Gå til innhold

PCOS, hvoor lang tid før gravid?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Fast bruker

Legger det her, for jeg er ikke gravid, prøer ikke å bli gravid og ønsker også å nå de som har vært gravide/har prøvd.

Fikk i dag vite at jeg har pcos. Har lest om det her inne, og funnet ut en del info. Vi er ikke prøvere, har funnet det ut ved en tilfeldighet, noe som jo i og for seg er greit, for da kan man gå rett på sak når man bestemmer seg. Er 28 år nå.

Men jeg har ikke helt skjønt to ting:

- hvilke metoder må benyttes for å bli gravide?

-Hvor lang tid tok det for dere andre med det å bli gravid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg har PCOS og prøver å bli gravid. Vi prøvde først tre kurer med Pergotime, for å få eggløsning, men det gikk ikke. Vet det er mange som går på flere kurer, men legen min mente at det ikke ville hjelpe hvis vi ikke klarte det på de tre gangene. Så vi ble henvist til IVF og har hatt ett forsøk uten hell. Skal snart igang med det andre. Men det er også mange med PCOS som ikke sliter noe særlig, så det vet du jo egentlig ikke før dere har begynt å prøve...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som felixa skriver, så finnes det ikke noe fasitsvar på hvor lang tid det vil ta å bli gravid når man har pcos (det gjør det jo ikke for "normale" kvinner heller :wink: ).

Du kan få en pekepinn om det kommer til å bli vanskelig for deg ved å sjekke om du har eggløsning, og hvor ofte. (Går jo ikke om du tar p-piller da.) Ellers fikk du kanskje vite om du hadde mange eller få syster på eggstokkene da de fant ut at du har syndromet - vet jo ikke hva slags undersøkelse du har vært igjennom. Antallet syster kan forresten variere, mener jeg å ha lest, så kanskje ikke det hjelper så mye, men jeg nevner det nå likevel.

Når det gjelder meg, så har jeg blitt gravid tre ganger: Første gang med naturmetoden med en gang etter p-pille slutt. (Svangerskapet endte i abort :cry: - kan være mange grunner foruten pcoen som gjorde det.)

Ventet noen år. Sluttet med p-piller igjen, men fikk ikke mens. Etter to pergotimekurer klarte vi å lage snuppen! :babygutt:

Tredje gang ble det faktisk naturmetoden igjen - føltes som et dobbelt mirakel for meg! Så nå har vi fått snuppa også :babyjente: , og føler oss priviligerte - gikk jo egentlig ganske lett for oss i forhold til mange andre.

Ønsker deg lykke til når du eventuelt føler deg klar til å prøve; vær forberedt på det verste, håp på det beste! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også PCOS (dvs har det antakelig i følge hormonblodprøvene, men skal til gynekolog for å sjekke det ut), men har forløpig ikke prøvd å få barn.

Interessant å lese hvor lang tid det har tatt for andre. Vi hadde jo tenkt oss barn om ett år eller to, men vi vurerer nå å starte før med tanke på at det kan ta lenger tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har PCOS og lyktes på første IVF-behandling etter å ha vært prøvere i nesten 4 år, og etter 2 resultatløse Pergo-kurer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest shy(ikke logget inn)

Hei, jeg har også PCOS, og hadde fått beskjed om at det kunne bli vanskelig å bli gravide på egenhånd, men man må jo prøve en stund selv først uansett.... vi startet prøvingen i juli, og i november fikk vi klaff, så det vil si 5mnd. Dette er veldig raskt, og vi var nokså overrasket over klaffen!!! Nå er vi straks 12 uker på vei (3mnd), og det ser ut som alt går fint. Ville bare fortelle deg dette, slik at du ikke tror at absolutt alle med PCOS får problemer med å bli gravide.

Ha en fin dag!!

shy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har også PCOS, og hadde fått beskjed om at det kunne bli vanskelig å bli gravide på egenhånd, men man må jo prøve en stund selv først uansett.... vi startet prøvingen i juli, og i november fikk vi klaff, så det vil si 5mnd. Dette er veldig raskt, og vi var nokså overrasket over klaffen!!! Nå er vi straks 12 uker på vei (3mnd), og det ser ut som alt går fint. Ville bare fortelle deg dette, slik at du ikke tror at absolutt alle med PCOS får problemer med å bli gravide.

Ha en fin dag!!

shy :)

:klappe:

Liker slike "solskinnshistorier" jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var hyggelig lesning. Legen min ga meg streng beskjed om å fortsette med prevensjon hvis vi ikke ville ha barn nå. Hun hadde hatt flere fortvilte pasienter med pcos som trodde det ikke var nødvendig (selv om han sa det samme som til meg), og som ble gravide av seg selv, på et tidspunkt da det overhodet ikke passet. Dumt av dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Jeg har pcos og ble overraskende gravid etter 5 år...

Fikk beskjed om at jeg måtte inn og fjerne cyster og så ta hormoner.

Var til legen for å få diagnosen magekartarr (trodde jeg).

Fikk beskjed om at "kartarret mitt" var et ca.12 uker gammel foster... :ler:

Barnet var sånn sett ikke planlagt - men velkomment! :Nikke:

Siste prøving brukte vi 16 mnd + 2 enkle og en dobbel pergokur.

Nå har jeg ikke brukt prevansjon siden fødsel i november 2003.

Håper vi lykkes en gang til.

Lykke til.

Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg fikk også beskjed hos legen min at jeg har PCO, og at det kunne ta tid for meg og bli gravid, jeg måtte kanskje til og med få hjelp. Jeg sluttet på p-pillen i slutten av mai. Fikk ikke tilbake mensen før i august, og legen trodde ikke jeg hadde eggløsning. Men i november testet jeg positivt på en cb-test. Nå er jeg snart 12 uker på vei, og alt ser bra ut!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...