Gå til innhold

Tråden for elendig språk og uforståelig dialekter funnet på FB


MalloryK

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, MalloryK skrev:

norse love er til og pis på

Jeg tipper at dette dreier seg vel så mye om dårlig rettskriving «norske lover er til å pisse på»?

Anonymkode: 3359d...525

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tipper at dette dreier seg vel så mye om dårlig rettskriving «norske lover er til å pisse på»?

Anonymkode: 3359d...525

Vedkommende kan like gjerne ha forsøkt å skrive på bokmål. Det var så dårlig at det er umulig å si 😛 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Dette er overskriften i en avisartikkel som er delt på FB: "Truet med å knulle og drepe politibetjenter: - Var ute av balanse fordi ett familiemedlem hadde fått kreft"

Litt uheldig? Det høres ut som at han ikke har noen grunn til å være ute av balanse. Det er jo tross alt bare ett og ikke fem familiemedlemmer som har fått kreft. Avisartikler skal jo som alle vet være objektive :p 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 16.12.2017 den 7.11, Hanne67 skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor folk skriver på dialekt på facebook. Alle andre steder så forventes det jo at vi skriver på bokmål eller nynorsk. Om jeg ser at et ord er skrevet feil/annerledes så tenker jeg at den personen ikke kan skrive.

Folk som skriver på dialekt burde blitt tvunget tilbake på skolebenken og tatt norsktimene om igjen

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 25.1.2018 den 16.06, AnonymBruker skrev:

Er man en tulling fordi man er fra bygda? Det var jo ikke noe galt med det hun formidlet. 

Anonymkode: e5899...c9b

Ja

Anonymkode: a01b8...8b7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Arabella skrev:

Jeg ville heller hatt angtrekå og påmmfri, tenker jeg. :fnise:

Ja, med bærnne 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 4.6.2018 den 12.32, Emmelise skrev:

hafelle er et gjerde tror jeg. Abraksle ifølge google er gudbrandsdaldialekt for "voldsomt" . Så de skal da kanskje "sette opp et gjerde og det blir voldsomt med arbeid".

Helt greit om du ikke svarer da tror jeg... 😄

 

Det var en skigard og de har fått den opp. De måtte vente til det ikke var så varmt lenger. Men nå er den ferdig. Jeg sa jeg ikke hadde kompetanse på gjerder og det aksepterte de. :)

3974486802.jpg?chk=74E2D8

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er "flesk og duppe"? (Det er noe de lokker med at man skal få å spise hvis man dukker opp et sted.)

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Tøytigern said:

Hva er "flesk og duppe"? (Det er noe de lokker med at man skal få å spise hvis man dukker opp et sted.)

En kjent matrett, bare å Google. Har ikke noe med dialekt å gjøre. 

Anonymkode: 91cd5...83a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 1.9.2018 den 0.52, Tøytigern skrev:

Hva er "flesk og duppe"? (Det er noe de lokker med at man skal få å spise hvis man dukker opp et sted.)

Kjempegodt 😄 Stekt flesk og hvit saus 😛 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

En kjent matrett, bare å Google. Har ikke noe med dialekt å gjøre. 

Anonymkode: 91cd5...83a

 

22 minutter siden, Titania skrev:

Kjempegodt 😄 Stekt flesk og hvit saus 😛 

Ah. Så det er det det er. Tusen takk :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Eg skrive ofta på dialekt te venner og sånn. E møkje enklare å skriva dialekt når eg ska skriva fort. Men sånn offentligt så skrive eg bokmål. 

Jeg skriver ofte på dialekt til venner og sånn. Er mye enklere å skrive dialekt når jeg skal skrive raskt. Men sånn offentlig skriver jeg bokmål. 

 

Anonymkode: cbb3e...8e5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

e skriv på dialekt berre ått bekjente frå her! kje vits å prate dialekt i Oslo får døm skjønne kje kå oss si lell. 
men litt rart å gå rondt å prate oslodialekt når e e i hembygda da. e trur nå de fleste her skjønne kå e skriv ? 😛 

Anonymkode: 451d4...10a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

e skriv på dialekt berre ått bekjente frå her! kje vits å prate dialekt i Oslo får døm skjønne kje kå oss si lell. 
men litt rart å gå rondt å prate oslodialekt når e e i hembygda da. e trur nå de fleste her skjønne kå e skriv ? 😛 

Anonymkode: 451d4...10a

Joda, jeg skjønner hva du skriver, men det tar meg ca dobbelt så lang tid å lese det, i forhold til hvor lang tid jeg ville brukt om du bare skrev skriftspråk, enkelt og greit. Det er irriterende.

Anonymkode: 3359d...525

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit tips til dei av dykk som blir så irriterte av å lese tekstar på dialekt, med dårleg rettskriving eller med særskrivingsfeil; prøv dykk i læraryrket nokre år. 

Etter ti år som lærar på ungdomstrinnet, så er mi erfaring at skriftspråket til norske tenåringar blir verre og verre. Eg er ikkje norsklærar ein gong, men må lese lekser/innleveringar/prøver i mat og helse og samfunnsfag. Det er til å miste nattesøvnen av!

Anonymkode: d451a...672

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...