Gå til innhold

Tråden for elendig språk og uforståelig dialekter funnet på FB


MalloryK

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Pupperulla skrev:

Jepp, har ei på fb som deler absolutt alle ord😣

eksempler:  

fiske suppe

male kost 

hvit løk 

 

:blink: Synes å være noe vanskelig å gjøre sånn her da... fishermen-fish-soup-mug-29346765.jpg

Hvit løk er jo ikke nødvendigvis hvitløk heller  :blink:  Regner med hun maler kost med en malekost da :blink: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Peanut skrev:

:blink: Synes å være noe vanskelig å gjøre sånn her da... fishermen-fish-soup-mug-29346765.jpg

Hvit løk er jo ikke nødvendigvis hvitløk heller  :blink:  Regner med hun maler kost med en malekost da :blink: 

 

Gud vet hva hun driver med😂😂 

jeg blir snart svidd i øynene av å lese oppdateringer derfra. Eller er det opp datering🤔

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Malum skrev:

*snip*

Mitt bidrag til tråden: "Æg he arbett på båd offshore mæ thai kykken å mad. Dæ vanskeligaste va ittepå når du måtte på dei asiatiske stådasså deira mæ rasanne raohål". Altså..hæ??? :klo: 

" Jeg har jobbet på båt, offshore, med thaikjøkken og mat. Det vanskeligste var etterpå når du måtte på de asiatiske ståtoalettene deres med renneræv (jeg tror det er det de to siste ordene betyr)" 

Ganske sikker på at det blir slik oversatt 👍

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Ryuk skrev:

" Jeg har jobbet på båt, offshore, med thaikjøkken og mat. Det vanskeligste var etterpå når du måtte på de asiatiske ståtoalettene deres med renneræv (jeg tror det er det de to siste ordene betyr)" 

Og slikt deler man altså med Gud og hvermann på nett :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Ryuk skrev:

" Jeg har jobbet på båt, offshore, med thaikjøkken og mat. Det vanskeligste var etterpå når du måtte på de asiatiske ståtoalettene deres med renneræv (jeg tror det er det de to siste ordene betyr)" 

Ganske sikker på at det blir slik oversatt 👍

Takk! :takke:

 

6 timer siden, Peanut skrev:

Og slikt deler man altså med Gud og hvermann på nett :blink:

Oversharing og uforståelig dialekt i én og samme status der, altså. To fluer i en smekk. :jepp:

Endret av Malum
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Åååh, kan ikke bare folk skrive på bokmål/nynorsk slik at man slipper å tenke når man leser?
Altså, jeg forstår ikke. Er det ikke mer komplisert  skrive på dialekt? Eller har de aldri fått noen som helst norsk-undervisning?

Jeg bare forstår ikke. Er det latskap? Hvis jeg skulle skrevet tekst slik jeg snakker så hadde jeg brukt en evighet på å skrive.
Lærer de ikke bokmål/nynorsk lengre? Jeg forstår bare ikke greien, Er det å skrive på dialekt sjarmerende? Jeg gidder ikke lese mer enn 2 ord uansett.
 

" Ka i alle verdens dagar e egentlig greiå me at folk hørre på detta her !?
Eg trenge særiøst svar, eg forstår ingenting akkuratt nå!
!! "

 

 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 4.10.2017 den 15.24, NotNaomi skrev:

Men nå er det fullt lovlig å skrive på dialekt. Dere virker kvalm arrogante her. Det håper jeg dere ser. Sitter her og latterliggjør andres dialekter. Eller er nedlatende. Snobberi.

Det er en ting å skrive dialekt i meldinger til noen som har samme dialekt, det kan jeg også finne på å gjøre. Men dersom du er med i en Facebook-gruppe for mennesker fra hele landet, kan du ikke forvente å gjøre deg forstått på dialekt. Når det enten fremstår som uforståelig eller man må bruke mye energi på å tolke hva som er skrevet, så vil de fleste raskt hoppe over innleggene på dialekt. Det jeg vel reagerer på er vel evnen til å ikke kunne tilpasse seg leseren. Skriver de dialekt og putter inn noen smileyer i jobbsøknader? Lurer forresten på om disse som skriver dialekt syns det er lett å lese innlegg fra andre som skriver dialekt fra andre steder i landet?

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, MalloryK skrev:

 

" Ka i alle verdens dagar e egentlig greiå me at folk hørre på detta her !?
Eg trenge særiøst svar, eg forstår ingenting akkuratt nå!
!! "

 

 

"Hva i alle dager er greia med at folk hører på dette her?! Jeg trenger seriøst svar, jeg forstår ingenting akkurat nå!!!"

Jeg skriver dialekt på egen vegg og på meldinger, men modererer meg hvis jeg skriver til folk med annen dialekt og jeg skriver alltid bokmål på forum og i facebookgrupper og syntes det er rart at ikke flere som plent skal skrive dialekt tenker slik. 

Anonymkode: ef995...37c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde virkelig ikke være nødvendig å måtte ty til en oversettelses-tjeneste for å kunne forstå hva folk egentlig mener.

Og det en en som bruker 3 komma (,,,) mellom ordene (kvinneforum). Hva skal bety liksom?
 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Zinatara skrev:

Det er en ting å skrive dialekt i meldinger til noen som har samme dialekt, det kan jeg også finne på å gjøre. Men dersom du er med i en Facebook-gruppe for mennesker fra hele landet, kan du ikke forvente å gjøre deg forstått på dialekt. Når det enten fremstår som uforståelig eller man må bruke mye energi på å tolke hva som er skrevet, så vil de fleste raskt hoppe over innleggene på dialekt. Det jeg vel reagerer på er vel evnen til å ikke kunne tilpasse seg leseren. Skriver de dialekt og putter inn noen smileyer i jobbsøknader? Lurer forresten på om disse som skriver dialekt syns det er lett å lese innlegg fra andre som skriver dialekt fra andre steder i landet?

Jeg skriver mye på dialekt, når jeg kommuniserer skriftlig med venner og familie. Hovedmengden av min skriftlige produksjon, er for tiden på dialekt. 

Når jeg kommuniserer mer offentlig, som i grupper på Facebook, forum eller til offentlige instanser, skriver jeg bokmål. En skjelden gang skriver jeg nynorsk, om jeg føler situasjonen krever det. 

Jeg har hittil forstått det aller meste jeg har lest på dialekt. Språk er en av mine styrker. 

Anonymkode: 0934d...c85

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke mer slitsomt å skrive på dialekt? Eller har ikke de folkene gått på skole? Bare dette her " Hei alle! Lur på om nån hær e plaga me beinhinnebetennelse? Eg e grusomt plaga å begynn å bi lei! Ha nån av dåkk operert? Å kordan va d isåfall i etterti? "

Er vedkommende hjemmeskolert kanskje?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var ung kunne vi velge mellom tysk og fransk som valgfag. Ikke dialekt. Er dette noe nytt?

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

På 4.10.2017 den 7.08, NotNaomi skrev:

Makan. Uff!!

Det var det beste svaret du kunne komme med? Flaut.. 

Anonymkode: 15ea4...5a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/10/2017 at 11:07 PM, Malum said:

Takk! :takke:

 

Oversharing og uforståelig dialekt i én og samme status der, altså. To fluer i en smekk. :jepp:

Jeg tolket det på samme vis. Tør jeg gjette på at det skulle være jærsk?

En del av mine venner sender alle meldinger på dialekt, og skriver også dialekt på Facebook. Innimellom må jeg lese høyt for meg selv om jeg skal forstå, og alle meldinger tar dobbelt så lang tid å lese. Jeg skal ærlig innrømme at jeg skriver dialekt i uformelle meldinger selv, men jeg har en ganske standard østnorsk dialekt - ganske lett å forstå, med andre ord.

Anonymkode: 28ad8...f9c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som skriver at at de KUN skriver på dialekt når det er til venner og familie (det skrev de på bokmål i kvinneforum).

Så har man resten da, som skriver på dialekt overalt (som ingen forståf, og som skriker etter frettferdighet, siden dialekt er norsk (!!). Jeg orker ikke engang prøve å forstå hva de sier

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

«34 års dryghæt å fanskap. Fikk vel æn smakebit du å😒hussj før ett folkeslag. Mæn æ så mannsjit punnj skon... Hæng på å bli te æn sykdo.😂😂😂🥂🍾»

 

Hjelp?

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.11.2017 den 3.03, AnonymBruker skrev:

Jeg tolket det på samme vis. Tør jeg gjette på at det skulle være jærsk?

En del av mine venner sender alle meldinger på dialekt, og skriver også dialekt på Facebook. Innimellom må jeg lese høyt for meg selv om jeg skal forstå, og alle meldinger tar dobbelt så lang tid å lese. Jeg skal ærlig innrømme at jeg skriver dialekt i uformelle meldinger selv, men jeg har en ganske standard østnorsk dialekt - ganske lett å forstå, med andre ord.

Anonymkode: 28ad8...f9c

Det er jærsk, ja, helt riktig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Skulle finne mg klær på lørdag jg, mn for første gang fant jg absolutt ik noe! Dagens mote er så ik min smak og de fargene som er, er d værste jg har sett.. Jg bytter ik stil etter moten for å si d slik!"

Jeg skjønner hva som står, men det er ikke lett å lese. Det er ut som personen har hikke eller noe. Hvor mye tid tror de at de sparer på å lage slike fantasiforkortelser når de skriver?

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...