Gå til innhold

Tråden for elendig språk og uforståelig dialekter funnet på FB


MalloryK

Anbefalte innlegg

Jeg kommer fra et sted med bred dialekt, men har nå bodd halve livet på østlandet. Jeg gjør det slik; når noen med min dialekt skriver til meg på dialekt så svarer jeg på dialekt. Skriver de på bokmål så svarer jeg på bokmål. Men, så kommer det rare inn, jeg snakket nemlig en helt annen dialekt fram til jeg var 10 år. Når noen skriver til meg på den dialekten svarer jeg skriftlig med en dialekt jeg ikke har pratet på 30 år. 

Jeg er faktisk bedre på dialekter skriftlig enn muntlig😂Min muntlige dialekt er nemlig ganske forvirrende.

Uansett så foretrekker jeg altså å skrive bokmål, det er mest naturlig for meg. Skriver dialekt kun for å være "høflig" med den som skriver til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, Peonjenta skrev:

Eg kan fint tullesnappa me systar mi på chat på mi dialkekt.  Det gjær ikkje noge. Bare løje. Klare å skriva to dialekta, ikkje fudde i går. Ingen problema me å legga om te bokmål om det så e ritt ittepå.  Forstår ikkje koffø det sko våre nå problem?

Jeg skjønte den jeg også. Det som er litt morsomt er at selv om jeg vet hvordan du snakker eller høres ut så hørte jeg måten å snakke på ved å lese dialekten din. 

Regner med at fudde=født?

Jeg syns allikevel det virker slitsomt å måtte omstille seg med å veksle mellom å skrive bokmål/nynorsk og dialekt. Og så syns jeg det er helt greit til/fra med de som skjønner det, men offentlig mener jeg at man skal skrive korrekt språk. 

Anonymkode: dab2e...90f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.5.2018 den 22.00, AnonymBruker skrev:

Media velger å skrive bokmål eller nynorsk fordi det er riktig, ikke fordi folk flest ikke forstår dialektskrift. 

Jeg kjenner til i hvert fall ei som har god utdannelse og bra jobb osv, men som velger å skrive på sin egen krokete dialekt på facebook og i chat osv. Helt bak mål.

Jeg spurte henne en gang om ikke det egentlig er litt slitsomt å skifte mellom to måter å skrive på, men det syntes hun ikke. Hun må skrive på bokmål i jobben sin og det går helt greit. Jeg tror ting hadde gått i ball om jeg skulle skrevet på to forskjellige måter. 

Anonymkode: dab2e...90f

Da er vel kanskje dialektskriving kun for de med ekstra høy intelligens og hjernekapasitet 😄 Hvem hadde trodd det...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.5.2018 den 10.31, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønte den jeg også. Det som er litt morsomt er at selv om jeg vet hvordan du snakker eller høres ut så hørte jeg måten å snakke på ved å lese dialekten din. 

Regner med at fudde=født?

Jeg syns allikevel det virker slitsomt å måtte omstille seg med å veksle mellom å skrive bokmål/nynorsk og dialekt. Og så syns jeg det er helt greit til/fra med de som skjønner det, men offentlig mener jeg at man skal skrive korrekt språk. 

Anonymkode: dab2e...90f

Å veksle mellom å skrive på forskjellige dialekter/språk er jo ikke noe problem fordi jeg selv vet hva jeg skal skrive. Du har vel ikke noe problem med å veksle mellom norsk og engelsk? 

I min jobb snakker jeg med mennesker med mange forskjellige dialekter. Og så kommer svensk og engelsk i tillegg. Om noen med en veldig annerledes dialekt enn det som er mest vanlig ringer, så tar det gjerne noen sekunder før jeg klarer å omstille hjernen fordi jeg forventet noe annet, spesielt om de snakker fort og utydelig. Det er jo ikke noe verre å lese dialekter enn å høre dem. Når man ikke vet hva som kommer, så må hjernen jobbe litt uansett.

Kanskje dere som hopper over innlegg skrevet på dialekt hadde gjort dere selv en tjeneste om dere faktisk leste dem. Øvelse gjør mester, og folk kommer ikke til å slutte med å skrive på dialekt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, penny_ skrev:

Da er vel kanskje dialektskriving kun for de med ekstra høy intelligens og hjernekapasitet 😄 Hvem hadde trodd det...

Jaggu :duskedame:

Anonymkode: dab2e...90f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, penny_ skrev:

Kanskje dere som hopper over innlegg skrevet på dialekt hadde gjort dere selv en tjeneste om dere faktisk leste dem. Øvelse gjør mester, og folk kommer ikke til å slutte med å skrive på dialekt. 

Jeg kommer fortsatt til å hoppe over dialektinnleggene. Hvis man ikke gidder ta seg bryet med å skrive det utifra skriftmålene vi faktisk har, så gidder ikke jeg ta meg bryet med å lese hva enn uforståelig alfabetsuppe de har bestemt seg for å hamre ned.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 29.5.2018 den 4.00, AnonymBruker skrev:

På en tråd i en nettavis om en som druknet:

Skje, man sur da ikkje, bautane gode.
Tol, rip.

Anonymkode: 6191c...8d1

Fortsatt ingen som kan oversette denne til leselig norsk? :) 

Anonymkode: 44295...3f1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.1.2018 den 23.31, AnonymBruker skrev:

4FA8C3D6-81EA-414D-ACF9-6BAA794418DA.jpeg

Anonymkode: f1e0f...00e

Tror dere ikke at jeg har vært og forelsket meg i en kjekk mann på snart 66 år og jeg er snart 51. Han er ikke like begeistret,fordi han er redd. Det som skjer er at han går rundt og sier at han er singel, men at han ikke vil miste meg. Vi møtes sjelden og han sier at han skal komme på besøk, men kommer ikke. Men nå satte (stilte) jeg han til veggs og sa at hvis han ikke kom nå, etter så lenge, så kutta jeg han ut, men han kom omsider. Han vil ikke bli samboer eller ringe seg (forlove seg) eller noe sånt, men jeg er tålmodig og vil vente på han. Jeg har sagt at det er mange som er sammen uten å bo sammen. Hva skal jeg gjøre og hvor lenge skal jeg vente på han? Hilsen meg som ikke greier å glemme mannen med stor M.



Det som bekymrer meg nå, er at den oppvoksende generasjonen blir lite eksponert for korrekt skriftspråk,siden mange foreldre og jevnaldrendre skriver dialekt. Jeg tror de leser lite aviser, og det de leser av andre ting, er engelsk eller dialekt.

Jeg liker dialekter, og legger litt prestisje i å forstå dialekter, både skriftlig og muntlig, men er helt enig i at man skal skrive bokmål/nynorsk offentlig.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.6.2018 den 21.39, AnonymBruker skrev:

Fortsatt ingen som kan oversette denne til leselig norsk? :) 

Anonymkode: 44295...3f1

Dette lurer jeg på også!

Dessuten håper jeg på en oversettelse av varte vart, begynner å haste...

Anonymkode: 33351...e6a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette lurer jeg på også!

Dessuten håper jeg på en oversettelse av varte vart, begynner å haste...

Anonymkode: 33351...e6a

Varte vart= "Ble det varmt?" Evnt "Nå ble det varmt."

Endret av Tøytigern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Tøytigern skrev:

Varte vart= "Ble det varmt?" Evnt "Nå ble det varmt."

Takk! Da kan jeg svare vedkommende, selv om det kommer lovlig sent. Jeg leste begge ordene som korte ord. Her er det utallige muligheter. Varte vart, vart e vart, eller den jeg personlig ville foretrukket; varte vaaart. Hvis jeg hadde forstått at den siste vart'en skulle være lang, hadde setningen gitt mening. Men her er dilemmaet med dialekt, det finnes ingen fasit.

Anonymkode: 33351...e6a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk! Da kan jeg svare vedkommende, selv om det kommer lovlig sent. Jeg leste begge ordene som korte ord. Her er det utallige muligheter. Varte vart, vart e vart, eller den jeg personlig ville foretrukket; varte vaaart. Hvis jeg hadde forstått at den siste vart'en skulle være lang, hadde setningen gitt mening. Men her er dilemmaet med dialekt, det finnes ingen fasit.

Anonymkode: 33351...e6a

Jeg ble spurt om jeg skal slenge meg med dem som skal "sette opp hafelle" i sommer, og har ennå ikke svart, fordi jeg ikke vet hva en hafelle er... :fnise: Når de ikke gjør seg forstått, så kan de ikke regne med et svar på stående fot.

Det skal visstnok være et "abraksle arbei", så jeg er litt tilbakeholden. All den tid jeg ikke vet hva et abraksle arbei er, heller. 😄 Jo flere som blir med jo bedre, fikk jeg vite. 

(Oversettelser mottas med takk. )

Endret av Tøytigern
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Tøytigern skrev:

Jeg ble spurt om jeg skal slenge meg med dem som skal "sette opp hafelle" i sommer, og har ennå ikke svart, fordi jeg ikke vet hva en hafelle er... :fnise: Når de ikke gjør seg forstått, så kan de ikke regne med et svar på stående fot.

Det skal visstnok være et "abraksle arbei", så jeg er litt tilbakeholden. All den tid jeg ikke vet hva et abraksle arbei er, heller. 😄

😂

Anonymkode: 33351...e6a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Tøytigern skrev:

Jeg ble spurt om jeg skal slenge meg med dem som skal "sette opp hafelle" i sommer, og har ennå ikke svart, fordi jeg ikke vet hva en hafelle er... :fnise: Når de ikke gjør seg forstått, så kan de ikke regne med et svar på stående fot.

Det skal visstnok være et "abraksle arbei", så jeg er litt tilbakeholden. All den tid jeg ikke vet hva et abraksle arbei er, heller. 😄 Jo flere som blir meg jo bedre, fikk jeg vite. 

(Oversettelser mottas med takk. )

hafelle er et gjerde tror jeg. Abraksle ifølge google er gudbrandsdaldialekt for "voldsomt" . Så de skal da kanskje "sette opp et gjerde og det blir voldsomt med arbeid".

Helt greit om du ikke svarer da tror jeg... 😄

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Emmelise skrev:

hafelle er et gjerde tror jeg. Abraksle ifølge google er gudbrandsdaldialekt for "voldsomt" . Så de skal da kanskje "sette opp et gjerde og det blir voldsomt med arbeid".

Helt greit om du ikke svarer da tror jeg... 😄

 

:blink: Åja.. Ja, da skjønner jeg at de forsøker å få med seg mange folk... Tenker jeg melder om at jeg ikke har kompetanse på gjerder..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Altså jeg bruker å være jævla flink på hva jeg skal bruke å vaske me å få det spikk å smæm vatra i hjemmet, men hva skal jeg bruke for å få komfyren til å skinne inni?

 

Hva betyr dette?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ei he en slik å går de då and å tilbrede den i ovnen å på kor mange grader å slik å timer i ovnen eller går de and bare å grille slikt ei he ikkje so go peiling

 

-Mat fra bunnen

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, MalloryK skrev:

norse love er til og pis på

Denne er helt uforståelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...