Gå til innhold

Tråden for elendig språk og uforståelig dialekter funnet på FB


MalloryK

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg greier bare ikke å forstå poenget med det. Om jeg skal skrive som jeg snakker bruker jeg for det første mye, mye lenger tid på det, og for det andre risikerer jeg at ikke alle forstår. :vetikke: Men, ja, som du sier, spesielt irriterende på Facebook, kommentarfelt og forum!

Anonymkode: 3359d...525

Jeg innrømmer å selv skrive dialekt i helt uformelle meldinger, men det er snakk om ganske standard østnorsk, så det er lett å forstå. For meg går det raskere å skrive sånn. Men som en over her sier, målet med kommunikasjon må da være å få fram budskapet? Jeg hopper ofte over innlegg skrevet på dialekt, rett og slett fordi jeg ikke gidder bruke tid på det.

Det som irriterer meg aller mest er når ord som uttales helt likt som på bokmål skrives på dialekt. Det gjør det tungvint å lese, for da kjenner jeg ikke lenger igjen ordene. Mange skrivefeil gjør akkurat det samme.

Anonymkode: 28ad8...f9c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, MalloryK skrev:

Hei. site å mimra me sjølvaste E-76. Første gongen eg haure dai va pao country festivan pao sjåk runtom sist 80 bjøning ao-90 tale.Va i lag me ein kjempe kosle gjeng frao telemark trur eg.Dei hadde ein lastebil dar da sto Grindheim Møbler pao. Dei hadde eigen bar å altan pao liftn. E da atte nåken ao dissa Grindheim gutadn. Hadde vore moro å nett teke ein prat.Dei va utrule kosle addle ombor danna skutao dar

Hei. Sitter og mimrer med selveste E-76 (et band?) Første gangen jeg hørte dem var på country-festivalen på Skjåk rundt slutten av 80-tallet eller begynnelsen på 90-tallet. Var sammen med en kjempekoselig gjeng fra Telemark, tror jeg. De hadde en lastebil som det stod "Grindheim Møbler" på. De hadde egen bar og altan (veranda) på liften (lasteplanet?). Er det noen igjen av disse Grindheim-guttene? (spør antakelig om noen av Grindheim-guttene lever enda?) Hadde vært moro å tatt en prat. De var utrolig koselige alle ombord i den skuta der (lastebilen)

Mitt forslag :) 

Anonymkode: 44295...3f1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.1.2018 den 2.43, AnonymBruker skrev:

Trodde folk forsto at "katti" betyr når ("ka tid"). 

Anonymkode: 53a74...aac

Jeg har katti (ka tid) i dialekten min, men jeg ville aldri skrevet det. Skriver "når". Jeg ville også lurt på om det var spørsmål om Katti (Katy). 

Anonymkode: 44295...3f1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, penny_ skrev:

Fordi det viser seg i denne tråden at de som sier de ikke forstår bare sier det for å være vanskelig da de har innrømmet at de faktisk forstår. Forstår man hva man hører, så forstår man også hva man leser med mindre man har lesevansker. Det sier seg selv. Akkurat som at 2 + 2 = 4. 

Hva folk mener om dialektene bryr jeg meg ikke om.

Så med andre ord så handler dette om din personlige mening og er egentlig ute etter å håne, mobbe og erte når ting ikke samsvarer med din personlige mening. Interessant å vite hva slags menneske du er. :)

Anonymkode: 3e059...e93

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det som irriterer meg aller mest er når ord som uttales helt likt som på bokmål skrives på dialekt. Det gjør det tungvint å lese, for da kjenner jeg ikke lenger igjen ordene. Mange skrivefeil gjør akkurat det samme.

Anonymkode: 28ad8...f9c

Jeg skriver mye på dialekt i privat kommunikasjon - fortrinnsvis til mennesker fra samme område - og dette irriterer meg også. Når 'nei' uttales likens, er det unødvendig å skrive 'næi' for å understreke at det er dialekt. 

Anonymkode: 0934d...c85

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når man skriver uformelt og har "katti" i dialekten sin, skriver man jo det. 

Anonymkode: 53a74...aac

Jeg lurer veldig på hvilke(n) dialekt(er) som sier katti. Det har jeg faktisk aldri hørt før.  

Anonymkode: f9554...ca4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I løpet av denne tråden har jeg oppdaget hvor glad jeg er i å lese dialekt, de hadde jeg ikke trodd. Men det er jo så mye morsommere og mer personlig. Plutselig popper folk opp i hodet som man har sett på tv med samme dialekt mens man leser, mye bedre enn plain bokmål spør du meg. Basic innføring i ulike dialekter var det vi skulle lært på skolen, i stedet for nynorsk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer veldig på hvilke(n) dialekt(er) som sier katti. Det har jeg faktisk aldri hørt før.  

Anonymkode: f9554...ca4

Både i  nord og sør det. Bodø feks.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer veldig på hvilke(n) dialekt(er) som sier katti. Det har jeg faktisk aldri hørt før.  

Anonymkode: f9554...ca4

Nei, mange i denne tråden virker jo å være svært lite bereist innenfor landegrensa.

Du har sikkert aldri vært lenge nord enn sør-trøndelag

Anonymkode: e5899...c9b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ble denne tråden et sted for å forsvare dialektskriving og rakke ned på folk som ikke forstår det? :klo: Jeg begynte å følge tråden for å se haugevis med grelle eksempler til å undres over, og forsøke å tyde. Det drukner jo i avsporinger.

Anonymkode: 3359d...525

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer veldig på hvilke(n) dialekt(er) som sier katti. Det har jeg faktisk aldri hørt før.  

Anonymkode: f9554...ca4

I Stavanger og omegn blir det også brukt av enkelete. De fleste sier "ka tid", men har hørt mange si katti også. 

Anonymkode: ef995...37c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, palamina skrev:

Både i  nord og sør det. Bodø feks.

 

 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, mange i denne tråden virker jo å være svært lite bereist innenfor landegrensa.

Du har sikkert aldri vært lenge nord enn sør-trøndelag

Anonymkode: e5899...c9b

 

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I Stavanger og omegn blir det også brukt av enkelete. De fleste sier "ka tid", men har hørt mange si katti også. 

Anonymkode: ef995...37c

Jeg som alltid har trodd folk sa «ka tid»... 

Anonymkode: f9554...ca4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

 

Jeg som alltid har trodd folk sa «ka tid»... 

Anonymkode: f9554...ca4

Æj he alti sakt kati me trykk på siste del av kati. He aldri sakt ka ti. 

Au, nå fikk jeg vondt i øynene av å lese det jeg nettopp skrev:laugh:

Unnskyld for ytterligere avsporing,, tilbake til trådens tema!

Anonymkode: 44295...3f1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Æj he alti sakt kati me trykk på siste del av kati. He aldri sakt ka ti. 

Au, nå fikk jeg vondt i øynene av å lese det jeg nettopp skrev:laugh:

Unnskyld for ytterligere avsporing,, tilbake til trådens tema!

Anonymkode: 44295...3f1

Jeg skjønner på ingen måte hvorfor i all verden kati med trykk på i’en skulle skrives katti, men jeg skal slutte å avspore nå. 

Anonymkode: f9554...ca4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner på ingen måte hvorfor i all verden kati med trykk på i’en skulle skrives katti, men jeg skal slutte å avspore nå. 

Anonymkode: f9554...ca4

Det er fordi noen sier katti med trykk på t-en. Doh...

Anonymkode: e5899...c9b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er fordi noen sier katti med trykk på t-en. Doh...

Anonymkode: e5899...c9b

Og jeg lurte på hvor ;) 

Anonymkode: f9554...ca4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg lurte på hvor ;) 

Anonymkode: f9554...ca4

Du har fått svar.

Anonymkode: e5899...c9b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SLUTT MED AVSPORINGEN FOR POKKEEEER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Anonymkode: a01b8...8b7

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er fordi noen sier katti med trykk på t-en. Doh...

Anonymkode: e5899...c9b

Trykket ligger alltid på en vokal, ikke på en konsonant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I "katti" (ka tid) ligger vel trykket på i'en, mens i navnet ligger trykket på a.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...