Gå til innhold

Tråden for elendig språk og uforståelig dialekter funnet på FB


MalloryK

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Haha! Nettopp. Du får assosiasjoner til det på grunn av dialekten og ikke fordi hun beviser at hun er dum. Jeg skriver på dialekt med venner bekjente uansett om de snakker samme dialekt som meg eller ikke. Jeg fikk 6 på grammatikkprøver. 

Hva er det da?

Anonymkode: e5899...c9b

Jeg mente "venner og bekjente" i tilfelle du skulle begynne å krangle.

Anonymkode: e5899...c9b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Haha! Nettopp. Du får assosiasjoner til det på grunn av dialekten og ikke fordi hun beviser at hun er dum. Jeg skriver på dialekt med venner bekjente uansett om de snakker samme dialekt som meg eller ikke. Jeg fikk 6 på grammatikkprøver. 

 

Anonymkode: e5899...c9b

Hva er det å skrive "haha" for? Det er jo det vi sier her, at folk fremstår som dumme/mindre begavede når de skriver på dialekt. Det er ikke nødvendigvis hva de sier, men hvordan. ;) 

Anonymkode: 3359d...525

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det å skrive "haha" for? Det er jo det vi sier her, at folk fremstår som dumme/mindre begavede når de skriver på dialekt. Det er ikke nødvendigvis hva de sier, men hvordan. ;) 

Anonymkode: 3359d...525

Da er du veldig dømmende. Det er ikke en fin egenskap.

Anonymkode: e5899...c9b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da er du veldig dømmende. Det er ikke en fin egenskap.

Anonymkode: e5899...c9b

Ja, dømmer andre i større eller mindre grad gjør vi vel alle sammen. Jeg lever fint med det, så lenge det ikke går direkte på en person. :) Men nå blir det veldig mye avsporing her, altså.

Anonymkode: 3359d...525

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Canal Digital:

Hallo slkaks tastter er merkket canal digital tal på fjenkotålen fikk neopp noe innfårmsjon fra dere. Jeg fikk noe innfår nasjon om at viss det komm op på tv skulle jeg trykke på fjern kontrållen merket canal digital men jeg kan ikke se det står canaldigital vem er jeg skall trykke da

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 23.1.2018 den 17.16, Anonymus Notarius skrev:

I "katti" (ka tid) ligger vel trykket på i'en, mens i navnet ligger trykket på a.

Kommer fra Nord-Norge, og på mitt hjemsted brukes både "ka ti" med trykk på ti og "katti" med trykk på første stavelse. Har inntrykk av at den siste varianten er mer vanlig blant yngre folk.

Anonymkode: 4981b...429

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

-Kje me 199.- får 40 sua ditten mjå sytting

(noen som tipset billig brus tror jeg, resten av kommentarfeltet er enda verre). I en kjøp/salg gruppe.

Anonymkode: 6191c...8d1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tegnsetting er oppskrytt :bond:

Sitat

Hei, eg har problemer me å ta opp petter uteligger er kun da programme eg slite me,har opptaksboks da virke så da dette ut i løpe av natta alt er som da skal synst er merkli at da skjer kun me da ena programme medt

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Sitat

Hei! Noen som kan hjelp mæ?  Æ vil sprar lang håret mitt. Har klippe seg hver gang når slitt håret,  vil ikke håret mitt er for kort eller noe sånt.  Had prøve å gjøre med håret om bli langt osv.  Noe tips?

 

Anonymkode: be8ab...595

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Sitat

Hei..noen som er kjent m dette..skal ha 180 gr penne..pasta..målt opp ukokt..men blir det mere kokt?sikkert dumt spørsmål m nå går det litt rundt for meg her..

Sitat

Å det har jeg gjort..m nå står jeg igjen m altfor masse pasta så klart..skal ha 180 gr i hver pose..m altså ferdig regnet ut hva blir det i kokt..noen??

M som forkortelse både for men og med. Forvirrende :P 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hjelp kjøpt spa bad. Hvor lenge kan det være uten strøm? Reiser avgårde i en uke. Burde jeg tape ut vanne. Tør ikke la det være strøm på da jeg er usikker på være

Anonymkode: 6191c...8d1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hjelp kjøpt spa bad. Hvor lenge kan det være uten strøm? Reiser avgårde i en uke. Burde jeg tape ut vanne. Tør ikke la det være strøm på da jeg er usikker på være

Anonymkode: 6191c...8d1

Hva var vanskelig? 

Anonymkode: dab2e...90f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hjelp kjøpt spa bad. Hvor lenge kan det være uten strøm? Reiser avgårde i en uke. Burde jeg tape ut vanne. Tør ikke la det være strøm på da jeg er usikker på være

Anonymkode: 6191c...8d1

Jeg ser ikke at dette er hverken uforståelig eller elendig språk. Dette vil jeg tro er noen som har dysleksi, men det er fullt leselig.

Anonymkode: 28ad8...f9c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er elendig språk. Heldigvis var det flere som kommenterte det. Enkelte folk burde ikke ha facebook

Anonymkode: 6191c...8d1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

 

Den følelsen....
Du stikke på botikken...
Du komme inn.....kjenne plotseleg at du har på deg litt "nette" (1f633.png😳1f61c.png😜) sko....
Så ser du nèr på beino dine....
Jodaaaaaa....
Crocks er inna for normalen....
Den feeeelingen 1f460.png👠1f460.png👠....
Sku nesten tru det va' badnasko.....frå barnehagen 1f602.png😂
Du store allpakka 1f61c.png😜

Nå har hun vel brukt opp punktumene på tastaturet sitt snart? :vetikke:

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sitat

E vell spørs kæ du ska ta mr av. Eg tog av håve å då måtte eg og ta ud alt av effekta men va 2 eg kje fekk ud i øyra, piercinger (kirurgiskstål) å d jekk heilt fint. Hu damå sa d at d va joggel så hellst jore udslag på bildene, blei skorr på bildene

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hærredussen!!! 😝 Einn å drækk sæ foil mett på da'n!!
Attpåte kjøre'a bil, kræsje å krangle å by opp følk på såsskamp!! Åsså sei'a ho e utsatt for rasisme??
Deinn damp hu problem!!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dialekter er bare vanskelig å forstå dersom de kommer fra steder langt unna der du selv er oppvokst. Forstår du ikke dialekten kan du fint skylde deg selv, mener nå jeg. Gjør deg kjent med landet ditt! Manglende tegnsetting, derimot- det er et reelt problem for å forstå meningsinnholdet.

Anonymkode: edac0...cca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dialekter er bare vanskelig å forstå dersom de kommer fra steder langt unna der du selv er oppvokst. Forstår du ikke dialekten kan du fint skylde deg selv, mener nå jeg. Gjør deg kjent med landet ditt! Manglende tegnsetting, derimot- det er et reelt problem for å forstå meningsinnholdet.

Anonymkode: edac0...cca

Helt uenig. Hvorfor skal jeg lære meg hvordan en dialekt inni tjukkeste ett-eller-annet-sted skrives? Å høre noen prate dialekt er ikke så vanskelig, men å lese dialekter er noe helt annet, og veldig unødvendig at man skal lære seg det for å tekkes de som ikke gidder å skrive bokmål eller nynorsk.

Anonymkode: dab2e...90f

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...