Gå til innhold

Skal ta gastroskopi med narkose. Hva skjer før og etter?


krii3

Anbefalte innlegg

Hei!

Som overskriften sier så Skal jeg ta en gastroskopi med narkose nå på tirsdag. 

Jeg fikk med info om undersøkelse, men den inneholder bare om gastroskopi uten narkose. 

Så det jeg lurer på er hva som skjer før og etter undersøkelsen? Får jeg mer enn kanyle? Bedøvelsen spray eller noe i armen? Hvor lang tid tar det - våkner jeg fra narkosen timesvis senere og må jeg være der en stund etter oppvåkning? 

Har litt nerver selvom det er i narkose, da jeg sliter med angst fra før av.  

Takker veldig for svar om noen har vært igjennom dette med narkose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det blir vel som ved vanlig prosedyre ved narkose. Du får en veneflon i hånda/armen som narkosen settes inn i. Det blir gitt oksygen samtidig på en maske. Du sovner fort. 

Normalt er å våkne en liten time etter narkosen, men det kommer jo litt an på hvor kraftig narkose du har fått. Gjetter på at det er en lett en. Så du våkner nok fort etterpå. Du får dra hjem når du føler deg våken og klar for å dra. Man pleier å få snakke med legen som har gjort inngrepet etter man har våknet. 

Anonymkode: e2dc5...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt gastroskopi to ganger, senest i forigårs.

Undersøkelsen tar bare en 10 minutter, så jeg vil tro de vekker det straks de er ferdige - og legger deg i en lett narkose. Undersøkelsen er jo overhodet ikke smertefull, så dette er jo noe som er innvilget pga angst. 

Bedøvelsesspray er helt unødendig når du skal ha narkose. Jeg har hatt med bare spraybedøvelse, og etter den gikk ut ila 30 minutter så hadde jeg ikke vondt noen plasser. Har operert andre ting, og da hatt smerter og ubehag lenge etterpå.

Jeg vil tro du kommer til å føle deg slapp/uvel og kanskje kvalm etter narkosen - så jeg hadde selv tatt taxi hjem eller fått noen til å hente. 

Mange på googletreff sier de lå i 20-30 min på oppvåkning.

Jeg reagerer såpass dårlig på narkose at jeg nok hadde blitt litt lengre, mens jeg uten narkose kunne dra rett hjem uten problemer. Men jeg sliter jo ikke med kraftig angst, og klarer holde meg rolig under undersøkelse og ta til meg beskjeder. 

Det som er kjipest med gastroskopi er at man gruer seg på forhånd :) Og det er jo en evldig ubehagelig undersøkelse, så det er nok smart med narkose om man får fysiske utbrudd ved angstanfall. Og man brekker seg jo noe/endel underveis - så om man ikke klarer puste ordentig dypot under angstanfall så blir det jo verre.

Har man ikke kraftig angst er det overhodet ikke nødvendig med narkose, det er en veldig enkel og rask undersøkelse med lite smerter - men det skal sies at jeg ikke hadde noe galt, og dermed tok de jo ikke en masse prøver. Så for meg tok det kanskje 5 minutter med slange i halsen/magen - ikke det engang.

 

Anonymkode: c9d0f...940

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, gobbledigook skrev:

Jøss, hvordan fikk du innvilget narkose?

Jeg har for det første en veldig grei lege som jeg samarbeider bra med. Ettersom jeg sliter med panikkanfall og veldig høy angst til vanlig, var det faktisk hennes anbefaling at vi skulle søke om narkose. Har hørt det er vanskelig å få, men det gikk helt fint igjennom for meg, heldigvis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du gruer deg altså for gastroskopi, men narkose som er hundre ganger mer risikofylt, DET er greit. Du kan reagere på medisinen, være vanskelig å intubere, bli feilintubert, hjerneskadet, risikere å ikke våkne igjen, ble feil med tuben når gastroskopet går ned. Gastroskopi er gjort på fem min, mye bedre å gjøre det våken. Ved narkose får du nål i hånden, medisinen sette inn mens du puster i maske, så vekkes du etterpå, må ligge en stund til du er våknet, og normalt hentes av noen som også kan være med deg til neste dag i tilfelle narkosekomplikasjoner. 

Anonymkode: 47666...da0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du gruer deg altså for gastroskopi, men narkose som er hundre ganger mer risikofylt, DET er greit. Du kan reagere på medisinen, være vanskelig å intubere, bli feilintubert, hjerneskadet, risikere å ikke våkne igjen, ble feil med tuben når gastroskopet går ned. Gastroskopi er gjort på fem min, mye bedre å gjøre det våken. Ved narkose får du nål i hånden, medisinen sette inn mens du puster i maske, så vekkes du etterpå, må ligge en stund til du er våknet, og normalt hentes av noen som også kan være med deg til neste dag i tilfelle narkosekomplikasjoner. 

Anonymkode: 47666...da0

Jeg er ikke veldig bekymret for narkose da jeg hatt svært mange tilfeller tidligere der jeg er blitt lagt i narkose. Jeg vet både risikoen ved det, og at med en så sterk angstlidelse som jeg har, så er det ikke gjennomførbart på noe som helst annet vis, og det er legen min enig i.

Jeg vet godt at gastroskopi er en liten og forholdsvis enkel undersøkelse - men tro meg, det er en grunn bak der, som ikke trengs og formidles her.

Innlegget er rettet til de som har erfaring/vet mer om narkose ved gastroskopi og som kan forklare meg svart på hvitt hvordan de ble tatt hånd om før og etter.  

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tatt gastroskopi to ganger, senest i forigårs.

Undersøkelsen tar bare en 10 minutter, så jeg vil tro de vekker det straks de er ferdige - og legger deg i en lett narkose. Undersøkelsen er jo overhodet ikke smertefull, så dette er jo noe som er innvilget pga angst. 

Bedøvelsesspray er helt unødendig når du skal ha narkose. Jeg har hatt med bare spraybedøvelse, og etter den gikk ut ila 30 minutter så hadde jeg ikke vondt noen plasser. Har operert andre ting, og da hatt smerter og ubehag lenge etterpå.

Jeg vil tro du kommer til å føle deg slapp/uvel og kanskje kvalm etter narkosen - så jeg hadde selv tatt taxi hjem eller fått noen til å hente. 

Mange på googletreff sier de lå i 20-30 min på oppvåkning.

Jeg reagerer såpass dårlig på narkose at jeg nok hadde blitt litt lengre, mens jeg uten narkose kunne dra rett hjem uten problemer. Men jeg sliter jo ikke med kraftig angst, og klarer holde meg rolig under undersøkelse og ta til meg beskjeder. 

Det som er kjipest med gastroskopi er at man gruer seg på forhånd :) Og det er jo en evldig ubehagelig undersøkelse, så det er nok smart med narkose om man får fysiske utbrudd ved angstanfall. Og man brekker seg jo noe/endel underveis - så om man ikke klarer puste ordentig dypot under angstanfall så blir det jo verre.

Har man ikke kraftig angst er det overhodet ikke nødvendig med narkose, det er en veldig enkel og rask undersøkelse med lite smerter - men det skal sies at jeg ikke hadde noe galt, og dermed tok de jo ikke en masse prøver. Så for meg tok det kanskje 5 minutter med slange i halsen/magen - ikke det engang.

 

Anonymkode: c9d0f...940

Tusen takk for svar! 

Setter veldig pris på at du deler din erfaring. Har Googlet litt rundt, men har ikke følt at jeg har funnet noe særlig info/innlegg om narkose ved gastroskopi, bare uten. 

Fint å vite at jeg ikke trenger bedøvelsen spray i tillegg.

Takk igjen!:-)

Endret av krii3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, krii3 skrev:

Jeg er ikke veldig bekymret for narkose da jeg hatt svært mange tilfeller tidligere der jeg er blitt lagt i narkose. Jeg vet både risikoen ved det, og at med en så sterk angstlidelse som jeg har, så er det ikke gjennomførbart på noe som helst annet vis, og det er legen min enig i.

Jeg vet godt at gastroskopi er en liten og forholdsvis enkel undersøkelse - men tro meg, det er en grunn bak der, som ikke trengs og formidles her.

Innlegget er rettet til de som har erfaring/vet mer om narkose ved gastroskopi og som kan forklare meg svart på hvitt hvordan de ble tatt hånd om før og etter.  

 

Har selv angst men forstår også den du siterte, selv om den gjerne kunne ha moderert språket til en som allerede sliter med angst...

Jeg har tatt gastroskopi og det er ikke så ille som du tror det er! Det jeg husker var at jeg brakk meg en del, men jeg holdt hendene godt fast i sykepleierens hånd. Nå vet vi jo ikke årsaken bak angsten da, men om det ikke er redd for å ikke få puste eller andre lignende ting så kan du jo prøve å eksponere deg selv litt? Eventuelt eksponere deg selv på andre områder? Det å ta narkose så ofte tror jeg ikke er helt heldig :(

Anonymkode: 17ad3...0e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det i narkose. Veneflon, det hele tok ca en time. Har vært i narkose mange ganger, men dette er den eneste gangen jeg har blitt ordentlig dårlig. Sikkert fordi narkosen er så lett at det fortsatt sitter ordentlig i kroppen når man våkner, man har ikke sovet ut det verste. I tillegg til at jeg måtte ha full mage før undersøkelsen, så da var det mye som ville ut. Bortsett fra den delen, ikke noe problem. Kom inn, sovnet, våknet, lå på oppvåkningen og kastet opp i en halvtimes tid, og da kunne jeg dra hjem.

Anonymkode: c504c...94d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde gastroskopi i narkose i sommer. Fikk veneflon og væske i.v. fordi det ble så lenge og vente og jeg kunne jo ikke spise/drikke. Når det endelig ble min tur fikk jeg sånne blå poser på beina og en lue, gikk selv inn på operasjonssalen og la meg på benken. Fikk festet elektrodene til EKG på kroppen, BT-mansjett og en sånn dings på pekefingeren som måler puls og oksygenmetning. Så fikk jeg maske som jeg pustet i samtidig som jeg fikk noe narkosestoffer/smertestillende i veneflonen, og vipps så var jeg borte. Når jeg sovnet intuberte de meg og flyttet meg over i sideleie.

Jeg våknet en halvtime etter de var ferdige, var kjempetrøtt, men ikke kvalm eller noe. Fikk snakke med lege og dro hjem etter 25 minutter ca. Var veldig sår i halsen og drøvelen var opphovnet og blå (kødder ikke, den var BLÅ), småblødde også litt. Tipper det fort kan bli litt trangt baki der når de skal ned med både tube og slangen..Bortsett fra det gikk alt ukomplisert for seg.

Anonymkode: f8617...b6a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennomførte gastroskopi med narkose for en stund siden.  

Hadde aldri fått narkose før, og gruet meg veldig, men det var overhode ikke noe å grue seg til!

Anestesilegen satt først en venflon, så fikk jeg oksygen(maske) før dem skulle sette narkosen. Sovnet med en gang, uten at jeg rakk å tenke så mye, og våknet opp etter ca 30 min. Var i en slags døs når jeg våknet, og skjønte ikke helt at jeg hadde gjennomført undersøkelsen egentlig.. men etter 10 min kom jeg til meg selv igjen. 

Fikk da servert kaffe og brødskive, imens jeg ventet på å få snakke med overlegen. 

En veldig god opplevelse synes jeg! Kjente utover dagen at jeg hadde hatt en slange i magen, men det var ikke vondt, bare litt ubehagelig. 

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, krii3 skrev:

Hei!

Som overskriften sier så Skal jeg ta en gastroskopi med narkose nå på tirsdag. 

Jeg fikk med info om undersøkelse, men den inneholder bare om gastroskopi uten narkose. 

Så det jeg lurer på er hva som skjer før og etter undersøkelsen? Får jeg mer enn kanyle? Bedøvelsen spray eller noe i armen? Hvor lang tid tar det - våkner jeg fra narkosen timesvis senere og må jeg være der en stund etter oppvåkning? 

Har litt nerver selvom det er i narkose, da jeg sliter med angst fra før av.  

Takker veldig for svar om noen har vært igjennom dette med narkose. 

Har gjort det flere ganger.

Du faster før undersøkelsen, kommer opp når du skal og da snakker du litt med sykepleier og får (en) kanyle (kan få beroligende i den med en gang hvis du er urolig). Så blir du hentet inn på et rom og de sprøyter noe i kanylen og du skal telle bakover fra 10, så sovner du. Når du våkner kan du være litt sår i halsen etter slangen, men det er forbigående og ikke veldig merkbart (litt som når du føler du brygger på en forkjølelse ca). Du får lett narkose og våkner igjen ganske kjapt og reagerer du ikke på den føler du deg nok normal. Jeg var i middagsbesøk samme dag som jeg tok gastro i narkose sist (kjørte direkte dit) og gikk fjelltur med hunden. Du må være der litt etter oppvåkning, men føler du deg fin får du som oftest gå hjem fort. Jeg har bare sagt at jeg føler meg helt fin og da lar de meg gå med en gang.

Du kan ta emla-krem på hånden hvis du er redd for kanyle, kan kjøpes på apotek - men stikket går så fort at jeg ville ikke tatt bryet.

Masse lykke til! :-) 

Anonymkode: aa5ef...8e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hadde gastroskopi i narkose i sommer. Fikk veneflon og væske i.v. fordi det ble så lenge og vente og jeg kunne jo ikke spise/drikke. Når det endelig ble min tur fikk jeg sånne blå poser på beina og en lue, gikk selv inn på operasjonssalen og la meg på benken. Fikk festet elektrodene til EKG på kroppen, BT-mansjett og en sånn dings på pekefingeren som måler puls og oksygenmetning. Så fikk jeg maske som jeg pustet i samtidig som jeg fikk noe narkosestoffer/smertestillende i veneflonen, og vipps så var jeg borte. Når jeg sovnet intuberte de meg og flyttet meg over i sideleie.

Jeg våknet en halvtime etter de var ferdige, var kjempetrøtt, men ikke kvalm eller noe. Fikk snakke med lege og dro hjem etter 25 minutter ca. Var veldig sår i halsen og drøvelen var opphovnet og blå (kødder ikke, den var BLÅ), småblødde også litt. Tipper det fort kan bli litt trangt baki der når de skal ned med både tube og slangen..Bortsett fra det gikk alt ukomplisert for seg.

Anonymkode: f8617...b6a

De gangene jeg har fått narkose for gastro har de ikke intubert pga det går så fort. Er vel helst ved større inngrep de intuberer, ikke lett-narkose (som egentlig ikke er ordentlig narkose).

Anonymkode: aa5ef...8e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke TS, men lurer på: Må man få kateter? Kan man ha på vanlige klær under undersøkelsen?

Anonymkode: 4b3f0...e71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke TS, men lurer på: Må man få kateter? Kan man ha på vanlige klær under undersøkelsen?

Anonymkode: 4b3f0...e71

Nei, du får ikke kateter (men vanlig at de ber deg tisse før undersøkelsen for sikkerhetsskyld) og man har vanlige klær ja.

Anonymkode: aa5ef...8e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

De gangene jeg har fått narkose for gastro har de ikke intubert pga det går så fort. Er vel helst ved større inngrep de intuberer, ikke lett-narkose (som egentlig ikke er ordentlig narkose).

Jeg spurte spesifikt om jeg ble intubert, og ja, det ble jeg. Måtte spørre siden jeg var så vanvittig sår bak i svelget og blødde.

Jeg hadde vanlige klær på, bukse og singlet med en sånn sexy sykehusskjorte over.

Anonymkode: f8617...b6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk gastroskopi i narkose for et par år siden.

Ble møtt av en hyggelig sykepleier som viste meg inn på behandlingsrommet.  La meg på benken, fikk sprøyte i armen som gjorde meg døsig, og så husker jeg ikke mer før jeg våknet. Tror det hele var over på veldig kort tid.  Ingen kateter eller annet.

Da jeg våknet fikk jeg info fra legen som utførte gastroskopien om hva de hadde funnet, og så fikk jeg dra hjem. Hadde ingen plager etterpå.   Jeg har aldri blitt uvel av narkose, og ble det heller ikke nå. 

Endret av Kalevala
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, krii3 skrev:

Jeg har for det første en veldig grei lege som jeg samarbeider bra med. Ettersom jeg sliter med panikkanfall og veldig høy angst til vanlig, var det faktisk hennes anbefaling at vi skulle søke om narkose. Har hørt det er vanskelig å få, men det gikk helt fint igjennom for meg, heldigvis!

Samme her.  Jeg forklarte legen min hvorfor jeg ønsket det. Han sendte en henvisning til sykehuset, og så ble jeg innkalt.  Det gikk helt smooth.   

Det eneste var at jeg måtte vente 2 måneder på time på sykehuset, mot å få gjort det på drop-in med ingen ventetid uten narkose.  For meg var det ingen tvil om at det var det verdt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...