Gå til innhold

Tråden for elendig språk og uforståelig dialekter funnet på FB


MalloryK

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Panneklask/facepalm betyr noe sånt som 'kjære vene, er det mulig' med oppgitt stemme. Det kan gjelde både om en selv eller andre sier/gjør/skrlver noe dumt/naivt/tåpelig. Jeg klasker ofte meg selv i panna om jeg gjør noe mindre smart/uheldig som f.eks å dumpe spagetti i vasken når jeg skal renne av den.

Anonymkode: 0934d...c85

Og jeg klasker meg selv i panna når folk skriver på dialekt. 

Anonymkode: 3359d...525

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Panneklask/facepalm betyr noe sånt som 'kjære vene, er det mulig' med oppgitt stemme. Det kan gjelde både om en selv eller andre sier/gjør/skrlver noe dumt/naivt/tåpelig. Jeg klasker ofte meg selv i panna om jeg gjør noe mindre smart/uheldig som f.eks å dumpe spagetti i vasken når jeg skal renne av den.

Anonymkode: 0934d...c85

Takk til deg for en grei forklaring!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Mystic woman skrev:

Takk til deg for en grei forklaring!

Bare hyggelig. Som du ser er det en ørliten nyanseforskjell til finger-mot-tinning.

Anonymkode: 0934d...c85

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Falle fatalt?

Og greit at en genser finnes, sågar i fire farger. Jøje meg, tenk at det eksisterer en genser. Det skjer jo liksom ikke hver dag.

Men det heter vel egentlig "fås i fire ulike fargekombinasjoner".

Fra House of Yarns FB-side.

#orkerikke

🌺

Sitat

 

CAMILLA PIHL GIVE AWAY!🌺
We have a new LOVE!❤️Vi falt altså fatalt for ANDREAGENSEREN i Camilla Pihls vakre strikkekolleksjon, og nå fins den i hele 4 farger! Hvis du stemmer på din favoritt, har du sjansen til å vinne garn til din ønskegenser!

🌺Stem på din ANDREA-favoritt og VINN GARNKIT! 🌺For å delta må du: 
🌺Like bildet, - og følg oss gjerne....

See more

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Zeitgeist skrev:

Falle fatalt?

Og greit at en genser finnes, sågar i fire farger. Jøje meg, tenk at det eksisterer en genser. Det skjer jo liksom ikke hver dag.

Men det heter vel egentlig "fås i fire ulike fargekombinasjoner".

Fra House of Yarns FB-side.

#orkerikke

🌺

 

Huffameg, får virkelig håpe de overlever. :troest:

Endret av Mystic woman
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/8/2018 at 6:59 PM, AnonymBruker said:

Eit tips til dei av dykk som blir så irriterte av å lese tekstar på dialekt, med dårleg rettskriving eller med særskrivingsfeil; prøv dykk i læraryrket nokre år. 

Etter ti år som lærar på ungdomstrinnet, så er mi erfaring at skriftspråket til norske tenåringar blir verre og verre. Eg er ikkje norsklærar ein gong, men må lese lekser/innleveringar/prøver i mat og helse og samfunnsfag. Det er til å miste nattesøvnen av!

Anonymkode: d451a...672

Derfor er det så utrolig viktig at man fokuserer på skriftlige ferdigheter! Dessverre skriver man ofte en salig blanding når man bruker skriftspråket på fritiden, og det påvirker naturlig nok skriftspråket også når man skal bruke det formelt.

On 11/9/2018 at 12:00 AM, Ariana807 said:

Eg skrive allti dialekt på fritiå, møye enklare enn å måtta tenka øve ka eg skrive! 

Bokmål/nynorsk gjør jeg mange feil med! Orddelingsfeil, skrivefeil... alt mulig av feil! Noen ganger tenker jeg at jeg ikke hadde bestått disse «norsk» prøvene folk må gjennom for å få komme til Norge :fnise:

Men en ting som er veldig kjekt med dialekt er jo å totalt få folk til å stirre på deg og ikke sjønne en eneste ting! 😂

Husker enda da jeg begynte å studere på Universitetet «D kan du trega på!» sier jeg, personen jeg snakket til: ... ... ... «det kan jeg hva for noe??!» jeg bare rett tilbake: ... ... ... «trega...» forsto ingen verdens ting av hvorfor det ikke ble forstått det er jo ordet «å trega» liksom 😂😂😂 Har hatt en god del samtaler rundt dialekt og ord! Helt fantastisk. De jeg studerte med måtte bare finne seg i og lære seg dialekt-skrivinga mi 👍🏻 Gikk seg til etter hvert :) 

Litt av greia er at dersom man alltid skriver dialekt på sosiale medier, blir en heller ikke bedre til å skrive korrekt skriftspråk. Ved å bruke bokmål eller nynorsk gjør man seg forstått uansett. 

Anonymkode: 28ad8...f9c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Derfor er det så utrolig viktig at man fokuserer på skriftlige ferdigheter! Dessverre skriver man ofte en salig blanding når man bruker skriftspråket på fritiden, og det påvirker naturlig nok skriftspråket også når man skal bruke det formelt.

Litt av greia er at dersom man alltid skriver dialekt på sosiale medier, blir en heller ikke bedre til å skrive korrekt skriftspråk. Ved å bruke bokmål eller nynorsk gjør man seg forstått uansett. 

Anonymkode: 28ad8...f9c

Blir heller ikke bedre ved å skrive bokmål/nynorsk til vanlig heller, da jeg aldri lærte skikkelig noen av delene. Det jeg vet er det jeg bruker på slike forum som her. Men blir ikke noe bedre av det, på lik linje som min dialektskriving ikke helt gjør meg værre heller :)

Så då holle eg meg t dialekt på fritiå, får møye møye fortare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

hei hei!!! tenkte æ sko bake til jul før første gang men e usikker på ka æ skal lage, dæffr så lure æ på ka dåkker bruke å bake

Anonymkode: 6191c...8d1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 7.11.2018 den 22.50, AnonymBruker skrev:

Eg skrive ofta på dialekt te venner og sånn. E møkje enklare å skriva dialekt når eg ska skriva fort. Men sånn offentligt så skrive eg bokmål. 

Jeg skriver ofte på dialekt til venner og sånn. Er mye enklere å skrive dialekt når jeg skal skrive raskt. Men sånn offentlig skriver jeg bokmål. 

 

Anonymkode: cbb3e...8e5

 

På 7.11.2018 den 23.12, AnonymBruker skrev:

e skriv på dialekt berre ått bekjente frå her! kje vits å prate dialekt i Oslo får døm skjønne kje kå oss si lell. 
men litt rart å gå rondt å prate oslodialekt når e e i hembygda da. e trur nå de fleste her skjønne kå e skriv ? 😛 

Anonymkode: 451d4...10a

Det er ikke lov å skrive på dialekt på kg

Anonymkode: a01b8...8b7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Det er ikke lov å skrive på dialekt på kg

Anonymkode: a01b8...8b7

Tuller du nå og bare glemte ironiflagget?

Dette er tråden for å skrive om uforståelige dialekter ... og å skrive på bokmål i en slik tråd vil miste litt av poenget. 

Anonymkode: 4ea37...119

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tuller du nå og bare glemte ironiflagget? Dette er tråden for å skrive om uforståelige dialekter ... og å skrive på bokmål i en slik tråd vil miste litt av poenget. 

Like fullt er det ikke tillatt å skrive dialekt på KG. Om man skal straffes for det, det bestemmer moderatorene.

Anonymkode: bdd8d...0ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.6.2018 den 11.25, Tøytigern skrev:

"I efta bli de bølle." Hun skulle bake boller... 😄

Detta e da døladialekt! 

Anonymkode: 8b420...b2d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Like fullt er det ikke tillatt å skrive dialekt på KG. Om man skal straffes for det, det bestemmer moderatorene.

Anonymkode: bdd8d...0ca

Du va litt tå æn humørlaus person, gut!

Anonymkode: 4f4e4...607

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Dette var skrevet under en post om en forferdelig ulykke. Kan ikke folk skrive på norsk??

"Kanj varra illebefinnende e.l som skjedd me sjåfør'n for alt vi veit 🤔 Tenke på dem som sett att med sorgen ❤😥"

Anonymkode: 6191c...8d1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Glad eg ik æ mann... Di veit ik hot di får"

 

Attevar?

 

Jeg kommer ALDRI til å skjønne hvorfor noen synes det er bedre å skrive "ik" en "ikke". Det er desidert den verste skrivemåten jeg ser, jeg må innrømme jeg tenker IQ på under 70 med én gang. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

" Æ treng råd! Ka ska æ gjør når æ e så tett i nesen at æ må pust å spis me delvis åpen munn?? Æ bruke saltvann spray å d hjelpe ei lita stund "

Jeg forstår litt hva hun sier, men tar det ikke lengre tid å skrive på dialekt? Trodde bokmål/nynorsk var innarbeidet på folk

Anonymkode: 6191c...8d1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

" Æ treng råd! Ka ska æ gjør når æ e så tett i nesen at æ må pust å spis me delvis åpen munn?? Æ bruke saltvann spray å d hjelpe ei lita stund "

Jeg forstår litt hva hun sier, men

Du forstår LITT? Hvordan kan du klare deg ute i samfunnet i samtale med andre om du ikke på strak arm forstår 100% av sitatet over? For meg var dette latterlig enkelt å forstå.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

"Ka ska man gjør om man e redd det ska spøke nye plassen man ska bo på? Sia d e litt gammelt .
Noen som faktisk kan cleanse"

Er det så vanskelig å skrive på korrekt norsk?

Anonymkode: 6191c...8d1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Ka ska man gjør om man e redd det ska spøke nye plassen man ska bo på? Sia d e litt gammelt .
Noen som faktisk kan cleanse"

Er det så vanskelig å skrive på korrekt norsk?

Anonymkode: 6191c...8d1

Du kan så si. Krav nr. 1 må jo være at det er forståelig. Er vedkommende redd for at noen vil spøke med henne – fortelle gamle vitser?
Og cleanse, hva i all verden er det for et vrøvle-ord? 

Anonymkode: bdd8d...0ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fra en lokalgruppe. Finn et par feil?

" Trenger hjelp til å bli kvitt skjoren og kråker, naboen er dessverre så sjokk i hodet å mater i store mengder på bakken. Vi blir innvandret. "

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...