Gå til innhold

Tråden for elendig språk og uforståelig dialekter funnet på FB


MalloryK

Anbefalte innlegg

På 21.1.2018 den 4.59, MalloryK skrev:

Hei. site å mimra me sjølvaste E-76. Første gongen eg haure dai va pao country festivan pao sjåk runtom sist 80 bjøning ao-90 tale.Va i lag me ein kjempe kosle gjeng frao telemark trur eg.Dei hadde ein lastebil dar da sto Grindheim Møbler pao. Dei hadde eigen bar å altan pao liftn. E da atte nåken ao dissa Grindheim gutadn. Hadde vore moro å nett teke ein prat.Dei va utrule kosle addle ombor danna skutao dar

Oppdatering, denne posten har ikke fått noen svar. Veldig merkelig, sant?

Jeg måtte forresten snoke på profilen, han er fra Sogndal, og skriver alle postene slik. Og alle vennene svarer på samme dialekt. Jeg aner ikke hva de prøver å kommunisere...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er det verste jeg har sett av uforståelige dialekter! :sjokkert:  (Gjelder innlegg nr. 160 av Melly666)

Endret av Arabella
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, melly666 skrev:

 

Jeg liker å tenke at jeg er relativt flink i norsk rettskriving, men jeg sliter fortsatt med å forstå hele/deler av setningene jeg har sitert under.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Enig. Jeg gikk ut fra videregående med kun seksere i norskfagene, har høyere utdanning innen blant annet språk, har jobbet som norsklærer, leser med over dobbelt av normal lesehastighet, har bodd på mange ulike kanter av landet og har en IQ på over 140. Likevel har jeg ikke en sjanse i havet til å forstå mange av sitatene. Så hvordan er det egentlig meningen at folk med langt dårligere forutsetninger skal greie å lese det?

Jeg har alltid forstått språk først og fremst som en måte å kommunisere på, men den funksjonen forsvinner jo faktisk mer og mer etterhvert som dialektskriving blir mer og mer populært sammen med SMS-språk og manglende eller alternativ tegnsetting. Kommunikasjon innebærer jo egentlig at det finnes både en avsender og en mottaker, men færre og færre ser ut til å bry seg om den sistnevnte parten. Så hva de egentlig ønsker å oppnå med det de skriver, så lenge andre ikke forstår budskapet, framstår for meg som en gåte. 

Anonymkode: f9554...ca4

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er klar over at dialekt er en talemåte og ikke et skriftspråk? Du er klar over at elevene ikke lærer seg å skrive på dialekt? :klo: Måtte bare sjekke fordi det virket ikke helt som om du forstår det.

Anonymkode: 3e059...e93

Hvor tar du fra at jeg ikke forstår det? Har ikke skrevet noe om det. Jeg har heller ikke skrevet noe om at det er greit å skrive dialekt over alt. Jeg har skrevet at de fleste som er på et visst nivå i norsk når det kommer til lesing og skriving forstår de fleste dialekter. Du trenger ikke å legge noe mer i det. Eller kanskje du bare ville finne på noe for å klare og komme med et stikk til meg. 

Endret av penny_
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MalloryK skrev:

Oppdatering, denne posten har ikke fått noen svar. Veldig merkelig, sant?

Jeg måtte forresten snoke på profilen, han er fra Sogndal, og skriver alle postene slik. Og alle vennene svarer på samme dialekt. Jeg aner ikke hva de prøver å kommunisere...

"pao" er veldig vanlig omkring sognefjorden. Jeg har bodd der oppe (Balestrand) en kort periode da jeg gikk på vgs for snart 18 år siden. Akk, minner :hjerte:

Men sant sies er den dialektet mye penere muntlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 21.1.2018 den 2.54, AnonymBruker skrev:

Nei? Det heter "når".

Anonymkode: c6cab...de3

Når man skriver uformelt og har "katti" i dialekten sin, skriver man jo det. 

Anonymkode: 53a74...aac

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når man skriver uformelt og har "katti" i dialekten sin, skriver man jo det. 

Anonymkode: 53a74...aac

Det er sikkert de samme som er "lamme" noen, også. :fnise:

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Arabella skrev:

Det er sikkert de samme som er "lamme" noen, også. :fnise:

Ja? Hva er problemet ditt? :) 

Anonymkode: 53a74...aac

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja? Hva er problemet ditt? :) 

Anonymkode: 53a74...aac

Problemet er at det synes som at flere og flere ikke greier å skille mellom skriftspråk og talespråk. Det er dét tråden handler om, og det vi synliggjør og snakker om her. Forsto du det? :) 

Anonymkode: 3359d...525

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, penny_ skrev:

Hvor tar du fra at jeg ikke forstår det? Har ikke skrevet noe om det. Jeg har heller ikke skrevet noe om at det er greit å skrive dialekt over alt. Jeg har skrevet at de fleste som er på et visst nivå i norsk når det kommer til lesing og skriving forstår de fleste dialekter. Du trenger ikke å legge noe mer i det. Eller kanskje du bare ville finne på noe for å klare og komme med et stikk til meg. 

Så du mener at du har kompetanse til å uttale deg på vegne alle som leser og skriver bokmål? Interessant. :) Hvordan vet du hva alle mener om de forskjellige dialektene og deres forståelse av dem? Hvor har du opparbeidet deg all denne kompetansen hen? Vennligst kom med utdypende informasjon. 

Anonymkode: 3e059...e93

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener at du har kompetanse til å uttale deg på vegne alle som leser og skriver bokmål? Interessant. :) Hvordan vet du hva alle mener om de forskjellige dialektene og deres forståelse av dem? Hvor har du opparbeidet deg all denne kompetansen hen? Vennligst kom med utdypende informasjon. 

Anonymkode: 3e059...e93

Fordi det viser seg i denne tråden at de som sier de ikke forstår bare sier det for å være vanskelig da de har innrømmet at de faktisk forstår. Forstår man hva man hører, så forstår man også hva man leser med mindre man har lesevansker. Det sier seg selv. Akkurat som at 2 + 2 = 4. 

Hva folk mener om dialektene bryr jeg meg ikke om.

Endret av penny_
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, melly666 skrev:

 

Jeg liker å tenke at jeg er relativt flink i norsk rettskriving, men jeg sliter fortsatt med å forstå hele/deler av setningene jeg har sitert under.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skjønte kanskje 5% av det du siterte her. Helt håpløst at folk skriver på den måten.

Har sett noe liknende selv på noen Facebook sider og når det avsluttes med ett spørsmålstegn, så antar jeg det virkelig er ett spørsmål. Når noen da spør om hva personen egentlig mener, så får personen beskjed om å « scroll videre hvis du ikke gidder å svare på spørsmålet». 😡

Ser at sitatene ikke kom med 😏

Endret av EvaLena
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, penny_ skrev:

Fordi det viser seg i denne tråden at de som sier de ikke forstår bare sier det for å være vanskelig da de har innrømmet at de faktisk forstår. Forstår man hva man hører, så forstår man også hva man leser med mindre man har lesevansker. Det sier seg selv. Akkurat som at 2 + 2 = 4. 

Hva folk mener om dialektene bryr jeg meg ikke om.

Hvor har alle innrømmet det? Jeg har ikke skjønt noe av det jeg har postet her, i hvert fall. :klo:  Og, nei, det er ikke slik at man automatisk forstår en dialekt om man leser den selv om man forstår den når man hører den. Dessuten er det ikke all dialekt jeg forstår når jeg hører den heller, og jeg har ikke sett noen her inne påstå at de forstår det de hører, men ikke det de leser. Dutrekker veldig mange konklusjoner ut ifra eget hode her, altså.

Anonymkode: 3359d...525

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har alle innrømmet det? Jeg har ikke skjønt noe av det jeg har postet her, i hvert fall. :klo:  Og, nei, det er ikke slik at man automatisk forstår en dialekt om man leser den selv om man forstår den når man hører den. Dessuten er det ikke all dialekt jeg forstår når jeg hører den heller, og jeg har ikke sett noen her inne påstå at de forstår det de hører, men ikke det de leser. Dutrekker veldig mange konklusjoner ut ifra eget hode her, altså.

Anonymkode: 3359d...525

Må jeg sitere alle innleggene jeg har skrevet her for at du skal klare å henge med? Har ikke påstått at alle forstår alle dialekter. Det var noen som sa at de ikke forstår dialekter. Så viser det seg at det er enkelte dialekter de ikke forstår. 

Endret av penny_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 21/01/2018 at 12:00 PM, penny_ said:

Det er vel ikke så ofte man får bruk for å skjønne dialektord uten kontekst. 

Det jeg diskuterer er at folk som ser ut til å skrive norsk veldig godt selv sier at de ikke forstår dialekt. Det er bare tøv. Jeg skjønner at det er vanskelig for folk som også har problemer med å forstå bokmål. 

En del av innleggene her synes jeg er enkle, og det virker som folk gjør seg litt dumme når de ikke forstår. Det sagt, jeg har en del venner som skriver på dialekt, og jeg bruker dobbelt så lang tid på å lese meldinger fra dem. Dialekt er heller ikke standardisert, slik at den sammen uttalen kan få mange skrivemåter. Jeg har en kamerat spesielt som jeg ofte har problemer med å forstå, selv om det er helt uproblematisk muntlig.

I meldinger er det ganske uproblematisk, synes jeg, men jeg har inntrykk av at for mange gjør det skriftspråket dårligere. I åpne Facebookgrupper, kommentarfeltet til aviser og forum er det en skikkelig uting.

Anonymkode: 28ad8...f9c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 minutter siden, penny_ skrev:

Må jeg sitere alle innleggene jeg har skrevet her for at du skal klare å henge med? Har ikke påstått at alle forstår alle dialekter. Det var noen som sa at de ikke forstår dialekter. Så viser det seg at det er enkelte dialekter de ikke forstår. 

Du trenger da ikke være frekk? Du påstår at folk her innrømmer å forstå det de har postet at de ikke forstår, og jeg kan ikke si at jeg har sett noe slikt i tråden. Men vis meg gjerne.

Anonymkode: 3359d...525

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

En del av innleggene her synes jeg er enkle, og det virker som folk gjør seg litt dumme når de ikke forstår. Det sagt, jeg har en del venner som skriver på dialekt, og jeg bruker dobbelt så lang tid på å lese meldinger fra dem. Dialekt er heller ikke standardisert, slik at den sammen uttalen kan få mange skrivemåter. Jeg har en kamerat spesielt som jeg ofte har problemer med å forstå, selv om det er helt uproblematisk muntlig.

I meldinger er det ganske uproblematisk, synes jeg, men jeg har inntrykk av at for mange gjør det skriftspråket dårligere. I åpne Facebookgrupper, kommentarfeltet til aviser og forum er det en skikkelig uting.

Anonymkode: 28ad8...f9c

Akkurat det fremhevede irriterer meg grenseløst også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En del av innleggene her synes jeg er enkle, og det virker som folk gjør seg litt dumme når de ikke forstår. Det sagt, jeg har en del venner som skriver på dialekt, og jeg bruker dobbelt så lang tid på å lese meldinger fra dem. Dialekt er heller ikke standardisert, slik at den sammen uttalen kan få mange skrivemåter. Jeg har en kamerat spesielt som jeg ofte har problemer med å forstå, selv om det er helt uproblematisk muntlig.

I meldinger er det ganske uproblematisk, synes jeg, men jeg har inntrykk av at for mange gjør det skriftspråket dårligere. I åpne Facebookgrupper, kommentarfeltet til aviser og forum er det en skikkelig uting.

Anonymkode: 28ad8...f9c

Jeg greier bare ikke å forstå poenget med det. Om jeg skal skrive som jeg snakker bruker jeg for det første mye, mye lenger tid på det, og for det andre risikerer jeg at ikke alle forstår. :vetikke: Men, ja, som du sier, spesielt irriterende på Facebook, kommentarfelt og forum!

Anonymkode: 3359d...525

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jæ ska prøve å skrive såmm jæ snakker, bare fårr å shekke ut. Enkli trur jæ at jæ ha åmgangshuke, fårr jæ æshå kvalm i da, men jæ kåm mæ da åpp ettevært, å jæ føle mække så gæli nå helldivis. Fåra håpe at mårradan bli no aant. Dan bli lang nårn tilbingærn på soffan å ikke årker no.

 

Sånn. Det tok meg sikkert ti ganger så lang tid å skrive som om jeg skulle skrevet det på bokmål, i og med at skriftspråket jeg lærte som 6-åring sitter i fingrene. Touch-metoden når man skriver som man snakker, det er jo bare å glemme.. Jeg har ingen særegen dialekt, så alle her forstår garantert hva jeg har skrevet, men de bruker sikkert unødvendig lang tid på å lese det. Så mye enklere både å skrive og lese ordinært skriftspråk!

Anonymkode: 3359d...525

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...