Gå til innhold

Bryllup med drikke kun til maten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 09/25/2017 den 8.37, AnonymBruker skrev:

Det ordner man ved å gi servitørene beskjed om at alle får to glass vin til maten, punktum. Altså gi dem beskjed om å ikke toppe opp glass og fylle på, men å gå to runder, og that's it. 

Anonymkode: 42769...e2c

Det hørtes stusselig og nitrist ut. Nok en grunn til å alltid ha med lommelerke!

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For meg er det heller ingen krav,men jeg forventer å bli infomert.

Kan man redusere utgiftene, ja det kan man,

det er utrolig dårlig argumantasjon. Bryllypp er ikke gratis for gjester,man må ut med penger til gave/bensini, så jeg synes det er en direkte dårlig sammenlingelse at gjester er ute etter gratis alkohol.

Anonymkode: ef0f3...af9

Helt enig i at det bør informeres om. Gratis sa jeg ikke at det var. Den kommentaren var ment mot vedkommende som mente det var så skrekkelig dyrt.

Jeg skrev heller ikke at gjester var ute etter gratis alkohol? Skrev bare at alkohol eller ei var litt ubetydelig for meg, men at jeg gjerne vil bli informert på forhånd. Eneste grunnen til at jeg nevnte det var egentlig alle de som har skrevet at de ikke ville kommet i et alkoholfritt bryllup. Jeg vil tro at de som virkelig bryr seg har lyst til å dele dagen med dem uansett :)

Er egentlig litt usikker på om du leste innlegget mitt før du siterte det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, heipådegsann said:

Helt enig i at det bør informeres om. Gratis sa jeg ikke at det var. Den kommentaren var ment mot vedkommende som mente det var så skrekkelig dyrt.

Jeg skrev heller ikke at gjester var ute etter gratis alkohol? Skrev bare at alkohol eller ei var litt ubetydelig for meg, men at jeg gjerne vil bli informert på forhånd. Eneste grunnen til at jeg nevnte det var egentlig alle de som har skrevet at de ikke ville kommet i et alkoholfritt bryllup. Jeg vil tro at de som virkelig bryr seg har lyst til å dele dagen med dem uansett :)

Er egentlig litt usikker på om du leste innlegget mitt før du siterte det.

jjeg sitterte deg OG skrev om noe som hadde blitt skrevet om tiligere, har man ikke lov til det?

Litt usikker på om du har lest tråden :)

Anonymkode: ef0f3...af9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.9.2017 den 8.27, AnonymBruker skrev:

Jeg ville absolutt ikke gitt den opplysningen. Hva er hensikten med det? 

For "normale" folk vil det ikke ha noe å si om de får den opplysningen eller ikke, det er en helt ubrukelig opplysning for dem. For det er jo ikke noe de da kan gjøre fra eller til, eller noe de må forberede seg på, eller på noen som helst måte ta stilling til. Det blir en like nyttig opplysning som å si at det kun vil være røde roser på bordene, ingen hvite. 

For de unormale vil det derimot være en oppfordring til å ta med seg lommelerke, eller drikke seg drita på forhånd for å være sikret å være full hele festen. 

Så å si ifra på forhånd fører absolutt ingenting bra med seg, tvert imot kan det bare gjøre skade. 

Anonymkode: 42769...e2c

De fleste forventer jo en fest etterpå, gjerne med litt mer valgmuligheter enn vann, kaffe, te og mineralvann. Så det vil være fint å opplyse om sånne ting. Har kun vært i bryllup hvor man enten kan kjøpe seg alkohol til festen eller fri bar, og aldri opplevd noen overstadig beruset der. Om dette er et problem på alkoholfrie fester, så må man jo bare nekte de som er dritings adgang til selve festen før de har blitt mer edru igjen. 

Anonymkode: 8d061...665

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jjeg sitterte deg OG skrev om noe som hadde blitt skrevet om tiligere, har man ikke lov til det?

Litt usikker på om du har lest tråden :)

Anonymkode: ef0f3...af9

Okei, jeg tar til meg den. Trodde faktisk alt var ment til meg :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gratis fest?

Gratis alkohol?

Lever  du i en drømmeverden eller?

Bryllup er IKKE gratis for gjester.

Det er mye utgifter bl annet gave!

Anonymkode: ef0f3...af9

Gave, gjerne nye klær og reise og overnatting. Blir en del penger av sånt... 

Anonymkode: 8d061...665

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, heipådegsann said:

Okei, jeg tar til meg den. Trodde faktisk alt var ment til meg :fnise:

Den er god :)

Vi er nok ganske enige :)

Anonymkode: ef0f3...af9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i et bryllup uten alkoholservering og det føltes mest som en konfirmasjon og konfirmasjoner er jo som kjent Zzzzzzzzzzzzzzzzzz!

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.9.2017 den 8.40, mereo skrev:

Ja, tro det eller ei for noen så er nok det ett alternativ.

Men jeg hadde foretrukket å bli informert om at det kun blir servert alkohol til maten. På samme måte som jeg også hadde ønsket å bli informert dersom det ikke var det. Det utgjør liten forskjell for mine drikkevaner, men det et greit å være informert. 

Det ville kanskje gjort en forskjell på om jeg kjørte selv eller ikke, feks.

For jeg kan garantere deg at det er de som hadde laget oppstyr uansett.

Enig i denne. Greit å vite hva man går til. Hadde jeg vist på forhånd at alkoholserveringen var kunn til middag hadde jeg mest sannsynlig valgt å ta bilen selv og spart meg utgiftene til overnatting og taxi.

48 minutter siden, heipådegsann skrev:

Litt morsomt å lese slike debatter, fordi det kommer så tydelig fram hvor forskjellige vi er.

Jeg hadde ikke hatt noe problem med at det ble gjort sånn som du foreslår ts. Men er litt med på at det kan være greit å si ifra om at det blir sånn på forhånd. Bare så gjestene får planlagt på best mulig måte mtp kjøring, overnatting og at de kan dra rett hjem til barna sine etterpå.

For meg handler ett bryllup om å ta del i en stor dag til noen jeg har kjær. Om det er alkohol til stedet eller ikke har ikke noen betydning for min trivsel. Har heller aldri brukt særlig mye penger som gjest i ett bryllup. Føler ikke at det er det det handler om.

Enig i denne også. Jeg syntes helt oppriktig at det er trist og lese at så mange hadde droppet å reise i alkoholfrie/alkoholreduserte bryllup. At alkohol veier tyngre enn å feire dagen til mennesker man er glad i er for meg fullstendig merkelig. Noen av de koseligste bryllupa jeg har vært i har vært fullstendig alkoholfrie. Takk gud for at jeg klarer å ha det hyggelig uten å måtte bøtte nedpå.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok ikke gjort det slik. Jeg hadde ikke hatt noe imot ett alkoholfritt bryllup, men om det først var alkohol og vi ønsket å drikke (og dertil tatt taxi) hadde jeg likt å vite at det kun var servering til maten. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gratis

fest?

Lever

du

i

en

drømmeverden

?

Ett

bryllyp

er

IKKE

en

gratis

fest

for

gjester.

Anonymkode: ef0f3...af9

Tror det heller er du som bør sette brillene på nesa og lese innlegg ordentlig før du kommenterer. Jeg skrev da vitterlig at "visst koster det litt å være bryllupsgjest". Jeg påsto ingen steder at det var gratis for gjestene. Mitt poeng var at frisøroppsats og splitter nytt antrekk langt overskrider det beløpet brudeparet forventer at gjestene legger i deltagelsen. Om man går til frisøren og kjøper seg ny finkjole hver gang man skal i bryllup så kan man skylde seg selv.

Anonymkode: 90dbc...584

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som dere vil, det er deres dag, men OPPLYS om det i invitasjonen. Dermed kan man planlegge transport og logistikk. Noe annet er ganske respektløst ovenfor gjestene synes jeg. En er vant til at et bryllup har vin til maten, en øl til praten og en konjakk til kaffien, og tar det som en selvfølge med mindre en får opplyst noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du et begrenset antall glass vin/øl til maten, eller fri servering under hele middagen?  Fordi, her i Norge, er det normalt å sette seg til bords i 4-5 timer og da kan folk bli ganske brisen hvis de får servert alkohol under hele middagen.  Så hvis du skal ha fri flytt av alkohol under middagen, da er det ikke så stort problem.  Men om du skal begrense gjestene dine med 1 glass hvit til forrett og 1 glass til hovedretten, mens de sitter der i timesvis, ja, da er du ganske gjerrig!  Bare servere ubegrenset lettøl da.  

Endret av Outlander
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette må selvsagt dere som brudepar avgjøre. Bare dere vet hva som er riktig for dere og deres gjester. Men jeg er faktisk helt enig i at dere bør opplyse om det i invitasjonen (med mindre alkoholfrie bryllup er det vanlige i deres omgangskrets). En behøver jo ikke skrive "det blir ikke servert alkohol etter middagen", som kanskje høres litt kjipt ut. Men heller invitere til middag, med god vin for de som ønsker,  og opplyse om at det deretter blir servert kaffe, kaker og dessuten mineralvann i baren. Personlig, i likhet med noen lengre opp, ville alkoholtilgang faktisk hatt litt å si for hvordan jeg organiserte hjemreisen. Jeg synes det er kjedelig ikke å drikke når mange andre drikker og ville derfor prioritert taxi om det var lagt opp til fest med alkohol. I motsatt tilfelle, litt avhengig av hvor bryllupet er også videre, ville jeg kanskje heller foretrukket å kjøre bil og holde meg helt edru, fremfor å nippe til vin til maten. Under middagen er det jo stort sett ganske hyggelig å være uansett om andre drikker vin og en selv ikke gjør det.  

Anonymkode: f035d...70c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EkteMannen

Jøss, her får man se hvor forskjellige folk er. 

Jeg har aldri vært i et bryllup med alkohol.. I våre kretser er bryllup en fest for familien og nærmeste venner. Det er ofte mange barn tilstede og da er det naturlig å ikke ha alkohol. I vår krets altså. Andre kan gjøre som de vil.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, jeg drikker ikke kaffe eller te om kvelden, og liker ikke drikke med kullsyre. Så det blir vann, da, en hel kveld :P

Anonymkode: d8e7d...25e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi skal heller ikke å ha noe alkohol etter maten. Det blir kun en liten skvett Baileys for de som ønsker, eller conjac. Resten får mineral vann. Til middag har vi både vin og øl, samt alkoholfrie alternativer.

Vi ønsker ikke en fyllefest. Det kommer til å være barn tilstede. Om gjestene kommer mest for alkoholens del og ikke våres del så trenger de ikke komme i våres øyne. 

Ser over her at det forventes fri bar hele kvelden for gjestene tar jo med seg gave. Jeg trodde gave var noe man med glede gir brudeparet jeg og ikke symboliserer feks antall alkohol enheter man får som gjest. Til orientering satt på spissen så har de fleste brudepar gitt langt mer per gjest enn det man får i retur. Mange brudepar er mest opptatt av å dele dagen med andre og ikke selve gavene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, EkteMannen skrev:

Jøss, her får man se hvor forskjellige folk er. 

Jeg har aldri vært i et bryllup med alkohol.. I våre kretser er bryllup en fest for familien og nærmeste venner. Det er ofte mange barn tilstede og da er det naturlig å ikke ha alkohol. I vår krets altså. Andre kan gjøre som de vil.. 

Nettopp. Og det er jo det som er så vakkert. At vi er forskjellige. I våre kretser er bryllup en fest for den voksne delen av familien og venner, som gjerne tar bryllupet som en kveld/helg borte fra barn, og som er artig å kombinere med en fest (med alkohol, for det er vi vant til). Tenker derfor at det også er ganske sentralt hva som er "vanlig" i omgangskretsen til ts. Helt unødvendig å informere om alkoholservering om gjestene har en forventning om hvordan festen blir. For de mer alkoholrelaterte av oss (og nei, jeg snakker ikke misbruk, eller overdreven festing med flatfyll), er informasjonen litt relevant, nettopp på grunn av kjøring ol. Ville selvsagt aldri tenkt dårlig om, eller vurdert å droppe et bryllup uten alkohol, bare tenkt at, ok. så greit, da kjører vi da. Deilig at det er lett å komme seg hjem:)

Anonymkode: f035d...70c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Sirah skrev:

Enig i denne. Greit å vite hva man går til. Hadde jeg vist på forhånd at alkoholserveringen var kunn til middag hadde jeg mest sannsynlig valgt å ta bilen selv og spart meg utgiftene til overnatting og taxi.

Enig i denne også. Jeg syntes helt oppriktig at det er trist og lese at så mange hadde droppet å reise i alkoholfrie/alkoholreduserte bryllup. At alkohol veier tyngre enn å feire dagen til mennesker man er glad i er for meg fullstendig merkelig. Noen av de koseligste bryllupa jeg har vært i har vært fullstendig alkoholfrie. Takk gud for at jeg klarer å ha det hyggelig uten å måtte bøtte nedpå.

Er det så mange som har skrevet at de hadde droppet å reise til alkoholfrie bryllup?

Selv har jeg vært i flere alkoholfrie bryllup og det kan være helt greit det.

Verre synes jeg det er med drikke til mat og bare brus og vann etterpå. Da er man sikret at folk drikker godt under middagen og at stemningen daler etterpå. 

Ville selvsagt reist i bryllupet uansett men hadde da droppet kanskje de to vinglassene og tatt bilen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Illuminatum skrev:

Er det så mange som har skrevet at de hadde droppet å reise til alkoholfrie bryllup?

Selv har jeg vært i flere alkoholfrie bryllup og det kan være helt greit det.

Verre synes jeg det er med drikke til mat og bare brus og vann etterpå. Da er man sikret at folk drikker godt under middagen og at stemningen daler etterpå. 

Ville selvsagt reist i bryllupet uansett men hadde da droppet kanskje de to vinglassene og tatt bilen

Er flere som har skrevet det i denne tråden, men det er også en gjenganger i andre bryllupstråder.

Helt enig med deg i det du skriver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...