Gå til innhold

Hvilken hånd har dere gifteringen på?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet at norsk "regel" er på høyre hånd, og at det internasjonalt er vanlig å ha ringen på venstre. 

Hvilken hånd har dere valgt å ha ringen på?

Anonymkode: e83d6...9cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høyre. Hadde den på venstre av praktiske årsaker, men da fikk jeg kjeft av farmor for det var helt feil :fnise: har vendt meg til å ha den på høyre nå :) 

Anonymkode: 782ed...012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilken hånd bruker du å tørke deg bak i ræva med? Du skal IKKE ha gifteringen på den hånden. Jeg tørker meg med høyrehånden, så da sitter gifteringen på venstrehånd. :-)

Anonymkode: 7a89c...dd1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tidligere var det jo slik at ringen på venstre hånd (her i Norge) viste at du var skilt. 

Anonymkode: b2ecf...322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at norsk regel er at man skal ha den på høyresiden, men jeg kommer til å ha den på venstresiden uansett hva andre måtte synes om det. :fnise: 

- For det første er jeg høyrehendt, sånn at den vil komme til å må gjennomgå mye mer enn om den hadde vært på venstrehånda, både på godt og vondt. (Deriblant dobesøk, og det er ikke noe særlig å tenke på synes jeg.)
- For det andre liker jeg tanken på at det er nærmere hjertet på venstresiden. Det sies også at man har en blodåre som går fra den venstre ringfingeren rett til hjertet, og selv om det ikke stemmer helt, så synes jeg ideen er fin.
- Og for det tredje er min utkårede fra et annet land der det er normalt å ha det på venstrehånda. Synes det er en fin gest, siden vi bor her i Norge, at jeg tar hans tradisjon når det kommer til ringer.

Anonymkode: 88b3b...723

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tidligere var det jo slik at ringen på venstre hånd (her i Norge) viste at du var skilt. 

Anonymkode: b2ecf...322

Tror det gjelder enker/enkemenn også....

Anonymkode: bc6a8...bee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Høyre.

Tips til dere som ikke vil ha ring på høyrehånden pga urene aktiviteter: jeg vasker hendene mine etter dobesøk, med såpe og vann, dere burde prøve det dere også.

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyre. Jeg satt på fanget til bestemor og kommenterte at hun hadde sin på venstre fordi hun var enke og at hun flyttet ringen over i begravelsen til bestefar. 

For meg er det derfor helt morbid tanke å sette ringen på venstre hånd. 

Anonymkode: 16624...4d1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ringen på høyre hånd, fordi siden jeg er norsk og bor i Norge ville det vært rart om jeg ikke fulgte norske tradisjoner. 

En ting jeg har oppdaget er at det faktisk er veldig praktisk, nettopp fordi jeg er høyrehendt. Når jeg lager mat har jeg kniven eller et annet redskap i høyre, mens venstre gjør all av holding, helling, manøvrering og alt mulig annet som gjøres uten redskap. Bare når jeg knar deig bruker jeg begge hendene, og da tar jeg av ringen. Samme når jeg vasker opp, da holder jeg kosten i høyre mens venstre dyppes i vannet stadig vekk. 

At det skal være et problem med dobesøk kan jeg ikke forstå. Når jeg tørker meg bruker jeg papir, bare ytterste del av fingrene er i kontakt med papiret, og vasker meg så grundig med vann og såpe. Er ikke det vanlig?

Anonymkode: 9d11a...130

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...