Gå til innhold

Tråden for elendig språk og uforståelig dialekter funnet på FB


MalloryK

Anbefalte innlegg

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sånn i tilfelle dere ikke tror på meg, så er dette noe hun skriver:

"min 20 åring reiser ofte med hurtigbåten,en dag hu skulle av hjemme,var det par til som skulle av,iparet er i midten av 40 åra,han har hatt hjerneslag på begge sider,så ikke prat å ustøgange,,kan ikke bære noe å må støttes,da tok min 20 åring trillekofferten å baggen å sa til fruen jeg tar det jeg så får du hjelpt han av,,,,,kjemmpeflott,jeg hvet hu har hjelpt flere,er så stolt å vet att jeg har gjort noe rett,,,,,men det jeg reagerer på er att de som er unge spørr hvorfor gjorde du det,att du gidder,er det ikke vanligt blandt de unge i dag å tenke på andre enn seg selv.å se opp fra mobilen"

Klarte dere å puste mens dere leste det?

Anonymkode: 6191c...8d1

Kanskje like greit at folk mister pusten og ikke greier å lese det, for slikt skryt er det kvalmeste jeg vet om! Slik hjelp skal være en ryggmargsrefleks, hvis du (eller mor) må legge det ut på Facebook for at andre folk skal synes du er snill, så er du ikke snill ofte nok!

Jeg har en på vennelista mi som også skriver slik. Noen ganger bruker han emoji som punktum tror jeg, men andre ganger kommer de midt i setninger, så jeg er ikke sikker. Han er også en mester på særskrivingsfeil. Dagens post starter slik:

Vinter dekk a til Volvo n har blitt stjålet 

 

Anonymkode: 33351...e6a

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

20 timer siden, MalloryK skrev:

Kan nånn fertæl meig kelles i slett bilda som e promotert på instagram?!

Den der fikk jeg helt frysninger av og vurderte om jeg skulle slutte å være snill. 🤦🏼‍♀️

Anonymkode: f1e0f...00e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker uintelligent å skrive på dialekt! Er ikke mange med høyere utdannelse som gjør det for å si det sånn. Jeg har fordommer mot folk som skriver på dialekt.

Anonymkode: 998b7...5a7

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.10.2017 den 1.37, Ewe skrev:

"Katti stenger Vinmonopolet i dag?"

Jeg aner ikke hvorfor denne Katti stenger ned Vinmonopolet i dag.:vetikke: Hva med å spørre henne selv?

Trodde folk forsto at "katti" betyr når ("ka tid"). 

Anonymkode: 53a74...aac

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Trodde folk forsto at "katti" betyr når ("ka tid"). 

Anonymkode: 53a74...aac

Nei? Det heter "når".

Anonymkode: c6cab...de3

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes mesteparten av det som postes her er ganske forståelig, jeg. Ganske mye dårlig språk, men dialektene er da ikke så vanskelig å forstå? Sier ikke for å være spydig, altså.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. site å mimra me sjølvaste E-76. Første gongen eg haure dai va pao country festivan pao sjåk runtom sist 80 bjøning ao-90 tale.Va i lag me ein kjempe kosle gjeng frao telemark trur eg.Dei hadde ein lastebil dar da sto Grindheim Møbler pao. Dei hadde eigen bar å altan pao liftn. E da atte nåken ao dissa Grindheim gutadn. Hadde vore moro å nett teke ein prat.Dei va utrule kosle addle ombor danna skutao dar

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste her inne var veldig slitsomt å lese, jeg skjønner ikke halvparten engang. 

Anonymkode: b1f51...a9e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.1.2018 den 3.45, MalloryK skrev:

Kan nånn fertæl meig kelles i slett bilda som e promotert på instagram?!

7 timer siden, FantasDick skrev:

Synes mesteparten av det som postes her er ganske forståelig, jeg. Ganske mye dårlig språk, men dialektene er da ikke så vanskelig å forstå? Sier ikke for å være spydig, altså.

Enig. Hadde ingen problemer med å forstå det over. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det virker uintelligent å skrive på dialekt! Er ikke mange med høyere utdannelse som gjør det for å si det sånn. Jeg har fordommer mot folk som skriver på dialekt.

Anonymkode: 998b7...5a7

Veldig enig i at det virker uintelligent å skrive på dialekt, men jeg håper ikke du seriøst mener at mangel på høyere utdanning nærmest er synonymt med lav intelligens?

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trodde folk forsto at "katti" betyr når ("ka tid"). 

Anonymkode: 53a74...aac

Du tok ikke ironien, du? ;) 

1 time siden, penny_ skrev:

Enig. Hadde ingen problemer med å forstå det over. 

Jeg forsto det også greit, men kun pga kontekst. Uansett om noen forstår slike "ord" uten problemer, så betyr ikke det at dét er tilfelle for enhver som leser det. Jeg tenker spesielt på folk med et annet morsmål enn norsk. Det er en grunn til at vi har to skriftspråk vi skal lære, liksom.

Anonymkode: 3359d...525

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forsto det også greit, men kun pga kontekst. Uansett om noen forstår slike "ord" uten problemer, så betyr ikke det at dét er tilfelle for enhver som leser det. Jeg tenker spesielt på folk med et annet morsmål enn norsk. Det er en grunn til at vi har to skriftspråk vi skal lære, liksom.

Anonymkode: 3359d...525

Det er vel ikke så ofte man får bruk for å skjønne dialektord uten kontekst. 

Det jeg diskuterer er at folk som ser ut til å skrive norsk veldig godt selv sier at de ikke forstår dialekt. Det er bare tøv. Jeg skjønner at det er vanskelig for folk som også har problemer med å forstå bokmål. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, penny_ skrev:

Det er vel ikke så ofte man får bruk for å skjønne dialektord uten kontekst. 

Det jeg diskuterer er at folk som ser ut til å skrive norsk veldig godt selv sier at de ikke forstår dialekt. Det er bare tøv. Jeg skjønner at det er vanskelig for folk som også har problemer med å forstå bokmål. 

Det er da ikke tøv at mange som behersker bokmål/nynorsk godt sliter med å lese alt som blir skrevet på dialekt? Jeg vil si jeg er over snittet god i norsk, gikk ut av skolen med 6 i norsk skriftlig. Jeg bruker likevel altfor lang tid på lese mye av det som blir skrevet på dialekt, såpass at jeg blir irritert, og rett og slett ikke gidder. Det er ikke skriftspråk. Kan ikke folk bare gi seg med tøvet?

Anonymkode: 3359d...525

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, penny_ said:

Det er vel ikke så ofte man får bruk for å skjønne dialektord uten kontekst. 

Det jeg diskuterer er at folk som ser ut til å skrive norsk veldig godt selv sier at de ikke forstår dialekt. Det er bare tøv. Jeg skjønner at det er vanskelig for folk som også har problemer med å forstå bokmål. 

Jeg er en av de som sliter. De fleste dialekter muntlig er ikke noe problem, men når det blir skriftlig er det problematisk. Ingen av sitatene i denne tråden har jeg kunnet lese i tilnærmet lik hastighet som bokmål. En del av de forstår jeg når jeg leser sakte igjennom et par ganger, men flere av de har jeg ikke forstått. De sammenhengene det skrives på dialekt er som regel tidsfordriv, gidder ikke bruke masse tid på å lese uforståelige innlegg, så da ignorerer jeg de bare. For meg er det veldig merkelig å skulle skrive på dialekt, for meg ville det vært mye vanskeligere enn å skrive bokmål.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.1.2018 den 12.00, penny_ skrev:

Det er vel ikke så ofte man får bruk for å skjønne dialektord uten kontekst. 

Det jeg diskuterer er at folk som ser ut til å skrive norsk veldig godt selv sier at de ikke forstår dialekt. Det er bare tøv. Jeg skjønner at det er vanskelig for folk som også har problemer med å forstå bokmål. 

Når jeg vet hvilken dialekt det er snakk om er det ofte ikke så vanskelig å forstå. Men ellers kan det faktisk være vanskelig. Når man i tillegg får en del rar setningsoppbygging, store gramatiske feil og manglende tegnsetting er det noen ganger tilnærmet umulig for meg. Og jeg føler at jeg er mer enn adekvat i norsk språk. 

Jeg har sjelden problem med å skjønne dialekter i samtale med folk. Unntaket er en jeg studerte sammen med fra indre Sogn. Og en Trønder som jeg noen ganger møter igjennom jobben. Han har alltid snus under leppa og snakker veldig utydelig. 

Endret av Zinatara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt poenget. For meg virker det som om å skrive på dialekt er veldig tidskrevende. Hvis jeg skulle skrevet alle meldinger på min dialekt hadde jeg brukt mye lengre tid fordi jeg måtte tenke over hvordan jeg vil stave uttale. 

Tenk over det. Når vi lærer å skrive, så må vi lære å skrive bokmål og nynorsk, det kan vi. Når du plutselig bestemmer deg for at skriftspråket ikke er bra nok til å skrive dine “kule” meldinger på Face, så må du bruke mye ekstra tid på å få det til å se ut som en førsteklassing har skrevet det.

Endret av Chiyo
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 7.1.2018 den 2.12, AnonymBruker skrev:

Det er da vel tre skriftspråk, hva med samisk?

Anonymkode: ada17...74a

Samisk er ikke ett språk, men flere.

Og det er to norske skriftspråk, da samisk ikke er norsk, men samisk.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.1.2018 den 12.00, penny_ skrev:

Det er vel ikke så ofte man får bruk for å skjønne dialektord uten kontekst. 

Det jeg diskuterer er at folk som ser ut til å skrive norsk veldig godt selv sier at de ikke forstår dialekt. Det er bare tøv. Jeg skjønner at det er vanskelig for folk som også har problemer med å forstå bokmål. 

Du er klar over at dialekt er en talemåte og ikke et skriftspråk? Du er klar over at elevene ikke lærer seg å skrive på dialekt? :klo: Måtte bare sjekke fordi det virket ikke helt som om du forstår det.

Anonymkode: 3e059...e93

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.1.2018 den 12.29, AnonymBruker skrev:

Det er da ikke tøv at mange som behersker bokmål/nynorsk godt sliter med å lese alt som blir skrevet på dialekt? Jeg vil si jeg er over snittet god i norsk, gikk ut av skolen med 6 i norsk skriftlig. Jeg bruker likevel altfor lang tid på lese mye av det som blir skrevet på dialekt, såpass at jeg blir irritert, og rett og slett ikke gidder. Det er ikke skriftspråk. Kan ikke folk bare gi seg med tøvet?

Anonymkode: 3359d...525

:tommel:

Anonymkode: 3e059...e93

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.1.2018 den 2.59, FantasDick skrev:

Synes mesteparten av det som postes her er ganske forståelig, jeg. Ganske mye dårlig språk, men dialektene er da ikke så vanskelig å forstå? Sier ikke for å være spydig, altså.

 

På 21.1.2018 den 12.00, penny_ skrev:

Det er vel ikke så ofte man får bruk for å skjønne dialektord uten kontekst. 

Det jeg diskuterer er at folk som ser ut til å skrive norsk veldig godt selv sier at de ikke forstår dialekt. Det er bare tøv. Jeg skjønner at det er vanskelig for folk som også har problemer med å forstå bokmål. 

Jeg liker å tenke at jeg er relativt flink i norsk rettskriving, men jeg sliter fortsatt med å forstå hele/deler av setningene jeg har sitert under.

 

På 4.10.2017 den 5.29, MalloryK skrev:

Og nekkjo da bruka dei på klubb.. smelta nekkja so ligg rondt vomma

 

På 4.10.2017 den 15.07, AnonymBruker skrev:

Hau sett kår o æ? 

Anonymkode: 451d4...10a

 

På 11.10.2017 den 3.50, MalloryK skrev:

Æh ha ho hi ha 2 stk. Mæh dun 3. gjør nu?

 

 

På 11.11.2017 den 10.19, Poppie skrev:

«34 års dryghæt å fanskap. Fikk vel æn smakebit du å😒hussj før ett folkeslag. Mæn æ så mannsjit punnj skon... Hæng på å bli te æn sykdo.😂😂😂🥂🍾»

 

 

På 18.11.2017 den 5.41, MalloryK skrev:

He, j k ta ditte, allti absolutt kjede. Æ og han kan gjær det. Vill ta di, harr hatt fler fikæ.

 

På 22.11.2017 den 20.51, AnonymBruker skrev:

 "Jaja spæle ingen rålle æ ufyse". 

 

På 12.12.2017 den 12.22, MalloryK skrev:


Kvem som modding denne gutt som er 11 år ? Ka silder de ?

 

På 15.12.2017 den 17.38, AnonymBruker skrev:

Eg ha verdens beste kjæreste ❤️ eg måte ned på jobb ans me korte ans so spanderte an taxi på meg heim at eg e berre so Lucky 😍😍😍💕❤️

Anonymkode: 97802...8d9

 

På 16.12.2017 den 4.14, MalloryK skrev:

Kje, dau mo se hjå finne sofau. Itje let ho gau hinders. Mukje trau.
 

 

På 21.12.2017 den 6.10, MalloryK skrev:


Je, du kje mitt ikkje på abæ, men ner du tar 2 rett mar nei altso opp. Je går!
 

 

På 21.12.2017 den 6.15, MalloryK skrev:


Mog, hje ha jo fre størje!
 

 

På 30.12.2017 den 16.31, MalloryK skrev:


Sje me du, 3 personar, kje me all? Hu bør itje noen, hehe, neje

 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...