Gå til innhold

Bryllup med drikke kun til maten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes dette voldsomme behovet for alkohol enkelte later til å ha (men neeeida, de har ikke alkoholproblemer, nei) er helt fascinerende. At folk faktisk krever å bli ADVART i forhånd om at de må klare seg uten alkohol en kveld? Herregud... 

Det er helt ok å servere bare alkohol til maten. Det er også helt ok å ikke servere alkohol i det hele tatt. 

Anonymkode: 42769...e2c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes dette voldsomme behovet for alkohol enkelte later til å ha (men neeeida, de har ikke alkoholproblemer, nei) er helt fascinerende. At folk faktisk krever å bli ADVART i forhånd om at de må klare seg uten alkohol en kveld? Herregud... 

Det er helt ok å servere bare alkohol til maten. Det er også helt ok å ikke servere alkohol i det hele tatt. 

Anonymkode: 42769...e2c

Jepp, det er det.  Men da bør det stå i invitasjonen.  Det er vel det minste folk som har satt av så mye tid og penger på en dag kan forlange. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Peonjenta skrev:

Jepp, det er det.  Men da bør det stå i invitasjonen.  Det er vel det minste folk som har satt av så mye tid og penger på en dag kan forlange. 

Skal det stå i invitasjonen om det ikke blir sjokoladekake også?

"Forlange"...? Man blir invitert, ikke tvangsinnkalt. Du kan takke nei om du ikke ønsker, og å kreve å få vite hva som blir servert før du takker ja er helt hen i veggene bortenfor alt som heter normal folkeskikk. Og hvorfor MÅ du ha alkohol, da? Hvor er absoltut alkohol så viktig? 

Anonymkode: 42769...e2c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal det stå i invitasjonen om det ikke blir sjokoladekake også?

"Forlange"...? Man blir invitert, ikke tvangsinnkalt. Du kan takke nei om du ikke ønsker, og å kreve å få vite hva som blir servert før du takker ja er helt hen i veggene bortenfor alt som heter normal folkeskikk. Og hvorfor MÅ du ha alkohol, da? Hvor er absoltut alkohol så viktig? 

Anonymkode: 42769...e2c

Selvfølgelig kan gjester som har brukt tusenvis av kroner på en dag forlange å få vite om de skal på søndagskole eller fest.   Og normal folkeskikk forlanges av de som inviterer til "fest".  Har du vært i alkholfrie bryllup?   Det høres ikke sånn ut. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Peonjenta skrev:

Selvfølgelig kan gjester som har brukt tusenvis av kroner på en dag forlange å få vite om de skal på søndagskole eller fest.   Og normal folkeskikk forlanges av de som inviterer til "fest".  Har du vært i alkholfrie bryllup?   Det høres ikke sånn ut. 

Jeg har vært i alkoholfrie bryllup, ja, og fatter ikke annet enn at de som ikke klarer seg gjennom en fest uten alkohol har et alkoholproblem, enten de nå vil innrømme det eller ikke. Om man er helt avhengig av alkohol for å kunne ha det hyggelig, så har man et problem. Rett og slett. 

Anonymkode: 42769...e2c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle herrens land og rike.. her var det mange som hadde et stort alkoholbehov og åpenbart lite glede av å delta når venner og familie feirer sin kjærlighet.

Jeg har alltid syntes at det var en ære å bli invitert i et bryllup - for det betyr jo rett og slett at brudeparet mener at mitt nærvær på deres store dag vil gjøre feiringen deres enda bedre. Om jeg må betale for et glass vin eller to etter middagen har jeg ikke tenkt å bekymre meg om hverken før, under eller etter bryllupet. Og føler jeg at det å delta blir for dyrt mtp reisevei, overnatting etc - så har jeg faktisk lov til å takke nei til invitasjonen.. det er ikke oppmøteplikt i bryllup - du må jo som regel faktisk melde tilbake at du ønsker å delta, og da kan du jo gjøre et overslag i hodet om det passer med lommeboka di først.

Anonymkode: 2adaa...a4f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært i alkoholfrie bryllup, ja, og fatter ikke annet enn at de som ikke klarer seg gjennom en fest uten alkohol har et alkoholproblem, enten de nå vil innrømme det eller ikke. Om man er helt avhengig av alkohol for å kunne ha det hyggelig, så har man et problem. Rett og slett. 

Anonymkode: 42769...e2c

En fest uten alkohol er ikke en fest, det er en sammenkomst.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Peonjenta skrev:

En fest uten alkohol er ikke en fest, det er en sammenkomst.  

Altså er du avhengig av alkohol, og har et alkoholproblem. Det er ditt problem, ikke de som er så hyggelige at de inviterer deg sitt. Så får du heller holde deg hjemme og surmule, da, om alkohol er viktigere for deg enn å feire slekt og venner. 

Anonymkode: 42769...e2c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså er du avhengig av alkohol, og har et alkoholproblem. Det er ditt problem, ikke de som er så hyggelige at de inviterer deg sitt. Så får du heller holde deg hjemme og surmule, da, om alkohol er viktigere for deg enn å feire slekt og venner. 

Anonymkode: 42769...e2c

Jepp, avhengig av å ha det gøy. Guilty as charged.  :nigo: Ikke mange som har det gøy i alkoholfrie bryllup med unntak av kanskje gladkristne.  Men selv de liker et lite glass vin når de må tørrprate med onkel Finn i 5 timer og høre på 32 knusktørre taler om brudens barndom. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Peonjenta skrev:

Ja man sier jo ikke til brudeparet at leker er dølle, man leker med med et stivt smil om munnen og falsk latter. Det blir det samme som å klage på maten i bryllup.  Det gjør man ikke heller.  Jeg har spist mye rart opp i gjennom og vet at mange av gjestene var enige men jeg tror ikke det nådde fram til brudeparet. 

Hadde ikke nådd frem heller, de hadde tatt det som regelrett åtak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har vært i bryllup uten alko, veeldig kjedelig. Folk satt bare og snakka tørrprat. Dette var attpåtil på en nyttårsaften. Det var en lettelse når klokka endelig var mye nok til å kunne takke for seg.

Anonymkode: 5ea3f...e4e

Brudeparet burde skamme seg.

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og det er helt forståelig og helt greit - men det kommer som sagt ikke til å hindre at de som vil, blir fulle. 

Anonymkode: 9c7c7...919

Er bare noe de finner på for å få gjestene til å ta regningen for seg. 

16 timer siden, Peonjenta skrev:

Når man setter av en hel dag, bruker masse penger på både gave og nytt antrekk syns jeg at det bare skulle mangle at man fikk servering.   Men jeg er vel sær. 

Nei, du har god oppdragelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes dette voldsomme behovet for alkohol enkelte later til å ha (men neeeida, de har ikke alkoholproblemer, nei) er helt fascinerende. At folk faktisk krever å bli ADVART i forhånd om at de må klare seg uten alkohol en kveld? Herregud... 

Det er helt ok å servere bare alkohol til maten. Det er også helt ok å ikke servere alkohol i det hele tatt. 

Anonymkode: 42769...e2c

Det du kaller advarsel kaller andre folk informasjon. Er det betalbar/alkoholfritt så vil jeg vite om det sånn at jeg kan få takke nei til innbydelsen. Er ikke informasjonen der så regner jeg med at ting er tradisjonelt og at jeg slipper å ta med meg lommeboka i bryllup i tillegg til kostbar gave. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, O.G. skrev:

Det du kaller advarsel kaller andre folk informasjon. Er det betalbar/alkoholfritt så vil jeg vite om det sånn at jeg kan få takke nei til innbydelsen. Er ikke informasjonen der så regner jeg med at ting er tradisjonelt og at jeg slipper å ta med meg lommeboka i bryllup i tillegg til kostbar gave. 

Du sier indirekte her at du kun kommer pga alkohol. Så om din beste venninne eller feks din datter giftet seg og ønsket et selskap med lite alkohol eller ingen alkohol så hadde du da meldt avbud? Trodde gjester kom pga paret som gifter seg jeg..  

Og forr om du ikke klarer å kose deg uten mye innabords... ja da har du et problem 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 8.1.2018 den 15.30, O.G. skrev:

Er ofte sånn det gjøres når brudeparet har lagt opp til et bryllup som egentlig er for kostbart for dem og skylder på familiemedlemmer som bråker når de drikker for å skjule at de ikke har råd til å ha åpen bar. Det er bare en løsning på skammeligheten: Utsett bryllupet til de har råd til å gjøre ære på sin oppgave som vertskap eller gå på kommunehuset og gifte seg der og så bare holde en enkel middag for familien etterpå. 

Dette er ikke helt relatert til problemstillingen til TS, men jeg har et (langt) spørsmål til deg O.G. som jeg håper du vil svare meg på.
Jeg skal snart gifte meg og i den anledning har jeg og min kommende mann funnet en løsning som funker bra for oss og de vi ønsker å dele dagen vår med. Vi skal gifte oss, med det skal ikke være kirkebryllup. Verken jeg eller han er religiøs og vi føler derfor det blir feil for oss personlig å ha vielse i kirke. Vi har invitert vår nærmeste familie og våre aller nærmeste venner som da kjenner oss godt. Dette gjelder da totalt 60 personer, både voksne og barn, minst 54 kommer - vi har enda ikke fått svar fra alle, men så har ikke "svarfristen" gått ut enda heller. Vi har som par kommet frem til at vi ikke skal ha alkoholservering i vårt bryllup. Det vil heller ikke være mulig å kjøpe alkohol på stedet. Vi drikker ikke alkohol selv, og han har vokst opp i en familie med mye problemer relatert til alkohol. Vi vil likevel legge opp til at alle gjestene våre får en best mulig dag da de velger å delta i vårt bryllup. Vi har derfor sørget for at vi tar hensyn til alle allergier/marintoleranser og til de som følger forskjellige kosthold (som f.eks vegetar/vegan o.l). Vi har gitt samtlige gjester mulighet til å velge om de vil ha kjøtt, fisk eller vegetar/vegan til hovedrett, og skreddersydd meny til hver enkelt gjest der etter. Drikke til maten er også tilpasset det som serveres, men alt er alkoholfritt. Det vil altså si at alle får mulighet til å velge å drikke vann eller brus om de ønsker det, men alle blir også tilbud et alkoholfritt alternativ av drikke som passer til den retten de blir servert. Etter middagen blir det kaker og kaffe/te og annen alkoholfri drikke, men vi kaller det heller ikke for en fest, men for en feiring av vårt ekteskap med middag, kaffe og kaker, og kanskje litt dans om noen skulle ønske det. Har forresten ingen kaffegjester, alle som er invitert til vårt bryllup er invitert til alt. 

Mener du at vi ikke gjør ære på vår oppgave som vertskap til vårt bryllup fordi vi holder det alkoholfritt? Selv om vi tilrettelagt hele menyen vår til hver enkelt gjest?
Jeg påstår ikke at du har sagt dette, men er veldig nysgjerrig på din mening om dette. (Som du kan se lengre oppe i tråden så er jeg enig at det kan være en god ting å opplyse om f.eks hvordan det blir med alkoholservering dersom man velger andre løsninger enn fri bar, men jeg er ikke i mot at man velger andre løsninger så lenge gjestene som blir invitert vet sånn ca.hva de kan forvente i forhold til dette tema)

Andre kan gjerne svare meg på spørsmålet mitt også, men jeg lurer veldig på O.G. sin mening om dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, sølvblad said:

Dette er ikke helt relatert til problemstillingen til TS, men jeg har et (langt) spørsmål til deg O.G. som jeg håper du vil svare meg på.
Jeg skal snart gifte meg og i den anledning har jeg og min kommende mann funnet en løsning som funker bra for oss og de vi ønsker å dele dagen vår med. Vi skal gifte oss, med det skal ikke være kirkebryllup. Verken jeg eller han er religiøs og vi føler derfor det blir feil for oss personlig å ha vielse i kirke. Vi har invitert vår nærmeste familie og våre aller nærmeste venner som da kjenner oss godt. Dette gjelder da totalt 60 personer, både voksne og barn, minst 54 kommer - vi har enda ikke fått svar fra alle, men så har ikke "svarfristen" gått ut enda heller. Vi har som par kommet frem til at vi ikke skal ha alkoholservering i vårt bryllup. Det vil heller ikke være mulig å kjøpe alkohol på stedet. Vi drikker ikke alkohol selv, og han har vokst opp i en familie med mye problemer relatert til alkohol. Vi vil likevel legge opp til at alle gjestene våre får en best mulig dag da de velger å delta i vårt bryllup. Vi har derfor sørget for at vi tar hensyn til alle allergier/marintoleranser og til de som følger forskjellige kosthold (som f.eks vegetar/vegan o.l). Vi har gitt samtlige gjester mulighet til å velge om de vil ha kjøtt, fisk eller vegetar/vegan til hovedrett, og skreddersydd meny til hver enkelt gjest der etter. Drikke til maten er også tilpasset det som serveres, men alt er alkoholfritt. Det vil altså si at alle får mulighet til å velge å drikke vann eller brus om de ønsker det, men alle blir også tilbud et alkoholfritt alternativ av drikke som passer til den retten de blir servert. Etter middagen blir det kaker og kaffe/te og annen alkoholfri drikke, men vi kaller det heller ikke for en fest, men for en feiring av vårt ekteskap med middag, kaffe og kaker, og kanskje litt dans om noen skulle ønske det. Har forresten ingen kaffegjester, alle som er invitert til vårt bryllup er invitert til alt. 

Mener du at vi ikke gjør ære på vår oppgave som vertskap til vårt bryllup fordi vi holder det alkoholfritt? Selv om vi tilrettelagt hele menyen vår til hver enkelt gjest?
Jeg påstår ikke at du har sagt dette, men er veldig nysgjerrig på din mening om dette. (Som du kan se lengre oppe i tråden så er jeg enig at det kan være en god ting å opplyse om f.eks hvordan det blir med alkoholservering dersom man velger andre løsninger enn fri bar, men jeg er ikke i mot at man velger andre løsninger så lenge gjestene som blir invitert vet sånn ca.hva de kan forvente i forhold til dette tema)

Andre kan gjerne svare meg på spørsmålet mitt også, men jeg lurer veldig på O.G. sin mening om dette.

jeg velger å svare, for meg spiller det ingen rolle om det er betal bar, åpen bar, ikke alkohol etch, men jeg synes at man må informere om det, grunnen ser du tidligere i tråden.

Anonymkode: ef0f3...af9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg velger å svare, for meg spiller det ingen rolle om det er betal bar, åpen bar, ikke alkohol etch, men jeg synes at man må informere om det, grunnen ser du tidligere i tråden.

Anonymkode: ef0f3...af9

Våre gjester er selvfølgelig informert - jeg er helt enig i at det er en god ting at man informerer de man inviterer om det er åpen bar, betalbar, alkoholfritt eller noe annet. Har aldri vært uenig i at dette er informasjon som gjestene kan ha nytte av/lyst å vite på forhånd. Mitt spørsmål var som sagt basert på en kommentar fra O.G. om at de som velger andre løsninger enn åpen bar ikke gjør ære på sin oppgave som vertskap, og jeg lurer fortsatt på om O.G. mener det i vårt tilfelle, så jeg håper jeg får et svar der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 01/08/2018 den 16.13, tussi84 skrev:

Man kan ha ulike aktiviteter for gjestene. Feks leker, morsomme danser som folk er med på slik at gjestene ler. Det går fint ann å ha det gøy uten mye alkohol, eller ikke alkohol i det hele tatt. Det går ann å ha fest uten alkohol også. 

Uff, leker er så kleint! Hvorfor skal man dra barnebursdag inn i et bryllup?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det du synes er rett TS, men informer gjestene om dette i invitasjonen.

For et par år siden var jeg i et bryllup der det ble servert alkohol til maten, men resten av kvelden sørget brudeparet kun for alkoholfridrikke. Siden festen ble holdt på et grendehus viste det seg at brudeparet hadde regnet med at gjestene skjønte at de skulle ha med medbrakt alkohol om de ønsket å drikke videre etter middag, siden det er vanlig på fest i deres krets.  

Greit nok at det er normalt å ta med egen drikke på fest, men et bryllup er jo ikke det samme som en vanlig fest.

Anonymkode: 34bb3...4cc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.1.2018 den 15.30, O.G. skrev:

Er ofte sånn det gjøres når brudeparet har lagt opp til et bryllup som egentlig er for kostbart for dem og skylder på familiemedlemmer som bråker når de drikker for å skjule at de ikke har råd til å ha åpen bar. Det er bare en løsning på skammeligheten: Utsett bryllupet til de har råd til å gjøre ære på sin oppgave som vertskap eller gå på kommunehuset og gifte seg der og så bare holde en enkel middag for familien etterpå. 

Enig! Kleint, kleint, KLEINT!

 

På 8.1.2018 den 16.08, O.G. skrev:

Kom gjerne med forslag hvordan man feirer brudeparet etter middagen uten en fest. 

Sekkeløp?  Saft og pølser, og "slå på ring"? 

På 8.1.2018 den 17.29, tussi84 skrev:

I det bryllupet vi var gjester i, i fjor koste alle gjestene seg. De syntes det var gøy med ulike konkurranser. Feks var det en bokstav lek hvor deltakerne hadde en bokstav foran på magen og en på ryggen. Det var 2 lag med 5 på hver.. og man skulle stave ulike ord ved å plassere seg riktig i laget for å få poeng. En annen lek var at man skulle komme først fram til målstreken ved å se hvem som kjente brudeparet best. Det gikk på ja og nei spørsmål. 

 

De hadde nok ikke drukket, de var nok bare høye på LSD eller flein. 

Endret av Perle
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...