vetikke: Svint tar kalken på armatur og batteri, vet ikke om jeg bør bruke det rett på flisene. Prøvde eddik nå da! Blandet vanlig 7% med vann. Det hjalp litt. Problemet er at jeg ikke ser kalken før flisene er tørre, og vet ikke hvor jeg skal skure og vaske så fort det blir vått :klo: Så nå har den kalkbelagte dusjen noen par rene flekker og striper her og der :fnise: Syre skal visst ta knekken på kalken. Jeg får fortsette å skure på med eddik. Den kalken SKAL bort! :opplyser: 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Mumsy

Den konserten virket fantastisk, så sjalu!! 

Har hørt at eddik skal fungere supert til å vaske dusj, men har ikke prøvd det selv. Si fra om du prøver, og det faktisk virker da :fnise:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Leviora

Liten update i prosjekt Bli kvitt kalk i dusjen: har forgiftet meg selv med klorin wc-gel. Brukte litt veldig mye :rolleyes: Forgiftning i mild grad altså - men nok til at jeg er superforsiktig med klorin fremover :plystre: Heldigvis er det vindu på badet så jeg får luftet godt :fnise: Huffameg. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Småkjekset

Benyttet meg av samme supertriks i dag på begge badene, og jeg glemte å lufte underveis :klaske: Rinelig svimete etterpå, men det hjalp da :klappe:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Weebs

I dag kjøpte jeg den Europris-greia. Gleder meg til å teste neste uke! Skal huske å lufte :fnise:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Leviora
2 timer siden, Småkjekset skrev:

Benyttet meg av samme supertriks i dag på begge badene, og jeg glemte å lufte underveis :klaske: Rinelig svimete etterpå, men det hjalp da :klappe:

Dusjen ble SÅ ren etterpå! :nigo: Utenom der kalken var verst. Er det mulig :bond: Kanskje jeg ikke ventet lenge nok. Uansett - neste gang blir det god lufting og en del mindre wc-gel :fnise: 

1 time siden, Weebs skrev:

I dag kjøpte jeg den Europris-greia. Gleder meg til å teste neste uke! Skal huske å lufte :fnise:

Kanskje det er den fra Europris som funker best? Tviler den er like dyr som Klorin, så den skal absolutt prøves! Og ja, husk å lufte! :ler: 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Småkjekset

Den fra Europris kostet 15 kroner :jepp: Gitt vekk!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Leviora

Er det noen lutefiskspisere her som vet hvor jeg kan kjøpe god, men ikke svindyr og lukseriøs fisk? Jeg har omsider blitt voksen og har tenkt å ha lutefisk 1. juledag :jepp: Mamma skryter voldsomt av Firstprice, men etter de siste søndagsmiddagene hos dem har jeg begynt å tvile på smaksløkene hennes :plystre: Snakker vi ferskvaredisken på Meny eller funker Coop sin vakuumpakket greit? :vetikke: Dette er totalt ukjent terreng for meg.

I dag har jeg handlet nesten alle julegavene på nett! Merker at en tung bør har falt av skuldrene nå. Jeg hater å handle julegaver. Og så har jeg sånn flaks at tre personer jeg gir julegave til også har bursdag i jula 🙂💸 Nå har jeg skrevet handleliste med alt av mat og godis vi trenger til jul også, og den lista lang som et vondt år :bond: Her skal det koses og myses, spises og drikkes (julebrus)! :opplyser: 

I dag har vi bakt pepperkaker! Jeg savner en meme som viser «expectations VS reality» når det gjelder pepperkakebaking med barn. Jeg forventet meg kos og glede, julemusikk, nostalgi, barn som trykket ned kakefigurer og lot meg plassere dem pent og pyntelig på stekebrettet mens vi lo og koste oss halvt ihjæl. Vel... Ungene forstod null prosent av konseptet og etter 5 minutter var en kvart boks pepperkakedeig fortært, M ble sur fordi E tok kakefiguren han ville ha og omvendt, jeg ble stående og vifte bort små fingre som grep etter kakene på brettet, og det hele toppet seg da Hans Rotmo begynte å synge om Helvete fra julelista på Spotify. Sååe... Det ble ikke noe skrytebilde på Instagram i dag. Det hadde føltes ekstremt falskt og tilgjort :fnise: Det ble gode pepperkaker, da! :Nikke: 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marimba

Hahaha :skratte:ser for meg den pepperkakebakinga. Blir nok sånn her og når jeg og AM skal prøve og. 

Kan dessverre ingenting om lutefisk, men jeg skal passe på hva som kan dukke opp på julespillelista 😜

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Leviora
4 timer siden, Marimba skrev:

Hahaha :skratte:ser for meg den pepperkakebakinga. Blir nok sånn her og når jeg og AM skal prøve og. 

Kan dessverre ingenting om lutefisk, men jeg skal passe på hva som kan dukke opp på julespillelista 😜

Enn at livet ikke er like perfekt som på insta! Føler meg lurt! :snurt:

Mannen spurte svigers om hvilken de pleier å kjøpe. En pakke med ferdig oppskjært fisk på Coop Extra var visst helt topp! Ferdig oppskjært uten bein høres ut som en drøm - finner jeg bein er det takk for mat 😅

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Leviora

Ligger og lurer på om jeg skal bake eller dra på storhandel i dag. Hmm... Tror jeg venter med storhandling. Frister lite å kjøre nedover den svingete, bratte og speilblanke veien. I morgen er det sikkert bedre strødd :Nikke: 

Ungene er forresten utrolig herlige for tiden :hjerte: E har virkelig blomstret, og har blitt mye mer selvsikker og utadvendt i barnehagen. Fra å klistre seg fast til en voksen og ikke tørre å gå bort til barna, har hun nå mange venner hun leker med, hun tar ordet under samlinger og hun deler ut klemmer til både voksne og andre barn 😍 Hun snakker om bestevennen sin hele tiden, og lyser opp når hun prater om hvem hun har lekt med og hva de har gjort. Det er så godt å se! :hjerte: Hun henger fortsatt litt igjen med språket og det blir en hindring når det kommer til lek som krever en del språk, som rollelek osv. Ellers storkoser hun seg i annen lek, og hun løper inn til de andre barna så fort vi kommer i barnehagen om morgenen. Ved henting er det vanskelig å få henne til å bli med hjem :fnise: Nå i desember har det vært enklere siden hun vet det venter en ny pakke i adventskalenderen. Hver dag spør hun hvilket tall det er på dagens pakke, og det er null problem å finne rett pakke :jepp: 

Hun kan alle tall opp til 20, og nå begynner hun å bli rå på bokstaver også. Det er lettere å koble en bokstav med et navn istedet for hva bokstaven heter, men det er store fremskritt for hver dag. Jeg er så glad for at jeg kjøpte den alfabetboka, den har virkelig vekket stor interesse og rom for mye læring!

M har for alvor begynt å bli stor han også. Nå løper han nesten med begge bein i lufta, kommer stadig med nye ord og hele ungen har liksom blitt mye eldre i oppførsel og motorikk. Han elsker å sparke ball, og vi ser at vi har en fremtidig fotballstjerne i utvikling ;) Mannen har lagt merke til at han sparker mest med venstrefoten og snakker om det hele tiden. «Han blir venstrefoting! Se da! Blir gull å ha han på laget!!» :ler: Det ser ut som han er høyrehendt når det kommer til finmotorikk, så jeg tenker at det kanskje har mest med balanse å gjøre når han nesten alltid sparker med venstrefoten. Er han høyrehendt har han vel best balanse på høyrefoten? Eller? :vetikke: 

Vi har begynt å se flere personlighetstrekk hos M også i det siste. Han er morgengretten, generelt ekstremt utålmodig og ganske så snarsint :fnise: Hvis noe ikke går hans vei, om han for eksempel strever med å få på plass en perle på brettet kan den perlen fly tvers over rommet innen få sekunder. Vi har begynt å se antydning til trass også, og jeg kan ikke si at jeg gleder meg til han når toppen i trassalderen :plystre: Heldigvis går det fort over, i motsetning til E som trenger mer hjelp og støtte til å roe seg etter et utbrudd. Nå høres det ut som om M bare går rundt og er sint og morgengretten, men det er langt i fra tilfellet :ler: Han er så blid, omsorgsfull og god, og får masse skryt av det i bhg også :) Han er uselvisk og deler med alle rundt seg, selv om han gjerne skulle ha hatt ting bare for seg selv. Der har søsteren litt å lære 😜 Kort sagt er M og E veldig forskjellig. Det er ganske fascinerende å ha laget to så forskjellige barn med samme oppskrift :fnise: 

Lurer på hvordan de vil bli som voksne. Hva jobber de med? Hvilke interesser har de? Finner de sin store kjærlighet? Jeg har så mange tanker rundt dette. Hver dag prøver vi så godt vi kan å oppdra barn til å bli selvstendige, trygge og hyggelige voksne med gode verdier. Det er lett bare man viser ubetinget kjærlighet og veileder barna, tenker noen. Men det trenger ikke være sant, hvis mottakeren ikke klarer å tolke ens handlinger og ord som kjærlighet. Trygghet og tillit handler om anerkjennelse og forutsigbarhet. Følelsen av å bli sett og elsket for den man er. Følelsesmestring - det er lov å være sint og lei seg, og føle på sjalusi og skuffelse. En skal vokse opp og vite at man har en verdi utenom prestasjoner og utmerkelser. Det er ikke akkurat lett i 2018, og der mener jeg vi som foreldre har en viktig jobb her og nå. Vi klapper og roser for hvert ord barna lærer, hvor høyt tårn de klarer å stable, tar av på sidelinja når det scores mål på fotballbanen, men glemmer noen ganger å fortelle barna at de er fine mennesker. «Du er en god venn, se så glad han ble av å se deg!», «tusen takk for en god klem, du gjør meg så glad!», «jeg ser du blir lei deg av å se at hun har vondt. Det er fint å vise at du bryr deg om henne!», «du er snill og omtenksom som gikk bort for å se om han slo seg», «du er modig som tør å si hva du mener!», det virker unødvendig å påpeke sånt i blant, men det er så viktig. 

Det spiller ingen rolle om hva de jobber med, hvor suksessrike de er og hvor stor status de har. Jeg er kjempefornøyd om de vokser opp og er trygge i seg selv og er gode medmennesker. Dét er den vanskeligste oppgaven, faktisk!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

Artikler fra forsiden

Viktig informasjon

Vi benytter cookies til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester. Les mer her